«Ο χρόνος είναι γρήγορος ίσκιος πουλιών
Τα μάτια μου ορθάνοιχτα μες στις εικόνες του…»
Οδυσσέας Ελύτης (Προσανατολισμοί)
Παρθένης Κωνσταντίνος, Η Προσκύνηση των Μάγων, 1921
Η εορτή των Χριστουγέννων στις παραδοσιακά Χριστιανικές κοινωνίες διατηρεί κάτι το ξεχωριστό. Ακτινοβολεί φως, γαλήνη, αγάπη, ελπίδα. Είναι ευλογημένη εποχή γιατί εμπλέκει ολόκληρο τον κόσμο σε μια συνωμοσία αγάπης. Είναι η εορτή που «καταδιώκει» κάθε μοναχικό, κουρασμένο και εγκαταλελειμμένο άνθρωπο. Είναι συναίσθημα, γιατί η ζεστασιά των Χριστουγέννων δεν προέρχεται από τα φώτα, προέρχεται από όλες τις καρδιές μας που ξεχειλίζουν από αγάπη. Τα Χριστούγεννα έχουν δημιουργηθεί πάνω σε ένα όμορφο και ευαίσθητο παράδοξο. Η γέννηση ενός Άστεγου (του Χριστού) να γιορτάζεται σε κάθε σπίτι. Με τον τρόπο όμως που γιορτάζεται στις εκκοσμικευμένες χώρες, το βαθύτερο νόημα της συχνά αλλοιώνεται. Χάνεται μέσα στα πολυποίκιλα παιχνίδια. Η καταναλωτική υστερία και η πνευματική αδιαφορία συρρικνώνουν το θρησκευτικό ενδιαφέρον. Επιδείξεις πολυτελείας και κενοδοξίας παραμορφώνουν την ομορφιά της απλότητας και της αθωότητας. Η υπερφωταγωγημένη ερημία των απρόσωπων πόλεων αγωνίζεται να συσκοτίσει την σχεδόν υποχρεωτική ευθυμία. Στολισμένες οι βιτρίνες. Χαρμόσυνες οι κωδωνοκρουσίες των Ναών. Πανηγυρική η ατμόσφαιρα. Τα Χριστούγεννα έγιναν ένα κοινωνικό γεγονός αντί να είναι σταθμός στον πνευματικό μας αγώνα. Τα Χριστούγεννα κατά παραγγελία. Χριστούγεννα αισθησιακού και κοσμικού τύπου, χωρίς άρωμα μυστικής εμπειρίας. Κρατήσαμε μόνο τον συναισθηματικό διάκοσμο, την εμπορική εκμετάλλευση, τον στείρο θρησκευτικό βερμπαλισμό της εορτής και χάσαμε την σωτηριολογική διάσταση του γεγονότος. Τίποτα όμως δεν μπορεί να κρύψει τα «κοριτσάκια με τα σπίρτα» που όλο αυξάνονται.
«Ό,τι σώσεις μες στην αστραπή καθαρό στον αιώνα θα διαρκέσει»
(Οδυσσέας Ελύτης)
Κάθε 17 Νοέμβρη η σκέψη και η καρδιά μας ταξιδεύει στον χώρο του Πολυτεχνείου, στον ξεσηκωμό των φοιτητών και του ελληνικού λαού κατά της δικτατορίας. Δεν είναι μια μέρα χαμένη για το μουσείο της Ιστορίας. Δεν είναι αφήγηση μόνο για τα βιβλία. Είναι μια μέρα μνήμης, περισυλλογής, μάθησης και αξιολόγησης των δικών μας πράξεων για την ελευθερία, τη ζωή και τη δημοκρατία.
50 χρόνια πριν το μελάνι…φωνάζει!!! Σ’ αυτήν την ρωγμή του χρόνου, μέσα σε τρεις ημέρες του Νοέμβρη μια ολόκληρη γενιά πήρε την σκυτάλη και σήκωσε την σημαία στα χέρια της αφήνοντας για πάντα το αποτύπωμά της στην ιστορία. Τρεις μέρες προσδοκιών, ελπίδων και ονείρων μιας μεθυσμένης, ελεύθερης και ριζοσπαστικής γενιάς.
Η κατάληψη του Πολυτεχνείου δεν ήταν σπορά της τύχης, αλλά ώριμο τέκνο της ανάγκης και της οργής. Δεν είναι μόνο ιστορική στιγμή, δεν είναι μόνο κραυγή, δεν είναι μόνο μνημείο. Είναι η αντίσταση στην αφομοίωση, είναι η αμφισβήτηση της γκρίζας καθημερινότητας, είναι η διεκδίκηση της φιλίας, της αλήθειας και του χαμόγελου.
Το Πολυτεχνείο ΖΕΙ με τις πυρακτωμένες αλήθειές του. Δεν είναι ένα, αλλά χιλιάδες. Όσοι και οι νέοι μιας γενιάς. Όσα τα λεπτά των τριών ημερών. Όσες οι μέρες μιας ολόκληρης επταετίας. Προέκυψε μέσα από χιλιάδες αλήθειες, μέσα από την τόλμη και από την φαντασία των νέων για ζωή.
