«Εδώ που έφθασες, λίγο δεν είναι·
τόσο που έκαμες, μεγάλη δόξα»
Κ. Καβάφης, Το πρώτο σκαλί
Αγαπημένα μας παιδιά,
Η παιδεία είναι μια συνεχής διαδικασία εμβάθυνσης στο «ταξίδι» της γνώσης, είναι «ο πηγαιμός για την Ιθάκη»! Φέτος διανύσαμε όλοι μια δύσκολη χρονιά. Με κλειστά τα σχολεία αλλά με ανοιχτή γραμμή επικοινωνίας. Στα δικά μας μάτια όλοι σας είστε ήδη νικητές αφού επιδείξατε σοβαρότητα, ωριμότητα στη δοκιμασία αυτή με συνοδοιπόρους πάντα τους γονείς σας και εμάς τους δασκάλους σας. Είστε η ιστορική γενιά των αποφοίτων της πανδημίας του κορωνοϊού. Οι πανελλαδικές εξετάσεις που σε λίγο ξεκινούν είναι μόνο ένας σταθμός στη πορεία σας για την πραγματοποίηση των ονείρων σας. Είναι μία από τις πρώτες μεγάλες μάχες που καλείστε να δώσετε στη ζωή σας. Είναι η δική σας στιγμή, ο δικός σας αγώνας και αποτελούν ένα σημαντικό βήμα στο στίβο των επιδιώξεών σας.
Πιστεύουμε απόλυτα στη δύναμή σας και στην ικανότητά σας να πετύχετε αυτό που προσδοκάτε. Κάθε αγώνας κερδίζεται όταν η προσπάθεια καταβάλλεται μέχρι την τελευταία στιγμή. Η ζωή δεν σταματά στα αποτελέσματα των εξετάσεων. Αυτή είναι η αρχή μιας νέας πορείας γεμάτη από εμπειρίες και γνώση αλλά και η αφετηρία για τους επόμενους στόχους σας που θα σας καταξιώσουν σαν αυτόνομες προσωπικότητες. Η επιτυχία δεν μετριέται από αυτό που έχεις κατορθώσει αλλά από την αντίσταση που συνάντησες και από το κουράγιο που έδειξες στη μάχη απέναντι σε αμέτρητες αντιξοότητες. Συνεχίστε να διεκδικείτε τα όνειρά σας με εμπιστοσύνη στις δυνάμεις σας. Να πιστεύετε στα όνειρα γιατί σ’ αυτά είναι κρυμμένη η πύλη της αιωνιότητας. Η μόνη αποτυχία που πρέπει να φοβάται κανείς είναι να μην επιμένει στο στόχο που θεωρεί ότι είναι ο καλύτερος.
Εκφράζουμε την αμέριστη συμπαράσταση στις οικογένειές σας που ζουν πολύ έντονα τη συγκεκριμένη διαδικασία και αγωνιούν για το μέλλον σας. Η πολύπλευρη στήριξη που σας παρέχουν είμαστε σίγουροι ότι θα αποφέρουν καρπούς στο μέλλον. Χαιρόμαστε πολύ που είμαστε οι δάσκαλοί σας. Πιστεύουμε ότι όσα έχετε μάθει από εμάς θα σας βοηθήσουν. Οι γονείς σας μας εμπιστεύτηκαν ό,τι πολύτιμο έχουν. ΕΣΑΣ! Και εμείς δεν σας διδάξαμε μόνο εκείνο που θέλαμε. Δεν σας διδάξαμε μόνο εκείνο που ξέραμε. Σας διδάξαμε και εκείνο που είμαστε.
Είμαστε όλοι στο πλευρό σας για όποιο αποτέλεσμα φέρετε. Ευχόμαστε να είναι το επιθυμητό για σας, για τους γονείς σας και για μας. Είναι η ώρα για να σας το πούμε δυνατά: ΕΙΜΑΣΤΕ ΠΕΡΗΦΑΝΟΙ ΓΙΑ ΣΑΣ. ΕΙΝΑΙ ΤΙΜΗ ΜΑΣ ΠΟΥ ΥΠΗΡΞΑΤΕ ΜΑΘΗΤΕΣ ΜΑΣ.
Σας ευχαριστούμε που μας εμπιστευτήκατε.
Η Διευθύντρια Ο Σύλλογος Διδασκόντων
Δείτε το βίντεο του προγράμματος "Ελλάς - Ρωσία 1821"
Ο Πρέσβης της Ρωσίας στην Ελλάδα Αντρέι Μάσλοβ, απηύθυνε θερμό χαιρετισμό προς την Διευθύντρια, τους καθηγητές και τους μαθητές του Α΄ Αρσακείου Λυκείου Ψυχικού, με αφορμή το πρόγραμμα «Ελλάς-Ρωσία 1821» που εκπονεί το Σχολείο, στο πλαίσιο των εορτασμών για τα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση.
