Το πρώτο δεκαπενθήμερο τού Απριλίου 2024 υλοποιήθηκε στο Α΄ Αρσάκειο Λύκειο Ψυχικού εκπαιδευτικό πρόγραμμα με τίτλο: «Αδέσποτα Ζώα/Αδέσποτες Ζωές - Άνθρωποι Μοναχικοί - Διαφορετικότητα - Δικαιώματα και Διεκδικήσεις».
Σημείο αναφοράς και έμπνευση για το πρόγραμμα υπήρξε η 4η Απριλίου, η οποία, με πρωτοβουλία των ολλανδικών φιλοζωικών οργανώσεων το 2010, έχει θεσπιστεί ως παγκόσμια ημέρα για την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση τής διεθνούς κοινότητας σχετικά με τα αδέσποτα ζώα.
Κεντρικοί άξονες/θέματα συζήτησης τού εκπαιδευτικού προγράμματος:
Η αγάπη προς τους αδύναμους, τα αδέσποτα ζώα καιτους μοναχικούς ανθρώπους, δεν αποτελεί υποχρέωση. Αλλά όλοι οφείλουμε να μην τους κάνουμε κακό. Διεκδικούν τον χώρο τους στον πλανήτη μας, όπως εμείς… Όσο πιο ανυπεράσπιστο είναι το θύμα τόσο πιο ειδεχθές είναι το έγκλημα. Και είναι επιστημονικά αποδεδειγμένο πως όσοι κακοποιούν ζώα κακοποιούν και ανθρώπους...
Άνθρωποι και Ζώα: ίσα δικαιώματα στη ζωή! Τα ζώα αισθάνονται την πείνα, τη δίψα και την κακοποίηση, ακριβώς, όπως και οι άνθρωποι. Θα μένεις αδρανής παρατηρητής; Ή θα βοηθήσεις ενεργά;
Κακοποίηση και αδιαφορία: «Ο κόσμος είναι ένα επικίνδυνο μέρος όχι μόνο εξαιτίας αυτών που κάνουν κακό, αλλά και εξαιτίας αυτών που βλέπουν και δεν κάνουν τίποτα για να το σταματήσουν», Άλμπερτ Αϊνστάιν. Το αντίθετο τής αγάπης δεν είναι το μίσος αλλά η απάθεια...
Δικαίωμα στην ελευθερία και στην αξιοπρεπή διαβίωση. Παθητική κακοποίηση ζώων. Η νομοθεσία και η εφαρμογή της.
Όλοι διαφορετικοί - όλοι Ίσοι: συμπερίληψη τής διαφορετικότητας στις κοινωνίες μας ως προαπαιτούμενο για το μοντέλο κοινωνικής και οικολογικής προσέγγισης που έχει υιοθετήσει το Α΄Αρσάκειο Λύκειο Ψυχικού, μια ολιστική προσέγγιση που στοχεύει στην αλλαγή τού κλίματος τού Σχολείου ώστε να μην αναπαράγεται η βία.
Η προστασία των ζώων είναι πολιτισμός. Η ενεργός συμμετοχή και ο εθελοντισμός προάγει την ψυχική ενδυνάμωση των ανθρώπων.
Στην τετράωρη διάρκεια τού προγράμματος, που εμπνεύστηκε, οργάνωσε και υλοποίησε η καθηγήτρια κ. Γ. Α. Δρίλλια, φυσικός-αστροφυσικός Ph.D., Σύμβουλος Σχολικής Ζωής και εθελόντρια σε φιλοζωικούς συλλόγους, συμμετείχαν οι μαθητές και οι μαθήτριες και των τριών τάξεων τού Σχολείου μας.
Συγκεκριμένα, παρακολούθησαν, στο Θέατρο των Αρσακείων Σχολείων Ψυχικού, αναλυτική ενημέρωση σχετικά με την κατάσταση των αδέσποτων αλλά και των δεσποζόμενων ζώων στην Ελλάδα. Μεταξύ άλλων, αναφέρθηκαν στατιστικά στοιχεία για την εγκατάλειψη και την κακοποίηση ζώων, καθώς και η σχετική νομοθεσία. Σχολιάστηκε η κατάσταση των άγριων ζώων, ο ρόλος τους στο οικοσύστημα και η προστασία τους.
Συζητήθηκαν, ακόμη, η υπεύθυνη υιοθεσία αδέσποτων ζώων και οι υποχρεώσεις τού κηδεμόνα τους, σύμφωνα με το υφιστάμενο νομικό πλαίσιο (υποχρεωτική ηλεκτρονική σήμανση ζώου, τοποθέτηση microchip με αναγραφή των στοιχείων του κηδεμόνα, στείρωση κ.ά.) αλλά και τους ηθικούς άγραφους νόμους. Αποκαλύφθηκε το πλαίσιο των παράνομων εκτροφείων κατοικίδιων (puppy mills), η παθητική και ενεργητική κακοποίηση που υφίστανται τα ζώα εκεί, καθώς η ζήτηση τής αγοράς στη συντήρηση αυτής της κατάστασης.
