Σε ένα εκπαιδευτικό σύστημα που «λυγίζει» κάτω από το βάρος της υπολογιστικής σκέψης δεν είναι καθόλου αμελητέα η συμβολή μιας πολυήμερης εκπαιδευτικής εκδρομής στην κοινωνική και ψυχοσυναισθηματική ολοκλήρωση των μαθητών. Οι σχολικές εκδρομές προσφέρουν ένα τεράστιο εύρος πλεονεκτημάτων για τους μαθητές όχι μόνο σε εκπαιδευτικό επίπεδο. Είναι μια θαυμάσια εμπειρία για «απόσπαση» και «συγκόλληση». Μπορούν να «μάθουν» πραγματικού κόσμου «μαθήματα» γιατί στα εκπαιδευτικά ταξίδια δημιουργείται ένα άτυπο περιβάλλον μάθησης. Το μυαλό αποσπάται κάπου αλλού, σε εικόνες που περνούν πίσω από το παράθυρο του λεωφορείου και σε παραστάσεις πρωτόγνωρες. Καθώς κινούνται όλοι μαζί γίνονται όλοι ένα, κάθονται δίπλα στον άλλον, μοιράζονται το ίδιο φαγητό, βγαίνουν από τον εγωκεντρισμό τους, προστατεύουν ο ένας τον άλλον και έτσι υιοθετείται μια δοτική, διακονητική, αγαπητική προσφορά. Στην εκδρομή τα εγωκεντρικά θέλω δεν μπορούν να βρουν ικανοποίηση γιατί ο αυτοματισμός της ομάδας δεν το επιτρέπει.
Γιορτάζει ο χώρος του βιβλίου, οι διορθωτές, οι επιμελητές, οι μοναχικοί αναγνώστες, οι τυπογράφοι, οι εικονογράφοι, οι συγγραφείς, οι εκδότες και οι βιβλιοπώλες, οι άνθρωποί του, οι βιβλιοφιλικές κοινότητες, οι βιβλιοθήκες, δημόσιες και ιδιωτικές.
23 Απριλίου: Παγκόσμια Ημέρα Βιβλίου αφιερωμένη σε δύο μεγάλους δημιουργούς της παγκόσμιας λογοτεχνίας που «έφυγαν» από τη ζωή την ίδια μέρα: 23 Απριλίου 1616 ο Ουίλιαμ Σαίξπηρ και ο Μιγκέλ Ντε Θερβάντες.
Το πόσο σημαντικό είναι το βιβλίο στη ζωή μας εκφράζεται μέσα από τα λόγια της προέδρου της Ελληνικής Δημοκρατίας κ. Αικατερίνης Σακελλαροπούλου και του πρώην προέδρου κ. Προκόπη Παυλόπουλου τα οποία και παραθέτουμε:
«… Παγκόσμια Ημέρα Βιβλίου, γιορτάζουμε ένα πολυδιάστατο πνευματικό αγαθό, όχημα πολιτισμού, δημιουργικότητας και μόρφωσης, πυκνωτή διανοητικού, οικονομικού, κοινωνικού, συμβολικού κεφαλαίου. Γιορτάζει ο χώρος του, ως τόπος γόνιμων συναντήσεων και ουσιαστικής κυκλοφορίας ιδεών και συναισθημάτων.
…. Σε μια εποχή μεγάλων κοινωνικών αναδιαρθρώσεων, σαρωτικών τεχνολογικών εξελίξεων και πολιτιστικών ανακατατάξεων, η ανάγνωση μπορεί να γίνει μια σταθερά μέσα στον κλυδωνισμό, ένα νήμα που μας συνδέει με τους άλλους, μια οδός προς την εσωτερική ελευθερία.» (Αικ. Σακελλαροπούλου)
«…το βιβλίο, πρωτίστως στην έντυπη μορφή του που "σφυρηλατεί" μια αναντικατάστατη υλική σχέση με τον αναγνώστη, διατηρεί την αληθινή σχέση με τον άνθρωπο και με τον κόσμο, αποτελώντας πραγματικό ανάχωμα στην επέλαση κάθε πνευματικώς φθοροποιού εικονικής προσομοίωσης».
