Αρσάκεια - Τοσίτσεια Εκάλης
Δεν ξεχνώ... 1η Απριλίου 1955: η Κύπρος ξεκινά αγώνα για απελευθέρωση από τους Άγγλους και ζητά ένωση με την Ελλάδα

«Είμαι περήφανη. Κάλλιο μια φούχτα τιμημένη στάχτη, παρά γονατισμένος ο λεβέντης μου». Αυτά τα λόγια είπε σαν Σπαρτιάτισσα παλαιά, η μάνα του Γρηγόρη Αυξεντίου, όταν έμαθε το ολοκαύτωμα του γυιού της. Ο Γρηγόρης Αυξεντίου κάηκε ζωντανός από τους Άγγλους αποικιοκράτες στο κρησφύγετό του στις 3 Μαρτίου 1957. Στις προτάσεις τους να παραδώσει τα όπλα, αυτός τους φώναξε «μολών λαβέ». Ο Γρηγόρης ήταν τότε 29 ετών. Ήταν υπαρχηγός της ΕΟΚΑ, της Εθνικής Οργάνωσης Κυπρίων Αγωνιστών. Η ΕΟΚΑ ξεκίνησε τη δράση της την 1η Απριλίου 1955 με σκοπό την απελευθέρωση της Κύπρου από τους Άγγλους και την ένωσή της με τη μητέρα Ελλάδα. Ο Γρηγόρης πολεμούσε επί 10 ώρες εναντίον 5.000 Άγγλων στρατιωτών. Μια χειροβομβίδα του είχε κόψει το πόδι, αλλά αυτός πολεμούσε. Απελπισμένοι και ντροπιασμένοι οι εχθροί γέμισαν τη σπηλιά με βενζίνη.
«Και τώρα καίγεται. Μα δε φωνάζει βοήθεια.
[...]
Ποιος είναι τούτος που αναλίσκεται περήφανος;
Το σώμα του το ανθρώπινο δεν τον πονά;
[...]
Όμως εκείνος καίγονταν μονάχος. Καταμόναχος.
Κι όσο αφανίζονταν τόσο άστραφτε το πρόσωπο.
Γινόταν ήλιος»,
γράφει ο Τάκης Σινόπουλος την ίδια χρονιά, το 1957...

Σύνοψη εργασιών για τα 200χρόνια της Επανάστασης (1821-2021)

Ο Σύλλογος διδασκόντων και η Διευθύντρια του Β’ Αρσακείου Λυκείου Ψυχικού αποφάσισαν την άνοιξη του 2021, σε μία ιδιαίτερα δύσκολη στιγμή για το σχολείο (πανδημία και μεγάλα διαστήματα τηλεκπαίδευσης), να δώσουν το παρών στον εορτασμό για τα 200χρόνια της Ελληνικής Επαναστάσεως προτάσσοντας το θέμα του Γαλλικού Φιλελληνισμού, που αποτέλεσε την ουσιωδέστερη και πλουσιότερη μορφή Φιλελληνισμού την εποχή του Αγώνα.

Προκειμένου να φιλοξενηθούν οι εργασίες μαθητών και εκπαιδευτικών φτιάχτηκε και αναρτήθηκε την 19η Απριλίου 2021 (Ημέρα Φιλελληνισμού και Διεθνούς Αλληλεγγύης) το ιστολόγιο "Ελλάς-Γαλλία: (μακρά και διαρκής) συμμαχία (1821-2021)".

Σκοπός των εργασιών μας ήταν να γνωρίσουμε ενδιαφέρουσες και, ει δυνατόν, πρωτότυπες πτυχές του Γαλλικού Φιλελληνισμού και να συνομιλήσουμε με τις ψηφιακές εκδηλώσεις του Γαλλικού Ινστιτούτου Ελλάδος με το οποίο συνήψαμε Σύμβαση Συνεργασίας (Convention de Partenariat). Βάσει της Σύμβασης αυτής, το Β’ Αρσάκειο Λύκειο Ψυχικού είχε δικαίωμα να αξιοποιήσει πλήρως το ιστορικό ψηφιακό υλικό του Γαλλικού Ινστιτούτου, αλλά και να προβάλει το δικό του ιστολόγιο μέσω του Ινστιτούτου.

