Ένα από τα διαφοροποιητικά χαρακτηριστικά των Αρσακείων-Τοσιτσείων Σχολείων είναι η λειτουργία τής Εποπτείας, μιας ειδικής υπηρεσίας, μοναδικής για τα εκπαιδευτικά δεδομένα στην Ελλάδα, όχι μόνον κατά την περίοδο που συγκροτήθηκε, αλλά και στις μέρες μας.
Η Εποπτεία έχει ευρείες διοικητικές αρμοδιότητες, καθώς οργανώνει, παρακολουθεί, ελέγχει και αξιολογεί το εκπαιδευτικό έργο που επιτελείται στα Αρσάκεια - Τοσίτσεια Σχολεία. Ας μην ξεχνάμε ότι σε όλα τα Σχολεία τής Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας (Αθήνας, Πάτρας, Θεσσαλονίκης, Ιωαννίνων, Τιράνων), τα οποία περιλαμβάνουν τέσσερα νηπιαγωγεία, δώδεκα δημοτικά, επτά γυμνάσια και οκτώ λύκεια, φοιτούν χιλιάδες μαθητές! Όλα τα Σχολεία πρέπει να διέπονται από τις ίδιες αρχές λειτουργίας και να παρέχουν ομοιογενή παιδεία. Αυτό τον δύσκολο συντονιστικό ρόλο έχει αναλάβει και επιτελεί με επιτυχία η Εποπτεία των Σχολείων.
Επίσης, το Διοικητικό Συμβούλιο, από κοινού με την Εποπτεία, διαμορφώνει και στηρίζει πολύπλευρα τον γενικότερο πνευματικό και πολιτιστικό προσανατολισμό των Σχολείων τής Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας, υπηρετώντας το μακρόπνοο εθνικό όραμα των ιδρυτών της.
Η Εποπτεία έχει ευρείες διοικητικές αρμοδιότητες, καθώς οργανώνει, παρακολουθεί, ελέγχει και αξιολογεί το εκπαιδευτικό έργο που επιτελείται στα Αρσάκεια - Τοσίτσεια Σχολεία. Ας μην ξεχνάμε ότι σε όλα τα Σχολεία τής Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας (Αθήνας, Πάτρας, Θεσσαλονίκης, Ιωαννίνων, Τιράνων), τα οποία περιλαμβάνουν τέσσερα νηπιαγωγεία, δώδεκα δημοτικά, επτά γυμνάσια και οκτώ λύκεια, φοιτούν χιλιάδες μαθητές! Όλα τα Σχολεία πρέπει να διέπονται από τις ίδιες αρχές λειτουργίας και να παρέχουν ομοιογενή παιδεία. Αυτό τον δύσκολο συντονιστικό ρόλο έχει αναλάβει και επιτελεί με επιτυχία η Εποπτεία των Σχολείων.
Επίσης, το Διοικητικό Συμβούλιο, από κοινού με την Εποπτεία, διαμορφώνει και στηρίζει πολύπλευρα τον γενικότερο πνευματικό και πολιτιστικό προσανατολισμό των Σχολείων τής Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας, υπηρετώντας το μακρόπνοο εθνικό όραμα των ιδρυτών της.
Διάρθρωση
Επικεφαλής της Εποπτείας των Σχολείων είναι ο Επόπτης (ή η Επόπτρια), ο οποίος έχει τον ρόλο τού Συντονιστή Συμβούλου. Στο έργο του τον βοηθούν τρεις Αναπληρωτές Συντονιστές Σύμβουλοι, ένας για την πρωτοβάθμια και δύο για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, εκ των οποίων ένας για τα θεωρητικά και ένας για τα θετικά μαθήματα. Επί πλέον έχουν ορισθεί Συντονιστές Ειδικοτήτων για τα επί μέρους γνωστικά αντικείμενα: Ελληνικά, Μαθηματικά, Φυσικές Επιστήμες, Ξένες Γλώσσες (Αγγλικά, Γαλλικά, Γερμανικά), Φυσική Αγωγή, Πληροφορική και Μουσική.
Επικεφαλής τής Εποπτείας των Αρσακείων – Τοσιτσείων Σχολείων είναι από την 1η Σεπτεμβρίου 2024 η κ. Νέλλη Παππά, φιλόλογος.
