Το Γαλλικό Ινστιτούτο της Ελλάδας και η Υπηρεσία Συνεργασίας και Μορφωτικής Δράσης της Πρεσβείας της Γαλλίας στην Ελλάδα σε συνεργασία με τις Γαλλόφωνες Πρεσβείες στην Ελλάδα διοργανώνουν κάθε χρόνο ένα διαγωνισμό ανοιχτό προς όλα τα σχολικά ιδρύματα και τους Έλληνες φοιτητές, στο πλαίσιο του Παγκόσμιου Διαγωνισμού Γαλλοφωνίας
Αυτή τη χρονιά, το θέμα της Γαλλοφωνίας είναι το μπλέ και πιο συγκεκριμένα η Μεσόγειος.
Τα Αρσάκεια - Τοσίτσεια Σχολεία συμμετείχαν στον φετινό διαγωνισμό σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης.
Για το Δημοτικό το θέμα του φετινού διαγωνισμού ήταν "ΚΑΡΤ ΠΟΣΤΑΛ ΤΗΣ ΜΕΣΟΓΕΙΟΥ" - “Cartepostalede Méditerranée”. Tα παιδιά έπρεπε να δημιουργήσουν την δική τους καρτ ποστάλ για να στείλουν ένα μεσογειακό χαιρετισμό σε ένα/μία φανταστικό/ή ή πραγματικό/ή φίλο/φίλη τους .
Να ζωγραφίσουν, να φωτογραφίσουν, να κατασκευάσουν το αγαπημένο τους τοπίο και να γράψουν το μήνυμά τους για ένα τοπίο που σχετίζεται με το φυσικό τους περιβάλλον και την Μεσόγειο θάλασσα.
Η ΣΤ’ τάξη του Α΄ Τοσιτσείου Δημοτικού Σχολείου Εκάλης εργάστηκε ομαδικά για την κατασκευή μιας αφίσας με σκοπό να προβληθεί η Κρήτη και οι ομορφιές του νησιού με έναν πρωτότυπο τρόπο. Η εργασία εκπονήθηκε αποκλειστικά μέσα στην τάξη υπό την επίβλεψη της καθηγήτριάς τους κ. Έλενας Βιολάρη. Οι μαθητές χρησιμοποιώντας την τεχνική του κολλάζ με ζωγραφική κατασκεύασαν ένα μενού στο οποίο τα τοπικά πιάτα αποτελούνται από αξιοθέατα. Το σλόγκαν που χρησιμοποίησαν ήταν: " Venez déguster les spécialités de la Crète ".
Οι μαθητές/-τριες της Δ΄ τάξης του Β΄ Τοσιτσείου Δημοτικού Σχολείου Εκάλης με την καθοδήγηση της καθηγήτριάς τους κ. Έφης Γεώργα, δημιούργησαν, μια μικρή ταινία διάρκειας 5΄στην οποία έκαναν ένα πολύ ενδιαφέρον οδοιπορικό στο νησί της Σαμοθράκης γνωρίζοντας τις φυσικές ομορφιές και τον πολιτιστικό πλούτο της περιοχής αυτής. Πιο συγκεκριμένα, έχοντας βρει σαν υλικό 50 φωτογραφίες και σκίτσα της περιοχής καθώς και πληροφορίες -στα ελληνικά και στα γαλλικά- για τον φυσικό (θαλάσσιο, κυρίως) πλούτο, για τα μνημεία (ιερό των Μεγάλων Θεών), για τα κέντρα πολιτισμού (Χώρα, λιμάνι, χώρος ετήσιου μουσικού φεστιβάλ), για τα σημεία ενδιαφέροντος (βουνό Σάος – «Φεγγάρι», καταρράκτες, πηγές και λουτρά, εστιατόρια και μαγαζάκια με τοπικά προϊόντα κι αναμνηστικά), για τις αθλητικές δραστηριότητες (καταδύσεις, κολύμβηση, ιστιοπλοΐα, πεζοπορία) και για τις γαστρονομικές απολαύσεις που μπορεί να απολαύσει και να δει κάθε επισκέπτης της περιοχής, συνέθεσαν 16 διαφάνειες PowerPoint τις οποίες έντυσαν μουσικά με το ορχηστρικό κομμάτι «Nostalgia» του Yanni κι έτσι δημιούργησαν μια μικρή ταινία διάρκειας 5΄. Ιδιαίτερη μνεία έγινε στο άγαλμα της Νίκης της Σαμοθράκης. Ο τίτλος της ταινίας ήταν το σλόγκαν : «Samothrace : lebleudelamer à vouscouperlesouffle! Veneznousrejoindre!».