• Λάμπρυνόν μου, Κύριε, την στολήν της ψυχής (εξαποστειλάριον)
• Σπατάλησες το σπάνιο Νυμφίο άρωμά σου για να κάνεις τεστ αληθείας στην αγάπη, στον πλησίον (Κική Δημουλά)
Δεν ξέρουμε αν καμιάς άλλης γης το χώμα είναι τόσο ζυμωμένο με αίμα και κόκαλα ηρώων, αν η δόξα περπάτησε τόσες φορές μονάχη πάνω σε ολόμαυρες ράχες ώσπου να συναντήσει τη λευτεριά...
Για άλλη μια φορά η πατρίδα μας την 25η Μαρτίου πανηγυρίζει για δύο «Χαίρε».
Το «Χαίρε κεχαριτωμένη Μαρία» και το «Χαίρε ω χαίρε Ελευθεριά».
Δεν εορτάζουμε σήμερα ένα απλό ιστορικό συμβάν, ένα ξέσπασμα ιδεολογικών ανατάσεων, έναν ακόμα πόλεμο. Αλλά κοινωνούμε των αχράντων μυστηρίων ενός αγώνα που έμελε να βγάλει τον νεότερο ελληνισμό από τη λήθη τής Ιστορίας.
Είναι αλήθεια πως μια τέτοια πολυσήμαντη μέρα αδυνατούμε να διακρίνουμε τα όρια θρησκευτικής και εθνικής γιορτής. Πού θα κατατάξουμε άραγε τη Μπουμπουλίνα, που με παρρησία ψιθύριζε «Ευλογητός ο Θεός» σαν μάθαινε τον ηρωικό θάνατο των παιδιών και τού συζύγου της; Ποια τα όρια μεταξύ πίστεως και πατρίδος, όταν ο Κολοκοτρώνης σε μια κρίσιμη καμπή τού αγώνα προσπίπτει μετά δακρύων στην εικόνα τής Παναγιάς και την ικετεύει να ρύση εξ αιμάτων τον απελπισμένο λαό;
Η επανάσταση τού 1821 είναι μια από τις κορυφαίες στιγμές στην ιστορία τής Ελλάδας. Είναι μια εποχή που ανέδειξε αληθινούς ήρωες, σπουδαίους πολεμιστές και φωτισμένους λόγιους, που διέθεσαν τη ψυχή και τη ζωή τους για τον ιερό αγώνα των Ελλήνων.
Λουκέρνη, Βέρνη, Γενεύη, Γκρενόμπλ
«CERN: Αόρατο αλλά συναρπαστικό, ESRF: Η πιο φωτεινή πηγή ακτίνων Χ.»
O.H.E., Μουσείο Αϊνστάιν
Μια ομάδα μαθητών του Α΄ Αρσακείου Γενικού Λυκείου Ψυχικού επισκέφτηκε τη Γενεύη της Ελβετίας, με τη συνοδεία των: κας Αμαλίας Μαυροειδή, κ. Γεωργίου Κουρή και κ. Διονύσιου Μακρυπόδη, στο πλαίσιο του προγράμματος: «CERN: Αόρατο αλλά συναρπαστικό, ESRF: Η πιο φωτεινή πηγή ακτίνων Χ.»
Οι μαθητές μας είχαν την ευκαιρία να ζήσουν από κοντά τη συναρπαστική εμπειρία που μπορεί να προσφέρει μια επίσκεψη στο μεγαλύτερο ευρωπαϊκό ερευνητικό κέντρο για την πυρηνική ενέργεια.
Η επίσκεψη πραγματοποιήθηκε στις εγκαταστάσεις του CMS όπου εντοπίστηκε το μποζόνιο του Higgs και γίνονται προσπάθειες αναζήτησης επιπλέον διαστάσεων και σωματιδίων που θα μπορούσαν να συνθέσουν τη σκοτεινή ύλη.
