Η ικανότητα να ζούμε μαζί σε μια δημοκρατία δεν είναι δεδομένη. Η γνώση, οι ικανότητες και οι αξίες που αποτελούν τις προϋποθέσεις για να ζούμε σε μια δημοκρατία θα πρέπει να μαθαίνονται και να ανατροφοδοτούνται σε ολόκληρη τη ζωή μας. Βασικές έννοιες όπως η δημοκρατία και τα ανθρώπινα δικαιώματα πρέπει να γίνονται κατανοητές από τα παιδιά, καθώς και οι αξίες όπως η αξιοπρέπεια, η ανεκτικότητα και ο σεβασμός προς τους άλλους. Ιδιότητες όπως η συνεργασία, η κριτική σκέψη και η υπεράσπιση των δικαιωμάτων ενός ατόμου πρέπει να διδάσκονται μέσω εμπειριών και πρακτικής, μέσω τού βιώματος και τής συμμετοχής σε ένα δημοκρατικό περιβάλλον και σε όσο το δυνατόν νεαρότερη ηλικία.
Στο πλαίσιο ευαισθητοποίησης των μαθητών στα ανθρώπινα δικαιώματα αλλά και τής Παγκόσμιας Ημέρας των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων πραγματοποιήθηκε βιωματική δραστηριότητα στο μάθημα Αγγλικών τής Β΄ τάξης τού Α΄ Αρσακείου Γυμνασίου Ψυχικού, υπό την καθοδήγηση τής υπεύθυνης καθηγήτριας κ. Μαρίας Μαρίν, με θέμα: «Τι θα γινόταν… αν».
Τα παιδιά χωρίστηκαν σε 2 ομάδες και επεξεργάστηκαν τα θέματα: «Τι θα γινόταν αν ο κορωνοϊός δεν είχε ξεσπάσει ποτέ» και «Τι θα γινόταν αν τα αγόρια έμεναν σπίτι και μόνο τα κορίτσια πήγαιναν σχολείο»...
Συγκεκριμένα τούς δόθηκε ένα φυλλάδιο των «διαδοχικών αντιδράσεων» και τα παιδιά κλήθηκαν να φανταστούν τις συνέπειες σε κοινωνικό, πολιτικό, πολιτιστικό, οικονομικό και ψυχολογικό επίπεδο αν ίσχυαν αυτές οι συνθήκες.
Έμπνευση αποτέλεσε η δραστηριότητα «What if» από το «COMPASITO» (Μικρή Πυξίδα), το εγχειρίδιο τού Συμβουλίου τής Ευρώπης για την εκπαίδευση στα ανθρώπινα δικαιώματα, η οποία συνδυάστηκε με τη μέθοδο των «Six Thinking Hats» τού Edward de Bono, ένα εργαλείο για ομαδική συζήτηση και ατομική σκέψη.
Τα "Έξι Καπέλα Σκέψης" είναι μια καλή τεχνική, όταν θέλουμε να προσδιορίσουμε τις επιπτώσεις κάποιας απόφασης, φωτίζοντάς την από πολλές οπτικές γωνίες. Τη χρησιμοποιούμε, επίσης, όταν θέλουμε να ενθαρρύνουμε περαιτέρω τη σκέψη και τον προβληματισμό σε ένα θέμα ή όταν θέλουμε να εξετάσουμε πώς μπορεί εφαρμοστεί μια ιδέα. Όταν εξετάζουμε ένα πρόβλημα με την τεχνική των «Έξι Καπέλων Σκέψης», μπορούμε να το λύσουμε εύκολα χρησιμοποιώντας όλες τις δυνατές προσεγγίσεις, γιατί το πρόβλημα ή η ιδέα που θέλουμε να εφαρμόσουμε είναι μια μείξη από φιλόδοξα σχέδια, ικανότητες εφαρμογής, ευαισθησία, δημιουργικότητα και καλή οργάνωση.
Με φόντο το υπαίθριο ξύλινο θεατράκι στον κήπο των Αρσακείων Σχολείων Ψυχικού και εξοπλισμένοι με χαρτιά και πολύχρωμους μαρκαδόρους-καπέλα, (άσπρο για τα γεγονότα και την αντικειμενικότητα, πράσινο για τη δημιουργικότητα και την καινοτομία, κόκκινο για το ένστικτο και τη διορατικότητα, κίτρινο για τα θετικά οφέλη, μαύρο για τις αρνητικές επιπτώσεις, μπλε για την οργάνωση) οι μαθητές συζήτησαν, διαφώνησαν, ανέλυσαν και κατέγραψαν τα συμπεράσματά τους.
Η δραστηριότητα αυτή κινητοποίησε τους μαθητές διανοητικά και συναισθηματικά και οδήγησε σε κατανόηση εννοιών που βασίζονται στην αλληλεπίδραση γνώσης και συναισθηματικών διεργασιών.