Η Στ΄ τάξη του Γ΄ Τοσιτσείου Δημοτικού Σχολείου Εκάλης συμμετείχε με τα τρία τμήματα των μαθητών που διδάσκονται τα γαλλικά ως β΄ ξένη γλώσσα.
Τα τρία τμήματα εργάστηκαν με διαφορετικό τρόπο. Οι μαθητές του τμήματος της κ. Έλενας Βιολάρη εργάστηκαν ομαδικά μέσα στην τάξη. Δημιούργησαν μια αφίσα για να προωθήσουν τη Ζάκυνθο και τις ομορφιές της. Χρησιμοποιήσαν τη ζωγραφική μαζί με κολάζ. Συνδύασαν ένα πίνακα του γνωστού ζωγράφου Claude Monet χρησιμοποιώντας σαν σλόγκαν «C'est plus qu'un tableau de Monet, c'est la vraie vie à Zante» και πρόβαλαν τη Γαλάζια Σπηλιά που αποτελεί αξιοθέατο από μόνο του.
Έφτιαξαν επίσης το χάρτη του νησιού και με κομμάτια παζλ έδειξαν τα αξιοθέατα. Τέλος, έκλεισαν με την ευχή να μη χαθεί ποτέ αυτός ο παράδεισος.
Οι μαθητές του τμήματος της κ. Έφης Γεώργα, δημιούργησαν μια μικρή ταινία διάρκειας 5΄ στην οποία έκαναν οδοιπορικό στη Μονεμβασιά και τη Μάνη της Λακωνίας: βρήκαν πληροφορίες και εικόνες στα ελληνικά και στα γαλλικά για το φυσικό πλούτο, τα μνημεία και τα κέντρα πολιτισμού (καστροπολιτείες, πέτρινοι πύργοι, βυζαντινές εκκλησίες), τις αθλητικές δραστηριότητες και τις γαστρονομικές απολαύσεις της περιοχής και συνέθεσαν 15 διαφάνειες powerpoint τις οποίες έντυσαν μουσικά με το ορχηστρικό κομμάτι «Thalassa » του Σταμάτη Σπανουδάκη. Ιδιαίτερη μνεία έγινε στον ποιητή Γιάννη Ρίτσο. Ο τίτλος της ταινίας ήταν το σλόγκαν: «MonemvasiaetMagnedeLaconie: lamer à pertedevue! Rendez-vous à MonemvasiaetauMagne!».
Οι μαθητές του τμήματος της κ. Νίτσας Παπαδοπούλου έφτιαξαν ατομικές cartespostales. Οι μαθητές βρήκαν λέξεις-κλειδιά(plagesausablefin, mercouleurturquoise) που θα μπορούσαν να έλξουν τους τουρίστες, ώστε να επισκεφτούν το μέρος. Στη συνέχεια, έγραψαν ένα κείμενο για μια περιοχή της Ελλάδας της επιλογής τους και βρήκαν φωτογραφίες. Ολοκλήρωσαν την κατασκευή της cartepostale κολλώντας το υλικό σε χαρτόνι.
Οι μαθητές της Ε’ τάξης του Αρσακείου Δημοτικού Σχολείου Ιωαννίνων συμμετείχαν στον διαγωνισμό εμπνευσμένοι από το διαθεματικό πρόγραμμα που έχει πραγματοποιηθεί στο σχολείο για τον Οδυσσέα Ελύτη. Η προσέγγιση έγινε με ομαδικό και διαθεματικό τρόπο στο μάθημα της Γαλλικής γλώσσας με την βοήθεια της καθηγήτριάς τους κ. Δώρας Ζιαμπίρη και στο μάθημα των Εικαστικών. Επιλέχθηκε το ποίημα «Ο γλάρος», γιατί θυμίζει Μεσόγειο, Ελλάδα, Ιόνιο Πέλαγος…
Στο κύμα πάει να κοιμηθεί
δεν έχει τι να φοβηθεί
Μήνας μπαίνει μήνας βγαίνει
γλάρος είναι και πηγαίνει...
Πραγματοποιήσανε jeuxdemots, έφτιαξαν δικές τους φράσεις εμπνεόμενοι από το ποίημα και τις λέξεις του διαγωνισμού, ζωγράφισαν ακούγοντας το ποίημα μελοποιημένο, εμπνεόμενοι κάθε φορά από μία λέξη για κάθε ζωγραφιά. Ανέλυσαν το ποίημα…
Δημιούργησαν με την καθοδήγηση της καθηγήτριας Εικαστικών κ. Κέλλυς Κουτσή έναν πίνακα παρουσιάζοντας το Ιόνιο και ένα γλάρο να πετάει.
