Αρσάκεια Ιωαννίνων

Στο πλαίσιο τού μαθήματος τής Αρχαίας Ιστορίας, θέτοντας ως στόχο τη βιωματική προσέγγιση τής ιστορίας και τής ιστορικής έρευνας, μαθητές τού Α΄2 και Α΄3 τμήματος τού Β΄ Αρσακείου Γυμνασίου Ψυχικού, με την ενθάρρυνση και καθοδήγηση τής καθηγήτριάς τους, φιλολόγου κ. Ειρήνης Φαραντούρη, επισκέφθηκαν, στη διάρκεια τού α΄ τετραμήνου, αρχαιολογικούς χώρους που σχετίζονται με τις ενότητες τής αρχαίας ιστορίας που διδάσκονται.

Συνέλεξαν πρωτότυπο φωτογραφικό υλικό και αποτύπωσαν τις εντυπώσεις τους σε εργασίες που παρουσίασαν στο σύνολο των μαθητών. Ειδικότερα, μελέτησαν την Ακρόπολη των Μυκηνών, με τα κυκλώπεια τείχη, το μυκηναϊκό μέγαρο, τα εργαστήρια, τη βόρεια κρήνη με τη θολωτή οροφή, λακκοειδείς και θολωτούς τάφους, το Αρχαιολογικό Μουσείο Μυκηνών και τα εκθέματά του, τη μυκηναϊκή Ακρόπολη τής Τίρυνθας, τον αρχαιολογικό χώρο των Δελφών και το Ασκληπιείο τής Επιδαύρου.

Παράλληλα, άλλη ομάδα μαθητών γνώρισε μουσεία τής Αθήνας, εστιάζοντας τόσο στην ιστορία των κτηρίων και τη νέα χρήση τους σε παλιά αρχιτεκτονικά κελύφη όσο και στις συλλογές που φιλοξενούν. Ειδικότερα, οι μαθητές επισκέφθηκαν την προϊστορική συλλογή τού Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου και το Επιγραφικό Μουσείο, μελέτησαν τις πινακίδες τής Γραμμικής Β΄, το φοινικικό αλφάβητο, καθώς και τις πρώτες ελληνικές επιγραφές.

Επίσης, με αφορμή τις ανασκαφές τού Ερρίκου Σλήμαν στις Μυκήνες και στον Λόφο Χισαρλίκ που διδάσκονται στο μάθημα τής Ιστορίας, οι μαθητές περιηγήθηκαν και μελέτησαν την οικία του, το «Ιλίου Μέλαθρον», και νυν Νομισματικό Μουσείο (τη συλλογή νομισμάτων, τα ψηφιδωτά δάπεδα, τις τοιχογραφίες, τα γεωμετρικά κοσμήματα στα κιγκλιδώματα), και αναζήτησαν πληροφορίες για τον αρχιτέκτονα τού κτηρίου Ernst Ziller.

Τέλος, με αφορμή το κεφάλαιο τής Ιστορίας που εστιάζει στην οργάνωση τής πόλης-κράτους τής Αθήνας και τα κλασικά μνημεία που ανεγέρθηκαν τον 5ο αι. π.Χ., οι μαθητές έκαναν επιτόπια έρευνα στον ιερό βράχο τής Ακρόπολης, επισκέφθηκαν το Μουσείο Ακρόπολης και φωτογράφισαν αντιπροσωπευτικά εκθέματα που συνδέονται με τα μνημεία αλλά και την καθημερινή ζωή στην πόλη-κράτος τής Αθήνας.

Από την ανταπόκριση των μαθητών, τόσο εκείνων που εκπόνησαν τις εργασίες όσο και των υπολοίπων που παρακολούθησαν την παρουσίασή τους, έγινε αντιληπτός ο πολύ σημαντικός τους ρόλος στη διδακτική διαδικασία, καθώς:

• οι μαθητές κινητοποιήθηκαν μέσα από την προσωπική και επιτόπια έρευνα
• ενδιαφέρθηκαν περισσότερο για το διδακτικό αντικείμενο
• ως ακροατές έγιναν πιο ενεργοί, ρωτώντας και εκφράζοντας την άποψή τους στους συμμαθητές τους, που παρουσίαζαν το αντικείμενο μελέτης τους

Οι μαθητές που εκπόνησαν και παρουσίασαν εργασίες είναι οι: Παναγιώτα Κουκουμά, Χρήστος Μαντάς, Μαρία-Άννα Μαντέλη, Μαρία-Νίκη Μητροπούλου, Στέφανος Μπενίογλου, Μπρόγιερ Βιολέττα, Γιώργος Παναγιωτόπουλος, Γιώργος Παπαδόπουλος, Νικόλαος Πατσιάνης, Νικολέτα Περδικάρη, Γεώργιος Πιπέρας και Μαρίνα Πολύζου.