Ημερολόγιο

Δεκέμβριος 2024
Τον προηγούμενο μήνα   Τον επόμενο μήνα
Κ Δ Τ Τ Π Π Σ
week 49 1 2 3 4 5 6 7
week 50 8 9 10 11 12 13 14
week 51 15 16 17 18 19 20 21
week 52 22 23 24 25 26 27 28
week 1 29 30 31
Solomos afisaΜουσικοθεατρικό οδοιπορικό στον βίο και το έργο του Διονύσιου Σολωμού / Δευτέρα 12 Μαρτίου 2018 [19:30 - 21:00] / Αίθουσα Τελετών Α.Π.Θ.
                                    
Ένα μουσικοθεατρικό οδοιπορικό σε επτά πράξεις για τον βίο και το έργο του Διονύσιου Σολωμού με τίτλο «Πάντ᾿ ἀνοιχτά, πάντ᾿ ἄγρυπνα, τὰ μάτια τῆς ψυχῆς μου» θα παρουσιάσουν μαθήτριες και μαθητές των Αρσακείων Σχολείων Θεσσαλονίκης της Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας τη Δευτέρα 12 Μαρτίου 2018, στην Αίθουσα Τελετών Α.Π.Θ. Την εκδήλωση προλογίζει η Κατερίνα Τικτοπούλου, αναπληρώτρια καθηγήτρια Νέας Ελληνικής Φιλολογίας στο Τμήμα Φιλολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής Α.Π.Θ.  

Κείμενα και διάλογοι της εποχής, πλαισιωμένα από εικονογραφικό υλικό αλλά και μελοποιημένα ποιήματα του Σολωμού τα οποία θα ερμηνεύσουν οι χορωδίες Δημοτικού και Γυμνασίου-Λυκείου, θα σκιαγραφήσουν την προσωπικότητα και την καλλιτεχνική παραγωγή του ποιητή, από τα πρώτα χρόνια στη Ζάκυνθο, το πέρασμα στην Ιταλία και την ενηλικίωσή του εκεί, την επιστροφή στην πατρίδα, το πέρασμα από τα ιταλικά στα ελληνικά και τη συγγραφή εμβληματικών έργων, όπως ο νεανικός «Ύμνος εις την Ελευθερίαν» (1823) και οι «Ελεύθεροι Πολιορκημένοι».

Ο Διονύσιος Σολωμός (8 Απριλίου 1798 – 9 Φεβρουαρίου 1857), κεντρικό πρόσωπο της Επτανησιακής σχολής και εθνικός ποιητής των Ελλήνων, αξιοποίησε την προγενέστερη ποιητική παράδοση αλλά και την ευρωπαϊκή λογοτεχνία, διαμορφώνοντας καθοριστικά τη νεοελληνική ποίηση. Ο βίος και το έργο του αποτελούν υλικό συστηματικής μελέτης, διδασκαλίας και έμπνευσης διεθνώς.

Η εκδήλωση πραγματοποιείται με αφορμή τη συμπλήρωση 220 χρόνων από τη γέννησή του και αποτελεί ελάχιστο φόρο τιμής των Αρσακείων Σχολείων στον ποιητή που υπήρξε -συν τοις άλλοις- ένα από τα πρώτα μέλη της Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας.


prosklisi Solomos

Ανοικτό Σχολείο
Αγαπητοί γονείς, αγαπητοί φίλοι, αγαπημένα μας παιδιά, το Σάββατο 3 Μαρτίου 2018(10.00-14.30) το Σχολείο μας ανοίγει τις πόρτες του και σας περιμένει, για να σας υποδεχθεί. Είστε ΟΛΕΣ και ΟΛΟΙ ευπρόσδεκτοι!

