«Αν μη πηλόν τύψης, κέραμος ου γίνεται» (Αρχύτας ο Ταραντίνος)
Σπουδές στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση
Αδράξτε την ευκαιρία
Η εκπαίδευση με την ευρεία έννοια περιλαμβάνει όλες τις δραστηριότητες που έχουν σκοπό την επίδραση με συγκεκριμένο τρόπο στη σκέψη, στο χαρακτήρα και στη σωματική αγωγή του ατόμου.
Ο σκοπός της είναι το ευ ζην και όχι απλά το ζην και ο απώτερος στόχος της είναι να μετατρέψει τους καθρέφτες σε παράθυρα.
Για τις ανώτερες σπουδές των μαθητών μας είμαστε υπερήφανοι. Παράλληλα όμως πρέπει να καλλιεργήσουμε και ανώτερες ιδιότητες χαρακτήρα.
Εξαιρετική επιτυχία σημείωσε η ενημερωτική Εκδήλωση με τίτλο: «Σπουδές στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση» που διοργανώθηκε από τη Συμβουλευτική Υπηρεσία Σχολικού & Επαγγελματικού Προσανατολισμού σε συνεργασία με τις Διευθύνσεις των Αρσακείων Λυκείων Ψυχικού. Η Εκδήλωση πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα 20 και την Πέμπτη 23 Φεβρουαρίου 2023, στο Θέατρο των Αρσακείων Σχολείων Ψυχικού και στο Αμφιθέατρο του Α΄ Λυκείου, και είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν οι μαθητές της Β΄ και της Γ΄ τάξης των τριών Αρσακείων Λυκείων.
Στην Εκδήλωση αυτή προσκλήθηκαν 15 διακεκριμένοι Πανεπιστημιακοί Καθηγητές και μία Εκπρόσωπος Γραφείου Διασύνδεσης. Στους μαθητές της καθεμίας από τις τέσσερις ομάδες Προσανατολισμού απευθύνθηκαν 4 ομιλητές, οι εισηγήσεις των οποίων αφορούσαν στις σπουδές και τις κατευθύνσεις των Τμημάτων που εκπροσωπούν, καθώς και τις προοπτικές και τις διεξόδους που προσφέρει η επιστήμη τους. Μετά το πέρας της κάθε παρουσίασης, οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να διατυπώσουν στον ομιλητή τις απορίες τους και να μιλήσουν για τους προσωπικούς τους στόχους.
Ο Ερμής, ο αγγελιαφόρος των θεών τής ελληνικής μυθολογίας, θεωρείται, ουσιαστικά, ο πρώτος δάσκαλος τού ανθρώπινου γένους, καθώς ήταν εκείνος που εισήγαγε τα γράμματα και τις επιστήμες στην ανθρωπότητα, δίδαξε τη χρήση τής ανθρώπινης διάνοιας και, μάλιστα, υπάρχουν μύθοι οι οποίοι τού αποδίδουν και τη μετάδοση τής γνώσης τής φωτιάς στους ανθρώπους.
Ο Αδαμάντιος Κοραής ήταν αυτός που εμπνεύστηκε το περιοδικό "Ερμής ο Λόγιος" ή "Λόγιος Ερμής", ένα γνωστό δεκαπενθήμερο φιλολογικό περιοδικό στην ελληνική γλώσσα, που εκδιδόταν από το 1811 έως το 1821, στην ελληνική παροικία τής Βιέννης, φέρνοντας κοντά τους Έλληνες λόγιους τής διασποράς.
Έτσι, στο πλαίσιο τής Ζώνης Τεχνών και Επιστημών κυκλοφόρησε το πρώτο τεύχος τής σχολικής εφημερίδας τού Α΄ Αρσακείου Λυκείου Ψυχικού, με τίτλο «Ερμής τού Α΄Αρσακείου Λυκείου Ψυχικού».
Μαθητές και μαθήτριες τής Α΄ τάξης, σε ρόλο δημοσιογράφου, συνέταξαν άρθρα αναφορικά με την επιστήμη, το περιβάλλον, την ιστορία, τις τέχνες, τον αθλητισμό και την εφηβεία.
Ιδιαίτερη θέση, ανάμεσα σ' αυτά, έχει η αποκλειστική συνέντευξη που μας παραχώρησε ο Πρύτανης τού Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου κ. Ανδρέας Μπουντουβής.
Η Ελλάδα είναι μία από τις πρώτες χώρες στον κόσμο που λειτούργησε ο Κοινοβουλευτισμός.
