Τα «Ελελεῦ» των Ηρώων… Τα «Ωσαννά» των Μαρτύρων…
Όσες φορές, παραδομένοι στους εθνικούς μας ρεμβασμούς, αναπολούμε την 25η Μαρτίου 1821 και συνειδητοποιούμε το κοσμοϊστορικό της μεγαλείο, μύηση μάς ευφραίνει συναρπαστική, αποκάλυψη ευαγγελική μάς κατηχεί σε πνεύμα θυσίας, φανέρωση θεϊκή μάς « φανατίζει» σε πάθος Ελευθερίας. Είναι η μέρα κατά την οποία όλος ο Ελληνισμός ενωτίζεται στο άσμα της Ελευθερίας. Είναι η μέρα κατά την οποία προβάλλονται στο μυαλό μας άθλοι του παρελθόντος και όνειρα του μέλλοντος. Είναι η μέρα που το έθνος ολόκληρο αναβαπτίζεται, αναγεννάται, φρονηματίζεται.
Όταν ο αείμνηστος Αρσάκης πριν από 185 χρόνια, με μια πράξη ασυνήθιστης γενναιοδωρίας και ασυναγώνιστης υψηλοφροσύνης έθετε το θεμέλιο λίθο των Αρσακείων Σχολείων και τάραζε τα λιμνάζοντα ύδατα του εκπαιδευτικού κατεστημένου, έθετε ταυτόχρονα ως όρο απαράβατο τα σχολεία αυτά να εκπαιδεύουν αποκλειστικά Ελληνίδες. Mε την ενέργεια του αυτή ήθελε και την αδικία να αμβλύνει και την εκπαιδευτική πλάστιγγα κάπως να εξισορροπήσει.
Κατά την παραστατικότατη έκφραση τού Μισαήλ Αποστολίδη, το Σχολείο τής ΦΕ αποτέλεσε το «Δενδροκομείον διά να καλλιεργηθώσιν ενταύθα καλλίκαρπα δένδρα και να μεταφυτεύονται έπειτα εις όλα τα μέρη τού κράτους διά να καρποφορώσι πανταχού» (Πρακτικά Β΄ Συνελεύσεως 31.1.1857). Τα λόγια αυτά αποδείχθηκαν προφητικά, γιατί ο αριθμός των μαθητριών που έπαιρναν δίπλωμα δασκάλας από το Διδασκαλείο τής ΦΕ αυξανόταν με ταχύτατο ρυθμό. Άλλωστε, την εποχή εκείνη αυτή ήταν και η μοναδική διέξοδος για να εξασφαλίσει μια γυναίκα τη δυνατότητα επαγγελματικής αποκατάστασης και οικονομικής ανεξαρτησίας. Οι απόφοιτες των Σχολείων τής ΦΕ δίδαξαν σχεδόν σε όλα τα σχολεία τού Ελληνισμού στην Οθωμανική Αυτοκρατορία και στις ελληνικές κοινότητες του εξωτερικού.
Building Participatory Urban Learning Community Hubs through Research and Activation – PULCHRA
Υλοποίηση υποθέματος με τίτλο:
«Η σφραγίδα του σχολείου μας στην ταυτότητα της πόλης»
Το Α΄ Αρσάκειο Γενικό Λύκειο Ψυχικού συμμετέχει στο πρόγραμμα PULCHRA (Επιστήμη μαζί με την κοινωνία), με το project: «Η σφραγίδα του σχολείου μας στην ταυτότητα της πόλης», με ομάδα 15 μαθητών της Α΄ Λυκείου.
Στο πρόγραμμα αυτό συμμετέχουν πενήντα (50) σχολεία από δέκα (10) Ευρωπαϊκές χώρες (5 σχολεία ανά χώρα) που μαζί με ενδιαφερόμενους τοπικούς φορείς συγκροτούν το Ανοιχτό Σχολικό Δίκτυο.
Είναι μεγάλη τιμή για εμάς και πολύ σημαντικό το γεγονός ότι το σχολείο μας είναι μέλος του σχολικού δικτύου PULCHRA.
«Μήγαρις έχω άλλο στο νου μου,
πάρεξ ελευθερία και γλώσσα»
Διονύσιος Σολωμός
Η 9η Φεβρουαρίου, ημερομηνία θανάτου του εθνικού μας ποιητή και μέλους της Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας Διονυσίου Σολωμού, έχει οριστεί ως Παγκόσμια Ημέρα της Ελληνικής Γλώσσας. Ο Διονύσιος Σολωμός εξέφραζε την πνευματική Ελλάδα στο ανώτερο φανέρωμά της αναδεικνύοντας τη ζωντανή γλώσσα του λαού σε έντεχνο ποιητικό λόγο, σε όργανο υψηλού στοχασμού. Εξάλλου η φράση του «Μήγαρις έχω άλλο στο νου μου, πάρεξ ελευθερία και γλώσσα» ίσως να ανήκει στα πιο πολιτισμικά τιμαλφή του ποιητή.