Το Αρσάκειο Γυμνάσιο Θεσσαλονίκης, μαζί με όλα τα υπόλοιπα Αρσάκεια Σχολεία (Νηπιαγωγεία, Δημοτικά και Γυμνάσια) σε όλη την Ελλάδα (Ψυχικό, Εκάλη, Θεσσαλονίκη, Πάτρα και Ιωάννινα), για τρίτη συνεχόμενη χρονιά επιμένει να υποστηρίζει έμπρακτα πως «Ζωντανό Σχολείο είναι το Ανοιχτό Σχολείο»! Σας προσκαλούμε λοιπόν να μας επισκεφθείτε, να περιηγηθείτε και να ξεναγηθείτε στους χώρους μας, να ενημερωθείτε για την παιδεία που προσφέρουμε, τις δράσεις που πραγματοποιούμε και να γνωριστούμε καλύτερα.
                         programma                   3 on 3

Ελάτε να πάρετε μέρος σε ποικίλα βιωματικά και επιστημονικά εργαστήρια, σε παιχνίδια και κατασκευές, σε γευστικές προσεγγίσεις ξένων πολιτισμών με μουσικό επιδόρπιο την ανοιχτή πρόβα της χορωδίας μας. Φέτος, για πρώτη χρονιά το πολύ πετυχημένο -7ο κατά σειρά- Τουρνουά Μπάσκετ «3 on 3» ενσωματώνεται στο «Ανοιχτό Σχολείο», διευρύνοντας έτσι τα όρια και τις προοπτικές του. Οι μαθητές και οι καθηγητές του Σχολείου μας έχουν ετοιμάσει ένα ξεχωριστό πρόγραμμα, για το οποίο μπορείτε να ενημερωθείτε και να δηλώστε συμμετοχή στον ειδικό ιστότοπο http://opendays.arsakeio.gr/programma-delose-summetokhes/arsakeio-thes-nikes/.

Σας περιμένουμε, μικρούς και μεγάλους, μαζί με τους φίλους σας!

Και μην ξεχνάτε: αν έχετε αρκετά μικρότερα αδέλφια ή φίλους, που ετοιμάζονται είτε για το Νηπιαγωγείο είτε για την Α΄ Δημοτικού, το Αρσάκειο Νηπιαγωγείο και το Αρσάκειο Δημοτικό είναι κι αυτά ανοιχτά, εγκάρδια και γεμάτα ενδιαφέρουσες δράσεις για αυτές τις ηλικίες.

Δείτε το πλήρες πρόγραμμα του Αρσακείου Γυμνασίου Θεσσαλονίκης εδώ.
Βιβλιοστάσια Γυμνασίου
Με το ξεκίνημα του νέου έτους 2018, μια ευχάριστη έκπληξη μάς περίμενε: τέσσερα μικρά και εξαιρετικά κομψά βιβλιοστάσια, τοποθετημένα σε διαδρόμους του Σχολείου, να δίνουν χρώμα και να εξάπτουν την περιέργειά μας, δημιουργώντας πολλαπλές προκλήσεις:

«- Όμορφα είναι, αλλά έχουν παράξενο σχήμα... Σχηματίζεται κάποια φράση; Τι να λέει; Α! ΓΝΩΘΙ ΣΑΥΤΟΝ! Κάπου το έχω ξανακούσει... δες κι εδώ: ΤΑ ΠΑΝΤΑ ΡΕΙ!
- Κι αυτά τα βιβλία, μπορώ άραγε να τα ξεφυλλίσω ή μήπως και να τα δανειστώ;
- Ωραίοι κι αυτοί οι πολύχρωμοι κύβοι! Τι ρόλο να παίζουν... Λες να μπορούμε να καθίσουμε;».
 