«Κόκκινη κλωστή δεμένη…», 25η Μαρτίου 2022

Τα παραμύθια άρχιζαν παλιά με τη φράση «Κόκκινη κλωστή δεμένη, στην ανέμη τυλιγμένη…». Η Επανάσταση του 1821 δεν είναι παραμύθι αλλά ιστορικό γεγονός. Αυτό που μας συνδέει με τους αγωνιστές του ’21 είναι μια κλωστή, κόκκινη κι αυτή. Έχει το χρώμα του αίματος και της ελευθερίας. Η 25η Μαρτίου είναι η μέρα του Ευαγγελισμού της Παναγίας και η επέτειος της Επανάστασης. Αυτή την περίοδο η φύση ξυπνάει και βάζει τα καλά της. Τα χελιδόνια επιστρέφουν. Τα παιδιά βγάζουν τον «Μάρτη», την κόκκινη και χρωματιστή κλωστή, από τα χέρια τους και την αφήνουν στα δέντρα, για να την πάρουν τα χελιδόνια και να χτίσουν τις φωλιές τους. Την κλωστή του ’21 πρέπει και ‘μείς να την κρατάμε στην ψυχή μας. Κι όταν έρθουν τα δικά μας χελιδόνια, τα παιδιά μας και τα παιδιά των παιδιών μας, να τους την παραδώσουμε για να χτίσουν τις φωλιές τους και να φέρουν την άνοιξη στην πατρίδα μας. Άλλωστε παράδοση δεν μόνο είναι αυτό που παραλαμβάνουμε, αλλά αυτό που θα παραδώσουμε.
201 χρόνια μετά από την Επανάσταση του 1821... Ο Πόλεμος είναι πάλι παντού. Βιώνουμε τις επιπτώσεις ενός πολέμου στη χώρα απ’ όπου ξεκίνησε η φλόγα της Επανάστασης. Στην Οδησσό της Ουκρανίας η Φιλική Εταιρεία άναψε τη φλόγα. Η φλόγα αυτή θα είναι πάντα αναμμένη όσο θα υπάρχουν λαοί που μάχονται για ελευθερία. Μια φλόγα που μας διδάσκει ότι ο πόλεμος είναι κακός, αλλά η δουλεία χειρότερη. Είναι η τελευταία καταφυγή για κάθε λαό που θέλει ειρήνη κι ελευθερία. Γι’ αυτούς τους λαούς ο Παλαμάς έπλεξε το εγκώμιο: «Τι κι αν του πολέμου το χορό χορεύω, γονατιστός ειρήνη εσέ λατρεύω». Αυτά όμως πρέπει να τα γνωρίζουμε. Διότι η λήθη απομακρύνει από την αλήθεια.
Γι’ αυτό το ’21 -πλην άλλων πολλών- μάς διδάσκει πως για να επαναστατούμε πρέπει πρώτα να μορφωθούμε. Οι αγωνιστές λίγο μετά από την ελευθερία, ζήτησαν και δημοκρατία με το κίνημα του Συντάγματος το 1843. Επαναστατούμε για να κάνουμε καλύτερα, όχι χειρότερα τα πράγματα. «Γιατί κ' η αναρχία, ομοιάζει την σκλαβιά, να ζούμε σαν θηρία, είν' πλιο σκληρή φωτιά», τραγουδά ο Ρήγας στον «Θούριο». Το ’21 μας διδά-σκει επίσης πόσο σημαντική είναι η συνέχεια της κόκκινης κλωστής του «παραμυθιού» που λέγεται ελευθερία. Χάρη στους Δασκάλους τους Γένους οι ραγιάδες θυμήθηκαν ότι είναι Έλληνες και συνειδητοποίησαν τον αγώνα τους ως συνέχεια του αγώνα των Βυζαντινών κατά των Οθωμανών, αλλά και του αγώνα των Αρχαίων κατά των Περσών. Πίστευαν ότι κι αυτοί, σαν νέοι Σαλαμινομάχοι, πολεμούσαν για την ελευθερία τους εναντίον των Οθωμανών που κι αυτοί, όπως οι Πέρσες, έρχονταν από την Ανατολή. Γι’ αυτό και πολλοί εξ αυτών προσφωνούσαν τους Τούρκους Περσιάνους. Αλλά κι όσα γράφει ο Κοραής στο «Σάλπισμα Πολεμιστήριον» μόνο Έλληνες κατά το πνεύμα και την ψυχή θα μπορούσαν να τα αποδεχθούν: «Πολεμήσατε λοιπόν, ω μεγαλόψυχα και γενναία τέκνα των παλαιών Ελλήνων όλοι ομού ενωμένοι τους βαρβάρους της Ελλάδος τυράννους. Ο κόπος είναι μικρός παραβαλλόμενος με την δόξα, η οποία θέλει σάς εξισώσει με τους ήρωας του Μαραθώνος, της Σαλαμίνος, των Πλαταιών, των Θερμοπυλών, τους ακαταμαχήτους προγόνους σας». Ιδιαίτερο ήταν το αρχαιοελληνικό πάθος των ναυτικών, που οι πλείστοι ήσαν αρβανιτόφωνοι και οι οποίοι έδιναν στα πλοία και στα παιδιά τους αρχαιοελληνικά ονόματα: «Άρης», «Θεμιστοκλής», «Αγαμέμνων» κ.λπ. Ο Κων. Κανάρης, για παράδειγμα, είχε δώσει στους γυιους του ακόλουθα αρχαιοελληνικά ονόματα: Νικόλαος, Θεμιστοκλής, Θρασύβουλος, Μιλτιάδης, Λυκούργος, Αριστείδης!

