Oι Βιβλιοθήκες της Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας διαθέτουν πλέον τον Κατάλογό τους στο διαδίκτυο μέσω της Υπηρεσίας openABEKT του Εθνικού Κέντρου Τεκμηρίωσης και Ηλεκτρονικού Περιεχομένου (ΕΚΤ), ενισχύοντας την ανοικτή και ελεύθερη πρόσβαση των μελών της…
Με αφορμή τον εορτασμό της εθνικής επετείου της 28ης Οκτωβρίου 1940 οι Βιβλιοθήκες των Αρσακείων παρουσίασαν έκθεση τεκμηρίων σχετικά με τον πόλεμο του ΄40, την Κατοχή και γενικότερα τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο.
Πώς γιόρταζαν το Πάσχα οι επαναστατημένοι Έλληνες – Αυθεντικές μαρτυρίες από ιστορικές πηγές – Μοναδικό τεκμήριο για τον πρώτο εορτασμό του ελεύθερου έθνους το 1822!
Με αφορμή την επέτειο του ΟΧΙ οι Βιβλιοθήκες των Αρσακείων Σχολείων, Ψυχικού, Εκάλης, Πατρών, Θεσσαλονίκης και Ιωαννίνων, ετοίμασαν ένα πολύπλευρο αφιέρωμα στην 28η Οκτωβρίου 1940 και στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο αξιοποιώντας τα τεκμήριά τους αλλά και τη δημιουργικότητα των βιβλιοθηκονόμων τους. Το υλικό της φετινής δυναμικής και συντονισμένης συμβολής των Βιβλιοθηκών των Αρσακείων στην επέτειο αποτέλεσε τη βάση του εκπαιδευτικού περιεχομένου για την ενημέρωση των μαθητών στο πλαίσιο των εορταστικών εκδηλώσεων.
Εν όψει της γιορτής των Χριστουγέννων μια εξαιρετική δραστηριότητα πραγματοποιείται για μια ακόμα φορά από τη Βιβλιοθήκη των Αρσακείων Τοσιτσείων Σχολείων της Εκάλης από 13 έως και 20 Δεκεμβρίου 2019.
Η ιστορική μνήμη αποκτά ιδιαίτερο νόημα όταν συνδεθεί με τη ζωή και την πράξη, όταν βαφτιστεί στο σήμερα. Κάθε 17 Νοέμβρη η σκέψη και η καρδιά μας ταξιδεύει στον χώρο του Πολυτεχνείου, στον ξεσηκωμό των φοιτητών και του ελληνικού λαού κατά της δικτατορίας. Δεν είναι μια μέρα χαμένη για το μουσείο της Ιστορίας. Δεν είναι αφήγηση μόνο για τα βιβλία. Είναι μια μέρα μνήμης, περισυλλογής, μάθησης και αξιολόγησης των δικών μας πράξεων για την ελευθερία, τη ζωή και τη δημοκρατία. Για όλους μας η ιστορία αυτή πρέπει να έχει διδακτικό περιεχόμενο. Δεν είναι αφήγηση μόνο για τα βιβλία. Είναι ιστορία-οδηγός για δράση. Γι΄ αυτό εμείς οφείλουμε να δώσουμε χρώμα στα όνειρα, στα σύμβολα και στα μηνύματα, να φωτίσουμε τις αλήθειες αυτής της γενιάς που έτσι κ’ αλλιώς βάφτηκαν με αίμα. 51 χρόνια πριν το μελάνι…φωνάζει!!! Σ’ αυτήν την ρωγμή του χρόνου, μέσα σε τρεις ημέρες του Νοέμβρη μια ολόκληρη γενιά πήρε την σκυτάλη και σήκωσε την σημαία στα χέρια της αφήνοντας για πάντα το αποτύπωμά της στην ιστορία. Τρεις μέρες προσδοκιών, ελπίδων και ονείρων μιας μεθυσμένης, ελεύθερης και ριζοσπαστικής γενιάς. Η κατάληψη