Στο τέλος, οι μαθητές έφτιαξαν το δικό τους μήνυμα στην καρτ ποστάλ με λεξιλόγιο απλό, που γνωρίζουν ήδη, για το Ιόνιο Πέλαγος.
Οι μαθητές του Α΄ Αρσακείου Δημοτικού Σχολείου Ψυχικού ασχολήθηκαν με την Ζάκυνθο και την χελώνα Caretta Caretta. Δημιούργησαν τη δική τους αφίσα και έγραψαν το δικό τους περιβαλλοντικό μήνυμα για την προστασία της γνωστής σε όλους χελώνας αλλά και το περιβάλλον του νησιού.
Οι μαθητές του Β΄’ Αρσακείου Δημοτικού Σχολείου Ψυχικού επέλεξαν την Κρήτη και το Φοινικοδάσος. Οι φοίνικες στην Ελλάδα αποδεκατίζονται από το « κόκκινο σκαθάρι» και η διάσωσή τους είναι υψίστης σημασίας για την επιβίωσή τους στη χώρα μας. Επιτακτική ανάγκη λοιπόν το μήνυμα προστασίας, ειδικά του αισθητικού φοινικόδασους της Κρήτης, το οποίο αποτελεί και περιοχή του Δικτύου Natura 2000 και αυτό ήταν και το θέμα της αφίσας που δημιούργησαν.
Oι μαθητές του Γ΄ Αρσακείου Δημοτικού Σχολείου Ψυχικού ασχολήθηκαν με τις ελληνόφωνες περιοχές της Κάτω Ιταλίας. Η Μεγάλη Ελλάδα συγκίνησε τα παιδιά που αποφάσισαν να στηρίξουν με το μήνυμά τους τη διατήρηση της ελληνικής ταυτότητας των ελληνόφωνων περιοχών της Κάτω Ιταλίας. “Magna Graecia” o τίτλος της αφίσας που ετοίμασαν με φωτογραφίες από τα ελληνόφωνα χωριά αλλά και του power point που τη συνόδευσε, με εικόνες από τα χωριά, τους ανθρώπους, τον πολιτισμό, τον χορό αλλά και το τραγούδι, με την χαρακτηριστική μελωδία της ταραντέλας να ντύνει μουσικά την παρουσίασή τους.
Την επιμέλεια των συμμετοχών είχε η καθηγήτρια γαλλικών των Αρσακείων Δημοτικών Σχολείων Ψυχικού κ. Δέσποινα Χατζηιωάννου.
Για το Γυμνάσιο το θέμα του διαγωνισμού ήταν "Η ΤΡΕΛΗ ΔΙΑΚΗΡΥΞΗ ΤΩΝ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ ΤΗΣ ΘΑΛΑΣΣΑΣ".
Οι μαθητές του Αρσακείου Γυμνασίου Θεσσαλονίκης είχαν ως πηγή έμπνευσης της φετινής τους παραγωγής τη Γαλλική Επανάσταση και την Διακήρυξη των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, τα οποία μελέτησαν διαθεματικά στο μάθημα των Γαλλικών και της Ιστορίας.
Με πολλή φαντασία και χιούμορ, μαθητές όλων των τάξεων του γυμνασίου επινόησαν τα άρθρα της Τρελής Διακήρυξης των Δικαιωμάτων του θαλάσσιου βασιλείου. Αστερίες, ψάρια, θαλάσσιες χελώνες, κοράλλια, ιππόκαμποι διεκδικούν μια καλύτερη ζωή σε καθαρές θάλασσες.
Οι μαθητές μελέτησαν κείμενα και διδάχτηκαν λεξιλόγιο σχετικά με τη μόλυνση και την προστασία του περιβάλλοντος, επέλεξαν πανέμορφες εικόνες, διάλεξαν μουσική που ταξιδεύει τον αναγνώστη σε μακρινές θάλασσες και δημιούργησαν με πολύ κέφι ένα πρωτότυπο PowerPoint.
Τους μαθητές καθοδήγησαν οι καθηγήτριες γαλλικών κ. Ιουλία Γάτσου και κ. Σοφία Καρασάββα.
Για το Λύκειο το θέμα του φετινού διαγωνισμού ήταν «ΕΜΠΡΟΣ ΠΑΙΔΙΑ ΤΗΣ ΜΕΣΟΓΕΙΟΥ…» η πραγματοποίηση μιας καμπάνιας ευαισθητοποίησης για τα παιδιά της Μεσογείου. Οι μαθητές Λυκείου και οι φοιτητές καλούνται να συντάξουν μια καμπάνια ευαισθητοποίησης για τη προστασία της Μεσογείου απευθυνόμενοι στα μικρότερα παιδιά. Οι μαθητές/τριες πρέπει να συμπεριλάβουν στο κείμενό τους 10 συγκεκριμένες λέξεις από το φυλλάδιο «dis-moi dix mots à lafolie.”