Η μαθήτρια τού Α΄ Αρσακείου Λυκείου Ψυχικού Σοφία Κύρκου, κατά τη σχολική χρονιά 2022-2023, συμμετείχε στον Πανελλήνιο Μαθητικό Διαγωνισμό Σχεδίου, με τίτλο: «Παντός κλίματος - Η ζωή μας στο μέλλον». Τον διαγωνισμό διοργάνωσε το Μουσείο τής Τράπεζας τής Ελλάδος, στο πλαίσιο τής περιοδικής του έκθεσης «Οικονομία και κλίμα: Handle with care», που είχε εγκριθεί από το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων.
Οι μαθητές και μαθήτριες κλήθηκαν να επισκεφθούν την έκθεση τού μουσείου, διά ζώσης ή και ηλεκτρονικά, να εμπνευστούν και να σχεδιάσουν τη μορφή τού περιβάλλοντός μας σε είκοσι χρόνια από σήμερα.
Στον διαγωνισμό συμμετείχαν 85 σχολεία από ολόκληρη τη χώρα.
Το σχολικό έτος 2023-2024 το Α΄ Αρσάκειο Λύκειο Ψυχικού συμμετέχει στο ευρωπαϊκό έργο eTwinning "Exploring AI in the classroom" (στα ελληνικά: «Εξερευνώντας την Τεχνητή Νοημοσύνη στην τάξη»).
Σήμερα, οι άνθρωποι χρησιμοποιούν όλο και περισσότερο συστήματα Τεχνητής Νοημοσύνης (ΤΝ), συχνά χωρίς να το συνειδητοποιούν. Οι μηχανές αναζήτησης, έξυπνοι βοηθοί, chatbots, μεταφραστικά προγράμματα, εφαρμογές πλοήγησης, διαδικτυακά βιντεοπαιχνίδια και πολλές άλλες εφαρμογές χρησιμοποιούν συστήματα Τεχνητής Νοημοσύνης, τα οποία εξαρτώνται από δεδομένα που συλλέγονται σε διάφορες μορφές (π.χ. ήχος, εικόνες, κείμενα, αναρτήσεις, κλικ) και όλα αυτά συνθέτουν τα ψηφιακά μας ίχνη. Τα επαγγέλματα του μέλλοντος θα απαιτούν όλο και περισσότερο γνώση σχετικά με το πώς να χρησιμοποιήσουν και να συνεργαστούν με την ΤΝ ως εργαλείο για την επίλυση προβλημάτων. Καθώς τα συστήματα ΤΝ συνεχίζουν να εξελίσσονται και η χρήση δεδομένων αυξάνεται, είναι εξαιρετικά σημαντικό να αναπτύξουμε μια καλύτερη κατανόηση της επίδρασής τους στον κόσμο γύρω μας. Οι μαθητές και οι δάσκαλοι πρέπει να χτίσουν μια στέρεα γνώση αναφορικά με την αξιοποίηση της ΤΝ και της χρήσης δεδομένων και να κατανοήσουν τις επιπτώσεις, τις εφαρμογές και τις μεθόδους δημιουργίας πίσω από την ΤΝ, προκειμένου να είναι σε θέση να αλληλεπιδρούν θετικά, κριτικά και ηθικά με την ΤΝ και να τη χρησιμοποιούν σωστά.
Σκοπός του έργου eTwinning "Exploring AI in the classroom" είναι να προωθήσει τη γνώση, τις δεξιότητες και τις στάσεις σχετικά με την ορθή χρήση της ΤΝ και να ανταλλάξει καλές εκπαιδευτικές πρακτικές στην εκπαίδευση STEAM, προετοιμάζοντας τη νέα γενιά μαθητών, εκπαιδευτικών, σημερινών και αυριανών πολιτών εξοικειωμένων με την ΤΝ.
Οι μαθητές θα εξερευνήσουν τα συστήματα ΤΝ, θα εργαστούν σε συνεργατικά έργα με συμμαθητές από άλλες χώρες, θα αναπτύξουν υπολογιστική σκέψη και στρατηγικές για την επίλυση προβλημάτων και θα δημιουργήσουν τα δικά τους ψηφιακά τεχνουργήματα.