του Πολυτεχνείου δεν ήταν σπορά της τύχης, αλλά ώριμο τέκνο της ανάγκης και της οργής. Δεν είναι μόνο ιστορική στιγμή, δεν είναι μόνο κραυγή, δεν είναι μόνο μνημείο. Το Πολυτεχνείο εξέφραζε με αυθεντικό τρόπο, διαθέσεις μαζών, πολιτικές τάσεις, ιστορία και πολιτισμό. Το Πολυτεχνείο ΖΕΙ με τις πυρακτωμένες αλήθειές του. Δεν είναι ένα, αλλά χιλιάδες. Όσοι και οι νέοι μιας γενιάς. Όσα τα λεπτά των τριών ημερών. Όσες οι μέρες μιας ολόκληρης επταετίας. Προέκυψε μέσα από χιλιάδες αλήθειες, μέσα από την τόλμη και από την φαντασία των νέων για ζωή. Αναμφισβήτητα, η τριήμερη συγκέντρωση στο Πολυτεχνείο του πιο δραστήριου και πολιτικοποιημένου μέρους της νεολαίας ήταν μεγάλο γεγονός. Μεγάλο γιατί δεν ήταν προγραμματισμένο. Μεγάλο γιατί δεν είχε πάτρωνες. Μεγάλο γιατί ήταν αυθόρμητο. Μεγάλο γιατί δεν είχε γενάρχες. Μεγάλο γιατί η «ήττα» ήταν σίγουρη. Γι’ αυτόν τον λόγο στη μεγάλη τοιχογραφία του Πολυτεχνείου δεν υπάρχει κανένας ιδιοκτήτης των γεγονότων, των συμβόλων, των ιδεών και των μηνυμάτων αυτής της εξέγερσης. Ναι λοιπόν σε μια αφετηρία ανάμνησης, αναγνώρισης και απότισης φόρου τιμής για όλους εκείνους που περιφέρουν με καρτερία και υπερηφάνεια τα φανερά και αθέατα τραύματα της εποχής. Ναι στο προσκλητήριο μιας γενιάς που μας αποχαιρέτησε νωρίς. Και η γενιά αυτή ήταν ό,τι αγνότερο και ιερότερο. Το Πολυτεχνείο έστω και αιματηρά ηττημένο, άνοιξε ρήγμα γκρεμίζοντας την όποια αξίωση νομιμοποίησης είχε το δικτατορικό καθεστώς και με αυτή την έννοια όντως συνέβαλε στην ακολουθία που οδήγησε στην πτώση της δικτατορίας. Η νεολαία ιστορικά ήταν πάντα στη πρώτη γραμμή των κοινωνικών κινημάτων, από τις επαναστάσεις στις αρχές του αιώνα μέχρι και σήμερα δίνοντας το μήνυμα πως όχι μόνο είναι στην καρδιά της μάχης αλλά πολλές φορές είναι η σπίθα που τις πυροδοτεί. Είμαστε περήφανοι στον τόπο μας γιατί τα ολοκληρωτικά καθεστώτα και οι φωνές της βίας δεν βρήκαν ποτέ απήχηση στο λαό μας. Παρόλο που ο τόπος αυτός γεννά ορισμένες φορές δικτάτορες, γεννάει όμως και τυραννοκτόνους. Είναι ευθύνη όλων μας να οραματιστούμε ένα καλύτερο μέλλον για τη νέα γενιά, για όλους και όλες που σήμερα δυσκολεύονται να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους, για όσους φεύγουν από τη χώρα αναζητώντας αλλού μια καλύτερη τύχη, για εκείνους που στη δημιουργικότερη φάση της ζωής τους καθηλώνονται από την ανεργία. Θέλουμε ευτυχισμένα παιδιά, προβληματισμένα και όχι προβληματικά, κατασταλαγμένα και αισιόδοξα. Ας αρνηθούμε λοιπόν να δικαιώσουμε τον στίχο του Νίκου Γκάτσου που έγραψε: “…αυτός ο κόσμος δεν θα αλλάξει ποτέ…”.