Δεν πρέπει να ξεχνάμε πως μέσα στην Επανάσταση, στα 1824, ο Σολωμός μάς έδωσε τον περίφημο «Διάλογό» του, πάνω στο συσχετισμό ελευθερίας και γλώσσας. Ο ποιητής συνδέει την έννοια της ελευθερίας, όχι με την τυπική έννοια της γλώσσας αλλά με την ευρύτερη έννοιά της, ως μέσου διαφωτισμού του λαού και απολύτρωσής του από το σκοτάδι της αμάθειας, με σεβασμό, όμως, στη ζωντάνια της γλώσσας.
Είναι ο αδιαφιλονίκητος αρχηγός του δημοτικισμού κι αυτό φαίνεται καθαρά στον «Διάλογο» όταν λέει: «Υποτάξου πρώτα στη γλώσσα του λαού, και αν είσαι αρκετός, κυρίεψέ την». Το έργο αυτό του Σολωμού είναι και παγκόσμιο, αφού αναφέρεται και στην εξέλιξη άλλων γλωσσών για να υπεραμυνθεί της άποψής του πως «τη σημασία των λέξεων ο λαός την διδάσκει του συγγραφέα».
Tη μνήμη των Τριών Ιεραρχών και οικουμενικών διδασκάλων τιμά η Εκκλησία μας κάθε χρόνο στις 30 Ιανουαρίου, έχοντας την ιστορική αποκλειστικότητα να τους τιμά ευφροσύνως και ως προστάτες των Γραμμάτων και ολοκλήρου της Παιδείας. Και η Παιδεία, ασθμαίνουσα, τούτη τη μέρα βρίσκει τα αδιάψευστα, τα μεγάλα, τα τέλεια πρότυπα της. Τους τρεις Ιεράρχες ως Τράπεζα… ιδεών.
Έτσι το μήνυμα αυτής της γιορτής είναι πολλαπλό γιατί φέρνει μέσα του προοπτικές και ορίζοντες προσανατολισμού και βιοτής για μικρούς και μεγάλους και ειδικότερα για όσους εμπλέκονται άμεσα στην επίπονη απόπειρα πραγμάτωσης της παιδείας. τους εκπαιδευτικούς, τους γονείς και τα παιδιά.
Ας μας επιτραπεί η εξής σκέψη. Την κάθε χώρα στον κόσμο την κυβερνούν δύο παράγοντες, δύο θεσμοί. Οι πολιτικοί και οι εκπαιδευτικοί αλλά με μία… διαφορά. Οι πολιτικοί κυβερνούν την κάθε χώρα τού σήμερα ενώ οι εκπαιδευτικοί την κάθε χώρα τοὐ αύριο.
Όντας λοιπόν «κυβερνήτες» της νέας γενιάς καλούμαστε, εμείς οι εκπαιδευτικοί, να χαράξουμε την πορεία που θα περάσει το ιστορικό γίγνεσθαι του αύριο. Ο ιερός Χρυσόστομος, μάλιστα, μας θυμίζει: «Τῆς τέχνης ταύτης οὐκ ἔστιν ἄλλη μείζων. Τί γάρ ἴσον τοῦ ρυθμίσαι ψυχήν, καί διαπλάσαι νέου διάνοιαν;».
Με αυτούς τους λόγους, διά στόματος του υμνογράφου της Εκκλησίας μας, καλούμαστε να συνεορτάσουμε και να συνευφρανθούμε αυτή τη μεγάλη ημέρα των Χριστουγέννων. Με αυτούς τους λόγους μάς εισοδεύει στο βαθύτερο νόημα της μεγάλης γιορτής, δίχως ερμηνευτικές εξηγήσεις. Μόνο οι προβολείς της πίστης μάς οδηγούν θεληματικά να σκύψουμε ταπεινά και να προσκυνήσουμε «τον ανακλινόμενον σήμερον εν φάτνη», να Τον δοξάσουμε «απεριέργως».
Τα Χριστούγεννα είναι η εποχή που εμπλέκει ολόκληρο τον κόσμο σε μια «συνωμοσία» αγάπης. Είναι τότε που επιστρέφουμε στην παιδική μας ηλικία, την μεγάλη δεξαμενή των αφηγήσεων, των εικόνων και του χρόνου, ενός κόσμου που τον αναδημιουργούμε στα μέτρα των επιθυμιών μας.