Προτάθηκαν καλές πρακτικές στην φροντίδα των κατοικίδιων ζώων. Ενδεικτικά, η καθημερινή βόλτα τού σκύλου είναι απαραίτητη για την εκτόνωση και την κοινωνικοποίηση τού ζώου, προάγει την καλή επικοινωνία με τον κηδεμόνα του και, επιπλέον, έχει θετική επίδραση και στην κοινωνικοποίηση τού ιδίου.
Αποσαφηνίστηκε ο θεσμικός ρόλος των δήμων στην περίθαλψη και στη φροντίδα των αδέσποτων ζώων.
Συζητήθηκε το τεράστιο έργο των φιλοζωικών συλλόγων και η εθελοντική προσφορά τους στη διαχείριση, περισυλλογή, κτηνιατρική φροντίδα, φιλοξενία των αδέσποτων ζώων, καθώς και στην εύρεση οικογενειών που θα τα υιοθετήσουν υπεύθυνα. Απαντήθηκαν, έπίσης, ερωτήματα σχετικά με τις εθελοντικές φιλοζωικές δράσεις στις οποίες μπορεί να απευθυνθεί ο καθένας μας, μεμονωμένα ή σε συνεργασία με έναν φιλοζωικό σύλλογο.
Επιπρόσθετα, οι μαθητές και μαθήτριες, ανά τάξη, συμμετείχαν σε διαδραστικά εργαστήρια στα οποία αλληλεπίδρασαν με τη σκυλίτσα-πρότυπο Ουρίτσα, η οποία λόγω των ασυνήθιστων χαρακτηριστικών στην εξωτερική της εμφάνιση (παραπάνω δάχτυλα στα πίσω πόδια, έλλειψη ουράς, μαύρο κεφάλι) υπήρξε ένα αδέσποτο που δεν επέλεγε κανείς να υιοθετήσει. Τελικά υιοθετήθηκε από εθελόντρια τού Φιλοζωικού Συλλόγου Αιγιάλειας και χρησιμοποιείται ως σκύλος-πρότυπο για την εκπαίδευση παιδιών και εφήβων. Η Ουρίτσα είναι σύμβολο τής διαφορετικότητας, που επιτελεί έναν εξαιρετικά σημαντικό ρόλο, αναδεικνύοντας τη σημασία τής αποδοχής και τής συμπερίληψης όλων στην κοινωνία μας.
Οι μαθητές και οι μαθήτριες τούΣχολείου, μετά την ολοκλήρωση τής δράσης, ευαισθητοποιήθηκαν ώστε, στο πλαίσιο τής καλής πράξης για το Πάσχα, να πραγματοποιήσουν έρανο ώστε να συνεισφέρουν οικονομικά στις κτηνιατρικές και φαρμακευτικές ανάγκες των αδέσποτων που περιθάλπει ο Φιλοζωικός Σύλλογος Αιγιάλειας «Τα Φιλαράκια». Και έπεται συνέχεια…
Επειδή ο εθελοντισμός στη φροντίδα τού ανήμπορου προάγει την πανανθρώπινη αξίας τής αλληλεγγύης. Τα αδέσποτα πλάσματα είναι σοφά και, αν τα παρακολουθήσεις, θα πάρεις πολλά μαθήματα. Ένα από αυτά είναι ότι στη ζωή, όσο και αν σε έχουν πληγώσει, εγκαταλείψει ή αδικήσει, για να συνεχίσεις πρέπει να μπορείς να ξεχνάς και να μάθεις να εμπιστεύεσαι ξανά. Κάποιοι το λένε και συγχώρεση... Και μακάρι στη ζωή μας να περιβαλόμαστε από ανθρώπους-εθελοντές που θα μας βοηθήσουν να ξεφύγουμε από διάφορα πράγματα που μας δεσμεύουν.
Ως εθελοντής γίνεσαι ο ίδιος άνθρωπος που θα βοηθήσει και τους άλλους να ανοιχτούν. Ως εθελοντής ενδυναμώνεσαι ψυχικά και γνωρίζεις τη χαρά τού να δίνεις και να παίρνεις ευγνωμοσύνη. Γιατί «το μεγαλύτερο προνόμιο σ’ αυτόν τον κόσμο, είναι να χρησιμοποιείς το δικαίωμα τής ελευθερίας τού λόγου σου, για να υπερασπιστείς εκείνους που δεν έχουν φωνή». Ricky Gervais
https://arsakeio.gr/gr/psychico/psychico-high-school-a/ta-nea-mas/events-activities/51868-adespota-zoa-adespotes-zoes-anthropoi-monaxikoi-1#sigProIdf8106be736