Η Φ.Ε. την τρέχουσα σχολική χρονιά εισήγαγε στο μάθημα της «Ζώνης Πολιτισμού και Επιστημών» της Α΄ τάξης του Β’ Αρσακείου-Τοσιτσείου Λυκείου Εκάλης το πρόγραμμα διαστημικής ARTEMIS της NASA, προσαρμόζοντάς το στα ΑΠΣ της χώρας μας. Στο πλαίσιο αυτού του προγράμματος οι μαθητές του Σχολείου μας, Έκτορας Νανόπουλος και Ιάσονας Χατζηορφανός, υπό την καθοδήγηση των καθηγητών, Ανδρέα Χατζηορφανού, καθηγητή Πληροφορικής MSc και Μαργαρίτας Μεταξά, Φυσικού - Αστροφυσικού PhD, σχεδίασαν και κατασκεύασαν στο εργαστήριο ρομποτικής και αυτοματισμών των Σχολείων μας, αυτόνομο ρομποτικό ομοίωμα του οχήματος Crawler. Το όχημα αυτό το χρησιμοποιεί η NASA για να μετακινεί τον πύραυλο ARTEMIS από τον χώρο κατασκευής του προς την πλατφόρμα εκτόξευσης. Το όχημα που κατασκευάστηκε ελέγχεται από μικροελεγκτή Arduino, και διαθέτει οπτικούς αισθητήρες για την ακριβή μετακίνησή του.
Με το έργο αυτό οι μαθητές μας έλαβαν μέρος στο Α΄ Μαθητικό Συνέδριο Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ανατολικής Αττικής με έκθεμα και αναρτημένη ανακοίνωση (Poster) με τίτλο: «Κατασκευή Αυτόνομου Ρομποτικού Οχήματος με χρήση μικροελεγκτή Arduino, για τη μεταφορά ομοιώματος του Πυραύλου SLS των αποστολών Artemis από το χώρο κατασκευής στο χώρο εκτόξευσής του». Συγχαρητήρια στους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές για την εξαιρετική εργασία τους!
Την Πέμπτη 18 Απριλίου 2024 οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές/-τριες του Β΄ Αρσακείου-Τοσιτσείου Λυκείου Εκάλης παρακολούθησαν στο θέατρο των Σχολείων παρουσίαση σχετικά με το εκπαιδευτικό πρόγραμμα του Υπουργείου Παιδείας, «Αγωγή στη συγχώρηση», που υλοποιήθηκε κατά το σχολικό έτος 2023-2024 σε όλα τα τμήματα της Α΄ Λυκείου, με υπεύθυνη καθηγήτρια την κ. Αναστασία Ανέστη, θεολόγο του Β' Λυκείου.
Οι μαθητές/-τριες παρουσίασαν ένα μικρό δρώμενο, το οποίο μέσα από μια περίπτωση σχολικού εκφοβισμού, αναφερόταν στην αντιμετώπιση του προβλήματος από την πρωταγωνίστρια-αποδέκτη του εκφοβισμού. Η αντιμετώπιση αυτή δεν εστίαζε στην ανταπόδοση ή την διαιώνιση του προβλήματος, αλλά στη θεραπεία του. Στο να καταφέρει, δηλαδή, το θύμα να περάσει από το νοσηρό θυμό και τον φαύλο κύκλο της εκδίκησης και της ανταπόδοσης στον υγιή θυμό του δικαίου και της συγχώρησης.
Το μήνυμα του δρώμενου ενισχύθηκε από την προβολή ενός σύντομου βίντεο, που αναδείκνυε με εύγλωττο τρόπο την αναγκαιότητα της συγχώρησης στο σχολείο, αλλά και στην οικογένεια και την κοινότητα.
Παράλληλα, εκτέθηκαν σε ταμπλό τα εικαστικά έργα που δημιούργησαν οι μαθητές και οι μαθήτριες με την καθοδήγηση της εκπαιδευτικού τους, καθ’ όλη τη διάρκεια της χρονιάς στο πλαίσιο του εν λόγω προγράμματος.