Στον χαιρετισμό του ο Ρώσος Πρέσβης δηλώνει ότι η Πρεσβεία εκτιμά τις εκδηλώσεις που υλοποιεί το Α’ Αρσάκειο Λύκειο Ψυχικού «και παραχωρεί σε αυτές την αιγίδα της».
Για το όλο πρόγραμμα ο Πρέσβης Αντρέι Μάσλοβ ενημερώθηκε από σχετική επιστολή της Διευθύντριας του Σχολείου κ. Αμαλίας Μαυροειδή και ανταποκρίθηκε άμεσα με τον χαιρετισμό και την παραχώρηση της αιγίδας της Πρεσβείας.
Μάλιστα, κάνει ειδική μνεία στο ιδρυτικό μέλος της Φ.Ε. Ιωάννη Παπαρρηγόπουλο, γράφοντας τα εξής: «Μας τιμά ιδιαιτέρως το γεγονός ότι ένας από τους ιδρυτές της Φιλεκπαιδευτικής Εταιρίας - Αρσακείων Σχολείων ήταν ο Ρώσος διπλωμάτης ελληνικής καταγωγής, ευεργέτης Ιωάννης Παπαρρηγόπουλος».
Επίσης, ο Ρώσος Πρέσβης ευχαριστεί το Σχολείο επειδή στο πλαίσιο του προγράμματος τιμά και τα 200 χρόνια από την γέννηση του μεγάλου Ρώσου συγγραφέα Φιόντορ Ντοστογιέφσκι.
Τέλος, εύχεται «κάθε επιτυχία στις προγραμματισμένες εκδηλώσεις».
Διαβάστε εδώ τον χαιρετισμό του Ρώσου Πρέσβη.
Δείτε το σχετικό βίντεο
Υλοποίηση υποθέματος με τίτλο:
«Η σφραγίδα του σχολείου μας στην ταυτότητα της πόλης»
Εκπαιδευτικό προφίλ του σχολείου:
Εξειδίκευση, τεκμηρίωση, όραμα
Κύριοι μαθησιακοί στόχοι: Καινοτομία, έμπνευση, εφεύρεση
Το Α΄ Αρσάκειο Γενικό Λύκειο Ψυχικού συμμετέχει στο πρόγραμμα PULCHRA (Επιστήμη μαζί με την κοινωνία), με το project: «Η σφραγίδα του σχολείου μας στην ταυτότητα της πόλης», με ομάδα 15 μαθητών της Α΄ Λυκείου. Στο πρόγραμμα αυτό συμμετέχουν πενήντα (50) σχολεία από δέκα (10) Ευρωπαϊκές χώρες (5 σχολεία ανά χώρα) που μαζί με ενδιαφερόμενους τοπικούς φορείς συγκροτούν το Ανοιχτό Σχολικό Δίκτυο.
Εξέλιξη του προγράμματος: Στις 12-05-2021, πραγματοποιήθηκε διαδικτυακή ημερίδα, η οποία εντάσσεται στις κοινές διακρατικές συναντήσεις μεταξύ πανεπιστημίων και σχολείων, που γίνονται ανά μήνα και ονομάζονται: «Open Inspirational Sessions» και έχουν ως στόχο να παρουσιάζεται η πρόοδος των εργασιών, για τα διάφορα επιμέρους προγράμματα, που έχει αναλάβει η κάθε ευρωπαϊκή χώρα.
«Όταν οι κώδωνες των εκκλησιών εξαγγέλουσι χαρμοσύνως την Ανάστασιν, το έαρ συνεορτάζει μετά της Εκκλησίας, η φύσις συναγάλλεται μετά της πίστεως…Η Άνοιξις, ως άλλη μυροφόρος, κηρύσσει διά μυρίων στομάτων ότι εώρακε τον Κύριον. Τοιαύτην ώραν ο Κύριος Ανέστη, ζωήν τοις εν τοις μνήμασι χαρισάμενος. Εις ημάς τους εν τω βίω, ας χαρίση ζωήν ζωής»!
Χριστός Ανέστη!
Αλ. Παπαδιαμάντης
Το βιβλίο είναι πολιτισμός και πολιτισμός είναι «λογισμός και όνειρο»
2 Απριλίου - Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου
Το Διεθνές Συμβούλιο Βιβλίου το 1996 καθιέρωσε ως Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου την 2η Απριλίου με σκοπό να εμπνεύσει στα παιδιά την αγάπη για το διάβασμα στο παιδικό βιβλίο. Τι χαρά να κρατάει ένα παιδί το βιβλίο στα χέρια του! Μπορεί στην αρχή να μην ξέρει τι λέει, το κοιτάζει, το παρατηρεί. Ζητάει να του το διαβάσουν και στη συνέχεια όλα παίρνουν το δρόμο τους. Γιατί το βιβλίο δίνει τροφή στη φαντασία του και ξεκλειδώνει τα συναισθήματά του.