Η Βουλή των Ελλήνων είναι ένα συλλογικό πολιτικό όργανο μέσω του οποίου αντιπροσωπεύεται ο λαός. Λειτουργεί από το 1844 και ασκεί νομοθετική εξουσία. Αναθεωρεί το Σύνταγμα, ψηφίζει νόμους, κηρύσσει την κατάσταση έκτακτης ανάγκης, αποφασίζει για την διεξαγωγή δημοψηφίσματος, εκλέγει τον/την πρόεδρο της Δημοκρατίας, παρέχει ψήφο εμπιστοσύνης στην κυβέρνηση, την ελέγχει και ψηφίζει τον προϋπολογισμό του κράτους. Το 1994, επί προεδρίας Απόστολου Κακλαμάνη, εγκαινιάστηκε το πρόγραμμα επισκέψεων σχολείων στη Βουλή.
Την Δευτέρα 9 Ιανουαρίου 2023 μαθητές και μαθήτριες των Ανθρωπιστικών Σπουδών της Β’ και Γ’ τάξης του Α’ Αρσακείου Λυκείου Ψυχικού, πραγματοποίησαν διδακτική επίσκεψη στη Βουλή των Ελλήνων.
Τους μαθητές υποδέχθηκε στην είσοδο της Βουλής ο υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων και Πανεπιστημιακός Άγγελος Συρίγος, ο οποίος επεσήμανε στους μαθητές και τις μαθήτριες ότι εμείς οι πολίτες είμαστε αυτοί που εκλέγουμε τους εκπροσώπους μας στο Κοινοβούλιο και επομένως πρέπει να ψηφίζουμε με γνώση και περίσκεψη.
Στη συνέχεια οι μαθητές και οι μαθήτριες επισκέφθηκαν την κεντρική αίθουσα του Κοινοβουλίου, κάθισαν στα βουλευτικά έδρανα και ενημερώθηκαν από την ξεναγό για την ιστορία του κτηρίου της Βουλής και για τον τρόπο που λειτουργεί σήμερα το Κοινοβούλιο.
Τέλος, ξεναγήθηκαν στην έκθεση που λειτουργεί για το 1821, όπου είχαν την ευκαιρία να θαυμάσουν τοιχογραφίες και πίνακες ζωγραφικής εμπνευσμένους από τα πολεμικά γεγονότα της Ελληνικής Επανάστασης καθώς και διάφορα κειμήλια της εποχής.
Τους μαθητές/μαθήτριες συνόδευσαν η Διευθύντρια του Σχολείου κα Αμαλία Μαυροειδή και η φιλόλογος καθηγήτρια κα Έφη Ταμπακάκη.
Ευχαριστούμε θερμά το ΔΣ του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων για την κάλυψη των κομίστρων των μαθητών μας στη Βουλή των Ελλήνων, καθώς επίσης και για την πολύτιμη αρωγή του στην οργάνωση της διδακτικής επίσκεψης.
Σκύψαν οι ουρανοί μπροστά στη φάτνη Σου,
Τόνισε η πλάση το καινούριο της τραγούδι,
Ήρθαν οι άγγελοι στη γη, μ΄ανθρώπους μίλησαν,
Άνθισε της αγάπης το λουλούδι.
Ο χριστιανισμός είναι θρησκεία αποκαλυπτική με παράδοξα, ανέκφραστα και ακατάληπτα γεγονότα και φαινόμενα. Προβάλλει ενώπιον του ανθρώπου γεγονότα εκκλησιαστικά τα οποία προκαλούν την ανθρώπινη διάνοια, βάζουν σε δοκιμασία την πίστη μας, επιβάλουν σιγή και κατάνυξη με το μεγαλείο της. Η χριστιανική πίστη δεν είναι απλή διανοητική προσχώρηση και υποταγή αλλά είναι εσωτερικός συγκλονισμός που προϋποθέτει αγώνα και έντονη πνευματική αναζήτηση. Η γέννηση του Θεανθρώπου απετέλεσε το μεγαλύτερο ιστορικό γεγονός της ανθρωπότητας. Ό,τι έγινε τότε στη Βηθλεέμ δεν αποτελεί μια ρομαντική ιστορία συμβολικού περιεχομένου, ικανή να τρέφει την παιδική φαντασία, αλλά ένα πραγματικό γεγονός. «Μητρόπολη πασών των εορτών» τη χαρακτηρίζει ο Ιωάννης ο Χρυσόστομος.
Σε μια πολύ ζεστή ατμόσφαιρα, παρουσία πολιτικών και επιστημονικών φορέων πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 8 Δεκεμβρίου 2022, η εκδήλωση «ΜΝΗΜΗ ΜΙΚΡΑΣΙΑΣ - ΦΩΣ ΕΞ ΑΝΑΤΟΛΩΝ 100 ΧΡΟΝΙΑ ΜΕΤΑ...».