Aν η λήθη είναι αρετή η μνήμη είναι χρέος…
Δευτέρα 28η Οκτωβρίου 1940. Κοιμήθηκα δύο το πρωί, διαβάζοντας Μακρυγιάννη. Στις τρεις και μισή, μια φωνή μέσα από το τηλέφωνο με ξύπνησε: «Έχουμε πόλεμο». Τίποτε άλλο, ο κόσμος είχε αλλάξει. Η αυγή, που λίγο αργότερα είδα να χαράζει πίσω από τον Υμηττό, ήταν άλλη αυγή: άγνωστη. Περιμένει ακόμη εκεί που την άφησαν. Δεν ξέρω πόσο θα περιμένει, αλλά ξέρω πώς θα φέρει το μεγάλο μεσημέρι. (Γ. Σεφέρης)
«Η εκπαίδευση είναι το πιο ισχυρό όπλο που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε για να αλλάξετε τον κόσμο» Νέλσον Μαντέλα
Η Παγκόσμια Ημέρα Εκπαιδευτικών πραγματοποιείται κάθε χρόνο στις 5 Οκτωβρίου και καθιερώθηκε το 1994 μετά από την απόφαση της UNESCO. Η καθιέρωσή της στοχεύει στο να συμβάλει στην εκτίμηση, αξιολόγηση και βελτίωση των εκπαιδευτικών του κόσμου και να δώσει την ευκαιρία να εξεταστούν τα ζητήματα που σχετίζονται με τους εκπαιδευτικούς και την διδασκαλία.
Το όνειρο να αλλάξει ο κόσμος, να γίνεται καλύτερος, όσο και αν φαίνεται ουτοπικό, είναι χρέος όλων μας και κυρίως των εκπαιδευτικών να το κρατάμε ζωντανό.
Σήμερα τιμούμε τους ανθρώπους που με τη συνέπεια, τον επαγγελματισμό και το όραμά τους αλλάζουν καθημερινά τις ζωές των παιδιών ανοίγοντας δρόμους, προσφέροντας ελπίδα και δείχνοντας στην πράξη αλληλεγγύη. Η ευθύνη για την εκπαίδευση των μελλοντικών γενεών δεν είναι εύκολη υπόθεση. Γι’ αυτό πρέπει να υποστηρίζουμε τους εκπαιδευτικούς όχι μόνο την ημέρα του δασκάλου αλλά καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου.
- Η εύρυθμη συλλειτουργία Σχολείου-Οικογένειας έχει πολλαπλασιαστικά θετικά αποτελέσματα.
- Οι συναντήσεις του γονέα με τον εκπαιδευτικό του σχολείου αποτελούν χρυσή ευκαιρία για τη διαμόρφωση της αναγκαίας συναντίληψης και εμπιστοσύνης.
- Κάθε βοήθεια που χρειάζεται το παιδί θα πρέπει να του παρέχεται μέσα στο φυσικό του χώρο: στο σχολείο & στην οικογένεια. Έτσι τόσο ο γονέας όσο και ο εκπαιδευτικός μπορεί να κληθούν να συλλειτουργήσουν ως συνθεραπευτές.
Το σχολείο μας στις 25 Σεπτεμβρίου ημέρα Δευτέρα, στο θέατρο των Αρσακείων Ψυχικού προσκάλεσε τους γονείς και κηδεμόνες των μαθητών και των τριών τάξεων για έναν «ανοιχτό διάλογο» αλληλοενημέρωσης και αλληλοσυμβουλευτικής μεταξύ σχολείου και οικογένειας για την όλη λειτουργία του παιδιού στο σχολείο και στο σπίτι.
Η Διευθύντρια του σχολείου κ. Μαυροειδή Αμαλία και ο Υποδιευθυντής κ. Κατσιαδράμης Κωνσταντίνος μαζί με τους εκλεκτούς συναδέλφους από την Συμβουλευτική-Ψυχολογική Υπηρεσία του σχολείου μας, κ. Κούκνη Μαρία και κ. Κατηνιώτη Παντελή, υποδέχτηκαν τους γονείς-κηδεμόνες ως «ισότιμους συνομιλητές» σε κλίμα ψυχολογικής-παιδαγωγικής συμβουλευτικής.
Στην ομιλία της η Διευθύντρια αρχικά τόνισε ότι καθοριστικός συντελεστής στη λειτουργία κάθε συλλογικής δομής, όπως το σχολείο, είναι το ψυχολογικό κλίμα. Υπογράμμισε, επίσης, ότι για τη βιώσιμη επιτυχή συλλειτουργία σχολείου-οικογένειας πρέπει να εξασφαλίζονται οι παρακάτω τουλάχιστον προϋποθέσεις:
1) Αμοιβαία αποδοχή της αναγκαιότητας για συνεργασία
2) Προγραμματισμός για τις εκατέρωθεν υποχρεώσεις
3) Επιβεβλημένη η πιστή τήρηση των κανόνων λειτουργίας της σχολικής κοινότητας και από τις δύο πλευρές
4) Παροχή ευκαιριών στους γονείς για να γνωρίσουν και να συμμετάσχουν στις λειτουργίες του σχολείου
Ακολούθως οι γονείς ενημερώθηκαν για:
1. Το προφίλ του σχολείου μας
2. Τα μαθήματα των τριών τάξεων
3. Το όριο των απουσιών
4. Τα τετραμηνιαία διαγωνίσματα
5. Τις ενδοσχολικές εξετάσεις
6. Την τράπεζα θεμάτων
7. Τους προσανατολισμούς της Β΄ και Γ΄ Λυκείου.