Αρσάκεια Ιωαννίνων
Λογοτεχνία και περιβάλλον

Κατά τη διάρκεια τού α΄ τετραμήνου τού σχολικού έτους 2024-2025, στο πλαίσιο τού μαθήματος τής Νεοελληνικής Γλώσσας, με υπεύθυνη καθηγήτρια τη φιλόλογο κ. Μαρία Σκούρτη, οι μαθητές και οι μαθήτριες τού τμήματος Α΄γ τού Α΄ Αρσακείου Γυμνασίου Ψυχικού επεξεργάστηκαν σχετικό φύλλο εργασίας (πατήστε εδώ).

Φυσικές καταστροφές και Εθελοντισμός

Στo πλαίσιo τού προγράμματος των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων, οι μαθητές και οι μαθήτριες τής Β΄ τάξης τού Α΄ Αρσακείου Γυμνασίου Ψυχικού, με υπεύθυνη καθηγήτρια την κ. Ειρήνη Τσαντάκη, ασχολήθηκαν με το θέμα: «Φυσικές καταστροφές - εθελοντισμός».

Φιλαναγνωσία και δημιουργικότητα

Στο πλαίσιο τής συστηματικής προσπάθειας που καταβάλλει το σχολείο μας για την καλλιέργεια τής Φιλαναγνωσίας στα παιδιά και αναγνωρίζοντας τη σημασία που αυτή έχει για τη διαμόρφωση μιας ολοκληρωμένης προσωπικότητας, οι μαθητές και μαθήτριες τού τμήματος Α΄γ τού Α΄ Αρσακείου Γυμνασίου Ψυχικού, στη διάρκεια  τού α΄ τετραμήνου διδασκαλίας τού μαθήματος τής Νεοελληνικής Γραμματείας, και με την καθοδήγηση τής φιλολόγου κ. Μαρίας Σκούρτη, διάβασαν το βιβλίο τού αναγνωρισμένου Χιλιανού συγγραφέα και δημοσιογράφου Luis Sepulveda «Η ιστορία τού γάτου που έμαθε σε έναν γλάρο να πετάει».

Με χιούμορ αλλά και σοβαρότητα το βιβλίο (απόσπασμα τού οποίου περιλαμβάνεται στο σχολικό βιβλίο Λογοτεχνίας τής Α΄ τάξης) θίγει καίρια θέματα, όπως η μόλυνση τού περιβάλλοντος και η αποδοχή τής διαφορετικότητας, αλλά προβάλλει και διαχρονικές αξίες, όπως η αλληλεγγύη, η εντιμότητα, η ανιδιοτελής προσφορά, η αγάπη και η επιμονή για την επίτευξη ενός στόχου.

Μετά την ανάγνωση, και με αφορμή τις συζητήσεις που διεξήχθησαν στην τάξη, τα παιδιά επιδόθηκαν σε δημιουργικές δραστηριότητες: εμπνεύστηκαν από το βιβλίο και έγραψαν δικές τους ιστορίες και ποιήματα, άφησαν τη φαντασία τους ελεύθερη και ζωγράφισαν τούς ήρωες τού βιβλίου, δημιούργησαν κόμικ με σκηνές τού βιβλίου και έγραψαν γράμμα στον συγγραφέα, αποτυπώνοντας τις σκέψεις και τα συναισθήματα που τους γέννησε η ανάγνωση τού βιβλίου. Ένας, μάλιστα, μαθητής επιστράτευσε τον δικό του γάτο για να γυρίσει σε ταινία μία από τις πιο συγκινητικές στιγμές τού βιβλίου...

Κοντολογίς, με τα έργα τους τα παιδιά απέδειξαν πως:

«Κάθε φορά που ένα βιβλίο διαβάζεται, γεννιέται ένα διαφορετικό έργο. Γιατί το έργο που προκύπτει είναι αδιάλυτο μείγμα τού βιβλίου που έγραψε ο συγγραφέας και των φαντασιώσεων, των επιθυμιών, τού γούστου και όλου τού διανοητικού και συναισθηματικού υποστρώματος τού αναγνώστη. Ένα βιβλίο έχει πάντα δύο δημιουργούς: αυτόν που το γράφει και αυτόν που το διαβάζει.»
"Le livre et le texte", Michel Tournier

Η Φιλαναγνωσία φτιάχνει μικρούς ζωγράφους και βιβλιοκριτικούς...