Στο πλαίσιο της συνεργασίας του Α΄ Αρσακείου Γενικού Λυκείου Ψυχικού με τις Συμβουλευτικές Υπηρεσίες των Σχολείων της Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας, πραγματοποιήθηκαν ενημερωτικές συναντήσεις του κ. Παντελή Κατηνιώτη, Καθηγητή – Συμβούλου Επαγγελματικού Προσανατολισμού, με τους μαθητές των τριών Ομάδων Προσανατολισμού της Γ΄ τάξης. Μέσω των συναντήσεων αυτών επιδιώχθηκε η ενδελεχής και αξιόπιστη ενημέρωση των μαθητών μας σχετικά με τις Σχολές και τα Πανεπιστημιακά Τμήματα στα οποία οδηγεί η φοίτηση σε καθεμία από τις τρεις Ομάδες Προσανατολισμού, προκειμένου να ενδυναμωθούν τα κίνητρά τους για μελέτη και να ενισχυθεί η προσήλωσή τους στην επίτευξη των στόχων τους. Πιο συγκεκριμένα, όσον αφορά στο περιεχόμενο των εν λόγω παρουσιάσεων, στην αρχή έλαβε χώρα μια σύντομη περιγραφή του συστήματος πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και των νέων συντελεστών βαρύτητας των πανελλαδικώς εξεταζομένων μαθημάτων ανά Πανεπιστημιακό Τμήμα στο κάθε επιστημονικό πεδίο. Εν συνεχεία, αναλύθηκαν λεπτομερώς στους μαθητές οι κατευθύνσεις/ τομείς, ενδεικτικά μαθήματα του προγράμματος σπουδών και οι τομείς απασχόλησης των Πανεπιστημιακών Τμημάτων, στα οποία οδηγεί η Ομάδα Προσανατολισμού που έχουν επιλέξει. Αναλυτικότερα, την Τετάρτη 16 Οκτωβρίου, οι μαθητές των Τμημάτων Γ4 και Γ5 του πολυτεχνικού τομέα της Ομάδας Προσανατολισμού των Θετικών Σπουδών & Σπουδών Υγείας παρακολούθησαν την ανάλυση των Τμημάτων του 2ου Επιστημονικού Πεδίου (Θετικές Επιστήμες και Πολυτεχνικές Σχολές). Ακολούθησε, την Τρίτη 22 Οκτωβρίου, η παρουσίαση των Τμημάτων του 1ου Επιστημονικού Πεδίου (Νομικές, Πολιτικές, Κοινωνικές και Ανθρωπιστικές Επιστήμες) στους μαθητές του Γ1 της Ομάδας Προσανατολισμού των Ανθρωπιστικών Σπουδών. Την Τρίτη 29 Οκτωβρίου, στους μαθητές του Γ6 της Ομάδας Προσανατολισμού Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής αναλύθηκαν τα Πανεπιστημιακά Τμήματα του 4ου Επιστημονικού Πεδίου (Επιστήμες Πληροφορικής, Σχολές Διοίκησης Επιχειρήσεων και Οικονομικά Τμήματα). Τέλος, την Τετάρτη 30 Οκτωβρίου, οι μαθητές των Τμημάτων Γ2 και Γ3 του ιατρικού τομέα της Ομάδας Προσανατολισμού των Θετικών Σπουδών & Σπουδών Υγείας παρακολούθησαν την ανάλυση των Τμημάτων του 3ου Επιστημονικού Πεδίου (Επιστήμες Υγείας και Ζωής, Παραϊατρικές Σπουδές και Γεωπονικές Σχολές). Αδιαμφισβήτητα, οι ενημερωτικές αυτές συναντήσεις υπήρξαν ιδιαιτέρως ευεργετικές για τους μαθητές του Σχολείου μας, ενόψει των κρίσιμων αποφάσεων που θα κληθούν να λάβουν σύντομα σχετικά με την εκπαιδευτική και την επαγγελματική τους πορεία μετά την αποφοίτησή τους από το Λύκειο.
Στο πλαίσιο της συνεργασίας του Α΄ Αρσακείου Γενικού Λυκείου Ψυχικού με τις Συμβουλευτικές Υπηρεσίες των Σχολείων της Φ.Ε., πραγματοποιήθηκαν ενημερωτικές συναντήσεις του κ. Παντελή Κατηνιώτη, Καθηγητή – Συμβούλου Επαγγελματικού Προσανατολισμού και του κ. Γεώργιου Γεωργουλέα, Σχολικού Ψυχολόγου, με τους μαθητές και τις μαθήτριες των τεσσάρων τμημάτων της Α΄ τάξης του Σχολείου μας. Σκοπός των συναντήσεων αυτών, οι οποίες διεξήχθησαν από τις 8 έως τις 11 Οκτωβρίου 2024, ήταν η παροχή στήριξης στους μαθητές αναφορικά με την αποδοτικότερη οργάνωση της μελέτης τους και την αποτελεσματική διαχείριση του χρόνου τους, καθώς και η προαγωγή της ψυχικής τους υγείας. Kατά τη διάρκεια των συναντήσεων