Στο πλαίσιο τού μαθήματος τής Τεχνολογίας, το σχολικό έτος 2022-2023 οι μαθητές και οι μαθήτριες τής Γ΄ τάξης τού Α΄ Αρσακείου Γυμνασίου Ψυχικού διδάχθηκαν τα βήματα τής επιστημονικής μεθόδου (περιγραφή θέματος – υπόθεση – πείραμα – παρατήρηση – συμπέρασμα – προτάσεις) και στη συνέχεια επέλεξαν το δικό τους πειραματικό θέμα προκειμένου να συγγράψουν την ερευνητική τους εργασία.
Οι μαθήτριες τού Γ΄γ τμήματος Θάλεια Λύτρα, Άννυ Μανδήλη, Ειρήνη Μόρντουντακ και Μαριλένα Μουρδουκούτα, με υπεύθυνη καθηγήτρια την κ. Ελένη Γαλιάνδρα, εκπόνησαν πειραματική έρευνα με τίτλο «Σε ποιο βαθμό η μέθοδος καλλιέργειας υδροπονίας επηρεάζει τον χρόνο ανάπτυξης και την πυκνότητα τού φυτού». Ειδικότερα, πρώτα έγινε η περιγραφή τού θέματος ορίζοντας τις μεταβλητές, δηλαδή τον σκοπό και τις κοινωνικές ανάγκες που εξυπηρετεί η έρευνα. Ακολούθησε η βιβλιογραφική μελέτη των εννοιών που σχετίζονται με το θέμα, προκειμένου να διατυπωθεί η υπόθεση που, μέσω τού πειράματος, θα την επιβεβαίωναν ή θα την απέρριπταν.
Στη συνέχεια έγινε η ανάλυση των παραμέτρων που θεωρήθηκαν ότι δεν επηρέασαν τα αποτελέσματα τής έρευνας καθώς και των ορίων - περιορισμών. Μετά πραγματοποιήθηκε λεπτομερής περιγραφή τής πειραματικής διαδικασίας. Τέλος, οι μαθήτριες διατύπωσαν το συμπέρασμά τους και πρότειναν συμπληρωματικές έρευνες που θα μπορούσαν να υλοποιηθούν ώστε να αναπτυχθεί και να βελτιωθεί η μέθοδος τής υδροπονίας.
Οι παρατηρήσεις των μαθητριών παρουσιάζονται συνοπτικά στον πίνακα, εδώ.
Τα συμπεράσματα τής έρευνας είναι συνοπτικά τα εξής:
Μαϊντανός: Η καλλιέργεια μαϊντανού δεν αντιμετώπισε κάποιο ιδιαίτερο πρόβλημα όπως φαίνεται στον ΠΙΝΑΚΑ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΩΝ. Το λίπασμα βοήθησε το φυτό να αναπτυχθεί περισσότερο μέσα σε αυτό το μικρό χρονικό διάστημα. Άρα στον μαϊντανό ο πιο εύκολος τρόπος είναι η προσθήκη καλλιεργητικών μέσων.
Φακές: Οι φακές επίσης αναπτύχθηκαν αρκετά, ιδιαίτερα με το σκέτο νερό υπήρξε μια τεράστια αλλαγή τη 2η εβδομάδα. Συνεπώς οι φακές λειτουργούν καλύτερα χωρίς κάποια ενίσχυση και προσαρμόζονται ευκολότερα σε εδάφη «ελαφριάς ή μέσης σύστασης» με καλή αποστράγγιση.
Λεβάντα: Η λεβάντα είναι ένα φυτό που δεν φυτρώνει εύκολα και γρήγορα. Η λεβάντα πρέπει να φυτεύεται σε χαλικώδες και εύφορο χώμα που να αποστραγγίζεται εύκολα και να μην έχει πολύ λίπασμα. Στο συγκεκριμένο πείραμα η λεβάντα, λόγω ακατάλληλου περιβάλλοντος, έπιασε μούχλα που προκάλεσε τη διακοπή τής ανάπτυξής της. Επομένως η λεβάντα πρέπει να ποτίζεται συχνά και σταθερά, ώστε να ριζώσει σωστά για την καλύτερη ανάπτυξή της, ενώ η υπερβολική υγρασία μπορεί να δημιουργήσει ξηράνσεις και σάπισμα στα φύλλα.
Αποτίμηση τής έρευνας από τις μαθήτριες:
«Αυτή η έρευνα μας οδήγησε σε κάποια συμπεράσματα. Όπως φαίνεται από τον τίτλο της, θέλαμε να ερευνήσουμε την ανάπτυξη κάποιων φυτών με την πρωτοποριακή μέθοδο τής υδροπονίας. Επιλέξαμε 3 σπόρους φυτών: λεβάντας, φακής και μαϊντανού. Για τη λεβάντα δεν καταφέραμε να καταλήξουμε σε ένα συμπέρασμα, αφού καμία από τις 3 μεθόδους ανάπτυξης δεν έφερε κάποιο επιθυμητό αποτέλεσμα. Για τις φακές αποδείχθηκε ότι αναπτύσσονται περισσότερο σε νερό χωρίς θρεπτικά συστατικά, το οποίο είναι κάτι που δεν είχαμε προβλέψει. Η καλλιέργεια μαϊντανού είχε τα αποτελέσματα που αναμέναμε, δηλαδή να αναπτυχθεί περισσότερο σε νερό με θρεπτικά συστατικά.
Συμπέρασμα: κάθε φυτό και κάθε σπόρος αναπτύσσεται διαφορετικά και πρέπει να μελετηθούν οι κατάλληλες συνθήκες και μέθοδοι ανάλογα με τη φύση τού φυτού, τις ιδιότητες και τις ιδιαιτερότητές του».
Το εκπαιδευτικό αυτό πρόγραμμα εντάσσεται στο πρόγραμμα GLOBE που άρχισε να υλοποιείται στο Σχολείο από το σχολικό έτος 2022-2023 και θα συνεχιστεί και την επόμενη σχολική χρονιά.
https://arsakeio.gr/gr/psychico/psychico-junior-high-a/ta-nea-mas/educational-programs/49316-ydroponia999#sigProId26e713976f