Ημερολόγιο

Σεπτέμβριος 2024
Τον προηγούμενο μήνα   Τον επόμενο μήνα
Κ Δ Τ Τ Π Π Σ
week 36 1 2 3 4 5 6 7
week 37 8 9 10 11 12 13 14
week 38 15 16 17 18 19 20 21
week 39 22 23 24 25 26 27 28
week 40 29 30
Κρίσεις και προσαρμοστικότητα μέσα στην σχολική τάξη - Στηρίζοντας τους εκπαιδευτικούς μέσω της Ψυχοεκπαίδευσης

Το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών - Ε.Κ.Π.Α. (Α΄ Ψυχιατρική Κλινική, Αιγινήτειο Νοσοκομείο και Ερευνητικό Πανεπιστημιακό Ινστιτούτο Ψυχικής Υγείας, Νευροεπιστημών και Ιατρικής Ακρίβειας «Κώστας Στεφανής» - Ε.Π.Ι.Ψ.Υ.), η Περιφέρεια Αττικής και το Α΄ Αρσάκειο Λύκειο Ψυχικού προσκαλούν τους εκπαιδευτικούς, καθώς και τους επαγγελματίες ψυχικής υγείας παιδιών και εφήβων σε διαδικτυακό σεμινάριο με θέμα: "Κρίσεις και προσαρμοστικότητα μέσα στην σχολική τάξη - Στηρίζοντας τους εκπαιδευτικούς μέσω της Ψυχοεκπαίδευσης" τη Δευτέρα 4 Απριλίου, ώρα 17:00-18:30.

Ελεύθερη παρακολούθηση (χωρίς προεγγραφή): https://www.youtube.com/watch?v=PUOjGZ9lRI4

Δείτε το πρόγραμμα εδώ.

Η πρόνοια για το παιδί στα χρόνια της Επανάστασης του 1821

«…ανδρείαν μεν επεδαψιλεύσατο προς τους Έλληνας η φύσις, παιδείας όμως αποστέρησεν η δουλείαν»
Νικόλαος Δραγούμης, Ιστορικές αναμνήσεις

Πριν από δύο αιώνες, μετά από δουλεία τεσσάρων αιώνων το ελληνικό έθνος ύψωσε τη σημαία της επανάστασης και απεδύθη σε έναν αγώνα παλιγγενεσίας. Οι στόχοι του αγωνιζόμενου έθνους ήταν βασικά τρεις:
- Πρώτον, η αποτίναξη του ζυγού του τυράννου και η ανάκτηση της πατρώας γης και της ελευθερίας.
- Δεύτερον, η πολιτική αποκατάσταση και αναγνώριση του ελληνικού κράτους διεθνώς και
- Τρίτον, η κοινωνική συγκρότηση και η πολιτιστική άνοδος του λαού.

Οι θυσίες, οι ηρωισμοί και τα κατορθώματα των αγωνιστών του ’21 στα πεδία των μαχών έχουν κατ’ επανάληψη εξιστορηθεί από τους ρήτορες, έχουν τραγουδηθεί από τους ποιητές, έχουν απεικονισθεί από τους ζωγράφους και τους καλλιτέχνες και είναι γενικώς γνωστά. Λιγότερο γνωστά είναι τα επιτεύγματα και οι προσπάθειες του αγωνιζόμενου έθνους στον πολιτιστικό και κοινωνικό στίβο.

Ο αγώνας του ’21 υπήρξε καθολικός. Στο σάλπισμα το επαναστατικό δεν ήταν δυνατόν η νέα γενιά να μείνει ασυγκίνητη και αμέτοχη. Η παιδική ψυχή είναι φύση ευέξαπτος, ιδεαλιστική, ενθουσιώδης, έτοιμη για δράση. Μέσα σε αυτή την ηλεκτρισμένη ατμόσφαιρα της ηρωικής εποχής, τα παιδιά συγκλονίζονται από ενθουσιασμό και εθνική υπερηφάνεια. Εξάλλου είχαν ανατραφεί με ηρωική διάθεση και με τη δίψα της ελευθερίας στη ψυχή. «Ο κόρφος καθεμιάς Ελληνίδας μητέρας» γράφει ο Σολωμός «γλυκοβύζαστο ετοιμάζει γάλα ανδρείας και ελευθερίας». Ο θαυμασμός τους προς τους ηρωισμούς και τα ανδραγαθήματα των αγωνιστών άνδρωνε τη παιδική ψυχή και μεγάλωνε την επιθυμία να μιμηθούν τους πολεμιστές.

