Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου
Στη διάρκεια της σχολικής χρονιάς, προσκαλεί αγαπημένους συγγραφείς των παιδιών και πραγματοποιεί σειρά επισκέψεων σε βιβλιοπωλεία και χώρους πολιτισμού. Φυσικά ωθεί τους/τις μαθητές /τριες να διαβάσουν πολλά βιβλία αλλά και να εκφράσουν τα συναισθήματα που αυτά τους προκάλεσαν. Το αποτέλεσμα αυτής της έκφρασης είναι πραγματικά εντυπωσιακό: παραγωγές γραπτού λόγου, εικαστικές δημιουργίες, ακόμη και μικρά θεατρικά έργα.
Κάθε τάξη κάθε χρόνο υλοποιεί εκπαιδευτικά, πολιτιστικά ή περιβαλλοντικά προγράμματα τα οποία έχουν ως κύριο ή βοηθητικό άξονα το λογοτεχνικό βιβλίο. Με αφορμή τον εορτασμό της Παγκόσμιας Ημέρας Παιδικού Βιβλίου κάποια από τα παραγόμενα των προγραμμάτων αυτών μαζί με αρκετά βιβλία εκτίθενται στους χώρους του σχολείου. Η έκθεση λειτουργεί καθημερινά από τις 8:30 μέχρι τις 14:30.
ΕΚΘΕΣΗ:
Α΄ Τάξη
Στο πλαίσιο του προγράμματος Αγωγής Υγείας με τίτλο «Εγώ και τα συναισθήματά μου» που εκπονεί φέτος η Α΄ τάξη και με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου, οι μαθητές και οι μαθήτριες διάβασαν και επεξεργάστηκαν μια σειρά λογοτεχνικών βιβλίων με θέμα την αναγνώριση, έκφραση και διαχείριση των συναισθημάτων. Στη συνέχεια, τα παιδιά έγραψαν τα δικά τους ποιήματα και παραμύθια με θέμα τα συναισθήματα, τα οποία και εικονογράφησαν. Επιπλέον, δημιούργησαν το «Λεξιλόγιο των Συναισθημάτων» και έπαιξαν με το επιτραπέζιο παιχνίδι που σχεδίασαν.
Επίσης, με αφορμή την επίσκεψη της συγγραφέα Σοφίας Μαντουβάλου στο Σχολείο μας, οι μικροί μαθητές διάβασαν το βιβλίο της «Μια φορά κι έναν καιρό ήταν η Κολοτούμπα που μπέρδευε τα γέλια με τα κλάματα» και ζωγράφισαν όλα όσα αισθάνεται η ηρωίδα του βιβλίου.
Τέλος, έχοντας στόχο την καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας, λειτούργησε κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς η δανειστική βιβλιοθήκη της τάξης. Τα παιδιά δανείστηκαν τα αγαπημένα τους λογοτεχνικά βιβλία, τα διάβασαν και κατόπιν ζωγράφισαν και έγραψαν όσα τους εντυπωσίασαν.
Β΄ Τάξη
Με αφορμή το περιβαλλοντικό πρόγραμμα που εκπονούν φέτος οι μαθητές της Β’ τάξης με θέμα: « Περιβάλλον και Λογοτεχνία», τα παιδιά προσπάθησαν να ασχοληθούν πολύπλευρα και διαθεματικά, παίρνοντας μέρος σε διάφορες δράσεις. Με στόχο να διαμορφώσουν απόψεις κι αντιλήψεις για περιβαλλοντικά θέματα και προβλήματα, να γίνουν ικανά να αναλάβουν δράσεις για την προστασία του τοπικού τους περιβάλλοντος, να αντιληφθούν την πραγματικότητα με τη βοήθεια της λογοτεχνίας και να οραματιστούν μέσα από την τάση αισιοδοξίας που διαφαίνεται στο παραμύθι, αλλά και να μυηθούν στο αειφορικό πρότυπο του περιβάλλοντος, σε πρώτο στάδιο διάβασαν λογοτεχνικά βιβλία σχετικά με το περιβάλλον, που έφεραν τα ίδια εμπλουτίζοντας τη βιβλιοθήκη της τάξης, όπως «Ο κότσυφας απαιτεί το δάσος να σωθεί» του Β. Ηλιόπουλου, «Ένα δέντρο ζητάει αυλή» της Λ. Παναγιωτοπούλου, «Το δέντρο που το λέγανε Φίλιο» των Ι. Γκάντσερ και Ντ. Ινκιόφ, «Το δέντρο που έδινε» του Σ.Σιλβερστάν, «Ο άνθρωπος που φύτευε δέντρα» του Ζ.Ζιονό και «Η Πρασινοσκουφίτσα και το φλεγόμενο δάσος» της Σ. Κάτσου-Καντάνη.
