Διανύουμε μια πολύ πυκνή σε αξιομνημόνευτες ημέρες περίοδο.
Στις 24 Ιανουαρίου εορτάζουμε την Παγκόσμια Ημέρα Εκπαίδευσης, στις 27 Ιανουαρίου τιμούμε την Διεθνή Ημέρα Μνήμης για τα Θύματα του Ολοκαυτώματος και στις 30 Ιανουαρίου εορτάζουμε τους Τρεις Ιεράρχες (Ιωάννη Χρυσόστομο, Βασίλειο τον Μέγα και Γρηγόριο Ναζιανζηνό), προστάτες των γραμμάτων και των μαθητών.
Το Β’ Αρσάκειο Λύκειο Ψυχικού τιμά τις σημαντικές αυτές μέρες με πλούσιο εκπαιδευτικό υλικό που έχουν ετοιμάσει εκπαιδευτικοί διαφόρων ειδικοτήτων και που, λόγω των έκτακτων καιρικών φαινομένων, θα επεξεργαστούν μαθητές και εκπαιδευτικοί με την επιστροφή στη δια ζώσης διδασκαλία. Παιδεία-εκπαίδευση και ιστορική μνήμη άλλωστε είναι έννοιες αλληλένδετες. Η φροντισμένη εκπαίδευση συντηρεί την ιστορική μνήμη, διδάσκει και ερμηνεύει τα λάθη του παρελθόντος και καλλιεργεί όλες εκείνες τις αξίες που αποτρέπουν από νέα ιστορικά εγκλήματα.
Στη διάρκεια του προηγούμενου σχολικού έτους (2020-21) ξεκινήσαμε σειρά δραστηριοτήτων για τα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση υπό το πρίσμα του Γαλλικού Φιλελληνισμού. Λόγω των συνθηκών της πανδημίας, προτάξαμε δραστηριότητες που μπορούν να πραγματοποιηθούν-προβληθούν ψηφιακά.
Το τμήμα Α2 της Α’ λυκείου (φετινό Β2) εργάστηκε υπό την καθοδήγηση της καθηγήτριας Πληροφορικής Δήμητρας Ραμπαούνη για να οργανώσει ψηφιακό περιβάλλον στο οποίο θα παρουσιάζονταν εποπτικά ενδιαφέρουσες και εν πολλοίς άγνωστες λεπτομέρειες του Γαλλικού Φιλελληνισμού και των ελληνογαλλικών σχέσεων. Ψηφιακές και έντυπες πηγές μάς προσέφερε η Βιβλιοθηκονόμος της Βιβλιοθήκης των Αρσακείων Ψυχικού Γ. Καβάγια. Με την επιμέλεια της Διευθύντριας του σχολείου και φιλολόγου Νέλλης Παππά, οι μαθητές αφού έστησαν το ψηφιακό περιβάλλον, επέλεξαν 21 πτυχές του θέματος και τις επεξεργάστηκαν.
Είμαστε στην ευχάριστη θέση να παρουσιάζουμε στο ειδικό ιστολόγιο του Β΄ Αρσακείου Λυκείου Ψυχικού το αποτέλεσμα της πολύμηνης συλλογικής δουλειάς των μαθητών, των εκπαιδευτικών και της βιβλιοθηκονόμου υπό τον χαρακτηριστικό τίτλο «Το ήξερες ότι…;».
Δείτε εδώ
Εικόνα: Η Αφροδίτη της Μήλου, ένα από τα πιο διάσημα αγάλματα της αρχαιοελληνικής τέχνης και ίσως το σημαντικότερο έκθεμα του Μουσείου του Λούβρου στο Παρίσι, έτσι όπως αποδόθηκε από τις δύο τελειόφοιτες μαθήτριες του Β' Αρσακείου Λυκείου Ψυχικού Ήβη και Αναστασία Παύλου
Με χαρά ανακοινώνουμε ότι στο Β΄ Αρσάκειο Λύκειο Ψυχικού πραγματοποιείται έκθεση ζωγραφικής με πρωτότυπα έργα των μαθητριών της Γ’ λυκείου Ήβης και Αναστασίας Παύλου από τις 6 έως και τις 13 Δεκεμβρίου 2021.