Με την εκδήλωση αυτή η εκπαιδευτικός και οι μαθητές/-τριες που συμμετείχαν στο πρόγραμμα θέλησαν να μεταδώσουν σε εμάς ένα πολύτιμο μήνυμα: όλοι μας μπορούμε σιγά σιγά, με υπομονή και αποφασιστικότητα να επιλέγουμε το δώρο της συγχώρησης, ώστε να σταματήσουμε επιτέλους τον κύκλο του μίσους και του νοσηρού θυμού, που δυστυχώς βλέπουμε πολύ κοντά μας. Ας κρατήσουμε μέσα μας τα λόγια του Άγγλου ποιητή, Alexander Pope: «το να σφάλλεις είναι ανθρώπινο, το να συγχωρείς είναι θεϊκό».
Δείτε την εργασία εδώ.
Την Παρασκευή 22 Μαρτίου 2024 πραγματοποιήθηκε ο επίσημος εορτασμός της εθνικής επετείου στο θέατρο των Αρσακείων-Τοσιτσείων Σχολείων Εκάλης, με την παρουσία μαθητών/-τριών, εκπαιδευτικών και γονέων. Η εκδήλωση έφερε τον τίτλο «Η Ιστορία κρίνει, η εθνική μνήμη εμπνέει» και περιλάμβανε ομιλία από τον φιλόλογο του Β΄ Λυκείου, κ. Ηλία Ανδροβιτσανέα, δραματοποιήσεις κειμένων από μαθητές/-τριες της Α΄τάξης σε σκηνοθεσία του κ. Κώστα Θεοδώρου, θεατρολόγου, ερμηνεία τραγουδιών από μικρό φωνητικό σύνολο υπό τη διεύθυνση της κ. Χριστίνας Βαρσάμη, υπεύθυνης του μουσικού ομίλου και συντονίστριας μουσικής των Σχολείων της Φ.Ε., καθώς και παραδοσιακούς χορούς από τις Κυκλάδες και την Κρήτη, τους οποίους δίδαξε στους μαθητές και τις μαθήτριες η κ. Ελένη Παραβατού, καθηγήτρια Φυσικής Αγωγής. Τα κείμενα, το θεατρικό δρώμενο, τα τραγούδια και οι χοροί πλαισιώθηκαν από την πλούσια παρουσίαση που δημιούργησε η κ. Στέλλα Κουλάδη, φιλόλογος του Β΄Λυκείου.
Το θέμα που αναδείχθηκε μέσω των αναφορών σε κορυφαίες στιγμές της Επανάστασης αλλά και σε ξεχωριστές μορφές της, επώνυμες και ανώνυμες, ήταν ο ηρωισμός. Στόχος των συμμετεχόντων ήταν να μοιραστούν τους προβληματισμούς τους με το κοινό γύρω από θέματα όπως η αξία της εθνικής μνήμης, ο ρόλος των εθνικών ηρώων ως προτύπων, η σύνδεση του παρελθόντος με το παρόν και το μέλλον, καθώς και το περιεχόμενο που μπορεί να λάβει στην εποχή μας η έννοια του ηρωισμού. Οι μαθητές/-τριες συνεργάστηκαν με υπευθυνότητα, επιδεικνύοντας ιδιαίτερο ζήλο. Υποστήριξαν με ευαισθησία το περιεχόμενο των κειμένων, συγκίνησαν αρθρώνοντας έναν λόγο υψηλών απαιτήσεων και ανέδειξαν την ομορφιά της παράδοσής μας χορεύοντας με περηφάνεια! Γονείς και εκπαιδευτικοί καμαρώσαμε τα παιδιά μας και αισθανθήκαμε ότι αυτά τα νιάτα μπορούν να τιμήσουν την εθνική μας κληρονομιά, χτίζοντας ένα καλύτερο αύριο για την Ελλάδα!
