Αρσάκεια Ιωαννίνων

Την Τετάρτη 13 Δεκεμβρίου 2023 ολοκληρώθηκε το Πρόγραμμα Διαχείρισης Χρόνου και Οργάνωσης Μελέτης με για τους μαθητές και τις μαθήτριες τής Α΄ τάξης. Το πρόγραμμα αυτό, που πραγματοποιείται στο Α΄ Αρσάκειο Γυμνάσιο Ψυχικού για δεκατρία συνεχόμενα χρόνια, σχεδιάζεται και υλοποιείται σε συνεργασία με τη Συμβουλευτική-Ψυχολογική Υπηρεσία τής ΦΕ. Στόχος του είναι η ευαισθητοποίηση των παιδιών ως προς την αποδοτικότερη αξιοποίηση τού χρόνου τους, προκειμένου να ανταποκρίνονται καλύτερα στις σχολικές τους υποχρεώσεις, να περνούν καλύτερα στον ελεύθερό τους χρόνο και στις εξωσχολικές τους δραστηριότητες, καθώς και να εξοικονομούν χρόνο για ξεκούραση.

Όσον αφορά στον σχεδιασμό και την υλοποίηση τού προγράμματος, αυτό διεξήχθη κατά τη διάρκεια δύο συναντήσεων με τα παιδιά και το παρακολούθησαν οι μαθητές κάθε τμήματος ξεχωριστά. 

Στην αρχή τής πρώτης συνάντησης, που διεξήχθη στις αρχές Οκτώβρη 2023, οι μαθητές πήραν τον λόγο, αναφέροντας τις πρώτες εντυπώσεις τους από το Γυμνάσιο και επιχειρώντας να συγκρίνουν τα πλεονεκτήματα και τις απαιτήσεις τής νέας τους σχολικής ζωής με εκείνα τής φοίτησής τους στο Δημοτικό. Ακολούθως, μίλησαν στην τάξη, αλλά και άκουσαν τούς συμμαθητές τους να μιλούν, για τις ποικίλες εξωσχολικές δραστηριότητες στις οποίες συμμετέχουν. Στο σημείο αυτό τονίστηκε στα παιδιά η σπουδαιότητα τής συμμετοχής σε αθλητικές, πνευματικές και καλλιτεχνικές ενασχολήσεις, καθώς και η διά ζώσης συνάντηση με φίλους για την προαγωγή τής ψυχικής τους υγείας.

Στη συνέχεια τα παιδιά κλήθηκαν να αναφερθούν στις μεθόδους μελέτης που εφαρμόζουν, καθώς και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν στην καθημερινή διαχείριση τού χρόνου τους. Στον τομέα αυτό τονίστηκε στους μαθητές πως χρειάζεται να είναι προσεκτικοί κατά την παράδοση τού μαθήματος, να κάνουν έναν στοιχειώδη προγραμματισμό των καθημερινών υποχρεώσεών τους, να χρησιμοποιούν στο σπίτι τις σημειώσεις που κράτησαν στην τάξη, να κάνουν μικρά διαλείμματα στο διάβασμά τους, καθώς και να ολοκληρώνουν τη μελέτη ενός μαθήματος πριν κάνουν κάτι άλλο. Επίσης παρακινήθηκαν να ξεκινούν τη μελέτη τους στο σπίτι από τα πιο δύσκολα ή τα λιγότερο ελκυστικά σε αυτούς μαθήματα, προκειμένου να κάνουν ορθολογικότερη κατανομή χρόνου τους και των δυνάμεών τους.

Κατά τη διάρκεια τής δεύτερης συνάντησης συνεχίστηκε η συζήτηση με τα παιδιά σχετικά με τους παράγοντες που δυσχεραίνουν τις προσπάθειές τους και εντοπίστηκαν δυσλειτουργικές αντιλήψεις σχετικά με τη διαχείριση των ποικίλων υποχρεώσεών τους. Στους παράγοντες αυτούς ανήκουν η χρήση κινητού κατά τη διάρκεια τής μελέτης, η ακαταστασία και η φασαρία που επικρατεί στον χώρο μελέτης τους, η αδυναμία να λέμε «όχι», η αναβλητικότητα, το άγχος, η κούραση, η έλλειψη ευελιξίας και σχεδιασμού, καθώς και η αντίληψη πως μπορούν να γίνουν όλα την τελευταία στιγμή.

Εν συνεχεία, δόθηκαν στα παιδιά σαφείς οδηγίες και διατυπώθηκαν εναλλακτικές προτάσεις για την κατάρτιση ενός εξατομικευμένου προγράμματος, με αξιολόγηση των υποχρεώσεων τους, ανάλογα με το πόσο σημαντικές και επείγουσες είναι. Στο δεύτερο μισό τού μαθήματος οι μαθητές σχεδίασαν δοκιμαστικά το δικό τους ολιγοήμερο πρόγραμμα, με βάση τούς στόχους τους και τις ατομικές τους ανάγκες. Τέλος, έλαβε χώρα σύνθεση των απόψεων, ώστε οι μαθητές να κάνουν πιο ρεαλιστικά τα μελλοντικά τους προγράμματα.

Το Πρόγραμμα Διαχείρισης Χρόνου και Οργάνωσης Μελέτης οργανώθηκε και υλοποιήθηκε από τον κ. Γεώργιο Γεωργουλέα, σχολικό ψυχολόγο, και τον κ. Παντελή Κατηνιώτη, καθηγητή και Σύμβουλο Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού.