Tην Πέμπτη 16 Ιανουαρίου 2025, στο πλαίσιο του μαθήματος τής Νεοελληνικής Γλώσσας, οι μαθητές τού τμήματος Β΄4 τού Β΄ Αρσακείου Γυμνασίου Ψυχικού παρακολούθησαν ένα βιωματικό εργαστήριο για τον λεκτικό εκφοβισμό στο σχολικό περιβάλλον. Το πρόγραμμα «Λέξεις που πληγώνουν, λέξεις που χαμογελούν» δημιουργήθηκε από τη γλωσσολόγο, δρα Μαρία Καμηλάκη, αναπληρώτρια προϊσταμένη τής Γενικής Διεύθυνσης Ηλεκτρονικής Διοίκησης, Βιβλιοθήκης και Εκδόσεων τής Βουλής των Ελλήνων. Στόχος τού εργαστηρίου ήταν να συνειδητοποιήσουν τα παιδιά ότι δεν είναι ουδέτερες οι γλωσσικές μας επιλογές, με συνέπεια οι λέξεις που χρησιμοποιούμε να έχουν τη δύναμη να στιγματίσουν και να πληγώσουν...
Αρχικά η δρ Καμηλάκη, αφού εξήγησε στους μαθητές μας τι εννοούμε με τον όρο «εκφοβισμός», αναφέρθηκε στο επικοινωνιακό πλαίσιο, όπως και στα κίνητρα που πυροδοτούν τα φαινόμενα λεκτικού εκφοβισμού, τονίζοντας παράλληλα την ανάγκη αντίδρασης στις λέξεις που δεν τους αρέσουν. Ακολούθησαν κιναισθητικές δραστηριότητες και συζήτηση για ποικίλες κατηγορίες τής διαφορετικότητας. Οι μαθητές προβληματίστηκαν ως προς τα στερεότυπα, την αλλαγή προτύπων ανάλογα με την εποχή, αλλά και την αντίσταση που συνοδεύει κάθε αλλαγή.
Το εκπαιδευτικό αυτό εργαστήριο έδωσε το έναυσμα για συζήτηση, έτσι ώστε οι μαθητές μας να κατανοήσουν, να ερμηνεύσουν και, τελικά, να καταφέρουν να αντιμετωπίσουν δραστικά την απειλή τού λεκτικού εκφοβισμού, που δυστυχώς αποτελεί συχνό φαινόμενο τής σύγχρονης εποχής. Γιατί, όταν οι λέξεις αλλάζουν, σταδιακά ατονούν και οι στάσεις που τις υποστηρίζουν...
Διδάσκουσα φιλόλογος τού τμήματος στα Νέα Ελληνικά: η κ. Σταματίνα Κουρή.
https://arsakeio.gr/gr/psychico/psychico-junior-high-b/ta-nea-mas/events-activities/54043-lekseis-pou-pligonoun-lekseis-pou-xamogeloyn#sigProId3ea3ac8d69