Υπάρχουν μέσα στη ζωή των λαών μερικές ημερομηνίες κρίσιμες, που είναι ορόσημα και σταθμοί. Τα ορόσημα αυτά είναι συγχρόνως αφετηρίες για νέα ξεκινήματα. Αυτές οι ημερομηνίες υψώνονται σαν παρατηρητήρια και από την υψηλότατη κορυφή τους μπορεί ένα έθνος να αγναντέψει όλη την περιπέτεια της ιστορικής του διαδρομής.
Μέγιστο γεγονός στην ιστορία του Ελληνικού Έθνους είναι η επανάσταση του 1821, χωρίς την οποία δε θα μπορούσε να νοηθεί το παρόν της ζωής του. Με γράμματα που θ’ αντέχουν πάντοτε στον χρόνο οι νεότερες γενιές όλων των λαών θα μαθαίνουν το υψηλό φρόνημα της γενιάς των Ελλήνων του ’21, που πέτυχε την επιβίωση της Ελληνικής φυλής, η οποία στις μεγάλες στιγμές της, στις μεγάλες της εξάρσεις, έδωσε διδάγματα στους λαούς, τόσα και τέτοια, που ξεπερνούν το μέτρο της υλικής και ποσοτικής της δύναμης και αντοχής και κατατάσσονται δικαιωματικά στις περιοχές των θρύλων.
Ο Αγώνας του 1821 είναι άγρια και επιβλητική οργή λαού που συναισθάνεται την αρχαία ευγένειά του, λαού που σπάζει τα δεσμά της ξένης τυραννίας, αποφασίζει να διακινδυνεύσει όλα για όλα και ή να νικήσει ή να εκλείψει. «Χαίρε, ω Χαίρε, Ελευθεριά!». Φθόγγος χαρμόσυνος που εγκαινιάζει το 1821, το έτος Ανάστασης του Ελληνισμού. Αιώνων μαρτύρια ανήκουστα και πόνοι ανέκφραστοι μετουσιώνονται τώρα στον νικηφόρο αυτόν παιάνα που απαλύνει τα πονεμένα των Ελλήνων στήθη. […]
Με αυτή τη βάση είναι δυνατό να κατανοηθεί το νόημα της ελληνικής Ελευθερίας, όπως τη δημιούργησε το ’21 και την τραγούδησε ο Σολωμός. Σταθερό όραμα της ψυχής των αγωνιστών είναι η πίστη ότι ο Άνθρωπος παίρνει αξία μόνο όταν κινήσει ελεύθερα όλες τις δυνάμεις του και τις συνθέσει κατά τα μέτρα της αρετής και της νοημοσύνης του. Η ελληνική Ελευθέρια και σαν επίτευγμα των αγωνιστών και σαν σύλληψη στη σολωμική ποίηση είναι οντότητα μοναδική και αναντικατάστατη. Είναι θεότητα ελληνική που συγκεντρώνει όλο τον πόνο και την δόξα του λαού. Κύριο γνώρισμα της είναι η πανταχού παρουσία της στον ελληνικό χώρο, γιατί όλοι ενσαρκώνουν το πνεύμα της. Η Ελευθερία στην ποίηση του Σολωμού είναι ενέργεια ψυχής και όχι αφηρημένη ιδέα. Συμπυκνώνει την αδυναμία του ανθρώπου από τη φύση του να συμβιβαστεί με την οποιασδήποτε μορφής καταπίεση, έστω και αν προσφέρονται σ’ αυτόν παραχωρήσεις και ανταλλάγματα για τα οποία ουδέποτε γνωρίζει χάρη ή ευγνωμοσύνη.
Απόσπασμα από τον Πανηγυρικό Λόγο της Φιλολόγου του Αρσακείου Γενικού Λυκείου Ψυχικού κ. Μ. Γραμματικού
Δεκαπέντε μαθητές και μαθήτριες τής Β΄ τάξης τού Αρσακείου Γενικού Λυκείου Ψυχικού συμμετείχαν στο 9ο Συνέδριο ATSMUN (Arsakeia Tositseia Schools Model United Nations Conference), που διεξήχθη στην Πάτρα, από τις 2 έως τις 5 Νοεμβρίου2023, με θέμα «Συνεργασία, Πρόληψη, Ψυχική Ανθεκτικότητα – Ο κόσμος σε μια κρίσιμη καμπή: θάρρος ή αλήθεια;»(C.P.R. Cooperation Prevention Resilience - The world at breaking point: truth or dare?).