Ex oriente lux - «Φως εξ ανατολών»

Πρόγραμμα του Α’ Αρσακείου Λυκείου Ψυχικού με αφορμή την επέτειο των 100 χρόνων από την Μικρασιατική Καταστροφή

Το Α’ Αρσάκειο Γενικό Λύκειο Ψυχικού, με αφορμή την επέτειο των 100 χρόνων από την Μικρασιατική Καταστροφή (1922-2022), θα εκπονήσει και θα παρουσιάσει το θέμα: «Φως εξ Ανατολών – Το Πανεπιστήμιο της Σμύρνης που δεν λειτούργησε».

Είναι γνωστό πως ο Ελευθέριος Βενιζέλος, μετά την άφιξη του ελληνικού στρατού και των επίσημων ελληνικών Αρχών στον μικρασιατικό χώρο, τον Μάιο του 1919, προσκάλεσε τον διακεκριμένο μαθηματικό Κωνσταντίνο Καραθεοδωρή να αναλάβει την ίδρυση και λειτουργία Ελληνικού Πανεπιστημίου στην Σμύρνη.

Το Πανεπιστήμιο αυτό, με την ονομασία «Φως εξ ανατολών», πληρούσε όλα τα επιστημονικά κριτήρια της εποχής και είχε ως σκοπό την συνδιαλλαγή ανάμεσα στις εθνότητες και την γεφύρωση των διαφορών τους, αφού επρόκειτο να ζήσουν μαζί κάτω από ένα φιλικό και αντιαυταρχικό ελληνικό καθεστώς, το οποίο βέβαια δεν θα μεροληπτούσε σε καμιά περίπτωση υπέρ της ελληνικής ομογένειας. Αυτό φαίνεται καθαρά από τις σχολές και το πρόγραμμα που Σπουδών που πρότεινε ο Κωνσταντίνος Καραθεοδωρή και εγκρίθηκε από την Ελληνική Κυβέρνηση.

Τσικνοπέμπτη 2022

Παράδοση – Ήθη – Έθιμα του λαού μας

Σκεφτόμαστε σύμφωνα με τη φύση, μιλούμε σύμφωνα με τους νόμους και ενεργούμε σύμφωνα με τα έθιμα.

Ένας πολύ σημαντικός τομέας της πολιτιστικής μας κληρονομιάς είναι τα ήθη, τα έθιμα και οι παραδόσεις του λαού μας. Τα ήθη είναι οι αντιλήψεις, «οι άγραφοι νόμοι» κάθε κοινωνίας, ενώ τα έθιμα είναι οι πράξεις με τις οποίες εκφράζονται οι αντιλήψεις αυτές. Έτσι, όταν τα έθιμα επαναλαμβάνονται σταθερά από γενιά σε γενιά, δημιουργούνται οι παραδόσεις. Τα ήθη και τα έθιμα διακρίνονται σε δύο κατηγορίες. Την πρώτη κατηγορία αποτελούν εκείνα που έχουν σχέση με το κύκλο της ανθρώπινης ζωής (γέννηση, γάμος, θάνατος) και τη δεύτερη με το κύκλο του έτους. Στην εποχή μας τα ήθη εξακολουθούν να υπάρχουν. Δεν δημιουργούνται όμως νέα έθιμα, ενώ τα παλιά αρχίζουν να σβήνουν εξαιτίας του σύγχρονου τρόπου ζωής. Ωστόσο παρατηρείται η αναβίωσή τους, γιατί αρέσουν και ευχαριστούν τον σύγχρονο άνθρωπο. Ήθη, έθιμα και παράδοση δεν είναι η διατήρηση της στάχτης αλλά η μεταφορά της φλόγας.

Μία από τις παραδόσεις του λαού μας είναι και η Τσικνοπέμπτη. Είναι γιορτή της παράδοσης, γίνεται Πέμπτη λόγω του ότι οι ημέρες Τετάρτη και Παρασκευή είναι «νήστιμοι ημέραι». Η προέλευση αυτού του παράξενου εθίμου χάνεται στα βάθη του χρόνου, ωστόσο φαίνεται να συνδέεται με τις βακχικές γιορτές των Αρχαίων Ελλήνων και Ρωμαίων που θεωρούσαν το φαγοπότι και το γλέντι ιεροτελεστία για την ευφορία της γης την άνοιξη. Η Τσικνοπέμπτη αποτελεί ουσιαστικά την απαρχή των εκδηλώσεων για την Αποκριά, αφού την επόμενη εβδομάδα ακολουθούν το καρναβάλι και η Καθαρά Δευτέρα.

