Για το σχολικό έτος 2023-2024 στο Α΄ Αρσάκειο Γυμνάσιο Ψυχικού υλοποιείται σχέδιο δράσης σχετικά με την πρόληψη και την αντιμετώπιση τής σχολικής βίας και τού εκφοβισμού.
Η δράση αυτή εξετάζει τους εξής δείκτες:
- συνεργασία ανάμεσα σε σχολείο - οικογένεια - κοινότητα
- επίδραση τής συνεργασίας σχολείου - οικογένειας - κοινότητας μέσα από την ανασκόπηση των συστημικών και οικολογικών θεωρητικών μοντέλων
- αποτύπωση αυτής τής συνεργασίας στο πλαίσιο τού ελληνικού συγκεντρωτικού εκπαιδευτικού συστήματος
- καταγραφή των πλεονεκτημάτων και των περιορισμών που προκύπτουν από τη συνεργασία σχολείου, γονέων και μαθητικής κοινότητας.
Η αναγκαιότητα αυτού τού σχεδίου δράσης οφείλεται στο γεγονός ότι η συνεργασία σχολείου, γονέων και μαθητικής κοινότητας θεωρείται στις μέρες μας επιβεβλημένη και για να το επιτύχει αυτό η σχολική μονάδα οφείλει να μεσολαβήσει ανάμεσα σε οικογένεια και μαθητές, επιχειρώντας τη δημιουργία ενός συστήματος «συγκοινωνούντων δοχείων» για εποικοδομητική επικοινωνία, ώστε να υπάρχουν ουσιαστικά αποτελέσματα για ασφαλή και αειφόρο λειτουργία τής σχολικής μονάδας. Για το Αρσάκειο κρίθηκε αναγκαία η διαμόρφωση μιας ενδοσχολικής εκπαιδευτικής πολιτικής, η οποία με την ανασκόπηση θεωρητικών και εμπειρικών μελετών να ομαδοποιεί και να καταγράφει τα οφέλη και τους περιορισμούς που προκύπτουν.
Ενέργειες, χρονοδιάγραμμα υλοποίησης και σύντομη περιγραφή:
18 και 20 Σεπτεμβρίου 2023. Σεμινάριο για γονείς: «Όσα δεν γνωρίζουν οι γονείς για τη χρήση τού διαδικτύου από τα παιδιά», Γεώργιος Νάκος, ψυχολόγος PhD, στέλεχος τής Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος στη Γενική Αστυνομική Διεύθυνση Αττικής. Ο κ. Νάκος εισήγαγε το ακροατήριο σε θέματα διαδικτυακού εκφοβισμού και εξαπάτησης. Με πληθώρα παραδειγμάτων, ενημερωτικών βίντεο και πραγματικών υποθέσεων, που έχει χειριστεί ο ίδιος στην Υπηρεσία Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, κατέστησε σαφές ότι η γονεϊκή επίβλεψη, η επαφή και η επικοινωνία με τους εφήβους και η συστηματική ενημέρωση στο σχολείο μπορούν να αποτελέσουν ένα δίχτυ ασφαλείας.
Δείτε περισσότερα εδώ.
21 Σεπτεμβρίου 2023. Ημερίδα με συμμετοχή μαθητών: «UNESCO Campus 2023 - Οικοδομώντας την ειρήνη». Το Α΄ Αρσάκειο Γυμνάσιο Ψυχικού από το 2004 είναι μέλος τού Δικτύου Σχολείων ASPnet - UNESCO, δηλαδή μέλος τού Δικτύου Συνεργαζόμενων Σχολείων τής Εκπαιδευτικής Επιστημονικής Πολιτιστικής Οργάνωσης των Ηνωμένων Εθνών (Associated Schools Projects net United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization). Οι μαθητές και οι μαθήτριες τού Σχολείου έθεσαν κρίσιμα ερωτήματα, ώστε να είναι γόνιμη η διαμεσολάβηση, ζήτησαν παραδείγματα επιτυχημένων διαμεσολαβήσεων σε διεθνές επίπεδο και έθεσαν προς συζήτηση τη σημασία ύπαρξης ενός ξεχωριστού αντικειμένου με θέμα την «Εκπαίδευση για την ειρήνη».
Δείτε περισσότερα εδώ.
Οκτώβριος 2023. Επιμορφωτικό πρόγραμμα για εκπαιδευτικούς: «Η τάξη μου χωρίς εκφοβισμό», εγκεκριμένο πρόγραμμα από το Υπουργείο Παιδείας Θρησκευμάτων και Αθλητισμού και το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.). Απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς και παρέχεται από το Κέντρο Κοινωνικής Δράσης και Καινοτομίας (ΚΜΟΠ) μέσω τής διαδικτυακής πλατφόρμας «Live Without bullying». Η εκπαίδευση δομείται σε 7 θεματικές ενότητες που αφορούν, κυρίως, σε πρακτικές πρόληψης και αντιμετώπισης τού σχολικού και τού διαδικτυακού εκφοβισμού σε ατομικό επίπεδο και σε επίπεδο τάξης, καθώς και στη σχετική συνεργασία μεταξύ εκπαιδευτικών και γονέων.