Το ATSMUN είναι μια τριήμερη προσομοίωση των διασκέψεων και των εργασιών που πραγματοποιούνται στα Ηνωμένα Έθνη και απευθύνεται σε μαθητές Γυμνασίου, Λυκείου αλλά και σε φοιτητές Πανεπιστημίου. Σκοπός των διασκέψεων αυτών είναι η ευαισθητοποίηση και η αφύπνιση τής νέας γενιάς σε ό,τι αφορά σε διεθνή θέματα υψίστης σημασίας. Δίνεται, επίσης, η δυνατότητα στους συμμετέχοντες να εξοικειωθούν με τον κόσμο τής διπλωματίας, συμμετέχοντας σε επιχειρηματολογία, διαπραγμάτευση και συμβιβασμό. Δεδομένου ότι η επίσημη γλώσσα τού Συνεδρίου είναι τα Αγγλικά, δίνεται, παράλληλα, η ευκαιρία στους μαθητές να τελειοποιήσουν τις γλωσσικές αλλά και τις ρητορικές τους δεξιότητες, αφού πρέπει να εκφωνήσουν ομιλίες μπροστά σε κοινό.
Η Μνήμη αποτελεί την έννοια κλειδί, την πυρηνική έννοια του εορτασμού των Επετείων: σκοπός αυτών των εκδηλώσεων είναι να παραμένουν ενεργά στη συλλογική μνήμη σημαντικά γεγονότα που όρισαν τις εξελίξεις και την πορεία του έθνους μας. Κι αυτό γιατί η Μνήμη, η Ιστορική Μνήμη εν προκειμένω, αποτελεί ισχυρό καταλύτη του πώς ερμηνεύουμε το παρελθόν αλλά και του πώς προσλαμβάνουμε το παρόν και σχεδιάζουμε το μέλλον.
Ο Άνθρωπος είναι μία δέσμη από μνήμες. Η σπουδή της Ιστορίας, λειτουργώντας προστατευτικά απέναντι στη λήθη και αποκαλυπτικά απέναντι στην α-λήθεια, είναι στην ουσία σπουδή του Ανθρώπου. Γνώση της ελληνικής ιστορίας σημαίνει γνώση του ελληνικού λαού και της ελληνικής ψυχής.
Αναφορικά με την ιστορική μνήμη, πριν από αρκετά χρόνια, μια μαθήτρια Γυμνασίου, με αφορμή τη σημερινή επέτειο, είχε γράψει τα εξής
Όσο πιο μικρή είναι μια χώρα, όσο πιο μικρός είναι ένας λαός τόσο εντονότερες πρέπει να είναι οι ιστορικές μνήμες του, τόσο ισχυρότερες και συχνότερες οι αναδρομές του στα ιστορικά γεγονότα που σφράγισαν την ύπαρξη και την επιβίωσή του ως έθνους. Γιατί ένα μικρό έθνος χρειάζεται μεγάλες αντοχές! Και οι αντοχές αντλούνται από τη συνειδητοποίηση των μεγάλων στιγμών της ιστορίας ενός λαού, από τις στιγμές που ένας λαός υπερβαίνει τα ελαττώματα, τις ελλείψεις και τις αδυναμίες του, για να υψωθεί στη σφαίρα των πραγματικών αξιών, σ’ αυτές που διακρίνουν και καταξιώνουν τον Άνθρωπο και τον κάνουν να μεγαλουργεί.
Με αυτές τις σκέψεις, ας ανανεώσουμε, με αφορμή τη συγκεκριμένη εθνική επέτειο, την προσπάθειά μας να παραμείνουμε προσηλωμένοι και ενωμένοι στο όραμα της Ελευθερίας, της Προόδου και της Ειρήνης. Και ας ελπίσουμε ότι όσα γράφει ο Γ. Ρίτσος στο ποίημά του «Οκτώβρης 1940» κάποτε, μια μέρα, σύντομα θα επαληθευτούν:
[…] Νικούμε. Νικούμε
Πάντα νικάει το δίκιο!