Από πολύ νωρίς καθηγητές, γονείς και μαθητές του Α΄ Αρσακείου Γενικού Λυκείου Ψυχικού συγκεντρώθηκαν στον ισόγειο χώρο του σχολείου, όπου είχε στηθεί μια πρωτότυπη έκθεση με αντικείμενα από τη Μικρά Ασία και τα επιστημονικά όργανα του Κωνσταντίνου Καραθεοδωρή, οργανωτή του Ιωνικού Πανεπιστημίου Σμύρνης.
Στην πορεία, ξεκίνησε στον χώρο του θεάτρου η εκδήλωση με το λόγο της Διευθύντριας του Α΄ Αρσακείου Λυκείου Ψυχικού Αμαλίας Μαυροειδή σχετικά με τη θέση που έχει η απώλεια της Σμύρνης στη νεοελληνική ιστορία. Έπειτα, ακολούθησαν ομιλίες από εκλεκτούς προσκεκλημένους, όπως ο κ. Άγγελος Συρίγος (Υφυπουργός Παιδείας & Θρησκευμάτων και Καθηγητής Διεθνούς Δικαίου Παντείου Πανεπιστημίου) που αναφέρθηκε στο τραγικότερο συμβάν στην ελληνική ιστορία, την Καταστροφή της Σμύρνης με έμφαση στη σημασία του «Ποτέ μόνοι» στο οποίο πίστευε ο Ε. Βενιζέλος. Αμέσως μετά, στο βήμα ανέβηκε η κ. Μαρία Βαϊάννη (Φιλόλογος-Ιστορικός), που επισήμανε την έντονη παρουσία της Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας στη ζωή των Μικρασιατών, ενώ τη σκυτάλη πήρε ο κ. Παναγιώτης Λάζος (Φυσικός-Εκπαιδευτικός) που ανέφερε το πολυδιάστατο έργο του Φρίξου Θεοδωρίδη, επικεφαλής του εργαστηρίου Φυσικής του Πανεπιστημίου Σμύρνης.
Το Α΄ Αρσάκειο Γενικό Λύκειο Ψυχικού, με αφορμή την επέτειο των 100 χρόνων από την Μικρασιατική Καταστροφή, διοργανώνει εκδήλωση μνήμης την Πέμπτη 8 Δεκεμβρίου 2022 και ώρα 6.30 το απόγευμα στο Θέατρο Αρσακείων Σχολείων Ψυχικού, με τον γενικό τίτλο «ΜΝΗΜΗ ΜΙΚΡΑΣΙΑΣ – ΦΩΣ ΕΞ ΑΝΑΤΟΛΩΝ 100 χρόνια μετά…».
Η εκδήλωση αποτελεί την κορύφωση σχετικού προγράμματος που εκπονείται από το Σχολείο, το οποίο εστιάζει στο Ιωνικό Πανεπιστήμιο, που ιδρύθηκε στη Σμύρνη και οργανώθηκε από τον μεγάλο Μαθηματικό Κωνσταντίνο Καραθεοδωρή, αλλά δεν λειτούργησε, λόγω των τραγικών γεγονότων που συνέβησαν.
Το Α' Αρσάκειο Λύκειο Ψυχικού, απέκτησε μερικά από τα ιατρικά όργανα που είχε προμηθευτεί ο Κ. Καραθεοδωρή για το Ιωνικό Πανεπιστήμιο, μετά από δωρεά της Θέμιδος Παπαδοπούλου, Αντιπροέδρου και Εφόρου των Μουσείων της Εστίας Νέας Σμύρνης.
