«Είναι παιδιά πολλών ανθρώπων τα λόγια μας.
Σπέρνουνται γεννιούνται σαν τα βρέφη
ριζώνουν θρέφουνται με το αίμα.
Όπως τα πεύκα
κρατούνε τη μορφή του αγέρα
ενώ ο αγέρας έφυγε, δεν είναι εκεί
το ίδιο τα λόγια
φυλάγουν τη μορφή του ανθρώπου
κι ο άνθρωπος έφυγε, δεν είναι εκεί.»
(Γιώργος Σεφέρης, Τρία Κρυφά Ποιήματα, Επί σκηνής, Στ’)
Η Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης εορτάζεται κάθε χρόνο στις 21 Μαρτίου. Η αρχική έμπνευσή της ανήκει στον Έλληνα ποιητή Μιχαήλ Μήτρα , ο οποίος το 1997 πρότεινε στην Εταιρεία Συγγραφέων να υιοθετηθεί ο εορτασμός της ποίησης στην Ελλάδα, όπως και σε άλλες χώρες, και να οριστεί συγκεκριμένη μέρα γι' αυτό. Την επόμενη χρονιά ο συγγραφέας Βασίλης Βασιλικός, πρέσβης της Ελλάδας στην UNESCO, εισηγήθηκε η 21η Μαρτίου να ανακηρυχθεί Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης. Τον Οκτώβριο του 1999, στη Γενική Διάσκεψη της UNESCO στο Παρίσι, η 21η Μαρτίου ανακηρύχθηκε Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης.
Το σκεπτικό της απόφασης ανέφερε: «Η Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης θα ενισχύσει την εικόνα της ποίησης στα ΜΜΕ, ούτως ώστε η ποίηση να μην θεωρείται πλέον άχρηστη τέχνη, αλλά μια τέχνη που βοηθά την κοινωνία να βρει και να ισχυροποιήσει την ταυτότητά της. Οι πολύ δημοφιλείς ποιητικές αναγνώσεις μπορεί να συμβάλουν σε μια επιστροφή στην προφορικότητα και στην κοινωνικοποίηση του ζωντανού θεάματος και οι εορτασμοί μπορεί να αποτελέσουν αφορμή για την ενίσχυση των δεσμών της ποίησης με τις άλλες τέχνες και τη φιλοσοφία, ώστε να επαναπροσδιοριστεί η φράση του Ντελακρουά "Δεν υπάρχει τέχνη χωρίς ποίηση"».
Η Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 8 Μαρτίου. Θεσπίστηκε για πρώτη φορά το 1977 με απόφαση της γενικής συνέλευσης του ΟΗΕ για να αναδείξει τα προβλήματα και να προωθήσει τα δικαιώματα της γυναίκας. Θέμα του εορτασμού το 2020 ήταν: «Ένας κόσμος ισότητας είναι ένας ενεργός κόσμος». Στο μήνυμά του για την Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας το 2020, ο Γενικός Γραμματέας του ΟΗΕ Αντόνιο Γκουτέρες επεσήμανε: «Η ισότητα των φύλων είναι μέσο επαναπροσδιορισμού και δύναμη αλλαγής που θα αποβεί προς όφελος όλων. Είναι ώρα να σταματήσουμε να προσπαθούμε να αλλάξουμε τις γυναίκες και να αρχίσουμε να αλλάζουμε τα συστήματα που τις εμποδίζουν να πετύχουν αυτά που μπορούν.»
Στα Αρσάκεια Σχολεία τιμάμε κατεξοχήν τη γυναίκα. Η ιστορία μας είναι ζυμωμένη με την εκπαίδευση της Ελληνίδας γυναίκας και τη συνεπακόλουθη χειραφέτησή της. Η Φιλεκπαιδευτική Εταιρεία ιδρύθηκε το 1836, για να καλύψει ένα κενό στην εκπαιδευτική πραγματικότητα τού νεοσύστατου ελληνικού κράτους, την έλλειψη σχολείων για τα κορίτσια. Ο στόχος αυτός φαινόταν όραμα ουτοπικό και προκλητικό μέσα στις συνθήκες τής εποχής. Ωστόσο, ακριβώς για τον σκοπό αυτό συστάθηκε η Φιλεκπαιδευτική Εταιρεία. Σήμερα συνεχίζουμε τον ίδιο δρόμο, έχοντας πια μαθητές και μαθήτριες, σεβόμενοι την ισότητα των φύλων και υπερασπιζόμενοι τις ίσες ευκαιρίες και των δύο φύλων στην ποιοτική εκπαίδευση.