Όταν ο λόγος της τέχνης συνομιλεί με την τέχνη του λόγου
 
Η ιδέα για την κατασκευή τους ξεκίνησε από την περσινή χρονιά στο μάθημα της Τεχνολογίας. Οι μαθητές της Β΄ τάξης, με την καθοδήγηση της καθηγήτριάς τους κ. Αποστολίας Δεμερτζή, εργάστηκαν με μεράκι και φαντασία στον σχεδιασμό μικρών επιδαπέδιων βιβλιοστασίων, τα οποία θα επιχειρούσαν –μέσα από μια δημιουργική συνομιλία του λόγου της τέχνης με την τέχνη του λόγου– να προσελκύσουν τους μαθητές να τις επισκεφτούν, να ξεφυλλίσουν τα βιβλία τους και να ανταλλάξουν σκέψεις και ιδέες γι’ αυτά. Το ενδιαφέρον εγχείρημα παρουσιάστηκε στο περσινό πολιτιστικό διήμερο «εὖγε» και απέσπασε τον θαυμασμό όλων όσων παραβρέθηκαν σε αυτό. Μάλιστα, τότε είχε διατυπωθεί η δέσμευση πως κάποιες από αυτές τις πρωτότυπες σχεδιαστικές προτάσεις θα διαβούν το κατώφλι της υλοποίησης και θα τοποθετηθούν σε χώρους του Σχολείου μας.

Ευχές για τα Χριστούγεννα



Με την ευχή όλων μας «ουράνια χαρά» 
να απλωθεί στη γη και στη ζωή μας

Οι μαθητές, οι καθηγητές και η διεύθυνση
του Αρσακείου Γυμνασίου Θεσσαλονίκης της Φ.Ε.
Νεογράφημα - Τεύχος 12
Κοντεύουν Χριστούγεννα· πολυαναμενόμενα για χίλιους διαφορετικούς λόγους από όλους μας, μικρούς και μεγάλους. Το άρωμά τους διατρέχει, με τον έναν ή τον άλλο τρόπο, ολόκληρο το δωδέκατο τεύχος του Νεογραφήματος. Για παράδειγμα, η «Σχολική Ζωή» είναι αφιερωμένη σε ένα Εικονογράφημα: μια συνομιλία μαθητών με το έργο τεσσάρων καλλιτεχνών, όλοι τους λίγο-πολύ... παράξενοι. Με μια παραξενιά, που παραδέχεται και μας την εκμυστηρεύεται ο ποιητής1:

Ήταν βέβαια πάντα λίγο παράξενος, έμενε στο διπλανό δωμάτιο,
όμως εκείνη τη νύχτα βγήκε στο δρόμο κρατώντας μια λάμπα
«Τι γυρεύεις;», του λέω. «Τη Θεοτόκο», μού λέει
–στην ακατάληπτη γλώσσα εκείνων που δίνουν νόημα σε μια εποχή.

Νεογράφημα - Τεύχος 11
Ο Οκτώβρης είναι ο μήνας της σποράς –παλιότερα τον λέγαν και Σποριά. Είναι ο μήνας εκείνος που ο καλλιεργητής επενδύει στο μέλλον. Στο Αρσάκειο Γυμνάσιο Θεσσαλονίκης ήδη από τον φετινό Οκτώβρη αρχίζουμε να δρέπουμε τους καρπούς της γνώσης και της καλλιέργειας των μαθητών και των μαθητριών μας –πρώιμους, έστω, αλλά πολλά υποσχόμενους. Οι μαθητές στο σχολείο μας δε λειτουργούν ως παθητικοί υποδοχείς πληροφοριών, αλλά περισσότερο ως αστείρευτες πηγές εκπλήξεων και πολλαπλασιαστές των γνώσεων που αποκομίζουν στο σχολείο. Το ενδέκατο φύλλο της εφημερίδας μας, πρώτο της τέταρτης χρονιάς του Νεογραφήματος, είναι γεμάτο με δημιουργίες των μαθητών μας που έχουν άμεση ή έμμεση αφετηρία τη σχολική πραγματικότητα.

1980Αγαπημένα μας παιδιά, αγαπητοί γονείς, καλώς ορίσατε και πάλι στο Σχολείο μας. Είναι μεγάλη η χαρά μας να συναντιόμαστε και πάλι, είναι ακόμη πιο δυνατή η συγκίνηση να υποδεχόμαστε στην οικογένεια του Αρσακείου τα νέα παιδιά της πρώτης τάξης του Γυμνασίου.