Αλέκος Φασιανός, "Συγκέντρωση", 1977
«Σ’ αυτόν τον κόσμο που ολοένα στενεύει, ο καθένας μας χρειάζεται όλους τους άλλους. Πρέπει να αναζητήσουμε τον άνθρωπο όπου κι αν βρίσκεται.»
Γιώργος Σεφέρης
Για τη χρονιά που μόλις ξεκίνησε, ας ευχηθούμε δύναμη και αισιοδοξία, ώστε να αντιμετωπίζουμε με επιτυχία τις προκλήσεις της καθημερινότητας, διατηρώντας ταυτόχρονα ακλόνητη την πίστη μας στον Άνθρωπο. Ας μην ξεχνάμε ότι αυτός παραμένει η υπέρτατη αξία και η πιο αληθινή πηγή ελπίδας για ένα καλύτερο αύριο.
Ο Σύλλογος Διδασκόντων του Β’ Αρσακείου-Τοσιτσείου Λυκείου Εκάλης
Την Πέμπτη 30 Νοεμβρίου οι μαθητές/-τριες του πολυτεχνικού τμήματος (Γ3) πραγματοποίησαν εκπαιδευτική επίσκεψη στη σχολή των Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου. Τα παιδιά μας ξεναγήθηκαν στις οριζόντιες υποδομές της σχολής, παρακολούθησαν παρουσιάσεις στα εργαστήρια συστημάτων ηλεκτρικής ενέργειας, ηλεκτρικών μετρήσεων, καθώς και στο εργαστήριο μικροϋπολογιστών και ψηφιακών συστημάτων. Επίσης, ενημερώθηκαν για το προπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών και τις επαγγελματικές προοπτικές. Η επίσκεψη έκλεισε με την παρουσίαση ηλεκτρικού οχήματος κατασκευασμένου από την ομάδα PROMETHEUS ECO RACING TEAM, που έχει κερδίσει πολλές διακρίσεις και είναι εξολοκλήρου κατασκευασμένο στο ΕΜΠ από φοιτητές. Οι μαθητές/-τριές μας συζήτησαν με τους καθηγητές και τους φοιτητές, διατύπωσαν ερωτήσεις, έλαβαν σημαντικές πληροφορίες και το σημαντικότερο, γνώρισαν επιστήμονες αφοσιωμένους στην επιστήμη τους, την οποία υπηρετούν με μεγάλο πάθος και αμείωτο ενθουσιασμό, στοχεύοντας σταθερά σε ένα καλύτερο αύριο για την ανθρωπότητα.
«Πάει καιρὸς ποὺ πῆρα τὴν ἀπόφαση νὰ κρατηθῶ ἔξω ἀπὸ τὰ πολιτικὰ τοῦ τόπου. Προσπάθησα ἄλλοτε νὰ τὸ ἐξηγήσω. Αὐτὸ δὲ σημαίνει διόλου πὼς μοῦ εἶναι ἀδιάφορη ἡ πολιτικὴ ζωή μας. Ἔτσι, ἀπὸ τὰ χρόνια ἐκεῖνα, ὡς τώρα τελευταῖα, ἔπαψα κατὰ κανόνα νὰ ἀγγίζω τέτοια θέματα· ἐξάλλου τὰ ὅσα δημοσίεψα ὡς τὶς ἀρχὲς τοῦ 1967 καὶ ἡ κατοπινὴ στάση μου - δὲν ἔχω δημοσιέψει τίποτα στὴν Ἑλλάδα ἀπὸ τότε ποὺ φιμώθηκε ἡ ἐλευθερία - ἔδειχναν, μοῦ φαίνεται, ἀρκετὰ καθαρὰ τὴ σκέψη μου.