23 Απριλίου – Παγκόσμια Ημέρα Βιβλίου
Στις 23 Απριλίου 1616 έφυγαν από τη ζωή τρία μεγάλα ονόματα των γραμμάτων: Ο Ισπανός συγγραφέας Θερβάντες, ο Άγγλος δραματουργός Ουίλιαμ Σαίξπηρ και ο Περουβιανός λογοτέχνης Ντε Λα Βέγκα. Με αφορμή αυτό το γεγονός η Ουνέσκο έχει καθιερώσει την 23η Απριλίου ως Παγκόσμια Ημέρα του Βιβλίου για να τιμήσει τα βιβλία και τους συγγραφείς και να ενθαρρύνει το κοινό να ανακαλύψει την απόλαυση της ανάγνωσης. Στο επίκεντρο των εκδηλώσεων είναι ο περίφημος δρόμος της Βαρκελώνης «Λα Ράμπλα» όπου εκτιμάται ότι μόνο αυτή τη μέρα διακινούνται 500.000 βιβλία.
Η αξία λοιπόν των δύο αυτών παγκόσμιων ημερών είναι ανεκτίμητη αλλά και η προσφορά τους σημαντικότερη.
Τα «Ελελεῦ» των Ηρώων… Τα «Ωσαννά» των Μαρτύρων…
Όσες φορές, παραδομένοι στους εθνικούς μας ρεμβασμούς, αναπολούμε την 25η Μαρτίου 1821 και συνειδητοποιούμε το κοσμοϊστορικό της μεγαλείο, μύηση μάς ευφραίνει συναρπαστική, αποκάλυψη ευαγγελική μάς κατηχεί σε πνεύμα θυσίας, φανέρωση θεϊκή μάς « φανατίζει» σε πάθος Ελευθερίας. Είναι η μέρα κατά την οποία όλος ο Ελληνισμός ενωτίζεται στο άσμα της Ελευθερίας. Είναι η μέρα κατά την οποία προβάλλονται στο μυαλό μας άθλοι του παρελθόντος και όνειρα του μέλλοντος. Είναι η μέρα που το έθνος ολόκληρο αναβαπτίζεται, αναγεννάται, φρονηματίζεται.
Όταν ο αείμνηστος Αρσάκης πριν από 185 χρόνια, με μια πράξη ασυνήθιστης γενναιοδωρίας και ασυναγώνιστης υψηλοφροσύνης έθετε το θεμέλιο λίθο των Αρσακείων Σχολείων και τάραζε τα λιμνάζοντα ύδατα του εκπαιδευτικού κατεστημένου, έθετε ταυτόχρονα ως όρο απαράβατο τα σχολεία αυτά να εκπαιδεύουν αποκλειστικά Ελληνίδες. Mε την ενέργεια του αυτή ήθελε και την αδικία να αμβλύνει και την εκπαιδευτική πλάστιγγα κάπως να εξισορροπήσει.
Κατά την παραστατικότατη έκφραση τού Μισαήλ Αποστολίδη, το Σχολείο τής ΦΕ αποτέλεσε το «Δενδροκομείον διά να καλλιεργηθώσιν ενταύθα καλλίκαρπα δένδρα και να μεταφυτεύονται έπειτα εις όλα τα μέρη τού κράτους διά να καρποφορώσι πανταχού» (Πρακτικά Β΄ Συνελεύσεως 31.1.1857). Τα λόγια αυτά αποδείχθηκαν προφητικά, γιατί ο αριθμός των μαθητριών που έπαιρναν δίπλωμα δασκάλας από το Διδασκαλείο τής ΦΕ αυξανόταν με ταχύτατο ρυθμό. Άλλωστε, την εποχή εκείνη αυτή ήταν και η μοναδική διέξοδος για να εξασφαλίσει μια γυναίκα τη δυνατότητα επαγγελματικής αποκατάστασης και οικονομικής ανεξαρτησίας. Οι απόφοιτες των Σχολείων τής ΦΕ δίδαξαν σχεδόν σε όλα τα σχολεία τού Ελληνισμού στην Οθωμανική Αυτοκρατορία και στις ελληνικές κοινότητες του εξωτερικού.
Building Participatory Urban Learning Community Hubs through Research and Activation – PULCHRA
Υλοποίηση υποθέματος με τίτλο:
«Η σφραγίδα του σχολείου μας στην ταυτότητα της πόλης»
Το Α΄ Αρσάκειο Γενικό Λύκειο Ψυχικού συμμετέχει στο πρόγραμμα PULCHRA (Επιστήμη μαζί με την κοινωνία), με το project: «Η σφραγίδα του σχολείου μας στην ταυτότητα της πόλης», με ομάδα 15 μαθητών της Α΄ Λυκείου.