Οι μαθητές μας επισκέφτηκαν επίσης και την πόλη Γκρενόμπλ της Γαλλίας, όπου βρίσκεται το Ευρωπαϊκό Εργαστήριο Ακτινοβολίας Σύγχροτρον ESRF. Στο κέντρο αυτό οι μαθητές ενημερώθηκαν για τον τρόπο παραγωγής των ακτίνων Χ καθώς και τις εφαρμογές τους τόσο στον τομέα του ελέγχου των υλικών και των επιστημών, όσο και για τη χρήση τους στη βιομηχανία. Στους μαθητές μας δόθηκε η ευκαιρία να επισκεφτούν τον χώρο διεξαγωγής των πειραμάτων, που πραγματοποιούνται στο εργαστήριο.
Η εκπαιδευτική επίσκεψη διήρκεσε πέντε ημέρες (7-11 Μαρτίου 2023). Σε αυτό το χρονικό διάστημα πραγματοποιήθηκαν και άλλες περιηγήσεις-επισκέψεις, όπως στην πολύ γραφική πόλη τού Aνσύ στη Γαλλία, και στην μεσαιωνική πόλη Βέρνη στην Ελβετία, όπου βρίσκεται το σπίτι τού Einstein.
«Αν μη πηλόν τύψης, κέραμος ου γίνεται» (Αρχύτας ο Ταραντίνος)
Σπουδές στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση
Αδράξτε την ευκαιρία
Η εκπαίδευση με την ευρεία έννοια περιλαμβάνει όλες τις δραστηριότητες που έχουν σκοπό την επίδραση με συγκεκριμένο τρόπο στη σκέψη, στο χαρακτήρα και στη σωματική αγωγή του ατόμου.
Ο σκοπός της είναι το ευ ζην και όχι απλά το ζην και ο απώτερος στόχος της είναι να μετατρέψει τους καθρέφτες σε παράθυρα.
Για τις ανώτερες σπουδές των μαθητών μας είμαστε υπερήφανοι. Παράλληλα όμως πρέπει να καλλιεργήσουμε και ανώτερες ιδιότητες χαρακτήρα.
Εξαιρετική επιτυχία σημείωσε η ενημερωτική Εκδήλωση με τίτλο: «Σπουδές στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση» που διοργανώθηκε από τη Συμβουλευτική Υπηρεσία Σχολικού & Επαγγελματικού Προσανατολισμού σε συνεργασία με τις Διευθύνσεις των Αρσακείων Λυκείων Ψυχικού. Η Εκδήλωση πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα 20 και την Πέμπτη 23 Φεβρουαρίου 2023, στο Θέατρο των Αρσακείων Σχολείων Ψυχικού και στο Αμφιθέατρο του Α΄ Λυκείου, και είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν οι μαθητές της Β΄ και της Γ΄ τάξης των τριών Αρσακείων Λυκείων.
Στην Εκδήλωση αυτή προσκλήθηκαν 15 διακεκριμένοι Πανεπιστημιακοί Καθηγητές και μία Εκπρόσωπος Γραφείου Διασύνδεσης. Στους μαθητές της καθεμίας από τις τέσσερις ομάδες Προσανατολισμού απευθύνθηκαν 4 ομιλητές, οι εισηγήσεις των οποίων αφορούσαν στις σπουδές και τις κατευθύνσεις των Τμημάτων που εκπροσωπούν, καθώς και τις προοπτικές και τις διεξόδους που προσφέρει η επιστήμη τους. Μετά το πέρας της κάθε παρουσίασης, οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να διατυπώσουν στον ομιλητή τις απορίες τους και να μιλήσουν για τους προσωπικούς τους στόχους.
Ο Ερμής, ο αγγελιαφόρος των θεών τής ελληνικής μυθολογίας, θεωρείται, ουσιαστικά, ο πρώτος δάσκαλος τού ανθρώπινου γένους, καθώς ήταν εκείνος που εισήγαγε τα γράμματα και τις επιστήμες στην ανθρωπότητα, δίδαξε τη χρήση τής ανθρώπινης διάνοιας και, μάλιστα, υπάρχουν μύθοι οι οποίοι τού αποδίδουν και τη μετάδοση τής γνώσης τής φωτιάς στους ανθρώπους.
Ο Αδαμάντιος Κοραής ήταν αυτός που εμπνεύστηκε το περιοδικό "Ερμής ο Λόγιος" ή "Λόγιος Ερμής", ένα γνωστό δεκαπενθήμερο φιλολογικό περιοδικό στην ελληνική γλώσσα, που εκδιδόταν από το 1811 έως το 1821, στην ελληνική παροικία τής Βιέννης, φέρνοντας κοντά τους Έλληνες λόγιους τής διασποράς.