(Στην εικόνα παλαιότεροι μαθητές μας δείχνουν το "Μαρτάκι" στο χέρι τους για τον ερχομό της άνοιξης)
Λάβαμε ηλεκτρονική επιστολή από τον Πρόεδρο του δεκαπενταμελούς μαθητικού συμβουλίου, η οποία απευθυνόταν στη Διευθύντρια του Β’ Αρσακείου Λυκείου Ψυχικού. Ο μαθητής μας Φίλιππος Ατζέμογλου επισημαίνει στην επιστολή του (δημοσιεύεται με τη συγκατάθεσή του και τον ευχαριστούμε θερμά):
«Τις τελευταίες ώρες αναρτώνται διάφορα που αμαυρώνουν το όνομα του σχολείου και το έργο των δασκάλων μας που τόσο εκτιμούμε και σεβόμαστε. Δεν μπορώ να γνωρίζω για όσα έχουν συμβεί την περίοδο 1993-2004. Έχοντας όμως πλήρη επίγνωση της κατάστασης που επικρατεί τα τελευταία 6 τουλάχιστον χρόνια που φοιτούμε σε αυτό το σχολείο, εγώ και οι συμμαθητές μου είμαστε πρόθυμοι να συνεισφέρουμε στην αποκατάσταση της φήμης και της αίγλης του σχολείου μας.»
Η «ίαση» τής ελληνικής
Το «άγαλμα» ετυμολογείται από το ρήμα «αγάλλομαι» (ευχαριστιέμαι), αφού όταν βλέπουμε ένα όμορφο αρχαιοελληνικό άγαλμα η ψυχή μας χαίρεται. Και από τη θέα τού αγάλματος έρχεται η αγαλλ-ίαση, που είναι η ίαση, η γιατρειά τής ψυχής, κάθε φορά που βλέπουμε κάτι όμορφο. Αυτές οι μικρές και άλλες πολύ πιο μεγάλες λεπτομέρειες, όπως η «ελικοβλέφαρη» Αφροδίτη τού Ομήρου, το «ω γλυκύ μου έαρ» τής Μεγάλης Παρασκευής, η «εσπερινή αμφιλύκη» τού Παπαδιαμάντη, η «αιματόχροη βαφή» τού Σολωμού, ο «κυκλοδίωκτος ήλιος» τού Κάλβου, οι «αναδυόμενες γραίες» τού Σεφέρη, οι «άτρωτες ουσίες» τής Δημουλά, οι καταβαυκαλήσεις τού χτες και τα νανουρίσματα τού σήμερα, οι διάσπαρτες ελληνικές λέξεις στις τέχνες και τις επιστήμες σε όλο τον κόσμο (βιολογία, θέατρο, χάος, σύμβολο) ζωντανεύουν καθημερινά ανάμεσά μας για να μας θυμίζουν ότι ζούμε σε μια χώρα «μικρή σε έκταση χώρου και απέραντη σε έκταση χρόνου». Εάν, όπως γράφει ο Ελύτης, «η γλώσσα […] αποτελεί … εργαλείο μαγείας και φορέα ηθικών αξιών», τότε επιβεβαιώνεται με αυτόν τον ποιητικό τρόπο ότι μια πολύπλοκη γλώσσα αποτελεί μαρτυρία ενός προηγμένου πολιτισμού.
Αγαπητοί γονείς,
Από το Υπουργείο Παιδείας εστάλησαν στα σχολεία τρία σημαντικά ΦΕΚ που αφορούν:
Παρακαλούμε πολύ να ενημερωθείτε.