Η Έκθεση Ζωγραφικής μας για τα 200χρονα στο Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος

Η έκθεση ζωγραφικής των τελειοφοίτων μας Ήβης και Αναστασίας Παύλου με θέματα που έχουν αντληθεί από το ιστολόγιο του Β’ Αρσακείου Λυκείου Ψυχικού «Ελλάς-Γαλλία: (μακρά και διαρκής) συμμαχία (1821-2021)» παρουσιάζεται στον φιλόξενο χώρο του Γαλλικού Ινστιτούτου Ελλάδος για το χρονικό διάστημα από τις 16 Μαρτίου έως και την 25η Μαρτίου 2022. Έπειτα από συνεννόηση της Ακολούθου υπεύθυνης για θέματα συνεργασίας με τα σχολεία (Attachée de coopération pour le français,
Référente sport de l’Ambassade de France) κυρίας Véronique Bruez και της Διευθύντριας του σχολείου Δρ Νέλλης Παππά και με την πολύτιμη αρωγή του ευγενικού προσωπικού του Ινστιτούτου, οι δεκατρείς πολύχρωμες συνθέσεις των δύο ταλαντούχων μαθητριών μας βρήκαν τη θέση τους στον ειδικό χώρο, όπου και θα μπορέσουν να τις δουν, εκτός από το προσωπικό του Γαλλικού Ινστιτούτου, όλοι οι εκλεκτοί του προσκεκλημένοι για την Εβδομάδα Γαλλοφωνίας που ξεκινά στις 16 Μαρτίου με πλήθος εκδηλώσεων. Οι πίνακες θα παραμείνουν στον ειδικό χώρο, σύμφωνα με την απόφαση των παραγόντων του Γαλλικού Ινστιτούτου, έως και την εθνική επέτειο της 25ης Μαρτίου με την οποία άλλωστε σχετίζονται άμεσα. Υπενθυμίζουμε ότι όλοι οι πίνακες αναφέρονται σε γνωστά και λιγότερο γνωστά γεγονότα και πρόσωπα του Γαλλικού Φιλελληνισμού, της πιο γνήσιας μορφής φιλελληνισμού που αναπτύχθηκε στη διάρκεια του Αγώνα της Παλιγγενεσίας και με τον οποίο ασχολήθηκε καθ’ όλο το επετειακό έτος 2021 το σχολείο μας. Η επιθυμία που εκφράστηκε τόσο από την κυρία Bruez όσο και από την κυρία Παππά είναι η συνεργασία που εγκαινιάστηκε με την έκθεση ζωγραφικής των αδελφών Παύλου για τον Γαλλικό Φιλελληνισμό να συνεχιστεί μεταξύ του Β’ Αρσακείου Λυκείου Ψυχικού και του Γαλλικού Ινστιτούτου Ελλάδος και να αποβεί καρποφόρα στο μέλλον και για τους δύο φορείς παιδείας.

Πορίσματα ερωτηματολογίου για την Διεθνή Ημέρα Μητρικής Γλώσσας
Στο πλαίσιο του εορτασμού τής Διεθνούς Ημέρας Μητρικής Γλώσσας (21 Φεβρουαρίου), το Β΄ Αρσάκειο Λύκειο Ψυχικού είχε αναγγείλει την σύνταξη ψηφιακού ερωτηματολογίου για τον μαθητικό μας πληθυσμό, από ομάδα φιλολόγων τού Σχολείου με τον συντονισμό τής Διεύθυνσης.
 