αυτών δόθηκε στα παιδιά η ευκαιρία να μιλήσουν σχετικά με τις απαιτήσεις του Λυκείου σε σύγκριση με τις αντίστοιχες του Γυμνασίου, τις ποικίλες δραστηριότητες στις οποίες συμμετέχουν, καθώς και για τις μεθόδους μελέτης που χρησιμοποιούν. Επίσης, οι μαθητές αναφέρθηκαν σε θετικές καθημερινές τους συνήθειες και ενασχολήσεις που αποτελούν πηγές προσωπικής στήριξης και στις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν στην καθημερινή διαχείριση του χρόνου τους. Επιπλέον, επισημάνθηκαν σε αυτούς από τα Στελέχη των Συμβουλευτικών Υπηρεσιών ποικίλοι παράγοντες που δυσχεραίνουν τις προσπάθειές τους, καθώς και εντοπίστηκαν δυσλειτουργικές αντιλήψεις σχετικά με τη διαχείριση των ποικίλων υποχρεώσεών τους. Εν συνεχεία, οι μαθητές μίλησαν για τους στόχους τους και ανέλυσαν τις σκέψεις τους αναφορικά με την επιλογή ομάδας προσανατολισμού που θα ακολουθήσουν στη Β΄ και στη Γ΄ Λυκείου. Τόσο ο κ. Κατηνιώτης, όσο και ο κ. Γεωργουλέας τους τόνισαν πως τα Στελέχη των Συμβουλευτικών Υπηρεσιών βρίσκονται διαρκώς στη διάθεσή τους, προκειμένου να τους υποστηρίξουν στη λήψη των αποφάσεών τους, καθώς και στην πορεία τους προς τις Πανελλαδικές Εξετάσεις. Τέλος, πραγματοποιήθηκε συζήτηση με τους μαθητές, από την οποία αναδείχθηκε η ανάγκη κατάρτισης ενός εξατομικευμένου προγράμματος, το οποίο θα εξασφαλίζει τον απαιτούμενο χρόνο μελέτης, αλλά και θα προβλέπει επαρκή χρόνο ξεκούρασης και ενασχόλησης με δραστηριότητες αναψυχής (συναντήσεις με φίλους, συμμετοχή σε αθλητικές, καλλιτεχνικές και κοινωνικές δραστηριότητες, επικοινωνία με τους γονείς, κ.ά.). Οι ενημερωτικές αυτές συναντήσεις αποτελούν μέρος των δράσεων που υλοποιούνται στο Σχολείο μας με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ψυχικής Υγείας (10 Οκτωβρίου 2024).
Από την Σπυριδούλα Γ. Δημητρακοπούλου, M.Ed. Φιλόλογο του Α΄ Αρσακείου Λυκείου Ψυχικού
Θυμάμαι σημαίνει αντιστέκομαι!
Ογδόντα τέσσερα ολόκληρα χρόνια πέρασαν από εκείνη την ένδοξη στιγμή της ιστορίας μας κι ακόμη μνημονεύουμε το έπος του ‘40. Φαίνεται παράδοξο ότι γιορτάζουμε όχι τη λήξη, αλλά την έναρξη ενός πολέμου.
Η άρνηση της Ελλάδας να αποδεχθεί τις αξιώσεις του ιταλικού φασιστικού καθεστώτος πέρασε στον Τύπο της εποχής με τη λέξη «ΟΧΙ» που παρουσιάσθηκε για πρώτη φορά ως τίτλος στο κύριο άρθρο της εφημερίδας Ελληνικό Μέλλον στις 30 Οκτωβρίου. Η άρνηση αυτή, ωστόσο, ταυτόχρονα αποτελούσε και μια μεγάλη κατάφαση…ΌΧΙ στην τυραννία, στη βαναυσότητα, στον ευτελισμό της ανθρώπινης αξιοπρέπειας, αλλά ΝΑΙ στην ελευθερία, στη δημοκρατία, ναι στον άνθρωπο!
Και γι’ αυτό, οι στιγμές αυτές χαράχτηκαν στη συλλογική ιστορική μνήμη όχι μόνο των Ελλήνων, αλλά της ανθρωπότητας. Η μάχη της Ελλάδας κατά των ιταλικών και γερμανικών δυνάμεων προκάλεσε παγκόσμια κατάπληξη. Σε έναν κόσμο που είχε καταληφθεί από τον φασισμό, καταπτοημένο από τον αήττητο μέχρι τότε Άξονα, έλαμψε και πάλι το φως της ελπίδας ενάντια στη βαρβαρότητα. Συγχαρητήρια μηνύματα έφθαναν από όλους τους ηγέτες του κόσμου. Οι New York Times έγραφαν ότι: «σ’ έναν μόλις μήνα το μικρό ελληνικό κράτος διέλυσε τον κακό εφιάλτη που σκότιζε το πνεύμα του δημοκρατικού κόσμου». Αλλά ακόμη και ο ίδιος ο Αδόλφος Χίτλερ το ‘41 θα παραδεχτεί δημόσια ότι από όσους αντιπάλους αντιμετώπισε: «μόνο οι Έλληνες…πολέμησαν με παράτολμο θάρρος και ύψιστη περιφρόνηση προς τον θάνατο».