Ας είναι λοιπόν τα φετινά Χριστούγεννα
Για τον εχθρό μας συγχώρηση, για τον αντίπαλό μας ανοχή, φιλανθρωπία προς όλους, παντού άδολη αγάπη και συναλληλία και σε κάθε παιδί… ένα καλό παράδειγμα, ώστε ο Χριστός που «επι γης ώφθη και τοις ανθρώποις συνανεστράφη» να μπορεί… να ζωγραφίζει στο τζάμι δέντρα για τα παιδιά, καράβια για τα όνειρα, ένα παραμύθι αγάπης για τους απελπισμένους.
«Πλεονάκις επολέμησάν με εκ νεότητός μου και ουκ ηδυνήθησάν μοι…» (Ψαλμοί)
Η υπέρτατη τιμή να λεγόμαστε Έλληνες μας κληροδοτήθηκε από τριών χιλιετηρίδων ιστορική ζωή. Μέσα σ΄ αυτά τα χρόνια, αθάνατοι πατέρες έστησαν προς αιώνιο υποδειγματισμό της οικουμένης, ό,τι άφθαρτο και ανυψωτικό αξιώθηκε να πραγματοποιήσει ο άνθρωπος επί γης. Ό,τι η ανθρώπινη μνήμη αναπολεί: από τη φιλοσοφία, την ποίηση, την τέχνη, την ιστορία και ακόμα ό,τι επικαλείται στις κρίσιμες ώρες, παραδείγματα ανδρείας, αυτοθυσίας και καρτερίας, τούτο είναι ελληνικό. Πουθενά του κόσμου το χώμα που πατούν ή καλλιεργούν οι άνθρωποι δεν το διέδραμε συχνότερα και διαρκέστερα το πνεύμα, η σπιθόβολη άνοιξη της αιώνιας νεότητας. Κάθε τοπωνυμία της ιερής αυτής γης είναι και ένα σύμβολο, είναι μια δέσμη ακτίνες. Τούτη η γη έπαιρνε τον ιδρώτα του καλλιεργητή και του έδινε καρπούς. Έπαιρνε τη ζωή του και του έδινε βωμούς. Έπαιρνε τους νεκρούς του και του έδινε βάθος ψυχής, μνήμη, ευλάβεια, προσήλωση στο χώμα όπου οι γεννήτορες ήταν θαμμένοι. ΑΠΟ ΕΔΑΦΟΣ ΕΓΙΝΕ ΑΓΚΑΛΙΑ.
ΝΑΙ και πάλι ΝΑΙ. ΕΙΜΑΣΤΕ ΤΟ ΓΟΥΡΙ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ. Χωρίς να θεωρηθεί αυτή η άποψη αλαζονική αυτοπεποίθηση ή εγωιστική μέθη αλλά υπερηφάνεια της ελληνικής ταπεινότητας. Από τα πανάρχαια χρόνια είμαστε Η ΠΡΩΤΗ ΝΙΚΗ. Όσο και αν θέλουμε να είμαστε αλλιώτικοι είμαστε όλοι ΤΥΡΤΑΙΟΙ ενός αιώνια στρατευμένου έθνους. Τα βουνά μας, τα χώματά μας δώσανε νόημα στον ήλιο. Ο λαός μας ΣΤΗ ΝΙΚΗ. Και οι αρχηγοί μας σε τούτη την απόκριση που δέρνει και τσακίζει τον εχθρό «ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ»! Έτσι το ίδιο από τα πανάρχαια χρόνια. Δίχως να’χουμε αποκούμπι πίσω στόλους, κτήσεις και θησαυρούς! Με μοναδικό πλούτο την παλικαριά μας και τη μέγιστη αντοχή σε κακουχίες, συγκινήσεις, λύπες και πένθη, πείσμα δηλαδή ελληνικό αλλά αιματηρό.
Σήμερα ανεβαίνουμε στο προσκύνημα των νεκρών που σιωπούν. Τα μάτια μας δακρύζουν. Ο ασπασμός μας πηγαίνει προς τα χέρια που τσακίστηκαν, προς τα πόδια που πελεκίστηκαν, για να έχει η Ελλάδα χέρια να κρατήσει το σπαθί της τιμής και πόδια για να σταθεί πάλι όρθια στις μελλοντικές κακουχίες. Και αν είναι να δοκιμαστεί και πάλι, θα βρεθεί γνήσια «ως χρυσός εν χωνευτηρίω».
Η Ελλάδα των Μηδικών, η Ελλάδα της Πόλης, η Ελλάδα του ’21, η Ελλάδα του ’12-13, η Ελλάδα του ’40 και η Ελλάδα του σήμερα είναι ΜΙΑ.
Την αιώνια αυτή μητέρα, τη θεοτρόφο και ιερή, αυτή θα πρέπει, δίνοντας όρκο τιμής, να υπερασπιζόμαστε γιατί είναι ΦΩΣ ΙΛΑΡΟΝ… ΔΟΞΗΣ ΑΓΙΑΣ.
Η Διευθύντρια Ο Σύλλογος Καθηγητών