Το σκεπτικό πίσω από αυτή την πρωτοβουλία ήταν να δοθεί η απαιτούμενη έμφαση στο πολιτισμικό αγαθό τής μητρικής γλώσσας, η οποία συνιστά για κάθε μαθητή μας, όπως και για κάθε άνθρωπο, την σκέψη του, τον κόσμο του και, επομένως, ουσιώδη συνιστώσα τού εαυτού του.
 
Ας μην ξεχνάμε ότι τα παιδιά ακούνε και διακρίνουν τα λόγια της μητέρας τους ήδη από τον 6ο μήνα τής κύησής τους και, συνεπώς, εκτός από το αμνιακό υγρό εμβαπτίζονται πολύ νωρίς στη μητρική γλώσσα, που είναι φορέας συναισθημάτων και βιωμάτων τής μητέρας προς το παιδί της.
 
Το ερωτηματολόγιο συμπλήρωσαν και υπέβαλαν, το διάστημα από 21 έως 28 Φεβρουαρίου 2022, είτε μέσω ηλεκτρονικού υπολογιστή των σχολικών εργαστηρίων είτε μέσω τού έξυπνου κινητού τους τηλεφώνου, 280 στους 296 μαθητές/μαθήτριες (ποσοστό 94,6% τού συνολικού μαθητικού πληθυσμού), κάτι που δείχνει εντυπωσιακό ενδιαφέρον από την πλευρά των παιδιών.
 
Ειδικότερα, το ερωτηματολόγιο υπέβαλαν ηλεκτρονικά 104 στους 109 μαθητές/μαθήτριες τής Α΄τάξης (ποσοστό 95,4%), 95 στους 100 μαθητές/μαθήτριες τής Β΄  τάξης (ποσοστό 95%) και 81 στους 87 μαθητές/μαθήτριες τής Γ΄τάξης (ποσοστό 93,1%).
Στο σύνολο των μαθητών/μαθητριών που υπέβαλαν το ερωτηματολόγιο, το 46% ήταν αγόρια και το 54% κορίτσια.
Το 11% των μαθητών/μαθητριών είναι νέοι μαθητές στο Σχολείο μας, ενώ μόλις το 6% των μαθητών/μαθητριών δήλωσαν ότι η μητρική τους γλώσσα δεν είναι η Ελληνική.
Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας
Κάθε χρόνο, με απόφαση της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ (1977), γιορτάζουμε και τιμούμε στις 8 Μαρτίου την Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας. Σκοπός της Ημέρας είναι να αναδειχθούν τα προβλήματα και να προωθηθούν τα γυναικεία δικαιώματα, τα οποία δυστυχώς συνεχίζουν να καταπατώνται βάναυσα σε πολλές γωνιές του πλανήτη, ακόμα και σε χώρες του δυτικού κόσμου, όπως φανερώνουν τα σχετικά στοιχεία από την περίοδο της πανδημίας και του εγκλεισμού.
Η περσινή Ημέρα της Γυναίκας αφιερώθηκε από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο στον παγκόσμιο αγώνα των γυναικών κατά της κρίσης του COVID-19. Οι γυναίκες βρέθηκαν και βρίσκονται στην πρώτη γραμμή του αγώνα, καθώς αποτελούν την πλειονότητα των εργαζομένων που απασχολούνται στις υπηρεσίες υγειονομικής περίθαλψης.
Πολλές έχουν επίσης πληγεί λόγω της απώλειας θέσεων εργασίας. Επιπλέον, οι εγκλεισμοί οδήγησαν διαπιστωμένα σε αύξηση της ενδοοικογενειακής βίας.
Εφέτος, η τηλεργασία, η ισότητα των φύλων, η ψυχική υγεία και η μη αμειβόμενη εργασία φροντίδας βρίσκονται στο επίκεντρο των εκδηλώσεων γύρω από την Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας, όπως μαθαίνουμε από την ιστοσελίδα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.