Στο πρόγραμμα αυτό συμμετέχουν πενήντα (50) σχολεία από δέκα (10) Ευρωπαϊκές χώρες (5 σχολεία ανά χώρα) που μαζί με ενδιαφερόμενους τοπικούς φορείς συγκροτούν το Ανοιχτό Σχολικό Δίκτυο.
Είναι μεγάλη τιμή για εμάς και πολύ σημαντικό το γεγονός ότι το σχολείο μας είναι μέλος του σχολικού δικτύου PULCHRA.
«Μήγαρις έχω άλλο στο νου μου,
πάρεξ ελευθερία και γλώσσα»
Διονύσιος Σολωμός
Η 9η Φεβρουαρίου, ημερομηνία θανάτου του εθνικού μας ποιητή και μέλους της Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας Διονυσίου Σολωμού, έχει οριστεί ως Παγκόσμια Ημέρα της Ελληνικής Γλώσσας. Ο Διονύσιος Σολωμός εξέφραζε την πνευματική Ελλάδα στο ανώτερο φανέρωμά της αναδεικνύοντας τη ζωντανή γλώσσα του λαού σε έντεχνο ποιητικό λόγο, σε όργανο υψηλού στοχασμού. Εξάλλου η φράση του «Μήγαρις έχω άλλο στο νου μου, πάρεξ ελευθερία και γλώσσα» ίσως να ανήκει στα πιο πολιτισμικά τιμαλφή του ποιητή.
Δεν πρέπει να ξεχνάμε πως μέσα στην Επανάσταση, στα 1824, ο Σολωμός μάς έδωσε τον περίφημο «Διάλογό» του, πάνω στο συσχετισμό ελευθερίας και γλώσσας. Ο ποιητής συνδέει την έννοια της ελευθερίας, όχι με την τυπική έννοια της γλώσσας αλλά με την ευρύτερη έννοιά της, ως μέσου διαφωτισμού του λαού και απολύτρωσής του από το σκοτάδι της αμάθειας, με σεβασμό, όμως, στη ζωντάνια της γλώσσας.
Είναι ο αδιαφιλονίκητος αρχηγός του δημοτικισμού κι αυτό φαίνεται καθαρά στον «Διάλογο» όταν λέει: «Υποτάξου πρώτα στη γλώσσα του λαού, και αν είσαι αρκετός, κυρίεψέ την». Το έργο αυτό του Σολωμού είναι και παγκόσμιο, αφού αναφέρεται και στην εξέλιξη άλλων γλωσσών για να υπεραμυνθεί της άποψής του πως «τη σημασία των λέξεων ο λαός την διδάσκει του συγγραφέα».
Tη μνήμη των Τριών Ιεραρχών και οικουμενικών διδασκάλων τιμά η Εκκλησία μας κάθε χρόνο στις 30 Ιανουαρίου, έχοντας την ιστορική αποκλειστικότητα να τους τιμά ευφροσύνως και ως προστάτες των Γραμμάτων και ολοκλήρου της Παιδείας. Και η Παιδεία, ασθμαίνουσα, τούτη τη μέρα βρίσκει τα αδιάψευστα, τα μεγάλα, τα τέλεια πρότυπα της. Τους τρεις Ιεράρχες ως Τράπεζα… ιδεών.
Έτσι το μήνυμα αυτής της γιορτής είναι πολλαπλό γιατί φέρνει μέσα του προοπτικές και ορίζοντες προσανατολισμού και βιοτής για μικρούς και μεγάλους και ειδικότερα για όσους εμπλέκονται άμεσα στην επίπονη απόπειρα πραγμάτωσης της παιδείας. τους εκπαιδευτικούς, τους γονείς και τα παιδιά.
Ας μας επιτραπεί η εξής σκέψη. Την κάθε χώρα στον κόσμο την κυβερνούν δύο παράγοντες, δύο θεσμοί. Οι πολιτικοί και οι εκπαιδευτικοί αλλά με μία… διαφορά. Οι πολιτικοί κυβερνούν την κάθε χώρα τού σήμερα ενώ οι εκπαιδευτικοί την κάθε χώρα τοὐ αύριο.
Όντας λοιπόν «κυβερνήτες» της νέας γενιάς καλούμαστε, εμείς οι εκπαιδευτικοί, να χαράξουμε την πορεία που θα περάσει το ιστορικό γίγνεσθαι του αύριο. Ο ιερός Χρυσόστομος, μάλιστα, μας θυμίζει: «Τῆς τέχνης ταύτης οὐκ ἔστιν ἄλλη μείζων. Τί γάρ ἴσον τοῦ ρυθμίσαι ψυχήν, καί διαπλάσαι νέου διάνοιαν;».