Αρσάκεια Ιωαννίνων

Στο πλαίσιο τού μαθήματος τής Τεχνολογίας, μαθητές και μαθήτριες τής Γ΄ τάξης τού Α΄ Αρσακείου Γυμνασίου Ψυχικού, με την καθοδήγηση και τη διδασκαλία τής καθηγήτριας Τεχνολογίας κ. Ελένης Γαλιάνδρα, ολοκλήρωσαν, την Τετάρτη 15 Μαίου 2024, την πειραματική τους έρευνα«Πειραματικός προσδιορισμός τού χρόνου ανάπτυξης ενός φυτού που θα καλλιεργηθεί υδροπονικά με το σύστημα φυτιλιών (wick system) σε σχέση με το είδος νερού που θα ποτίζεται».

Στην αρχή τής σχολικής χρονιάς οι μαθητές και οι μαθήτριες διδάχθηκαν τις μεταβλητές τής επιστημονικής έρευνας και τα βήματα τής επιστημονικής μεθόδου και επέλεξαν το θέμα τους. Στη συνέχεια, μέσω βιβλιογραφικής αναζήτησης, άντλησαν πληροφορίες για τις θεωρητικές έννοιες που σχετίζονται με την έρευνα, όπως: υδροπονία, σύστημα φυτιλιών, χώμα κοκκοφοίνικα, διάλυμα πλούσιο σε θρεπτικά συστατικά-υγρό λίπασμα.

Για την εκτέλεση τού πειράματος οι μαθητές και οι μαθήτριες χωρίστηκαν σε 4 ομάδες και κάθε ομάδα φύτευσε 4 διαφορετικά φυτά, μαρούλι, λεβάντα, ντομάτα και σχοινόπρασο, σε υδροπονικά γλαστράκια που κατασκεύασαν από πλαστικά μπουκάλια, βαμβακερά φυτίλια και χώμα κοκκοφοίνικα. Στη συνέχεια πότισαν τα γλαστράκια με διαφορετικά διαλύματα, καθαρό νερό και νερό πλούσιο σε θρεπτικά συστατικά, και κάθε εβδομάδα κατέγραφαν τις παρατηρήσεις τους σε σχέση με την ανάπτυξη των φυτών.

Στο τέλος τού πειράματος οι μαθητές παρατήρησαν ότι το φυτό που είχε την πιο γρήγορη ανάπτυξη ήταν η ντομάτα, ενώ τα μαρούλια αναπτυχθήκαν περισσότερο στο γλαστράκι που ποτίστηκε με καθαρό νερό σε σχέση με το γλαστράκι που ποτίστηκε με νερό που περιείχε θρεπτικό διάλυμα. Έτσι, οι μαθητές κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι δεν είναι όλα τα φυτά κατάλληλα για φύτευση με το σύστημα τής υδροπονίας. Επίσης, δεν παρέλειψαν τα επισημάνουν, στο πλαίσιο τής έρευνας, ότι ο αριθμός των πειραματικών δοκιμών και οι συνθήκες ανάπτυξης επηρεάζουν σε μεγάλο βαθμό την αξιοπιστία τής έρευνας.