2 Απριλίου. Παγκόσμια ημέρα παιδικού βιβλίου. Ημέρα γενεθλίων του Δανού παραμυθά Χανς Κρίστιαν Αντερσεν. Η γιορτή του βιβλίου!
Πόσο στ’ αλήθεια σημαντικό είναι να αγαπήσουν τα παιδιά το βιβλίο; Μπορεί το σχολείο να αποτελέσει την κινητήριο δύναμη, να καλλιεργήσει την αγάπη αυτή στα παιδιά και να τα κάνει να νιώσουν το διάβασμα ανάγκη και όχι υποχρέωση ;
Στο σχολείο μας το εξωσχολικό βιβλίο αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της εκπαιδευτικής πράξης, καθώς εντάσσεται στο μάθημα της φιλαναγνωσίας και πολλές φορές σχετίζεται με τα διαθεματικά προγράμματα που εκπονούνται. Τα παιδιά μαθαίνουν να αγαπούν το βιβλίο και να το θεωρούν ένα πολύτιμο εργαλείο γνώσης. Άλλωστε, το διάβασμα είναι μια από τις αποδοτικότερες πνευματικά ενασχολήσεις για τον άνθρωπο, αφού διαβάζοντας διευρύνει τους πνευματικούς του ορίζοντες. Επιπλέον, αποτελεί μια προφανή πηγή εμπλουτισμού του λεξιλογίου. Το βιβλίο είναι ένα παράθυρο στη φαντασία και τη σκέψη του παιδιού. Η δύναμη που έχουν οι εικόνες και οι λέξεις επιτρέπουν στο παιδί να ταξιδέψει στον χώρο της φαντασίας, να ονειρευτεί, να σκεφτεί, να επικοινωνήσει με τον εαυτό του, να προσδιορίσει και να κατανοήσει καλύτερα τους άλλους. «Το διάβασμα δεν είναι παρά ένα πέρασμα μέσα από τις σκέψεις, τα αισθήματα, τον κόσμο του κειμένου, για να φτάσει κανείς στον εαυτό του», γράφει η καθηγήτρια Παιδικής Λογοτεχνίας και Νεοελληνικής Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, κα Άντα Κατσίκη-Γκίβαλου. Επιπρόσθετα, η ανάγνωση βιβλίων καλλιεργεί τη «συναισθηματική αγωγή», ανοίγει απεριόριστα πεδία στοχασμού και κριτικού προβληματισμού, οδηγεί τον αναγνώστη στο να διαμορφώνει στάσεις ζωής και να αναζητά απαντήσεις.
Το βιβλίο ψυχαγωγεί, ηρεμεί, συντροφεύει. Είναι ένας φίλος χωρίς απαιτήσεις, ένας φίλος που μπορούμε να τον επικαλεστούμε κάθε στιγμή. Ας ανοίξουμε λοιπόν το παράθυρο της ψυχής μας και ας αφήσουμε το άσβεστο φως και τη ζεστασιά των βιβλίων να συντροφεύουν τη ζωή μας.
Κλικ στην εικόνα για να δείτε την πρόσκληση |
Διονύσιος Σολωμός! Η αξεπέραστη δύναμη και η μαγεία της Σολωμικής ποίησης γίνεται έμπνευση, δημιουργία για τους μαθητές της Στ΄ τάξης του Β΄ Αρσακείου Δημοτικού Σχολείου Ψυχικου, οι οποίοι θα παρουσιάσουν επί σκηνής σημαντικά γεγονότα της Ελληνικής Επανάστασης, που προβάλλονται μέσα απ’ το μεγαλόπνοο έργο του εθνικού μας ποιητή, θα δραματοποιήσουν αποσπάσματα από τον «Ύμνον εις την Ελευθερίαν», «τους Ελεύθερους Πολιορκημένους», και τη «Γυναίκα της Ζάκυθος».
Ο Διονύσιος Σολωμός με τη σύνθεση του Ύμνου εις την Ελευθερίαν προβάλλει την πεποίθησή του για την ενότητα του ποιητικού και ιστορικού χρόνου, αφού τα γεγονότα του 1821 εντάσσονται σε μια ακολουθία ελληνικής συνέχειας, ξεκινώντας από τη μυθική αρχαιότητα, με θεμελιακό σύμβολο συνοχής την έννοια και τη μορφή της Ελευθερίας. Ο ποιητής παγιδεύει τη μουσική με σκέψη και με λόγο, για να την αφιερώσει στην Ελευθερία, στην Ελλάδα και τα ιδανικά της, στις γενιές των Ελλήνων που αγωνίζονται για να ανοίγουν τον δρόμο προς την Ελευθερία.
Με τη σύνθεση των Ελευθέρων πολιορκημένων επιχειρεί μια προσφυή σύγκλιση του προσωπικού με το συλλογικό χρέος. Ανυψώνει ένα σπουδαίο ιστορικό γεγονός σε σύμβολο διαχρονικού νοήματος για τη ζωή. Με τα θεμελιακά για τη σολωμική ποίηση αντιθετικά ζεύγη πατρίδα- θάνατος και πνεύμα – σώμα, επιβεβαιώνεται ότι οι Μεσολογγίτες με τον θάνατό τους έδειξαν ότι η ηθική εσωτερική πίστη θριαμβεύει πάνω στα ανθρώπινα, σωματικά όρια.
Οι αξεπέραστοι στίχοι του θα είναι το «‘Ασμα Ασμάτων» των Ελλήνων. Είναι το σύμβολο άκαμπτης θέλησης, αφοσίωσης στην πατρίδα, πίστης στα ιδανικά της ενότητας, της ομοψυχίας, της ισότητας, του δικαίου, της αξιοπρέπειας, της ανεξαρτησίας.
Κλικ για μεγέθυνση τού προγράμματος |
Πατήστε τις εικόνες για να τις μεγεθύνετε |
Α΄ Τάξη | Β΄ Τάξη | Γ΄ Τάξη |
Πατήστε τις εικόνες για μεγέθυνση |