Οι μαθητές της Α΄ Λυκείου του Β΄ Τοσιτσείου Γενικού Λυκείου Εκάλης υπό την επίβλεψη της καθηγήτριάς τους κ. Χρυσάνθης Χαντζή-Χατζοπούλου έψαξαν στο διαδίκτυο, δημιούργησαν σειρά προβολών, ακούσανε μουσικά κομμάτια που είχαν θέμα τη Μεσόγειο, πλησιάσανε την πανίδα και τη χλωρίδα της θάλασσας και παρατήρησαν τις ομοιότητες στις ακτογραμμές και τις παραλίες των δεκάδων νησιών που στολίζουν τη θάλασσά μας.
Έμαθαν πως η ελληνική μυθολογία έλκει την εμπνευσμένη υπόστασή της από τη θάλασσα και το κείμενο που αποφάσισαν να συγγράψουν και το οφείλουν στη μοναδική ικανότητα μιας μαθήτριας, αποτυπώνει ακριβώς τα συναισθήματα που τους προκάλεσαν οι πιο βαθιές γνώσεις που απέκτησαν με την έρευνά τους.
Με τη στήριξη της Διευθύντριας του Β’ Λυκείου οργανώθηκε μια επίσκεψη στη Νέα Μάκρη, μόνο για την ομάδα τους και δημιούργησαν ένα σύντομο βίντεο, το οποίο συνοδεύει το κείμενό τους.
Οι μαθητές του Αρσακείου Λυκείου Θεσσαλονίκης αποφάσισαν να στείλουν το δικό τους μήνυμα σε μπουκάλι με παραλήπτη τους μικρούς κατοίκους της Μεσογείου. Σε ένα γυάλινο μπουκάλι (ανακυκλώσιμο υλικό), οι μαθητές τοποθέτησαν ένα σημείωμα, το οποίο συνέταξαν στη γαλλική και την ελληνική γλώσσα και στο οποίο παρακινούν τους μικρούς τους φίλους να υιοθετήσουν την κατάλληλη συμπεριφορά, για να προστατέψουν τη θάλασσα αυτή, τη δική τους θάλασσα.
Αρχικά, οι μαθητές της Α΄ Λυκείου μελέτησαν κείμενα από ιστοσελίδες και γαλλικά περιοδικά και αναζήτησαν πληροφορίες σχετικά με την αειφόρο ανάπτυξη, την προστασία του περιβάλλοντος, τη σωστή διαχείριση των θαλάσσιων πόρων και των πολιτικών που αφορούν στην ποιότητα ζωής των λαών της Μεσογείου.
Στη συνέχεια πήραν συνεντεύξεις από παιδιά ηλικίας 8 έως 12 ετών, με τις οποίες ζητούσαν τη γνώμη τους για το περιβάλλον και την αλληλεγγύη. Οι συνεντεύξεις βοήθησαν τους μαθητές του Λυκείου να προσαρμόσουν την εργασία τους σε ένα κοινό μικρότερης ηλικίας.
Τέλος, οι μαθητές ζωγράφισαν εικόνες και επέλεξαν πίνακες με θέμα τα παιδιά, για να διακοσμήσουν την εργασία τους, ώστε να είναι πιο οικεία στους μικρότερους συμμαθητές τους.
Μέσω του Διαγωνισμού οι μαθητές κατάφεραν να εμπλουτίσουν το λεξιλόγιό τους, να βελτιώσουν τις επικοινωνιακές τους δεξιότητες, να αυτενεργήσουν, να αξιοποιήσουν τα ταλέντα τους και να συνεργαστούν μεταξύ τους χρησιμοποιώντας μία κοινή γλώσσα, τα γαλλικά. Τους μαθητές καθοδήγησε η καθηγήτρια γαλλικών κ. Σοφία Καρασάββα.
Εργασίες εκπόνησαν οι μαθήτριες της Α΄Λυκείου του Αρσακείου Λυκείου Πατρών Λαγοπαναγιωτοπούλου Ελισάβετ, Σταματοπούλου Αναστασία, Γώγου Ιωάννα και Ζαμπάρα Σοφία.
Από τη Β΄Λυκείου καμπάνια ευαισθητοποίησης για τη Μεσόγειο συνέταξε η μαθήτρια Ζαρκάδου-Αρβανίτη Χριστίνα. Την επιμέλεια των εργασιών είχε η καθηγήτρια Γαλλικών κ. Ελένη Χαραλαμποπούλου.
Δείτε τα αποτελέσματα τού διαγωνισμού και τα βραβεία τριών σχολείων τής Φ.Ε. εδώ και εδώ.