Διεθνής Ημέρα Μητρικής Γλώσσας στο Β’ Αρσάκειο Λύκειο Ψυχικού
Κάθε χρόνο εορτάζεται στις 21 Φεβρουαρίου με πρωτοβουλία της UNESCO η Διεθνής Ημέρα Μητρικής Γλώσσας (International Mother Language Day, IMLD).
Στο πλαίσιο του εορταστικού αφιερώματος για την σημαντική αυτή Διεθνή Ημέρα, ομάδα φιλολόγων του Β’ Αρσακείου Λυκείου Ψυχικού (Σπ. Δημητρακοπούλου, Δήμ. Αγιασοφίτη και Γ. Αντωνιάδης), υπό την καθοδήγηση της Διευθύντριας Νέλλης Παππά, σχεδίασαν και υλοποιούν με τη βοήθεια και των καθηγητών Πληροφορικής του σχολείου μας έρευνα με ηλεκτρονικό ερωτηματολόγιο στους μαθητές με στόχο αφενός την ανάδειξη της μητρικής γλώσσας ως μέσου επίγνωσης της ταυτότητας των μαθητών και αφετέρου την προώθηση της πολυγλωσσίας ως παράγοντα γόνιμης πολιτισμικής αλληλεπίδρασης.
Αξιοσημείωτα όσα υπογραμμίζει ο Γ. Μπαμπινιώτης αναφερόμενος στο νόημα της Ημέρας: «Αυτό που πρέπει να τονιστεί και που κατεξοχήν διακρίνει τη μητρική από μια ξένη γλώσσα είναι ότι για κάθε φυσικό ομιλητή η γνώση τής μητρικής γλώσσας δεν είναι ένα απλό εργαλείο συνεννόησης («εργαλειακή αντίληψη»), αλλά είναι κύριο συστατικό τής ταυτότητάς του, είναι ο πολιτισμός του μέσα από το ιστορικό εννοιολογικό φορτίο των λέξεων που χρησιμοποιεί, είναι η ψυχοσύνθεσή του και η νοοτροπία τού λαού του, είναι ο τρόπος που βλέπει και εκφράζει τον κόσμο του, είναι η σκέψη του, είναι η πατρίδα του. Είναι δηλ. όλα τα στοιχεία που συνιστούν την «αξιακή αντίληψη» τής γλώσσας, μια έννοια που υπερβαίνει κάθε απλή χρηστική αντίληψη.»

ΟΧΙ ΒΙΑ

Με πρωτοβουλία του δεκαπενταμελούς μαθητικού συμβουλίου και σε συνεργασία με τη Διεύθυνση του σχολείου, οι μαθητές της Γ’ λυκείου του Β’ Αρσακείου Λυκείου Ψυχικού προέβησαν σε μια πρωτότυπη μορφή συμπαράστασης προς την οικογένεια του αδικοχαμένου Άλκη Καμπανού. Σχημάτισαν με τη βοήθεια και μελών του εργατοτεχνικού προσωπικού της Φ.Ε. το σύνθημα ΟΧΙ ΒΙΑ με τεράστια γράμματα, καθισμένοι καταρχάς οκλαδόν όλοι μαζί και εν συνεχεία με τα σχολικά σακίδιά τους, έτσι ώστε το σύνθημα να φαίνεται ευκρινώς από όλο το κεντρικό κτήριο των Αρσακείων Σχολείων Ψυχικού.
Οι μαθητές θέλησαν με τον τρόπο αυτό να εκφράσουν τη σθεναρή αντίδρασή τους σε κάθε μορφή βίας και ακόμα περισσότερο στην οπαδική βία, που είχε ως τραγικό αποτέλεσμα να χαθεί η ζωή του δεκαεννιάχρονου φοιτητή στη Θεσσαλονίκη. Το Β’ Αρσάκειο Λύκειο Ψυχικού έχει άλλωστε θέσει για τη σχολική χρονιά 2021-22 ως βασικό σχέδιο δράσης της εσωτερικής του αξιολόγησης την ενημέρωση μαθητών και εκπαιδευτικών πάνω στις διάφορες μορφές βίας και την με κάθε τρόπο καταπολέμησή της.