Γλώσσαν νωμάν

9 Φεβρουαρίου - Παγκόσμια Ημέρα Ελληνικής Γλώσσας

«Αν η Ελλάδα ζητούσε να αφαιρέσουμε από τη γλώσσα μας τις ελληνικές λέξεις που μας δάνεισε, ο δυτικός πολιτισμός θα κατέρρεε».
Jacqueline de Romilly

Η Παγκόσμια Ημέρα Ελληνικής Γλώσσας γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 9 Φεβρουαρίου, ημέρα θανάτου του Διονυσίου Σολωμού, του εθνικού ποιητή της Ελλάδας.
Το Σχολείο μας τιμά την ημέρα αυτή με ειδικές αναφορές στις μαθητικές τάξεις και παρουσίαση εργασιών των μαθητών, που αναδεικνύουν τον πλούτο και τη διαχρονικότητα της Ελληνικής Γλώσσας.
Με τη θέσπιση αυτής της μέρας επιδιώκεται η ανάδειξη του θεμελιώδους ρόλου που διαδραμάτισε η ελληνική γλώσσα ανά τους αιώνες συμβάλλοντας ουσιαστικά στην εδραίωση τόσο του ευρωπαϊκού όσο και του παγκόσμιου πολιτισμού. Η ελληνική γλώσσα στην αρχαιότητα ευτύχησε να καταστεί φορέας μορφοποίησης σημαντικών επιστημονικών θεωριών, φιλοσοφικών θεωρήσεων και λογοτεχνικών κειμένων. Λίγο αργότερα στην ελληνική γλώσσα γράφτηκαν τα σημαντικότερα κείμενα του χριστιανισμού. Στο διάβα των αιώνων υπήρξε καθοριστική η συμβολή της ως μέσο αποθησαύρισης και διάδοσης του ελληνικού πολιτισμού. Στη νεότερη εκδοχή της επιβιώνει ως μια από τις μακροβιότερες ζωντανές γλώσσες παγκοσμίως.

«Καλωσορίζουμε την Ελλάδα, τη χώρα τής φιλοκαλίας, τη χώρα τού Βασιλείου, τού Γρηγορίου και τού Χρυσοστόμου... » έγραφε η εφημερίδα "LE MONDE", όταν μπαίναμε στην Ευρωπαϊκή Οικονομική Κοινότητα το έτος 1979.
674
Λεπτομέρεια από χρυσοκέντητο Λάβαρο των Τριών Ιεραρχών, στη Μεγάλη Αίθουσα του Πανεπιστημίου Αθηνών.

Όταν, μετά την απελευθέρωση, το ελληνικό κράτος σύστησε το πρώτο πανεπιστήμιο, αναζήτησε για να προβάλει ως προστάτη των Γραμμάτων έναν "τέλειο" άνθρωπο. Και βρήκε την ιερή τριάδα Ιεραρχών, τρεις μορφές από εκείνες που καταφέρνουν να σπάζουν τα στεγανά τού χρόνου και να μην τους καταπίνει η λήθη...

Ήταν μια επιλογή σοφή, γιατί στο πρόσωπο τους προέτασσε τον σοφό δάσκαλο, τον θαυμάσιο ρήτορα, τον χαρισματικό ηγέτη, τον ακαταπόνητο μαχητή, τον ακούραστο κοινωνικό εργάτη.
Η ιστορία κράτησε φυλαχτό τα ονόματά τους και η Εκκλησία έβαλε δίπλα σ' αυτό τους χαρακτηρισμούς: "Μέγας" για τον Βασίλειο, "Θεολόγος" για τον Γρηγόριο και "Χρυσόστομος" για τον Ιωάννη.

24 Ιανουαρίου – Παγκόσμια Ημέρα για την Εκπαίδευση

Ready Steady - Fly!