Τα έργα είναι εμπνευσμένα από εργασίες μαθητών και εκπαιδευτικών αναρτημένες στο ιστολόγιο του σχολείου μας με θέμα «Ελλάς-Γαλλία: (μακρά και διαρκής) συμμαχία (1821-2021)». Οι δύο μαθήτριες, αφού εργάστηκαν άοκνα επί ένα εξάμηνο, ολοκλήρωσαν δεκατρείς συνθέσεις με ποικίλα θέματα από το ιστολόγιο του σχολείου και με βασικό πάντα άξονα τον Γαλλικό Φιλελληνισμό και τη μακρά και διαρκή συμμαχία Ελλάδας-Γαλλίας. Το αποτέλεσμα της προσπάθειάς τους φιλοξενείται στον κεντρικό διάδρομο του σχολείου μας, στα ειδικά ταμπλό για ανακοινώσεις.
Μια ομάδα προσώπων του σχολείου συνεργάστηκαν στενά με τα κορίτσια ώστε να στηθεί η έκθεση: η Διευθύντρια Νέλλη Παππά, ο εικαστικός Δημήτρης Παπουτσάκης, η καθηγήτρια γαλλικής γλώσσας Κατερίνα Τσιχλή, ο καθηγητής φυσικής αγωγής Μάκης Κάτσικας, καθώς και μέλη του εργατοτεχνικού προσωπικού των Αρσακείων Σχολείων Ψυχικού. Έπρεπε να γίνουν -μεταξύ πολλών άλλων- τα εξής: επιλογή του χώρου της έκθεσης, ασφαλής μεταφορά των έργων, τιτλοδοσία των συνθέσεων, καθορισμός της σειράς έκθεσης των έργων, λεζάντες με σημαντικά στοιχεία για τα έργα, πρόσκληση ψηφιακή και έντυπη, φωτογράφηση των έργων, μετάφραση των κειμένων για τις λεζάντες και την πρόσκληση στα Γαλλικά.
Απόσπασμα από το περσινό μήνυμα του Αντόνιο Γκουτέρες, Γενικού Γραμματέα των Ηνωμένων Εθνών, για την Διεθνή Ημέρα για την Εξάλειψη της Βίας κατά των Γυναικών:
«Η βία κατά των γυναικών και των κοριτσιών είναι μια παγκόσμια πανδημία. Είναι μια ηθική προσβολή για όλες τις γυναίκες και τα κορίτσια, ένα σημάδι ντροπής για όλες μας τις κοινωνίες και ένα σημαντικό εμπόδιο για μια συνεκτική, ισότιμη και αειφόρο ανάπτυξη. Στον πυρήνα της, η βία κατά των γυναικών και των κοριτσιών είναι η εκδήλωση μιας βαθιάς έλλειψης σεβασμού – μιας αποτυχίας των ανδρών να αναγνωρίσουν την εγγενή ισότητα και αξιοπρέπεια των γυναικών. Πρόκειται για ένα ζήτημα θεμελιωδών ανθρωπίνων δικαιωμάτων.
Η βία μπορεί να λάβει πολλές μορφές – από εγχώριες επιθέσεις έως την εμπορία ανθρώπων, από την σεξουαλική βία σε εμπόλεμες ζώνες μέχρι τον γάμο παιδιών, ακρωτηριασμό γεννητικών οργάνων και γυναικοκτονία. Βλάπτει το άτομο και έχει σοβαρές συνέπειες για τις οικογένειες και την κοινωνία. Πρόκειται επίσης για ένα πολιτικό ζήτημα. Η βία κατά των γυναικών συνδέεται με ευρύτερα θέματα εξουσίας και ελέγχου στις κοινωνίες μας. Ζούμε σε μια κοινωνία που κυριαρχείται από άνδρες. Οι γυναίκες γίνονται ευάλωτες στη βία μέσω των πολλαπλών τρόπων με τους οποίους τις κρατάμε άνισες.»
Η εξέγερση του Πολυτεχνείου τον Νοέμβριο του 1973 αποτέλεσε κορυφαία αντιδικτατορική εκδήλωση και την πρώτη πράξη στην πτώση της Χούντας των Συνταγματαρχών, η οποία από τις 21 Απριλίου 1967 είχε επιβληθεί στη χώρα.
Η εξέγερση που ξεκίνησε στις 14 Νοεμβρίου επρόκειτο να αποτελέσει την σημαντικότερη και μαζικότερη από όλες τις αντιδικτατορικές εκδηλώσεις. Το πρωί εκείνης της ημέρας οι φοιτητές συγκεντρώθηκαν στον χώρο του Πολυτεχνείου και αποφάσισαν την κήρυξη αποχής από τα μαθήματα, με αίτημα να γίνουν εκλογές για τους φοιτητικούς συλλόγους τον Δεκέμβριο του ίδιου έτους.