Μνημόνιο Συνεργασίας του Β’ Αρσακείου Λυκείου Ψυχικού με το Χαμόγελο του Παιδιού

Την Τετάρτη 9 Φεβρουαρίου η Διευθύντρια του Β’ Αρσακείου Λυκείου Ψυχικού Νέλλη Παππά επισκέφθηκε, συνοδευόμενη από την Θεολόγο κ. Χρύσα Βαβέτση, τα γραφεία του οργανισμού «Το Χαμόγελο του Παιδιού» στην Αγία Παρασκευή. Βασικός σκοπός τη επίσκεψης ήταν να γνωρίσουν από κοντά η κ. Παππά και η κ. Βαβέτση τα στελέχη του σημαντικού αυτού μη κερδοσκοπικού οργανισμού και τον Πρόεδρό του, κ. Γιαννόπουλο, να ενημερωθούν αναλυτικά για τις πλούσιες δραστηριότητες και τα εκπαιδευτικά προγράμματα του Χαμόγελου και να υπογράψουν εκ μέρους του Β’ Αρσακείου Λυκείου Ψυχικού Μνημόνιο Συνεργασίας με το Χαμόγελο, που προβλέπει την εφαρμογή και διάδοση επωφελών πρακτικών για την προάσπιση των δικαιωμάτων των παιδιών.
Με την υπογραφή του εν λόγω Μνημονίου το Β’ Αρσάκειο Λύκειο Ψυχικού εισέρχεται σε δίκτυο δημόσιων και ιδιωτικών σχολείων που συνεργάζονται στενά με το Χαμόγελο υπέρ των δικαιωμάτων των παιδιών και εργάζονται εντατικά για την προστασία τους. Η κ. Παππά και η κ. Βαβέτση ξεναγήθηκαν στους καλαίσθητους χώρους του κτηρίου της Αγίας Παρασκευής και εντυπωσιάστηκαν από τη δουλειά που γίνεται εκεί: επιμορφώσεις, εκπαιδευτικά προγράμματα, συντονισμός ενεργειών πανελληνίως, συνεργασίες με Κύπρο και άλλες ευρωπαϊκές χώρες, τηλεφωνικές γραμμές υποστήριξης παιδιών και οικογενειών, ιατρική περίθαλψη, κ.ά.. Η συνεργασία που επισφραγίστηκε με το Μνημόνιο το οποίο συνυπογράφηκε από το σχολείο μας και το Χαμόγελο θα αφορά σε ποικίλες δραστηριότητες ευαισθητοποίησης και ενημέρωσης των μαθητών και εμπλοκής τους σε κοινωνικές ενέργειες επωφελείς για τους ίδιους, αλλά και για τα παιδιά που το έχουν ανάγκη.

Οι μαθητές του σχολείου μας συζητούν για τις ελληνοτουρκικές σχέσεις

Ο κ. Άγγελος Συρίγος, αναπληρωτής καθηγητής του Διεθνούς Δικαίου και της Εξωτερικής Πολιτικής στο Πάντειο Πανεπιστήμιο και υφυπουργός Παιδείας επισκέφθηκε την Παρασκευή 4 Φεβρουαρίου το Β’ Αρσάκειο Λύκειο Ψυχικού, κατόπιν προσκλήσεως της Διευθύντριας Νέλλης Παππά. Ο κ. Συρίγος επί δύο διδακτικές ώρες μίλησε στους τελειοφοίτους του σχολείου μας, καθώς και στους μαθητές του Ανθρωπιστικού Τμήματος της Β’ λυκείου (τμήμα Π1) στον χώρο του Θεάτρου για ποικίλα θέματα της ειδικότητάς του.

Την ατζέντα διαμόρφωσαν, κατόπιν επιθυμίας του κ. Συρίγου, οι ίδιοι οι μαθητές, που με τις πολλές και ενδιαφέρουσες ερωτήσεις τους ζήτησαν από τον ομιλητή να μάθουν, μεταξύ άλλων πολλών, για τη μακροχρόνια διένεξη Ελλάδας και Τουρκίας, την νοοτροπία του τουρκικού λαού, το πολιτικό καθεστώς στην Τουρκία, παλαιότερα θερμά επεισόδια μεταξύ των δύο χωρών, τον ρόλο των ΗΠΑ και άλλων Δυνάμεων στη ΝΑ Μεσόγειο, κ.ά.. Ο κ. Συρίγος με το μικρόφωνο στο χέρι κινούνταν μεταξύ των μαθητών και απάντησε σε όλες τους τις απορίες, προσφέροντας απλόχερα γνώσεις, ιστορικές πληροφορίες για γνωστά και άγνωστα γεγονότα, προσωπικά βιώματα από τη μακρόχρονη σταδιοδρομία του στη μελέτη των διεθνών σχέσεων. Υπήρξε μία πλούσια και εποικοδομητική συζήτηση για τους μαθητές και μία αξέχαστη εμπειρία για εκείνους και για τους εκπαιδευτικούς που παρακολούθησαν.