Η κ. Παππά (1972) έχει πτυχίο ελληνικής φιλολογίας από το Πανεπιστήμιο Αθηνών (κατεύθυνση Γλωσσολογίας), πτυχίο γαλλικής φιλολογίας από το Πανεπιστήμιο Paris IV-Sorbonne, μεταπτυχιακό δίπλωμα (DEA) στη λατινική γλώσσα και τον ρωμαϊκό πολιτισμό από το Πανεπιστήμιο Paris IV-Sorbonne, μεταπτυχιακό δίπλωμα ειδίκευσης θεωρητικής Γλωσσολογίας από το Ε.Κ.Π.Α. και διδακτορικό στη γλωσσολογία από το Ε.Κ.Π.Α. Μιλάει Γαλλικά, Αγγλικά και Ιταλικά, έχει διδάξει στο Γαλλικό Ινστιτούτο Αθηνών σε διάφορα επίπεδα και στα Αρσάκεια Λύκεια Ψυχικού ως φιλόλογος από το 1999-2020. Την περίοδο 2020-2024 υπηρέτησε ως Διευθύντρια του Β’ Αρσακείου Λυκείου Ψυχικού. Υπήρξε εκπονήτρια στα Νέα Προγράμματα Σπουδών Νεοελληνικής Γλώσσας Λυκείου (Ι.Ε.Π.), εξετάστρια / βαθμολογήτρια στις Πανελλήνιες Εξετάσεις, πρόεδρος Εξεταστικού Κέντρου Πανελληνίων Εξετάσεων στο συγκρότημα των Αρσακείων Σχολείων Ψυχικού και έχει ασχοληθεί με την επιστημονική λεξικογραφία, την επιμόρφωση εκπαιδευτικών, την παραγωγή εκπαιδευτικού υλικού (έντυπου και ψηφιακού) και την επιμόρφωση ενηλίκων.
Η κ. Παππά (1972) έχει πτυχίο ελληνικής φιλολογίας από το Πανεπιστήμιο Αθηνών (κατεύθυνση Γλωσσολογίας), πτυχίο γαλλικής φιλολογίας από το Πανεπιστήμιο Paris IV-Sorbonne, μεταπτυχιακό δίπλωμα (DEA) στη λατινική γλώσσα και τον ρωμαϊκό πολιτισμό από το Πανεπιστήμιο Paris IV-Sorbonne, μεταπτυχιακό δίπλωμα ειδίκευσης θεωρητικής Γλωσσολογίας από το Ε.Κ.Π.Α. και διδακτορικό στη γλωσσολογία από το Ε.Κ.Π.Α. Μιλάει Γαλλικά, Αγγλικά και Ιταλικά, έχει διδάξει στο Γαλλικό Ινστιτούτο Αθηνών σε διάφορα επίπεδα και στα Αρσάκεια Λύκεια Ψυχικού ως φιλόλογος από το 1999-2020. Την περίοδο 2020-2024 υπηρέτησε ως Διευθύντρια του Β’ Αρσακείου Λυκείου Ψυχικού. Υπήρξε εκπονήτρια στα Νέα Προγράμματα Σπουδών Νεοελληνικής Γλώσσας Λυκείου (Ι.Ε.Π.), εξετάστρια / βαθμολογήτρια στις Πανελλήνιες Εξετάσεις, πρόεδρος Εξεταστικού Κέντρου Πανελληνίων Εξετάσεων στο συγκρότημα των Αρσακείων Σχολείων Ψυχικού και έχει ασχοληθεί με την επιστημονική λεξικογραφία, την επιμόρφωση εκπαιδευτικών, την παραγωγή εκπαιδευτικού υλικού (έντυπου και ψηφιακού) και την επιμόρφωση ενηλίκων.
Αρμοδιότητες - έργο
Η Εποπτεία:
• Εισηγείται στο Διοικητικό Συμβούλιο τα εκπαιδευτικά θέματα και επισημαίνει τις ανάγκες των Σχολείων σε προσωπικό.
• Εισηγείται στο Διοικητικό Συμβούλιο τα εκπαιδευτικά θέματα και επισημαίνει τις ανάγκες των Σχολείων σε προσωπικό.
• Υλοποιεί τις αποφάσεις τού Διοικητικού Συμβουλίου για εκπαιδευτικά θέματα και προγράμματα.
• Εποπτεύει την τήρηση και την εφαρμογή τής εκπαιδευτικής νομοθεσίας στα Αρσάκεια – Τοσίτσεια Σχολεία.