Μια μέρα θα νικήσει ο άνθρωπος.
Μια μέρα η λευτεριά θα νικήσει στον πόλεμο. […]
Η εικόνα που συνοδεύει το κείμενο είναι Προμετωπίδα της ποιητικής σύνθεσης του Οδυσσέα Ελύτη «Άξιον Εστί».
Αγαπημένα μας παιδιά,
Κάθε παιδί είναι μια υπόσχεση. Είστε μια ελπιδοφόρα υπόσχεση. Η εκπλήρωσή της εξαρτάται και από το σχολείο. Φοιτάτε σε ένα σχολείο με πολύ ξεχωριστά χαρακτηριστικά. Ένα σχολείο με παράδοση, ένα σχολείο ιστορικό και την ίδια στιγμή ένα σχολείο σύγχρονο, που διαρκώς εξελίσσεται και προσαρμόζεται στα νέα δεδομένα και ζητούμενα, ένα σχολείο που αφουγκράζεται τις ανάγκες του σημερινού μαθητή. Ένα σχολείο που παρέχει παιδεία ποιοτική και πολύπλευρη. Ένα σχολείο εξωστρεφές. Ένα σχολείο πολιτισμού. Ένα σχολείο που συμπορεύεται με την ψηφιακή εποχή και παράλληλα καλλιεργεί στους μαθητές του κοιτίδες ανθρωπιάς. Ένα σχολείο που σας παρέχει στέρεες γνώσεις και φροντίζει να καλλιεργήσει μέσα από στοχευμένες δράσεις τις καλλιτεχνικές σας ευαισθησίες, τις συναισθηματικές και κοινωνικές σας δεξιότητες, την ικανότητα να επιλύετε προβλήματα. Που μαζί με την οικογένειά σας, συνεισφέρει στην οικοδόμηση αρχών και ήθους, ώστε να εξελιχθείτε σε νέους πολύπλευρους, με όραμα, με στόχους και ανθεκτικότητα, με σεβασμό και αγάπη προς τον Συνάνθρωπο, με υψηλό ήθος, κοφτερό νου και τρυφερή καρδιά. Φοιτάτε σε ένα σχολείο πολυδιάστατο και δραστήριο, που σας δίνει την ευκαιρία να συμμετέχετε σε δραστηριότητες αθλητικές, καλλιτεχνικές, επιστημονικές, γνωστικές, πνευματικές, ψυχαγωγικές, με στόχο να γνωρίσετε καλύτερα τον εαυτό σας και τους άλλους, να αναμετρηθείτε με τον εαυτό σας και να συναγωνιστείτε με τον συμμαθητή σας, να αγαπήσετε ακόμα περισσότερο τη διαρκή μάθηση και εξέλιξη.
Αγαπημένα μας παιδιά,
Στις διαδρομές αυτής της χρονιάς, ό,τι πρόσημο κι αν αποκτήσουν, θα είμαστε οι συνοδοιπόροι σας, οι συνταξιδευτές, οι καθοδηγητές και οι εμψυχωτές σας.
Την Τρίτη 27 Ιουνίου 2023 πραγματοποιήθηκε, στον αύλειο χώρο των Αρσακείων Ψυχικού, η τελετή αποφοίτησης των μαθητών και μαθητριών τής Γ΄ τάξης τού Αρσακείου Γενικού Λυκείου Ψυχικού.