Δείτε περισσότερα εδώ και εδώ.
Νοέμβριος 2023. Πρόγραμμα για μαθητές: «Βιωματικές δραστηριότητες τής Λέσχης MUN για την Παγκόσμια Ημέρα των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων». Μεταξύ άλλων οι μαθητές συμμετείχαν στην έρευνα τού ΟΗΕ για την αντίστροφη μέτρηση από τον Νοέμβριο μέχρι την Παγκόσμια Ημέρα των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων «Count down to Human Rights Day», που είναι στις 10 Δεκεμβρίου.
Δείτε περισσότερα εδώ.
Δεκέμβριος 2023. Πρόγραμμα για μαθητές: «Καλλιέργεια ενσυναίσθησης μέσα από την ποίηση, στο πλαίσιο τού σχεδίου δράσης: Color me Happy, μαθήματα ενσυναίσθησης και ευτυχίας».
Δείτε περισσότερα εδώ.
Δεκέμβριος 2023. Πρόγραμμα για μαθητές: «Ημέρα ανθρωπίνων δικαιωμάτων - Βιωματική δραστηριότητα: Αλληλεπίδραση γνώσης και συναισθηματικών διεργασιών για τα ανθρώπινα δικαιώματα και τη διαφορετικότητα». Έμπνευση για τη δράση αυτή αποτέλεσε η δραστηριότητα «What if» από το «COMPASITO» (Μικρή Πυξίδα), το εγχειρίδιο τού Συμβουλίου τής Ευρώπης για την εκπαίδευση στα ανθρώπινα δικαιώματα, η οποία συνδυάστηκε με τη μέθοδο των «Six Thinking Hats» τού Edward de Bono, ένα εργαλείο για ομαδική συζήτηση και ατομική σκέψη. Η δραστηριότητα κινητοποίησε τους μαθητές διανοητικά και συναισθηματικά και οδήγησε σε κατανόηση εννοιών που αφορούν στο θέμα.
Δείτε περισσότερα εδώ.
Ιανουάριος 2024. Επιμορφωτική ημερίδα για εκπαιδευτικούς και γονείς: «Πέφτω από τα σύννεφα 2024». Η ημερίδα είχε δύο κεντρικά θέματα: τη διαχείριση θυμού εφήβων και ενηλίκων και την κυβερνοασφάλεια, στο πλαίσιο των σχεδίων δράσης: «Διαχείριση θυμού και συμπεριφοράς» και «Ασφαλές διαδίκτυο», με στόχο την ανάδειξη τού ευαίσθητου ψυχισμού των εφήβων και παράλληλα την ενδυνάμωση των σχέσεων και τής συνεργασίας σχολείου και γονέων. Οι εισηγήσεις ήταν οι εξής: 1. «Κυβερνοασφάλεια: προβλήματα και προοπτικές», Χρήστος Ξενάκης, καθηγητής τού Τμήματος Ψηφιακών Συστημάτων τού Πανεπιστημίου Πειραιώς, 2. «Παιδιά, έφηβοι και διαδίκτυο-ενίσχυση τής λειτουργικής γονεϊκότητας», Άρτεμις Τσίτσικα, αναπληρώτρια καθηγήτρια Παιδιατρικής-Εφηβικής Ιατρικής, Ιατρική Σχολή Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, 3. «Πέφτω από τα σύννεφα, κίνδυνοι των ματιών των εφήβων στην καθημερινότητα», Δέσποινα Δ. Καφετζή, MD, MSc, χειρουργός οφθαλμίατρος, συνεργάτις τής Οφθαλμολογικής Κλινικής και τού Οφθαλμολογικού Τμήματος τού Νοσοκομείου «Υγεία», 4. «Επικαλυπτόμενα συναισθήματα - Διαφορετικές μορφές έκφρασης θυμού στην εφηβική ηλικία», Ακριβή Κονιδάρη, ψυχολόγος, ερευνήτρια Πανεπιστημίου Uppsala-Sweden, 5. «Πέφτουμε που πέφτουμε από τα σύννεφα, ας πέφτουμε με αλεξίπτωτο!», Ξένια Ι. Παρασκευοπούλου, προϊσταμένη Συμβουλευτικών Υπηρεσιών τής Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας, Ε. ψυχολόγος - MSc Σχολικής Ψυχολογίας.
Δείτε περισσότερα εδώ.