Έτσι, στο πλαίσιο τής Ζώνης Τεχνών και Επιστημών κυκλοφόρησε το πρώτο τεύχος τής σχολικής εφημερίδας τού Α΄ Αρσακείου Λυκείου Ψυχικού, με τίτλο «Ερμής τού Α΄Αρσακείου Λυκείου Ψυχικού».
Μαθητές και μαθήτριες τής Α΄ τάξης, σε ρόλο δημοσιογράφου, συνέταξαν άρθρα αναφορικά με την επιστήμη, το περιβάλλον, την ιστορία, τις τέχνες, τον αθλητισμό και την εφηβεία.
Ιδιαίτερη θέση, ανάμεσα σ' αυτά, έχει η αποκλειστική συνέντευξη που μας παραχώρησε ο Πρύτανης τού Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου κ. Ανδρέας Μπουντουβής.
Η Ελλάδα είναι μία από τις πρώτες χώρες στον κόσμο που λειτούργησε ο Κοινοβουλευτισμός.
Η Βουλή των Ελλήνων είναι ένα συλλογικό πολιτικό όργανο μέσω του οποίου αντιπροσωπεύεται ο λαός. Λειτουργεί από το 1844 και ασκεί νομοθετική εξουσία. Αναθεωρεί το Σύνταγμα, ψηφίζει νόμους, κηρύσσει την κατάσταση έκτακτης ανάγκης, αποφασίζει για την διεξαγωγή δημοψηφίσματος, εκλέγει τον/την πρόεδρο της Δημοκρατίας, παρέχει ψήφο εμπιστοσύνης στην κυβέρνηση, την ελέγχει και ψηφίζει τον προϋπολογισμό του κράτους. Το 1994, επί προεδρίας Απόστολου Κακλαμάνη, εγκαινιάστηκε το πρόγραμμα επισκέψεων σχολείων στη Βουλή.
Την Δευτέρα 9 Ιανουαρίου 2023 μαθητές και μαθήτριες των Ανθρωπιστικών Σπουδών της Β’ και Γ’ τάξης του Α’ Αρσακείου Λυκείου Ψυχικού, πραγματοποίησαν διδακτική επίσκεψη στη Βουλή των Ελλήνων.
Τους μαθητές υποδέχθηκε στην είσοδο της Βουλής ο υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων και Πανεπιστημιακός Άγγελος Συρίγος, ο οποίος επεσήμανε στους μαθητές και τις μαθήτριες ότι εμείς οι πολίτες είμαστε αυτοί που εκλέγουμε τους εκπροσώπους μας στο Κοινοβούλιο και επομένως πρέπει να ψηφίζουμε με γνώση και περίσκεψη.
Στη συνέχεια οι μαθητές και οι μαθήτριες επισκέφθηκαν την κεντρική αίθουσα του Κοινοβουλίου, κάθισαν στα βουλευτικά έδρανα και ενημερώθηκαν από την ξεναγό για την ιστορία του κτηρίου της Βουλής και για τον τρόπο που λειτουργεί σήμερα το Κοινοβούλιο.
Τέλος, ξεναγήθηκαν στην έκθεση που λειτουργεί για το 1821, όπου είχαν την ευκαιρία να θαυμάσουν τοιχογραφίες και πίνακες ζωγραφικής εμπνευσμένους από τα πολεμικά γεγονότα της Ελληνικής Επανάστασης καθώς και διάφορα κειμήλια της εποχής.
Τους μαθητές/μαθήτριες συνόδευσαν η Διευθύντρια του Σχολείου κα Αμαλία Μαυροειδή και η φιλόλογος καθηγήτρια κα Έφη Ταμπακάκη.
Ευχαριστούμε θερμά το ΔΣ του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων για την κάλυψη των κομίστρων των μαθητών μας στη Βουλή των Ελλήνων, καθώς επίσης και για την πολύτιμη αρωγή του στην οργάνωση της διδακτικής επίσκεψης.