Όπως ανακοινώθηκε και στις διαδικτυακές συναντήσεις που έλαβαν χώρα με τους γονείς της Α’ Λυκείου στις αρχές Νοεμβρίου, το Β’ Αρσάκειο Λύκειο Ψυχικού εγκαινιάζει μία νέα πρακτική ενημέρωσης των γονέων για σημαντικές εγκυκλίους και ΦΕΚ που αφορούν στη φοίτηση των παιδιών τους. Ακολουθούν υπερσύνδεσμοι για εγκυκλίους και ΦΕΚ βάσει του θέματός τους.
Για τον τρόπο και τις ειδικές διατάξεις εισαγωγής μαθητών-αθλητών στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και για σχετικές τροποποιήσεις, δείτε 1. ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ ΑΘΛΗΤΩΝ 2020.pdf (1) και 2. ΦΕΚ Β 4255_20_ΔΙΟΡΘ ΣΦΑΛ ΣΤΗΝ 125735_Δ2_21_9_20_ΥΑ ΥΛΗ Α ΓΕΛ.pdf (2).
Για τις ομάδες και τους κλάδους μαθημάτων στην Α’ και Β’ Λυκείου, για τα θέματα και τον τρόπο εξέτασης των μαθημάτων και στις τρεις τάξεις, για την αναβαθμολόγηση γραπτών στις προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις, δείτε 3. ΦΕΚ Β 4177_20_ΥΑ 125708_Δ2_21_9_20_ΟΜΑΔΕΣ ΚΛΠ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΓΕΛ.pdf. (3)
Για την εξεταστέα ύλη των μαθημάτων που εξετάζονται γραπτώς στις προαγωγικές εξετάσεις Α’ και Β’ Λυκείου, δείτε 4. ΦΕΚ Β 4178_20_ΥΑ 125735_Δ2_21_9_20_ΥΑ_ΥΛΗ Α ΓΕΛ ΤΡΑΠΕΖΑ.pdf. (4)
Για την Τράπεζα Θεμάτων της Α’ Λυκείου, δείτε 5. ΦΕΚ Β 5787_20_ΥΑ 173678_ΓΔ4_22_12_20_ΤΘΔΔ.pdf. (5)
Για τη μείωση της ύλης στα πανελληνίως εξεταζόμενα μαθήματα της Γ’ Λυκείου, δείτε 6. Εγκύκλιος για μείωση της ύλης στη Γ' Λυκείου.pdf (6)
Σχετικά με την Τηλεφωνική Γραμμή Ψυχοκοινωνικής Υποστήριξης 10306 διαβάστε την εγκύκλιο εδώ (7) και τις σχετικές πληροφορίες εδώ (8).
Ενημερωθείτε σχετικά με Οδηγό Επιτυχίας στις Πανελλαδικές Εξετάσεις που μάς προώθησε με εγκύκλιο (9) το Υπουργείο Παιδείας εδώ (10).
Σχετικά με το υποχρεωτικό μέτρο του διαγνωστικού ελέγχουν νόσησης από τον ιό COVID19 που αποφασίστηκε με την επανέναρξη των μαθημάτων μπορείτε να δείτε την εγκύκλιο εδώ (11) και το πλήρες ΦΕΚ εδώ (12).
Οι οδηγίες που αφορούν τη δικαιολόγηση απουσιών μαθητών που συνοικούν με πρόσωπο το οποίο πάσχει από σοβαρό υποκείμενο νόσημα βρίσκονται εδώ (13).
Σχετικά με όλες τις παραμέτρους προαγωγής και απόλυσης των μαθητών από το Λύκειο για το σχολικό έτος 2020-2021, παρακαλούμε ενημερωθείτε εδώ (14)
«Δίχως συντροφιά,
δίχως άστρο κανένα πηγαίνω.
Μόνη προσφορά, η μεγάλη που γνωρίζω,
συμφορά της στέρησής Του.
Τι να προσφέρω σημάδι ευλάβειας
κι’ υποταγής; Εμείς, άνθρωποι
της παράφορης τούτης εποχής,
τι μπορούμε, δικό μας, ευτυχείς
να Του δώσουμε; Είναι ανάγκη
να βρούμε την προσφορά.»