Στο πλαίσιο τού προγράμματος Φιλαναγνωσίας, τον Δεκέμβριο και τον Ιανουάριο τού 2025, οι μαθητές τού τμήματος Γγ΄ τού Α΄ Αρσακείου Γυμνασίου Ψυχικού, μετά από πρόταση τής φιλολόγου τους κ. Αικατερίνης Κολεύρη, διάβασαν το λογοτεχνικό βιβλίο "Τιμακιστάν, Το σεντούκι τού χρόνου", τού συγγραφέα Anrdi-Snaer Magnason.

Εξερεύνηση τής παραγωγικής διαδικασίας και εφαρμογή ρόλων στο Μάθημα τής Τεχνολογίας

Στο πλαίσιο τού μαθήματος τής Τεχνολογίας, με υπεύθυνη καθηγήτρια την κ. Ελένη Γαλιάνδρα, τεχνολόγο ηλεκτρολόγο μηχανικό, οι μαθητές και οι μαθήτριες τής Β΄ τάξης τού Α΄ Αρσακείου Γυμνασίου Ψυχικού αφιέρωσαν το 1ο τετράμηνο 2025 στην εξερεύνηση τής παραγωγικής διαδικασίας, θέτοντας τα θεμέλια για το επόμενο στάδιο τού έργου τους.

Βιωματική μάθηση και εφαρμογή τής επιστημονικής μεθόδου στο Μάθημα τής Τεχνολογίας

Στο πλαίσιο τού μαθήματος τής Τεχνολογίας, με υπεύθυνη καθηγήτρια την κ. Ελένη Γαλιάνδρα, τεχνολόγο ηλεκτρολόγο μηχανικό, οι μαθητές και μαθήτριες τής Γ΄ τάξης τού Α΄ Αρσακείου Γυμνασίου Ψυχικού θα εμβαθύνουν στην επιστημονική έρευνα μέσω βιωματικών δραστηριοτήτων, εφαρμόζοντας τις αρχές τού STEM (Science Technology Engineering Mathematics). Θα αναπτύξουν δεξιότητες ανάλυσης, πειραματισμού και κριτικής σκέψης, εφαρμόζοντας την επιστημονική μέθοδο σε πραγματικές συνθήκες. Η έμφαση στην ομαδική εργασία και τη διαθεματικότητα θα ενισχύσει τη σύνδεση τής μάθησης με τον πραγματικό κόσμο.

Από τη σκέψη στην πράξη - Μάθημα Τεχνολογίας Α΄ τάξης

Στο πλαίσιο τού μαθήματος τής Τεχνολογίας, με υπεύθυνη καθηγήτρια την κ. Ελένη Γαλιάνδρα, τεχνολόγο ηλεκτρολόγο μηχανικό, οι μαθητές και οι μαθήτριες τής Α΄ τάξης τού Α΄ Αρσακείου Γυμνασίου Ψυχικού συμμετείχαν, κατά το 1ο τετράμηνο τού 2025, σε μια δημιουργική και ερευνητική δραστηριότητα. Στόχος ήταν η προετοιμασία για την ατομική κατασκευή ενός ομοιώματος τεχνολογικού αντικειμένου.

Διεθνές εκπαιδευτικό πρόγραμμα "Myth2Space" 2024-2025

Το πρόγραμμα "Από τη Μυθολογία στο Διάστημα - Myth2Space" είναι ένα διεθνές εκπαιδευτικό δίκτυο που συνδέει την ελληνική μυθολογία με τις σύγχρονες διαστημικές αποστολές τής NASA, όπως η αποστολή "Artemis". Υλοποιείται και στα Αρσάκεια - Τοσίτσεια Σχολεία και στοχεύει στην ολιστική προσέγγιση τής μάθησης, τοποθετώντας στο επίκεντρο τον μαθητή και τη μαθήτρια, για την ολοκληρωμένη ανάπτυξη τής προσωπικότητάς τους.