Η Γενική Συνέλευση των Ηνωμένων Εθνών ανακήρυξε την 24η Ιανουαρίου ως Παγκόσμια Ημέρα για την Εκπαίδευση με σκοπό την ανάδειξη της συμβολής της εκπαίδευσης στην ειρήνη και την ανάπτυξη. Η εκπαίδευση είναι ανθρώπινο δικαίωμα, δημόσιο αγαθό και δημόσια ευθύνη. Χωρίς ανοιχτή και ισότιμη ποιοτική εκπαίδευση και ευκαιρίες δια βίου για όλους, οι χώρες δεν θα πετύχουν την ισοτιμία των δύο φύλων και δεν θα μπορέσουν να σπάσουν το κύκλο της φτώχειας που αφήνει πίσω της εκατομμύρια παιδιά, νέους και ενήλικες. Η εκπαίδευση αλλάζει ζωές. Είναι μια δύναμη για την ειρήνη. Οι κυβερνήσεις καλούνται σήμερα να θέσουν πρωταρχικό στόχο την ποιοτική εκπαίδευση γιατί ο παγκόσμιος αναλφαβητισμός υπολογίζεται σε υψηλό επίπεδο. Οι σύγχρονοι παγκόσμιοι στόχοι για τη παιδεία αφορούν τόσο την ένταξη όλων των παιδιών στην εκπαίδευση όσο και την εξασφάλιση υψηλών επιπέδων σε παιδαγωγικές πρακτικές με απώτερο στόχο την αποκατάσταση των νέων στη κοινωνία. Δεν μιλάμε μόνο για παροχή παιδείας (ανάγνωση, γραφή, αριθμητική) αλλά για πολύπλευρη καλλιέργεια και μόρφωση του ατόμου για να προετοιμαστεί και να αντεπεξέλθει στις απαιτήσεις της ζωής. Έτσι προκύπτει και η ανάγκη για εκπαιδευτικά και ψυχοπαιδαγωγικά προγράμματα τα οποία συμβάλλουν στην ανάπτυξη δεξιοτήτων ζωής και ενεργούς πολιτότητας. Να τα στηρίξουμε με συνεργασία και χρηματοδότηση.

Λάμπει μέσα μου εκείνο που αγνοώ. Μα ωστόσο λάμπει.

Οδ. Ελύτης

              

Όλα έχουν πάρει το χρώμα

της σπάνιας υποδοχής.

Άνθρωποι, σπίτια, δρόμοι

κι ήρθαν τα Χριστούγεννα.

Η ψυχή μειλίχια βγαίνει απ’ τα κάγκελά της

ν αγγίξει θέλει την αγιότητα των στιγμών.

Να πλυθεί στο περίσσιο φως τ αστεριού

π’ οδήγησε τους μάγους στη σπηλιά.

Επί γης Ειρήνη να ψάλλει…

Γεράσιμος Λυμπεράτος

grecoΜε χαρά, αγαλλίαση και ευφροσύνη εορτάζει η εκκλησία μας το μυστήριο της ενανθρωπίσεως του Θεανθρώπου στο ταπεινό σπήλαιο το οποίο αποτελεί μυστήριο «μέγα και παράδοξο» αλλά και γεγονός οικουμενικό, πνευματικό και αληθινό. Ο εορταστικός κύκλος των Χριστουγέννων είναι μια διαχρονική έκφραση της εκκλησιαστικής συνειδήσεως. Η Γέννηση του Χριστού μέσα στην ιστορία και στο χρόνο είναι μοναδικό γεγονός στην ιστορία των θρησκειών και αποτελεί την απόλυτη ιδιαιτερότητα της χριστιανικής διδασκαλίας έναντι των άλλων θρησκειών. Η Γέννηση του Χριστού είναι η ανακεφαλαίωση της δημιουργίας του ανθρώπου. Είναι αναδημιουργία, ανακίνηση, επαναφορά. Είναι η αρχή της μεγαλύτερης επ-Ανάστασης όλων των εποχών.

Χριστούγεννα: ο Χριστός ταπεινώνεται, αυτοελαττώνεται, σμικρύνεται, γίνεται βρέφος και λειτουργεί καταλυτικά ως ισχυρό αντίδοτο κατά της ανθρώπινης έπαρσης, ως αύρα με την οποία ποτίζεται και δροσίζεται η ξηρασία της ανθρώπινης μοναξιάς. Το μυστήριο των Χριστουγέννων ο ανθρώπινος λόγος μπορεί να το δει με δύο τρόπους: του παραλόγου και του παραδόξου. Αν το δεχτεί ως παράλογο παύει να το συζητάει. Αν το δει ως παράδοξο θα το δεχτεί ως τομή, ως ένα ανεπανάληπτο γεγονός, ως ένα θαύμα που σπάζει τις κατηγορίες της ανθρώπινης σκέψης. Άλλωστε η πίστη ως το μεγάλο μεταφυσικό γεγονός της ψυχής υπερβαίνει την τάξη των αναγκαιοτήτων. Είναι μια προσωπική, αποκαλυπτική εμπειρία που αφαιρεί κάθε απόδειξη.