Όσο περνούσε η μέρα άρχισαν να μαζεύονται ολοένα και περισσότεροι φοιτητές στο Πολυτεχνείο, αλλά και άλλοι πολίτες που πληροφορήθηκαν το νέο. Το απόγευμα πάρθηκε η απόφαση για κατάληψη του ιδρύματος. Οι πόρτες έκλεισαν και άρχισε η οργάνωση της εξέγερσης. Για τον σκοπό αυτό άρχισε να λειτουργεί ειδικός ραδιοφωνικός σταθμός. Επιπλέον, στο Πολυτεχνείο εγκαταστάθηκαν πολύγραφοι, που δούλευαν νυχθημερόν για να πληροφορούν τον κόσμο για τις αποφάσεις της Συντονιστικής Επιτροπής και των φοιτητικών συνελεύσεων. Συγκροτήθηκαν συνεργεία φοιτητών, που έγραφαν συνθήματα σε πλακάτ, σε τοίχους, στα τρόλεϊ, στα λεωφορεία και στα ταξί. Οργανώθηκε εστιατόριο και νοσοκομείο, ενώ ομάδες φοιτητών ανέλαβαν την περιφρούρηση του χώρου.
Ο δικτάτορας Παπαδόπουλος, όταν διαπίστωσε ότι η αστυνομία αδυνατούσε να εισέλθει στο Πολυτεχνείο, αποφάσισε να χρησιμοποιήσει τον στρατό. Στις 3 τα ξημερώματα της 17ης Νοεμβρίου, το άρμα που βρισκόταν απέναντι από την κεντρική πύλη έλαβε εντολή να εισβάλει. Έπεσε πάνω στην πύλη και την έριξε, παρασύροντας μία κοπέλα που ήταν σκαρφαλωμένη εκεί κρατώντας την ελληνική σημαία.
Οι εποποιίες δεν γράφονται μόνο από τους στρατιώτες στα πεδία των μαχών. Γράφονται και από τον άμαχο πληθυσμό στα μετόπισθεν, όπου γυναίκες, ηλικιωμένοι και παιδιά περιμένουν, αγωνιούν, προσεύχονται, παλεύουν για την επιβίωση. Οι δυο φωτογραφίες μιας καταξιωμένης γυναίκας φωτογράφου, της 28ης Οκτωβρίου (1898-1990), επιβεβαιώνουν με τον καλύτερο τρόπο τον ανωτέρω ισχυρισμό.
Η Βούλα Παπαϊωάννου, μόλις ξέσπασε ο Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος στην Ελλάδα, ζήτησε να προσφέρει τις υπηρεσίες της ως πολεμική ανταποκρίτρια στο αλβανικό μέτωπο, όμως λόγω του φύλου της, τής το αρνήθηκαν. Παραμένοντας στην Αθήνα, αποφάσισε να κάνει αντίσταση με την κάμερα και να αποτυπώσει μοναδικά τα ίχνη που αφήνει ο πόλεμος στους αμάχους. Όπως έχει ειπωθεί, η Παπαϊωάννου «έπαιρνε τη φωτογραφική μηχανή όπως παίρνει ένας άντρας το τουφέκι του, το πιστόλι του, και χαμένη μέσα στον κόσμο έκανε αντίσταση του ελληνικού ματιού, της ελληνικής μνήμης, τον καιρό που το μάτι έβλεπε μόνο με την καρδιά και η μνήμη ήταν η τιμή μας, το τελευταίο που μάς έμενε…».
Στην πρώτη φωτογραφία, η φωτογράφος θέτει στο επίκεντρο τη φιγούρα της μάνας που χαιρετά με το δικό της τρόπο τον επιστρατευμένο γιο της. Τού δίνει να φιλήσει ένα μικρό εικόνισμα ως υπόσχεση στον Θεό ότι θα επιστρέψει σώος. Με διακριτική συμμετοχή στο θέμα και χωρίς περιττές ρητορείες στην εικόνα, η Παπαϊωάννου απαθανατίζει φυσικά την τραγικότητα και την εγκαρτέρηση της μάνας στην επιστράτευση της 28ης Οκτωβρίου του 1940.