Πρόγραμμα "Myth2Space": Αστερισμοί, Μυθολογία και Τέχνη

Στο μάθημα των Καλλιτεχνικών, με την υπεύθυνη καθηγήτρια κ. Ελένη Βλάχου-Τσοτσορού, στο πλαίσιο τής Ζώνης Πολιτισμού τα παιδιά τής Β΄ και Γ΄ τάξης τού  Α΄ Αρσακείου Γυμνασίου Ψυχικού, κατά το σχολικό έτος 2024-2025, θα ασχοληθούν στο πρόγραμμα "Myth2Space" με τις ονομασίες των αστερισμών, τη μυθολογία που αφορά στις ονομασίες τους, καθώς και την απεικόνισή τους στην τέχνη κατά τις διάφορες εποχές.

Πρόγραμμα Διαχείρισης Χρόνου και Οργάνωσης Μελέτης

Κατά τους μήνες Οκτώβριο και Νοέμβριο 2024 πραγματοποιήθηκαν συναντήσεις με τους μαθητές και τις μαθήτριες τής Α΄ τάξης τού Α΄ Αρσακείου Γυμνασίου Ψυχικού, στο πλαίσιο τού Προγράμματος Διαχείρισης Χρόνου και Οργάνωσης Μελέτης. Το πρόγραμμα αυτό, που πραγματοποιείται στο Σχολείο μας για 14 χρόνια, σχεδιάζεται και υλοποιείται σε συνεργασία με τη Συμβουλευτική-Ψυχολογική Υπηρεσία. Στόχος του είναι η ευαισθητοποίηση των παιδιών ως προς την αποδοτικότερη αξιοποίηση τού χρόνου τους, προκειμένου να ανταποκρίνονται καλύτερα στις σχολικές τους υποχρεώσεις, να περνούν καλύτερα στον ελεύθερό τους χρόνο και στις εξωσχολικές τους δραστηριότητες, καθώς και να εξοικονομούν χρόνο για ξεκούραση.

Γνωριμία με τα απειλούμενα ζώα στο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας τής ΦΕ

Μαθητές και μαθήτριες τής Γ΄ τάξης τού Α΄ Αρσακείου Γυμνασίου Ψυχικού, παρακολούθησαν το εκπαιδευτικό πρόγραμμα τού Μουσείου Φυσικής Ιστορίας των Αρσακείων Σχολείων«Ζώα τής Ελλάδας που κινδυνεύουν», στο πλαίσιο τού Εργαστηρίου Δεξιοτήτων με θέμα: «Περιβάλλον και απειλούμενα είδη στην Ελλάδα», με υπεύθυνη την κ. Ελένη Τσοτσορού, καθηγήτρια Εικαστικών, υποψήφια διδάκτορα.

eTwinning “SUSTAINABLE"
Το σχολικό έτος 2024-2025 το Α΄ Αρσάκειο Γυμνάσιο Ψυχικού θα συμμετάσχει στο ευρωπαϊκό έργο eTwinning SUSTAINABLE "Sparking Understanding of SDGs Through AI and Novel Approaches in Balanced Learning Environments”, σε συνεργασία με άλλα ευρωπαϊκά σχολεία.

Στο έργο συμμετέχουν οι μαθητές τής Ζώνης Ρομποτικής τής Β΄ τάξης, με υπεύθυνη καθηγήτρια τη δρα Κατερίνα Γλέζου, Scientix Ambassador, eTwinning Ambassador, CodeWeek Leading Teacher, καθηγήτρια Πληροφορικής, Ρομποτικής και Φυσικών Επιστημών. Επίσημη γλώσσα τού έργου είναι τα Αγγλικά.