Μολαταῦτα, μῆνες τώρα, αἰσθάνομαι μέσα μου καὶ γύρω μου, ὁλοένα πιὸ ἐπιτακτικά, τὸ χρέος νὰ πῶ ἕνα λόγο γιὰ τὴ σημερινὴ κατάστασή μας. Μὲ ὅλη τὴ δυνατὴ συντομία, νὰ τί θὰ ἔλεγα: Κλείνουν δυὸ χρόνια ποὺ μᾶς ἔχει ἐπιβληθεῖ ἕνα καθεστὼς ὁλωσδιόλου ἀντίθετο μὲ τὰ ἰδεώδη γιὰ τὰ ὁποῖα πολέμησε ὁ κόσμος μας καὶ τόσο περίλαμπρα ὁ λαός μας στὸν τελευταῖο παγκόσμιο πόλεμο. Εἶναι μία κατάσταση ὑποχρεωτικῆς νάρκης, ὅπου ὅσες πνευματικὲς ἀξίες κατορθώσαμε νὰ κρατήσουμε ζωντανές, μὲ πόνους καὶ μὲ κόπους, πᾶνε κι αὐτὲς νὰ καταποντιστοῦν μέσα στὰ ἑλώδη στεκούμενα νερά. Δὲ θὰ μοῦ ἦταν δύσκολο νὰ καταλάβω πῶς τέτοιες ζημιὲς δὲ λογαριάζουν πάρα πολὺ γιὰ ὁρισμένους ἀνθρώπους.
Δυστυχῶς δὲν πρόκειται μόνον γι᾿ αὐτὸ τὸν κίνδυνο. Ὅλοι πιὰ τὸ διδάχτηκαν καὶ τὸ ξέρουν πὼς στὶς δικτατορικὲς καταστάσεις ἡ ἀρχὴ μπορεῖ νὰ μοιάζει εὔκολη, ὅμως ἡ τραγωδία περιμένει ἀναπότρεπτη στὸ τέλος. Τὸ δράμα αὐτοῦ τοῦ τέλους μᾶς βασανίζει, συνειδητὰ ἢ ἀσυνείδητα, ὅπως στοὺς παμπάλαιους χοροὺς τοῦ Αἰσχύλου. Ὅσο μένει ἡ ἀνωμαλία, τόσο προχωρεῖ τὸ κακό.
Εἶμαι ἕνας ἄνθρωπος χωρὶς κανένα ἀπολύτως πολιτικὸ δεσμὸ καί, μπορῶ νὰ τὸ πῶ, μιλῶ χωρὶς φόβο καὶ χωρὶς πάθος. Βλέπω μπροστά μου τὸν γκρεμὸ ὅπου μᾶς ὁδηγεῖ ἡ καταπίεση ποὺ κάλυψε τὸν τόπο. Αὐτὴ ἡ ἀνωμαλία πρέπει νὰ σταματήσει. Εἶναι ἐθνικὴ ἐπιταγή.
Τώρα ξαναγυρίζω στὴ σιωπή μου. Παρακαλῶ τὸ Θεὸ νὰ μὴ μὲ φέρει ἄλλη φορὰ σὲ παρόμοια ἀνάγκη νὰ ξαναμιλήσω».
Δήλωση του Γιώργου Σεφέρη κατά της δικτατορίας, 28 Μαρτίου 1969, στο BBC.
Ευχές για τη νέα σχολική χρονιά!
Μια νέα σχολική χρονιά αρχίζει. Στις αποσκευές μας οι όμορφες αναμνήσεις από το καλοκαίρι, αλλά και η ελπίδα να υλοποιήσουμε τα σχέδιά μας με δύναμη και αποφασιστικότητα, να αναπτυχθούμε ως άτομα και να δώσουμε τον καλύτερο εαυτό μας σε κάθε πτυχή της καθημερινότητάς μας.
Ευχόμαστε σε παλιούς και νέους μαθητές και στους γονείς τους καλή και δημιουργική σχολική χρονιά, υγεία, πρόοδο και κάθε επιτυχία!
Η Διεύθυνση και ο Σύλλογος καθηγητών του Β’ Αρσακείου-Τοσιτσείου Λυκείου Εκάλης.