Από το ποίημα της Ζωής Καρέλλη
«Το ταξίδι των Μάγων» (1955)
Η Διεύθυνση, ο Σύλλογος Διδασκόντων
και η μαθητική κοινότητα
του Β’ Αρσακείου Λυκείου Ψυχικού
σάς εύχονται ολόψυχα υγεία και ευτυχία για το 2021
Νοέμβριος 1940 – Γενάρης 1941: Ήττες των Ιταλών στα Ιωάννινα, Κορυτσά, Αργυρόκαστρο, Πόγραδετς, Αγίους Σαράντα, Χειμάρρα...
Στην Αλβανία ο πόλεμος είναι φρικαλέος και ο χειμώνας φοβερός. Οι Ιταλοί δεν είναι καλά ντυμένοι, αλλά οι Έλληνες είναι γυμνοί. Η βοήθεια που θα στείλουν οι Άγγλοι (180.000 ζεύγη άρβυλα, 300.000 κάλτσες, 200.000 κλινοσκεπάσματα, 39 καταδιωκτικά και 18 βομβαρδιστικά) δεν θα εμποδίσουν να μετριούνται σε χιλιάδες τα κρυοπαγήματα που παθαίνουν οι Έλληνες και τις ανυπέρβλητες δυσκολίες από την έλλειψη πολεμοφοδίων. Ο Αλέξανδρος Παπάγος που διοικεί τον ελληνικό στρατό συνεχίζει την επιθετική τακτική του, παρ’ όλες τις αντιξοότητες. Βιάζεται να ξεμπερδέψει με τους Ιταλούς γιατί η γερμανική απειλή μεγαλώνει. Οι Έλληνες με παμπάλαιο οπλισμό στο Αλβανικό μέτωπο σταμάτησαν την ιταλική προέλαση και ταπείνωσαν τον Μουσολίνι που λίγο πριν στην Φλωρεντία είχε διακηρύξει στον Χίτλερ: «Φύρερ θα βρίσκομαι στην Αθήνα σε 15 ημέρες». Η φασιστική υπερηφάνεια πήγε περίπατο από τη στιγμή που οι Ιταλοί στρατιώτες το έβαλαν στα πόδια στο Αργυρόκαστρο, στην Τρεμπεσίνα, στο Τεπελένι.
Αγαπητά μας παιδιά,
Δεν θέλαμε να σας απευθύνουμε ένα τυποποιημένο μήνυμα για την έναρξη της σχολικής χρονιάς, μιας χρονιάς ιδιαίτερης και δύσκολης για όλους μας.
Για τον λόγο αυτό επιλέξαμε μια παλιά ασπρόμαυρη φωτογραφία του αείμνηστου φωτογράφου Κώστα Μπαλάφα, η οποία δείχνει δύο μαθητές στα Γιάννενα τη δεκαετία του 1960.
Δείτε προσεκτικά τη φωτογραφία και προσπαθήστε να εστιάσετε σε κάποιες λεπτομέρειες, που έχουν ιδιαίτερη αξία και βαθύτατους συμβολισμούς. Τα δύο παιδιά είναι ντυμένα με κάπως φτωχικά ρούχα και παπούτσια, μάλιστα το μεν κορίτσι φοράει μαντήλι (όπως συνηθιζόταν εκείνη την εποχή στην επαρχία), ενώ το αγόρι κοντό παντελόνι, παρότι είναι χειμώνας. Φτώχεια, θα συμπεράνετε. Τα παιδιά όμως αυτά ήταν τυχερά σε σχέση με άλλους συνομηλίκους τους της επαρχίας, οι οποίοι την ίδια εποχή περπατούσαν χιλιόμετρα ξυπόλητοι μέχρι να φτάσουν στο σχολείο, όπου η διαδικασία της μάθησης επιτυγχανόταν με ανύπαρκτα εποπτικά μέσα, με άθλιες κτηριακές εγκαταστάσεις, συχνά όμως, δυστυχώς, και με ξυλοδαρμό από τον δάσκαλο.