Σε μια εποχή στην οποία κυριαρχεί η τεχνητή νοημοσύνη, οι εκπαιδευτικοί πρέπει να υιοθετήσουν καινοτόμες εκπαιδευτικές στρατηγικές για να διδάξουν τη χρήση και την ηθική τής τεχνητής νοημοσύνης μέσα από προκλήσεις τού πραγματικού κόσμου. Αυτό το έργο στοχεύει να ενδυναμώσει τους εκπαιδευτικούς με αυτές τις στρατηγικές και τα σύγχρονα ψηφιακά εργαλεία και εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης για να ενισχύσουν τις ψηφιακές ικανότητες των μαθητών τους, διερευνώντας τους 17 Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης (SDGs). Κάθε μήνα, με βάση μια νέα μεθοδολογία διδασκαλίας (PBL, IBL, Personalized Learning, Experiential Learning, Collaborative Learning, Flipped Classroom, Game-Based Learning, Storytelling και Socratic Seminars), οι μαθητές θα υλοποιούν δραστηριότητες χρησιμοποιώντας ψηφιακά εργαλεία και εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης που σχετίζονται με έναν από τα τους 17 Παγκόσμιους Στόχους και τη σχετική διεθνή παγκόσμια ημέρα.

Έτσι, το έργο θα βασίζεται σε 3 άξονες: Αειφορία, Καινοτόμο Μάθηση και Αναδυόμενες Τεχνολογίες. Με την ενσωμάτωση των αναδυόμενων τεχνολογιών στην τάξη, οι δάσκαλοι θα δημιουργήσουν ελκυστικές, διαδραστικές δραστηριότητες που όχι μόνο ενισχύουν τον ψηφιακό γραμματισμό, αλλά και εμβαθύνουν στην κατανόηση των παγκόσμιων προκλήσεων από τους μαθητές. Μέσα από πλατφόρμες που βασίζονται στην τεχνητή νοημοσύνη και με συνεργατικά  ψηφιακά εργαλεία, οι μαθητές θα αναπτύξουν τις απαραίτητες δεξιότητες κριτικής σκέψης, επίλυσης προβλημάτων και επικοινωνίας, ενώ  θα εφαρμόζουν ουσιαστικές δράσεις για τη βιωσιμότητα και την παγκόσμια πολιτειότητα.

Περισσότερες πληροφορίες εδώ και εδώ.
Global Schools Program για την εκπαίδευση στη βιώσιμη ανάπτυξη

Η ευαισθητοποίηση τής νέας γενιάς για έναν πλανήτη βιώσιμο αποτελεί προτεραιότητα τής σύγχρονης εκπαίδευσης, καθώς η ανάγκη επαναπροσδιορισμού τής ανθρώπινης δραστηριότητας σε σχέση με το περιβάλλον αναδύεται όλο και περισσότερο ως αναγκαία. Το Α΄ Αρσάκειο Γυμνάσιο Ψυχικού, με την φιλόλογο κ. Ευ. Λουτριανάκη, που επελέγη ως Advocate/Πρέσβειρα για την Ελλάδα τού Global Schools Program, θα συμμετάσχει εφέτος σε επιλεγμένες δραστηριότητες ενός παγκόσμιου δικτύου σχολείων. Το πρόγραμμα υλοποιείται υπό την επίβλεψη τού ΟΗΕ και τού δικτύου Sustainable Development Solutions Network.

Κινήματα και μεγάλα έργα στην Τέχνη

Τη Δευτέρα 30 Σεπτεμβρίου 2024 προβλήθηκε αφιέρωμα στη ζωή και το έργο τού Λεονάρντο ντα Βίντσι, στο πλαίσιο τής Ζώνης Πολιτισμού«Λέσχη Καλών Τεχνών» τής Γ΄ τάξης τού Α΄ Αρσακείου Γυμνασίου Ψυχικού, από την υπεύθυνη καθηγήτρια Καλλιτεχνικών κ. Ελένη Βλάχου-Τσοτσορού.