Εκδήλωση του Α΄ Αρσακείου Λυκείου Ψυχικού για τα 200 χρόνια από τη γέννηση του Ρώσου συγγραφέα Μ.Φ. Ντοστογιέφσκι

Το Α΄ Αρσάκειο Λύκειο Ψυχικού, στο πλαίσιο του Πολιτιστικού Προγράμματος «Ελλάς-Ρωσία 1821», διοργάνωσε αφιέρωμα στον μεγάλο Ρώσο συγγραφέα Φιόντορ Μιχαήλοβιτς Ντοστογιέφσκι, με αφορμή τη συμπλήρωση 200 χρόνων από τη γέννησή του στις 11 Νοεμβρίου.

Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε στο Θέατρο των Αρσακείων Σχολείων Ψυχικού, τη Δευτέρα 22 Νοεμβρίου 2021 και ήταν υπό την Αιγίδα της Πρεσβείας της Ρωσικής Ομοσπονδίας στην Αθήνα.

Το αφιέρωμα στον Ντοστογιέφσκι άνοιξε με χαιρετισμό από τη Διευθύντρια του Α΄ Αρσακείου Λυκείου Ψυχικού Αμαλία Μαυροειδή, η οποία εξήγησε τις δράσεις και τους σκοπούς του προγράμματος «Ελλάς-Ρωσία 1821».

«Ήταν οι ανάσες των παιδιών κοντά-κοντά σα να ΄ταν μια αναπνοή.
Κι οι ανάσες στα παράθυρα κοντά-κοντά σα να ΄τανε ένα μπαλκόνι η Αθήνα.
Κι ήτανε οι σφαίρες…
Κι ήτανε το αίμα…»
Δημήτρης Ραβάνης Ρεντής


«Έμφυτος πάσιν ανθρώποις ο της ελευθερίας πόθος» (Διονύσιος ο Αλικαρνασσεύς)

polytexneio 1973 2 1 1200x675

Κάθε 17 Νοέμβρη η σκέψη μας και η καρδιά μας ταξιδεύει στο χώρο του Πολυτεχνείου, στο ξεσηκωμό των φοιτητών, της νεολαίας και του ελληνικού λαού κατά της δικτατορίας. Δεν είναι μια μέρα χαμένη για το μουσείο της ιστορίας. Είναι μια μέρα μνήμης. Μια μέρα που υμνεί τη δημοκρατία, την ελευθερία, την παιδεία, μια μέρα περισυλλογής, μάθησης, διδαγμάτων και αξιολόγησης των πράξεων σε σχέση με την ιστορία. Έτσι η ιστορική μνήμη αποκτά νόημα, όταν δηλαδή συνδεθεί με τη ζωή και την πράξη, όταν βαφτιστεί στο σήμερα.

Είναι μονόδρομος ο αγώνας των λαών όλης της γης για τα ιδανικά της ελευθερίας, της ανεξαρτησίας, της ειρήνης, της αγάπης για τη ζωή και τον άνθρωπο όταν απειλούνται και παραβιάζονται τα ανθρώπινα δικαιώματα. Είμαστε υπερήφανοι στο τόπο μας γιατί τα ολοκληρωτικά καθεστώτα και αντιλήψεις της βίας δεν βρήκαν ποτέ απήχηση στο λαό μας.

Η γενιά του Πολυτεχνείου ήταν απελευθερωτική. Με τις ουτοπίες της και το ριζοσπαστισμό της δεν αμφισβήτησε τα πάντα, αλλά επαγγέλθηκε και πολλά. Πίστεψε στον εαυτό της, αγωνίστηκε στο όνομα όλων και έτσι έσωσε τη χαμένη τιμή πολλών. Ήταν και είναι μια γενιά «σύνορο». Τα «αδέσποτα» χρόνια αυτής της γενιάς ήταν γεμάτα.