Ιανουάριος - Μάρτιος 2024. Πρόγραμμα για μαθητές: «Συναντήσεις με θέμα τον σχολικό εκφοβισμό» με στόχο την πρόληψη τού σχολικού εκφοβισμού, σε συνεργασία με τις Συμβουλευτικές Υπηρεσίες τής Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας, πραγματοποιήθηκαν συναντήσεις ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης των μαθητών όλων των τμημάτων όλων των τάξεων τού Σχολείου. Τις συναντήσεις αυτές σχεδίασαν και υλοποίησαν από κοινού ο κ. Παντελής Κατηνιώτης, καθηγητής - σύμβουλος Επαγγελματικού Προσανατολισμού, και ο κ. Γιώργος Γεωργουλέας, σχολικός ψυχολόγος. Στους μαθητές δόθηκε η ευκαιρία να αναφερθούν στα συναισθήματα που βιώνουν και να εκφράσουν τους προβληματισμούς τους για το νοσηρό αυτό φαινόμενο, καθώς και να προτείνουν τρόπους αποτελεσματικής διαχείρισης περιστατικών σχολικής βίας.
Δείτε περισσότερα εδώ και εδώ.
Ιανουάριος 2024. Πρόγραμμα για μαθητές: «Συνάντηση τού ευρωπαϊκού δικτύου Youth Stronger Together». Πρόκειται για δίωρη συνάντηση που διοργάνωσε το Βρετανικό Συμβούλιο με θέμα «Fake News and Disinformation», όπου με βιωματικά παραδείγματα και πολλές πληροφορίες για τις ψευδείς ειδήσεις που συχνά αναρτώνται στα ΜΜΕ και τα κοινωνικά δίκτυα, καθώς και για την έννοια τής παραπληροφόρησης και τής προπαγάνδας, οι συμμετέχοντες μαθητές ευαισθητοποιήθηκαν και ενδιαφέρθηκαν να μοιραστούν όσα άκουσαν και με τους υπόλοιπους συμμαθητές τους.
Δείτε περισσότερα εδώ.
Ιανουάριος 2024: Πρόγραμμα για μαθητές. «Αγωνίζομαι κατά τής έμφυλης βίας». Πρόκειται για ένα πρόγραμμα τού Κέντρου Ερευνών για Θέματα Ισότητας (ΚΕΘΙ), το οποίο υλοποιείται στο Σχολείο στο πλαίσιο τού Εργαστηρίου Δεξιοτήτων και πραγματοποιήθηκε για μαθητές τής Γ΄ τάξης σε θέματα έμφυλης βίας, διακρίσεων και ισότητας των φύλων. Η εμπειρογνώμων τού ΚΕΘΙ ψυχολόγος Ειρήνη Μάρη μίλησε για την αλλαγή στερεοτυπικών αντιλήψεων, για τις σχέσεις των φύλων, καθώς και για την καλλιέργεια στάσεων, την ανάπτυξη δεξιοτήτων και τον σεβασμό των ανθρώπινων δικαιωμάτων.
Δείτε περισσότερα εδώ.
Ιανουάριος 2024 – Μάιος 2024. Σειρά διαδικτυακών επιμορφωτικών σεμιναρίων για εκπαιδευτικούς: «Διαδρομές». Πρόκειται για δράση δικτύωσης σχολικών μονάδων για την ενδυνάμωση σχολικών κοινοτήτων σε επίπεδο συστήματος (τάξης/σχολείου) και την ενίσχυση τής ψυχικής ανθεκτικότητας σε δύσκολες περιόδους. Το πρόγραμμα υλοποιείται από το Εργαστήριο Σχολικής Ψυχολογίας (Τμήμα Ψυχολογίας) τού Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, με επιστημονική υπεύθυνη την καθηγήτρια Σχολικής Ψυχολογίας και διευθύντρια Εργαστηρίου Σχολικής Ψυχολογίας και ΠΜΣ «Σχολική Ψυχολογία» Χρυσή Χατζηχρήστου.
Φεβρουάριος 2024. Πρόγραμμα για μαθητές: «Σε έναν κόσμο για λίγους, δεν χωράει κανείς…». Πρόκειται για δραστηριότητα για την πρόληψη των διακρίσεων, κατά την οποία μαθητές τής Γ΄ τάξης παρακολούθησαν ομαδοσυνεργατική διδασκαλία με θέμα τη διαφορετικότητα και στόχο την πρόληψη των διακρίσεων. Η αφορμή για τη συζήτηση δόθηκε με οπτικοακουστικό υλικό από διάφορες δράσεις φορέων κατά τού ρατσισμού. Παράλληλα τα παιδιά ήρθαν σε επαφή με ποικίλες μορφές κειμένων, όπως το πολυτροπικό κείμενο, το σκίτσο και τη φωτογραφία. Παρουσίασαν το υλικό τής ομάδας τους στους συμμαθητές τους και εξέφρασαν τους προβληματισμούς τους για τον ρατσισμό ως κοινωνικό πρόβλημα.