Καινούργια χρονιά, καινό, δηλαδή, νέο και πρωτόφαντο έργο μάς προσκαλεί η ζωή να αναλάβουμε: να καινουργήσουμε, συμβάλλοντας καθένας με το υφάδι του στο μελλούμενο υφαντό της χρονιάς που σήμερα ξεκινά. Αυτή η πρόσκληση, που είναι κοινή για όλους μας –μα και τόσο διαφορετική για την καθεμιά και τον καθένα από μας– απαιτεί να καταθέσουμε ό,τι καλύτερο έχουμε για χάρη αυτού του νέου έργου.
«Δόσε –κηρύττω– στὸ ἔργον σου ὅλην τὴν δύναμί σου,
ὅλην τὴν μέριμνα, καὶ πάλι τὸ ἔργον σου θυμήσου
μὲς στὴν δοκιμασίαν, ἤ ὅταν ἡ ὥρα σου πιὰ γέρνει»,

συμβουλεύει με έκφραση θαυμαστή ο αλεξανδρινός ποιητής.

«Ἀφοῦ μόνον ὁ ἔρωτας...»


1925Αγαπημένα μας παιδιά, η σημερινή στιγμή –όσο κι αν συμφωνήσαμε όλοι πως πρέπει να είναι πιο “ήσυχη” σε σχέση με προηγούμενες τελετές αποφοίτησης– δεν παύει να είναι πυκνή σε φόρτιση αισθημάτων και νοημάτων. Το να κλείνει αυτός ο κύκλος των γυμνασιακών χρόνων, ένας κύκλος που σηματοδοτεί την ολοκλήρωση ενός –αν μη τι άλλο– εντυπωσιακού μετασχηματισμού των παιδιών(που ήρθαν πρωτάκια στο Γυμνάσιο, με τα μάτια γεμάτα απορία και το χτυποκάρδι να πάει σύννεφο) σε κοπέλες και παλικάρια (που ξέρουν πια τι θέλουν και πώς να το διεκδικούν) δεν είναι και μικρό πράγμα. Δείτε τους και καμαρώστε τους!
Τους αξίζει ένα μεγάλο «μπράβο» γι’ αυτό που έχουν καταφέρει!


Η σημερινή στιγμή είναι ιδιαίτερη και πυκνή και για τους γονείς αυτών των παιδιών, πατέρες και μητέρες, που μεγάλωσαν κι αυτοί μαζί με τα παιδιά τους. Το να μεγαλώνεις ένα παιδί και να συμπορεύεσαι μαζί του σε αυτή την περίοδο της ζωής του, στην πορεία του προς την ενηλικίωση, δεν είναι ούτε εύκολο ούτε ανώδυνο. Ο Έριχ Φρομ, ένας από τους σημαντικότερους ψυχολόγους του 20ού αιώνα, μιλώντας γι’ αυτή την περίοδο, την κατονομάζει ως την «τρίτη αναγκαία έξοδο» του παιδιού από τη μητρική αγκαλιά στην πορεία του προς την αυτονομία. Προηγήθηκαν η πρώτη έξοδος (ο τοκετός και η έξοδος του βρέφους από τη μήτρα με το κόψιμο του ομφάλιου λώρου) και η δεύτερη (ο απογαλακτισμός με τον αποχωρισμό του από το μητρικό στήθος). 

Διαβάστε το πλήρες κείμενο
image001
«Όταν είσαι παιδί μαθαίνεις ότι υπάρχουν τρεις διαστάσεις: το ύψος, το μήκος και το πλάτος, όπως σε ένα κουτί με παπούτσια. Αργότερα, καθώς μεγαλώνεις, μαθαίνεις ότι υπάρχει μια τέταρτη διάσταση: ο χρόνος. Κάποιοι λένε ότι οι διαστάσεις μπορεί να είναι πέντε, έξι, επτά ...» μονολογεί ο πρωταγωνιστής, ένας οδηγός λεωφορείου «που αγαπάει τα ποιήματα της Έμιλι Ντίκινσον», της πρόσφατης ταινίας του Τζιμ Τζάρμους «Paterson». Πάνω στο πέρασμα σε μια καινούργια χρονιά, το 2017, οι νεαροί συντάκτες του Νεογραφήματος, «καθώς μεγαλώνουν», αφήνουν για λίγο στην άκρη τις βεβαιότητες των τριών διαστάσεων κι έρχονται να ανοιχθούν στη γοητεία της τέταρτης διάστασης του χρόνου και να αναμετρηθούν με τις προ[σ]κλήσεις του.