Ολοκλήρωση του ευρωπαϊκού eTwinning έργου "Exploring AI in the classroom" σχολικού έτους 2023-2024

Σε όλη τη διάρκεια τού σχολικού έτους 2023-2024, υπό την καθοδήγηση τής καθηγήτριάς τους κ. Αναστασίας Μανιώτη, φιλολόγου, οι μαθητές Αλκιβιάδης-Άλκης Γιαννόπουλος, Νικόλαος Κατσαρός και οι μαθήτριες Άννα Αλεξανδρή, Λουίζα-Χριστίνα Αποστολάτου, Αργυρώ Αρβανιτοπούλου, Νίκη-Εμιλία Αρμυριώτη Χριστίνα Αρχιμανδρίτη, Αθηνά Βρεττού, Νικολέττα Γαλάνη, Αναστασία Γαρδικιώτη, Εριφύλη Γάτσιου, Αθηνά Γεωργακοπούλου, Μελίνα Γιαννακάκη, Σήλια-Κωνσταντίνα Ζητρίδη, Ιζαμπέλλα- Σύνθια Μαχαίρα- Christensen, τού Β΄α τμήματος τού Α΄ Αρσακείου Γυμνασίου Ψυχικού, παρουσίασαν στους συμμαθητές τους τις εργασίες που εκπόνησαν, αξιοποιώντας το κείμενο τής Ιλιάδας τού Ομήρου που μελέτησαν.

Υδροπονική καλλιέργεια με σύστημα φυτιλιών (wick system)

Στο πλαίσιο τού μαθήματος τής Τεχνολογίας, μαθητές και μαθήτριες τής Γ΄ τάξης τού Α΄ Αρσακείου Γυμνασίου Ψυχικού, με την καθοδήγηση και τη διδασκαλία τής καθηγήτριας Τεχνολογίας κ. Ελένης Γαλιάνδρα, ολοκλήρωσαν, την Τετάρτη 15 Μαίου 2024, την πειραματική τους έρευνα«Πειραματικός προσδιορισμός τού χρόνου ανάπτυξης ενός φυτού που θα καλλιεργηθεί υδροπονικά με το σύστημα φυτιλιών (wick system) σε σχέση με το είδος νερού που θα ποτίζεται».

Μέτρηση ενεργειακής απόδοσης με αυτοσχέδιες κατασκευές

Στο πλαίσιο τού μαθήματος τής Τεχνολογίας, μαθητές και μαθήτριες τής Γ΄ τάξης τού Α΄ Αρσακείου Γυμνασίου Ψυχικού, με την καθοδήγηση και τη διδασκαλία τής καθηγήτριας Τεχνολογίας κ. Ελένης Γαλιάνδρα, ολοκλήρωσαν, την Παρασκευή 17 Μαΐου 2024, τις πειραματικές τους έρευνες«Σε ποιο βαθμό το χρώμα ενός αντικειμένου και το είδος τής επιφάνειάς του επηρεάζει την απορρόφηση ή την ανάκλαση τής θερμικής ενέργειας:» και «Πώς το χρώμα τού χαρτονιού που τοποθετείται στο εσωτερικό ενός αυτοσχέδιου ηλιακού φούρνου επηρεάζει τη θερμοκρασία του;».

Μαθητές φιλτράρουν μολυσμένο νερό με ενεργό άνθρακα!

Στο πλαίσιο τού μαθήματος τής Τεχνολογίας, μαθητές και μαθήτριες τής Γ΄ τάξης τού Α΄ Αρσακείου Γυμνασίου Ψυχικού, με την καθοδήγηση και τη διδασκαλία τής καθηγήτριας Τεχνολογίας κ. Ελένης Γαλιάνδρα, ολοκλήρωσαν, την Παρασκευή 17 Μαΐου 2024, την πειραματική τους έρευνα με τίτλο: «Ποιο είδος ενεργού άνθρακα είναι πιο αποτελεσματικό στο φιλτράρισμα πόσιμου νερού».

Πειραματικές εργασίες στο μάθημα τής Τεχνολογίας

Στο πλαίσιο τού μαθήματος τής Τεχνολογίας, οι μαθητές και οι μαθήτριες τού τμήματος Γ΄δ τού Α΄ Αρσακείου Γυμνασίου Ψυχικού, με υπεύθυνη καθηγήτρια την κ. Ιωάννα Καρποδίνη, σε ομάδες των δύο ή τριών ατόμων, πραγματοποίησαν ερευνητικές εργασίες για το σχολικό έτος 2023-2024. Επέλεξαν, συγκεκριμένα, να μελετήσουν θέματα απλά ή σύνθετα που συναντάμε συχνά στην καθημερινότητά μας.