Την Τετάρτη 12 Οκτωβρίου, την 7η και 8η διδακτική ώρα, επισκέφθηκε διαδικτυακώς και τα δεκατρία τμήματα του Β’ Αρσακείου Λυκείου Ψυχικού η κ. Βάνα Παπαευαγγέλου, Καθηγήτρια Παιδικής Λοιμωξιολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών και μέλος της Επιτροπής του Υπουργείου Υγείας που εισηγείται τα μέτρα κατά COVID στα σχολεία και ενημερώνει το πανελλήνιο σχετικά με τα επιδημιολογικά δεδομένα και την πορεία του ιού στη χώρα.
Η γιατρός, ως παλιά Αρσακειάδα και απόφοιτος του Β’ Αρσακείου Λυκείου Ψυχικού, θυμήθηκε με νοσταλγία τα σχολικά της χρόνια στο Αρσάκειο και έδωσε χρησιμότατες συμβουλές στους μαθητές, κυρίως της Γ’ λυκείου, σχετικά με τις Πανελλήνιες εξετάσεις και την ικανοποίηση των ονείρων τους.
Εν συνεχεία, παρουσίασε με πλούσιο εποπτικό υλικό και με βιωματικό τρόπο τα πλέον έγκυρα και επίκαιρα δεδομένα σχετικά με την πανδημία και τον εμβολιασμό στην Ελλάδα και παγκοσμίως. Τέλος, η κ. Παπαευαγγέλου απάντησε σε πλήθος ερωτήσεων που έθεσαν μαθητές από όλες τις τάξεις, αλλά και εκπαιδευτικοί του σχολείου μας.
Το Β’ Αρσάκειο Λύκειο Ψυχικού, μέσα στις δύσκολες συνθήκες της πανδημίας, ξεκίνησε ήδη από το προηγούμενο σχολικό έτος σειρά εργασιών και εκδηλώσεων για τα 200χρόνια της Ελληνικής Επανάστασης (1821-2021). Με τις εργασίες και εκδηλώσεις αυτές το σχολείο μας αγγίζει διάφορες πτυχές του γαλλικού φιλελληνικού κινήματος, αλλά και τις ειδικότερες σχέσεις Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας και Γαλλίας. Ο γενικός τίτλος των εκδηλώσεων είναι «Ελλάς-Γαλλία: (μακρά και διαρκής) συμμαχία (1821-2021)». Οι εκδηλώσεις έχουν τεθεί υπό την αιγίδα του Γαλλικού Ινστιτούτου Ελλάδος, με το οποίο το Β’ Αρσάκειο Λύκειο Ψυχικού έχει συνάψει Σύμβαση Συνεργασίας (Convention de Partenariat). Προκειμένου να αναρτούμε τις εργασίες και εκδηλώσεις έχουμε διαμορφώσει από την προηγούμενη σχολική χρονιά ειδικό ιστολόγιο εδώ, προσβάσιμο και από την ιστοσελίδα μας.
Ήδη στην δίγλωσση ψηφιακή έκθεση του Γαλλικού Ινστιτούτου Ελλάδος υπό τον γενικό τίτλο “La Grèce par amour” («Από αγάπη για την Ελλάδα») (εδώ), οι επισκέπτες μπορούν να βλέπουν το ιστολόγιο του Β’ Αρσακείου Λυκείου Ψυχικού και να εισέρχονται στα δημιουργήματα των μαθητών του σχολείου μας.
Απώτερος σκοπός των εν λόγω δραστηριοτήτων είναι να αναδυθούν και ταυτόχρονα να γίνουν γνωστές διεθνώς οι βαθύτερες σχέσεις μεταξύ Γαλλίας και Ελλάδας, αλλά και Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας, σχέσεις που στηρίχθηκαν σε κοινές αρχές και αξίες: ισότητα, ελευθερία, αδελφοσύνη, παιδεία. Το ιστολόγιο του Β’ Αρσακείου Λυκείου Ψυχικού ανανεώνεται συνεχώς με εργασίες και δραστηριότητες των μαθητών και θα είναι προσβάσιμο και από την ιστοσελίδα του Γαλλικού Ινστιτούτου Ελλάδος. Η σχολική κοινότητα είναι ιδιαίτερα περήφανη για την πραγματοποίηση της συγκεκριμένης συνεργασίας του σχολείου μας.
Υπεύθυνες για την παρούσα συνεργασία είναι η Διευθύντρια του Β΄ Αρσακείου Λυκείου Ψυχικού, δρ Νέλλη Παππά, πρωτοβουλία της οποίας είναι και η Σύμβαση Συνεργασίας με το Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος και η καθηγήτρια Πολιτικών και Οικονομικών Επιστημών, δρ Δήμητρα Χατζηαγγελάκη.