Μέσα σε κλίμα συγκίνησης και ενθουσιασμού, η καθηγήτρια κ. Χριστίνα Αλεβίζου απηύθυνε σε γονείς και τελειοφοίτους χαιρετισμό και ευχές. Ο Πρόεδρος τού Δεκαπενταμελούς Μαθητικού Συμβουλίου Φίλιππος Αδαμόπουλος και η Αντιπρόεδρος Χριστίνα Πούλου αποχαιρέτησαν τους καθηγητές, τους συμμαθητές και το σχολείο τους αναφερόμενοι στην προσφορά του σχολείου στο οποίο φοίτησαν, στον πολλαπλά υποστηρικτικό ρόλο των καθηγητών τους και στην αξία της οικογένειας και της φιλίας. Στη συνέχεια, η Πρόεδρος τού Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων κ. Σοφία Αναστασοπούλου Τσούμπη ευχαρίστησε το σχολείο για την πολυεπίπεδη προσφορά στους μαθητές και ευχήθηκε σε αυτούς να επιμένουν στην υλοποίηση των στόχων τους χωρίς φόβο και με άσβεστη ελπίδα. Η Γενική Γραμματέας τού Συνδέσμου Αποφοίτων τής Φ.Ε. (Σ.Α.Φ.Ε.) κ. Μίκα Μπάρμπα προσκάλεσε τους αποφοίτους -και συναποφοίτους της- να συμμετάσχουν ενεργά και ανανεωτικά στον Σύνδεσμο Αποφοίτων. Αποχαιρετιστήριο λόγο απηύθυνε προς τους μαθητές και τους γονείς τους η Διευθύντρια του Αρσακείου Γενικού Λυκείου Ψυχικού κ. Μαρίκα Δουζίνα. Τέλος, οι μαθητές "ταξίδεψαν" σε στιγμές της μαθητικής τους ζωής μέσα από μία οπτικοακουστική ανασκόπηση της πορείας τους στο Λύκειο και απελευθέρωσαν, σε μία κίνηση συμβολική της μελλοντικής ανοδικής διαδρομής τους, λευκά μπαλόνια. Η εκδήλωση έκλεισε με μια όμορφη δεξίωση για τους γονείς, τους μαθητές, τους καθηγητές και τους εκλεκτούς προσκεκλημένους.
Γράφει ο Τίτος Πατρίκιος:
Εκεί που αναρωτιέσαι για πράγματα που πρώτη φορά αντικρίζεις
για πράγματα χιλιοειπωμένα που έχουνε πια περάσει
για πράγματα που ξαφνιάζουν κι ας γίνονται κάθε μέρα
για πράγματα που έλεγες δεν θα συμβούν ποτέ
και τώρα συμβαίνουν μπρος στα μάτια σου
γι’ άλλα που επαναλαμβάνονται μ’ ελάχιστες παραλλαγές
για πράγματα που πουλιούνται μόλις πιάσουν κατάλληλη τιμή
για πράγματα που σάπισαν με το πέρασμα του καιρού
ή που ήσαν σάπια απ’ την αρχή και δεν το έβλεπες
εκεί που απορείς για πράγματα που μπόρεσες να κάνεις
για πράγματα σοβαρά ή ανόητα που ρίσκαρες τη ζωή σου
για πράγματα σημαντικά που τα κατάλαβες αργότερα
για πράγματα που τα φοβήθηκες κι απέφυγες ν’ αναλάβεις
για πράγματα που τα προγραμμάτισες και δεν σου βγήκαν
γι’ άλλα που τα σχεδίασαν άλλοι και βγήκαν διαφορετικά
για πράγματα που σου έτυχαν χωρίς να τα περιμένεις
για πράγματα που μόνο τα ονειρεύτηκες
και κάποτε, μία στις χίλιες, πραγματώθηκαν…
Την Παρασκευή 10 Μαρτίου 2023 ολοκληρώθηκε με επιτυχία η τετραήμερη εκδρομή τής Β΄ τάξης τού Αρσακείου Γενικού Λυκείου Ψυχικού στις Βρυξέλλες.
Με απόφαση τού Συλλόγου Διδασκόντων οι μαθητές και οι μαθήτριες τού Σχολείου μας, συνοδευόμενοι από τους εκπαιδευτικούς κ. Αλεβίζου Χριστίνα, Χαμηλοθώρη Βύρωνα και Γραμματικού Μαρία επισκέφθηκαν, κατόπιν τιμητικής πρόσκλησης, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο στις Βρυξέλλες, όπου τους δόθηκε η δυνατότητα να ξεναγηθούν στους χώρους στους οποίους χτυπάει η καρδιά τής Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπως είναι η κεντρική αίθουσα συνεδριάσεων, να ενημερωθούν για τη λειτουργία των ευρωπαϊκών θεσμών και να συνομιλήσουν με σημαντικά στελέχη τού Ευρωκοινοβουλίου για θέματα τής επικαιρότητας που τους αφορούν και τους προβληματίζουν.