«Είναι περίεργο», γράφει ο ποιητής Τάσος Λειβαδίτης, «αλλά οι άνθρωποι έχουν την ακλόνητη βεβαιότητα πως ο ήλιος θα βγει και τ’ άλλο πρωί· είναι τόσο ωραίο, που το συμμεριζόμαστε όλοι μας»[1]. Κι όμως, κάθε πέρασμα σε έναν καινούργιο χρόνο ή κάθε μετάβαση σε έναν άλλο τόπο, ξυπνά μέσα μας αυτή την αίσθηση: ότι «ο άνθρωπος δεν είναι μια ύπαρξη στατική, αλλά δυναμική· είναι ένας προσκυνητής και ένας ταξιδιώτης –homoviator»[2].





image001Με το όγδοο τεύχος του το Νεογράφημα μπαίνει στον τρίτο χρόνο ζωής του. Η εφημερίδα μας γεννήθηκε, μεγάλωσε, άνθισε και συνεχίζει να καρποφορεί βαθιά ριζωμένη στο εύφορο έδαφος του Σχολείου μας. Αυτό είναι, το Αρσάκειο Γυμνάσιο Θεσσαλονίκης της Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας, που τρέφει καθημερινά τους νεαρούς συντάκτες του Νεογραφήματος, ανοίγοντάς τους νέους ορίζοντες γνώσης και θέασης του κόσμου, νέα δροσιστικά παράθυρα για να αναπνεύσουν τα όνειρά τους, καινούργια μονοπάτια χαραγμένα με τον δικό τους δραστήριο βηματισμό. Καθώς το Νεογράφημα μεγαλώνει μαζί με το Σχολείο μας, αποτυπώνει στις σελίδες του μέρος του πλούτου που κοινωνείται ανάμεσα σε ανθρώπους προσηλωμένους στην καλλιέργεια της γνώσης, της σκέψης και του αισθήματος, αλλά και της μετάπλασης όλων αυτών σε περιεχόμενο και ποιότητα σχέσης –με τον χώρο, τον χρόνο, τον διπλανό. Μέσα από κάθε σχολικό μάθημα, χωρίς εξαίρεση, αποκτά σώμα και μορφή μια στάση ζωής που αντιμάχεται το κίβδηλο, το επιπόλαιο, το επιφανειακό. Μέσα από αυτήν την καθημερινή άσκηση στη «διάκριση των γεγονότων» (θεωρητικών και πρακτικών, ποσοτικών και ποιοτικών, κοινωνικών και προσωπικών), θεμελιώνεται σε στέρεες βάσεις αυτό που κάθε παιδί και κάθε έφηβος δικαιωματικά αξίζει: να ονειρεύεται έναν κόσμο πιο δίκαιο, πιο αληθινό, πιο ανθρώπινο.

Αγαπημένα μας παιδιά,

1729οι γιορτινές μέρες, όπως η σημερινή αλλά και αυτές που ακολουθούν, είναι μέρες πυκνές. Σήμερα γιορτάζουμε εδώ στο Σχολείο μας, αύριο η πόλη μας θα γιορτάσει στις εκκλησίες της τον πολιούχο της άγιο Δημήτριο και συνάμα την απελευθέρωσή της από την οθωμανική κατοχή, μεθαύριο θα γιορτάσουμε την επέτειο του «Όχι», που βροντοφώναξε σύσσωμος ο ελληνικός λαός ενάντια στις σκοτεινές δυνάμεις του φασισμού, και θα τιμήσουμε την εποποιία του ’40. Όλα αυτά τα δραματικά γεγονότα είναι που συνυφάνθηκαν, δίνοντας σχήμα και μορφή σε αυτή τη σημαία, που μόλις παραδόθηκε από τους σημαιοφόρους της περασμένης χρονιάς στους φετινούς. Δύο μόνο λόγια για αυτή τη στιγμή· δυο λόγια για τη σημαία και τα χέρια.