• Συνεργάζεται με τις διευθύνσεις τού Υπουργείου Παιδείας και με τα γραφεία Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.
• Παρακολουθεί την υπηρεσιακή κατάσταση τού εκπαιδευτικού προσωπικού και διεκπεραιώνει τις διαδικασίες προσλήψεων, τοποθετήσεων και μεταθέσεων τού εκπαιδευτικού προσωπικού.
• Κατευθύνοντας και συντονίζοντας την ελεύθερη και δημιουργική πολιτιστική δραστηριοποίηση όλων των Σχολείων, συνδέει το υψηλό μορφωτικό έργο με την προαγωγή τού πνευματικού πολιτισμού τής χώρας, διαμορφώνοντας ένα σύγχρονο σχολείο γνώσης και πολιτισμού.
Ειδικότερα:
Ειδικότερα:
Προωθεί τη μετουσίωση κάθε τάξης των Σχολείων τής Φ.Ε. σε κυψέλη δημιουργίας πολιτισμού, πολύπλευρης ανθρωπιστικής ανάπτυξης και πνευματικής ενεργοποίησης. Η συστηματική ενίσχυση τής φιλαναγνωσίας, η ενεργός συμμετοχή των μαθητών σε συζητήσεις με λογοτέχνες, η οργάνωση δραστηριοτήτων που αναδεικνύουν τη σχέση των μαθηματικών με την τέχνη και τον πολιτισμό, η αξιοποίηση τού θεατρικού παιχνιδιού ως δυναμικού μέσου διδασκαλίας στο δημοτικό, οι δραματοποιήσεις λογοτεχνικών κειμένων στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση εξυπηρετούν τον στόχο αυτό.
Ενθαρρύνει και υλοποιεί, σε συνεργασία με τις Διευθύνσεις των Σχολείων, την επαφή των μαθητών όλων των σχολικών μονάδων της με διακεκριμένους εκπροσώπους τού πνεύματος, τής επιστήμης και τού πολιτισμού. Στο πλαίσιο αυτό οργανώνει αφιερώματα στη ζωή και στο έργο πνευματικών μορφών, καλλιτεχνών και συγγραφέων, προσκαλεί τους ίδιους τούς λογοτέχνες και καλλιτέχνες σε εκδηλώσεις παρουσίασης τού έργου τους αλλά και πολιτικές προσωπικότητες, ακαδημαϊκούς και επιστήμονες για συζήτηση με τους μαθητές σε ζητήματα σύγχρονου κοινωνικού προβληματισμού.
Κινητοποιεί μεθοδικά, οργανώνει και προβάλλει την πολιτισμική δημιουργία μαθητών και εκπαιδευτικών. Για τον λόγο αυτό διοργανώνει Διαρσακειακούς Αγώνες Λόγου και Τέχνης (διαγωνισμοί διηγήματος, ποίησης, δοκιμίου, ταινίας μικρού μήκους, φωτογραφίας, ζωγραφικής και μουσικής σύνθεσης) καθώς και Ρητορικούς Αγώνες.
Μεριμνά για τη σύνδεση των Σχολείων με την κοινωνία και τα δρώμενά της (κοινωνικά, πολιτισμικά, πολιτικά, επιστημονικά). Ενθαρρύνει τους μαθητές των Σχολείων να λαμβάνουν μέρος σε διαγωνισμούς, σε μαθητικά συνέδρια, στη Βουλή των Εφήβων, στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο Νέων, στο Μοντέλο Ηνωμένων Εθνών, σε ερευνητικές αποστολές.
Από τα παραπάνω καθίσταται σαφές ότι ο θεσμός τής Εποπτείας των Αρσακείων Σχολείων είναι ένας πολύτιμος για την ομαλή λειτουργία των Σχολείων αλλά και καθοριστικός για την επίτευξη των εκπαιδευτικών στόχων, οι οποίοι στα Σχολεία τής Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας δεν μπορεί παρά να είναι υψηλοί.
Η Επόπτρια σε συνεργασία με τους Συντονιστές Συμβούλους και τους Συντονιστές των μαθημάτων καταβάλλουν σκληρή προσπάθεια καθημερινά στον εκπαιδευτικό στίβο, ώστε να υλοποιούνται οι στόχοι που η Φ.Ε. έχει θέσει για τα Αρσάκεια – Τοσίτσεια Σχολεία.