Δόθηκε, μάλιστα, ειδική άδεια στους μαθητές τού Σχολείου μας ώστε να επισκεφτούν την ευρωπαϊκή «γέφυρα» τιμής προς τον Κωνσταντίνο Καραμανλή και να ενημερωθούν για την πορεία τής Ελλάδας στην ΕΟΚ αρχικά και μετέπειτα στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Οι μαθητές αφιέρωσαν εποικοδομητικό χρόνο στον εκθεσιακό χώρο του Parlamentarium, όπου ανακάλυψαν, με διαδραστικό τρόπο και με τη χρήση οπτικοακουστικού υλικού, το ταξίδι στην ευρωπαϊκή ιστορία και την ευρωπαϊκή ολοκλήρωση.
Η τρίτη ημέρα τής εκδρομής αφιερώθηκε στην επίσκεψη μιας από της αρχαιότερες πόλεις τού Βελγίου, τη Γάνδη, γνωστή σήμερα για το πανεπιστήμιό της, καθώς, επίσης, και τού ιστορικού κέντρου τής πόλης Μπρυζ, που αποτελεί Μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς τής Ουνέσκο.
Η τρίτη μέρα έκλεισε με επίσκεψη στην ακτή Blankeberge, στο βορειοδυτικό τμήμα τού Βελγίου, με θέα την άγρια ομορφιά που τους προσέφερε η Βόρεια θάλασσα.
Την Τετάρτη 22 Μαρτίου 2023 οι μαθητές και οι μαθήτριες του Αρσακείου Γενικού Λυκείου Ψυχικού παρακολούθησαν στο θέατρο των Αρσακείων Σχολείων Ψυχικού τη Γιορτή για την Εθνική Επέτειο της 25ης Μαρτίου που επιμελήθηκε το Β΄ Αρσάκειο Λύκειο Ψυχικού. Το θέμα της γιορτής αφορούσε στην προσφορά του γαλλικού Φιελληνισμού και στη δράση της Μαντώς Μαυρογένους, προκειμένου να τονώσει το γαλλικό φιλελληνικό κίνημα.
Ακολουθεί απόσπασμα από την εμπνευσμένη ομιλία που εκφώνησε η φιλόλογος του Αρσακείου Γενικού Λυκείου Ψυχικού κ. Μ. Γραμματικού.
Μέσα από στοχευμένες παρεμβάσεις και εγκεκριμένα από το ΥΠΑΙΘ προγράμματα, το Αρσάκειο Γενικό Λύκειο Ψυχικού αντιπαλεύει τη βία. Και αυτή τη χρονιά το Αρσάκειο Γενικό Λύκειο Ψυχικό επελέγη για να συμμετάσχει στο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα της Βουλής των Εφήβων, θεματικός πυρήνας του οποίου για την τρέχουσα σχολική χρονιά είναι η απομυθοποίηση και αποδυνάμωση της βίας και η υγιής ενδυνάμωση του Εγώ. Αντλώντας έμπνευση από το εξαιρετικό εκπαιδευτικό υλικό που έχει διαμορφωθεί στο πλαίσιο του συγκεκριμένου εκπαιδευτικού προγράμματος, οι εκπαιδευτικοί που έχουν αναλάβει τον συντονισμό και την εμψύχωση των μαθητικών ομάδων που συμμετέχουν σχεδιάζουν και υλοποιούν μέσα στην τάξη προσεκτικά σταθμισμένες παρεμβάσεις. Με έναν διαφορετικό, βιωματικό, θεατρικό, κριτικό τρόπο, μέσα σε ασφαλή πλαίσια, οι μαθητές «ακουμπούν» πτυχές εκδήλωσης της βίας: ενδοσχολικός εκφοβισμός, έμφυλη βία, αθλητική βία, διαδικτυακή βία είναι μερικές από αυτές.