«Πλεονάκις επολέμησάν με εκ νεότητός μου και γαρ ουκ ηδυνήθησάν μοι» {ψαλμοί, κεφάλαιο128}
«…Υπήρξατε ήρωες και ποιητές μαζί. Λιτανεύει ο αέρας της αρετής ω παιδιά μου» (Ν. Βρεττάκος)
Η ιστορική μνήμη αποκτά ιδιαίτερο νόημα όταν συνδεθεί με τη ζωή και την πράξη, όταν βαφτιστεί στο σήμερα. Κάθε 17 Νοέμβρη η σκέψη μας και η καρδιά μας ταξιδεύει στο χώρο του Πολυτεχνείου, στο ξεσηκωμό των φοιτητών, της νεολαίας και του ελληνικού λαού κατά της δικτατορίας. Δεν είναι μια μέρα χαμένη για το μουσείο της ιστορίας. Είναι μια μέρα μνήμης, περισυλλογής, μάθησης, διδαγμάτων και αξιολόγησης των δικών μας πράξεων, σε σχέση με την ιστορία και τις γενιές που έδωσαν το αίμα τους για την ελευθερία, τη ζωή και τη δημοκρατία. Για όλους μας η ιστορία αυτή πρέπει να έχει διδακτικό περιεχόμενο. Δεν είναι ιστορία μόνο για τα βιβλία. Είναι ιστορία-οδηγός για δράση. Η γενιά του Πολυτεχνείου ήταν απελευθερωτική. Με τις ουτοπίες της και τον ριζοσπαστισμό της δεν αμφισβήτησε τα πάντα αλλά επαγγέλθηκε και πολλά. Πίστεψε στον εαυτό της, αγωνίστηκε στο όνομα όλων και έτσι έσωσε τη χαμένη τιμή πολλών. Ήταν και είναι μια γενιά σύνορο. Το Πολυτεχνείο δείχνει δρόμους και τρόπους ζωής ασυμβίβαστους με την υποταγή, το βόλεμα και τον ατομικισμό. Δεν είναι ιστορική στιγμή, κραυγή, μνημείο. Είναι η αντίσταση στην αφομοίωση, είναι η αμφισβήτηση της γκρίζας καθημερινότητας, είναι η καθημερινή απόρριψη αλλά και η καθημερινή πράξη. Είναι η διεκδίκηση της ομορφιάς, της φιλίας, της αλήθειας και του χαμόγελου. Γι’ αυτό εμείς οφείλουμε να δώσουμε χρώμα στα όνειρα, στα σύμβολα και στα μηνύματα, να φωτίσουμε τις αλήθειες αυτής της γενιάς που έτσι κ αλλιώς βάφτηκαν με αίμα. Από την ώρα όμως που οι μισές αλήθειες κυριάρχησαν οι μεγάλες αλήθειες δεν άντεξαν. Έκαναν βαθιά υπόκλιση προς την ιστορία και χάθηκαν σαν τις νεράιδες του παραμυθιού. Ίσως γιατί το ατέλειωτο κυνήγι της ατομικής ευτυχίας και επιτυχίας να είναι το ναρκωτικό και ο αργός θάνατος του ανήσυχου και ευαίσθητου πολίτη.
Υστερόγραφο: 49 χρόνια πριν, σ΄ αυτή τη ρωγμή του χρόνου, μέσα σε τρεις μέρες του Νοέμβρη μια ολόκληρη γενιά πήρε τη σκυτάλη, σήκωσε τη σημαία στα χέρια της αφήνοντας για πάντα το αποτύπωμα της, την υπογραφή της στην ιστορία.
Είμαστε περήφανοι στον τόπο μας γιατί τα ολοκληρωτικά καθεστώτα και αντιλήψεις της βίας δεν βρήκαν ποτέ απήχηση στο λαό μας.
Η Διευθύντρια
Ο Σύλλογος καθηγητών
Προσκυνώ τη χάρη σου και θαυμάζω τα έργα σου, λαέ μου!
Όσοι κατέχουν το βαθύτερο νόημα της ιστορίας και διακρίνουν την αλληλουχία των μεγάλων της ωρών, εκείνων που τις έχουν ονομάσει «αστερωμένες ώρες της ανθρωπότητας», γνωρίζουν ότι το ΟΧΙ του ‘40 δεν ήταν συμπτωματική εκδήλωση περιστάσεων αλλά συνειδητή έκφραση πεποιθήσεων.
Η μακρά πολεμική ιστορία του έθνους μας -επιβεβλημένη από σκοπούς εκπολιτιστικούς, απελευθερωτικούς ή αμυντικούς- έχει προσφέρει ύψιστα παραδείγματα φιλοπατρίας, πολιτισμού, ηρωισμού και αυτοθυσίας σε ολόκληρη την ανθρωπότητα. Μια θεία οικονομία και εύνοια λες και ορίζει κατά καιρούς αυτή του την αναβάπτιση στις πηγές της ιστορίας του. Ο ελληνικός λαός ουδέποτε υπήρξε λαός πολεμικός. Η ποίηση, η φιλοσοφία, η τέχνη, η επιστήμη, αν δεν ήταν τα κύρια μελήματά του, δεν θα είχαν εξαπλωθεί και διδάξει ολόκληρο τον κόσμο. Ο Έλληνας έπαιρνε στο χέρι το δόρυ και την ασπίδα, την πάλα και το γιαταγάνι, το ντουφέκι και τα σύγχρονα πολεμικά μέσα, μόνο όταν τα κρατούσε στο δικό του ο αντίπαλος. Και τότε ήξερε να τα χρησιμοποιεί. Δεν ήταν ο συστηματικός πολεμιστής. Ξεπεταγόταν στα πεδία των μαχών απότομα, πολλές φορές ανέτοιμος, όταν απότομα εμφανιζόταν η ανάγκη.