Δείτε περισσότερα εδώ.
Μάρτιος 2024. Πρόγραμμα για μαθητές: «Όχι μόνο μία μέρα αλλά κάθε μέρα». Στο πλαίσιο τής Ημέρας κατά τού Σχολικού Εκφοβισμού (6 Μαρτίου), οι μαθητές παρακολούθησαν ομιλία τής διευθύντριας τού Σχολείου για τον σχολικό εκφοβισμό και τη διαφορετικότητα και ευαισθητοποιήθηκαν εκφράζοντας τα συναισθήματά τους με λογοτεχνικά ή εικαστικά έργα τα οποία δημιούργησαν οι ίδιοι.
Δείτε περισσότερα εδώ.
Μάρτιος 2024. Πρόγραμμα για μαθητές: «Λέμε «ΟΧΙ» στον εκφοβισμό!». 30 μαθητές τού Σχολείου συμμετείχαν στην ημερίδα ευαισθητοποίησης κατά τής σχολικής βίας και τού εκφοβισμού (21 Μαρτίου 2024), που διοργάνωσε το Δίκτυο Σχολείων «Σημερινός Μαθητής - Αυριανός Ενεργός Πολίτης (ΣΗ.ΜΑ.ΑΕΠ)» τής Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Β΄ Αθήνας στην αίθουσα εκδηλώσεων τού Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού. Οι ομάδες, σε συνεργασία με τις υπεύθυνες καθηγήτριες, προετοίμασαν ποικίλα δρώμενα και παρουσιάσεις και έδωσαν το δικό τους «ΟΧΙ» σε κάθε μορφή υποτίμησης, παρενόχλησης και εκφοβισμού.
Δείτε περισσότερα εδώ.
Μάρτιος 2024. Πρόγραμμα για μαθητές: «Επικαλυπτόμενα συναισθήματα - Διαχείριση τού θυμού». Η ψυχολόγος, ερευνήτρια Πανεπιστημίου Uppsala-Sweden Ακριβή Κονιδάρη οργάνωσε και υλοποίησε πρόγραμμα ευαισθητοποίησης για τους μαθητές τής Α΄ τάξης μέσω τού οποίου αναδείχθηκαν οι δυσμενείς επιπτώσεις τού φαινομένου τού εκφοβισμού για πολλούς έφηβους στη χώρα μας και παγκοσμίως, καθώς και τα δυσάρεστα συναισθήματα που βιώνουν οι αποδέκτες εκφοβιστικών συμπεριφορών.
Δείτε περισσότερα εδώ.
Απρίλιος 2024. Πρόγραμμα για μαθητές: Στο πλαίσιο τής ενημέρωσης των μαθητών για τα νέα μέτρα τού Υπουργείου Παιδείας Θρησκευμάτων και Αθλητισμού κατά τού σχολικού εκφοβισμού, η διευθύντρια τού Σχολείου κ. Ευδοκία Πατσιλινάκου, την Παρασκευή 19 Απριλίου 2024, ενημέρωσε όλους τους μαθητές, ανά τμήμα, και συζήτησε με τα παιδιά, τα οποία έδειξαν ζωηρό ενδιαφέρον για τη δραστική αντιμετώπιση τού φαινομένου. Η διευθύντρια έδωσε έμφαση στη σημασία που έχει η πρόληψη τής βίας και τα παιδιά συμφώνησαν ότι το σημαντικό είναι να μην εξελίσσεται ένα δυσάρεστο γεγονός αλλά να αποτρέπεται.
Εργασίες μαθητών
Για να δείτε την εργασία τού μαθητή Νίκου Μυτιληνιού με θέμα «Σκέψεις για τον εκφοβισμό (bullying)», πατήστε εδώ .
Για να δείτε το ποίημα τής μαθήτριας Αριάννας Φοινίκη με τίτλο «Είμαι εδώ και σου φωνάζω», πατήστε εδώ.
Για να δείτε το εικαστικό έργο τής μαθήτριας Αριάννας Φοινίκη με τίτλο «Επανεκκίνηση», πατήστε εδώ.
Για να δείτε τις εργασίες τής Ομάδας Εθελοντικής Δράσης
α. Δημιουργία βίντεο με συνεντεύξεις ανθρώπων από τον χώρο των τεχνών και τού πολιτισμού
β. Σύνθεση και εκτέλεση τραγουδιού από μαθητές και μαθήτριες και
γ. Εικονική δίκη στην αγγλική γλώσσα με υπόθεση «Διαδικτυακός σχολικός εκφοβισμός»
πατήστε εδώ.