Η 5η Οκτωβρίου είναι μια σημαντική μέρα για τον κόσμο της εκπαίδευσης. Είναι η Παγκόσμια Ημέρα των Εκπαιδευτικών, για να αναδείξει και να υπενθυμίσει τον εμβληματικό ρόλο, αλλά και την καταλυτική επίδραση που διαδραματίζει ο εκπαιδευτικός τόσο στο επίπεδο της σχολικής ζωής, όσο και στο επίπεδο της κοινωνικής πραγματικότητας. Μήπως όμως κάθε μέρα δεν είναι μέρα των εκπαιδευτικών; Ο εκπαιδευτικός ζει συναρπαστικά ταξίδια κάθε μέρα με τους μαθητές και τις μαθήτριές του και έχει τη δύναμη να αλλάξει τον κόσμο. Ας σκεφτούμε λοιπόν τον και την νηπιαγωγό, τον δάσκαλο και τη δασκάλα, τον καθηγητή και την καθηγήτρια, όλους τους εκπαιδευτικούς, εργαζόμενους στον δημόσιο και ιδιωτικό τομέα, σε μονοθέσια σχολεία, σε πολυδύναμες σχολικές μονάδες, στα αστικά κέντρα, στις κωμοπόλεις και τα χωριά, στα ημερήσια και εσπερινά σχολεία, στην επαγγελματική και τεχνική εκπαίδευση, στα διαπολιτισμικά σχολεία, στα μουσικά σχολεία, στον χώρο της ειδικής αγωγής, παντού όπου υπάρχουν μαθητές και μαθήτριες! Ας ευχαριστήσουμε τον κάθε εκπαιδευτικό, ιδιαίτερα για το κοινωνικό έργο που προσφέρει, για τη στήριξη στα παιδιά, για τους δρόμους που ανοίγει, για όσα διδάσκει με λόγια και με πράξεις, για την υπομονή του, την επιμονή, τη δύναμη και την αποτελεσματικότητά του και ας στηρίξουμε το έργο του. Από τα 1440 λεπτά της σημερινής μέρας και τις 24 ώρες αξίζει να αφιερώσουμε 1 λεπτό για να σκεφτούμε τους εκπαιδευτικούς οι οποίοι: - εύχονται καλή χρονιά δύο φορές τον χρόνο - δεν έχουν εγκαταλείψει το σχολείο από τα 4 χρόνια μέχρι τα 67 - επέλεξαν τον επαγγελματικό τους χώρο, γιατί ανήκουν στα παιδιά, στη γνώση, στην εκπαίδευση - είναι ταυτόχρονα πομποί πληροφορίας, ψυχολόγοι, σύμβουλοι, γιατροί, διοικητικοί, τεχνοκράτες - σκέφτονται, κατανοούν, εφαρμόζουν, ερμηνεύουν, προσφέρουν, συμβουλεύουν, στηρίζουν, αποτρέπουν, διαβάζουν, γράφουν και νιώθουν - αξιολογούνται καθημερινά και σκληρά από τους πιο δύσκολους και απαιτητικούς κριτές - συνεχίζουν να εργάζονται στο σπίτι τους, μετά το πέρας του ωραρίου τους, ώστε να είναι έτοιμοι για την επόμενη μέρα.
Η παγκόσμια ημέρα του εκπαιδευτικού γιορτάζεται σε περισσότερες από 100 χώρες και κάθε χώρα έχει τις δικές της εκδηλώσεις. Η εκπαίδευση είναι γεγονός ζωής και όχι προετοιμασία για μελλοντική ζωή! Είναι η βασική μέθοδος για την κοινωνική μεταρρύθμιση για την πρόοδο. Από εδώ πηγάζει η ευθύνη και το μεγαλείο του εκπαιδευτικού. «Ιθάκες» υπάρχουν πάντα, αλλά το ταξίδι της μόρφωσης αποτελεί την πιο συναρπαστική «Οδύσσεια» στη ζωή μας.