Στη συνέχεια, αφού ενημερώθηκαν και πλοηγήθηκαν στο πιστοποιημένο εκπαιδευτικό λογισμικό: «Περιβάλλον. Η προστασία του δάσους», παρακολούθησαν την εκπαιδευτική ταινία κινούμενων σχεδίων «Το μαγικό δάσος» στον κινηματογράφο Ολύμπιον και αφού γνώρισαν τον Αρκτούρο και τη δράση του σχετικά με τα ζώα υπό εξαφάνιση σε εκδήλωση του Δημαρχείου Θεσσαλονίκης, αποφάσισαν να γίνουν ενεργοί υποστηρικτές του περιβάλλοντος, γράφοντας δεκάλογους προστασίας του, ακροστιχίδες και συνθήματα και ζωγραφίζοντας πίνακες με το πώς θα γίνει το περιβάλλον αν συνεχιστεί αυτή η αλόγιστη εκμετάλλευση από τους ανθρώπους, αλλά και πώς θέλουν να γίνει το περιβάλλον που ονειρεύονται.
Η ενασχόληση με το περιβάλλον και τη λογοτεχνία έκανε επιτακτική την ανάγκη να γνωρίσουν από κοντά και συγγραφείς που έγραψαν για την προστασία του δάσους και του περιβάλλοντος γενικότερα. Έτσι, συναντήθηκαν στις 4-3-2013 με τον συγγραφέα κ. Χρήστο Μπουλώτη, αφού πρώτα είχαν διαβάσει κι επεξεργαστεί το βιβλίο του «Ο Συννεφόγατος». Εμπνευσμένοι από το βιβλίο, ζωγράφισαν τη σκηνή του παραμυθιού που τους έκανε μεγαλύτερη εντύπωση, σκέφτηκαν ένα διαφορετικό τέλος για το παραμύθι και πήραν φανταστικές συνεντεύξεις από τους ήρωες του παραμυθιού. Ο συγγραφέας, προσεγγίζοντας με τον δικό του ξεχωριστό τρόπο τα παιδιά, συνομίλησε μαζί τους, αντάλλαξε απόψεις και προβληματισμούς κι έλυσε απορίες τους που αφορούσαν τους ήρωες του παραμυθιού. Η ικανοποίηση των παιδιών στο τέλος της συνάντησης ήταν έκδηλη.
Ακόμη, στις 29-3-2013 και 30-3-2013 οι μαθητές συνάντησαν στο βιβλιοπωλείο Κωνσταντινίδης τη συγγραφέα κ. Ελένη Δικαίου. Μέσα από θεατρικά δρώμενα, νοηματικές αφηγήσεις και τραγούδια εξέφρασαν την ανάγκη προστασίας των ζώων από τους ανθρώπους, αλλά και την ανάγκη αποδοχής της διαφορετικότητας του καθενός, όπως αυτά προβάλλονταν στο βιβλίο της «Το αλογάκι, η τυχερή πασχαλίτσα, μια αρκούδα κι εμείς». Η συνομιλία που είχαν μαζί της επιβεβαίωσε την ευαισθησία της για το περιβάλλον, καθώς η αφορμή για το συγκεκριμένο βιβλίο στάθηκε η ανάγκη που ένιωσε να προστατέψει τα ζώα αυτά από την αλόγιστη εκμετάλλευση της φύσης από τον άνθρωπο.
Ολοκληρώνοντας το πρόγραμμα για το δάσος και πριν ασχοληθούν με το θέμα της ανακύκλωσης και της διαχείρισης ενέργειας, τα παιδιά ασχολήθηκαν με παραγωγή λόγου. Κατά τη διάρκεια των ωρών της ευέλικτης ζώνης θέλησαν να γράψουν και να εικονογραφήσουν το δικό τους παραμύθι, εμπνευσμένα κι ευαισθητοποιημένα από όλα τα ερεθίσματα που δέχτηκαν κατά τη διάρκεια του προγράμματος. Με όπλα τους τη δημιουργική γραφή, τη φαντασία και το «συγγραφικό» τους ταλέντο έφτιαξε το κάθε τμήμα ένα παραμύθι, που προβάλλει όλη τους την αγάπη για το περιβάλλον και τη διάθεση τους να το προστατέψουν.
Τέλος, και με αφορμή την επίσκεψη της συγγραφέα κ. Σοφίας Μαντουβάλου στο Σχολείο μας στις 17-1-2013, οι μαθητές διάβασαν κι επεξεργάστηκαν το βιβλίο της «Η Οδοντογλυφίδα που έγινε Ογδοντογλυφίδα». Αφού διασκέδασαν με τις περιπέτειες της Οδοντογλυφίδας και γέλασαν με τα παιχνίδια των λέξεων, εικονογράφησαν τις επιλογές της ηρωίδας κι έφτιαξαν ποιήματα με τις προτεινόμενες λέξεις της ιστορίας. Στο τέλος, ετοίμασαν τα δικά τους «Ζωγραφο…ποιήματα», τα οποία και χάρισαν στη συγγραφέα.
Όλη τους αυτή η δουλειά και η παραγωγή έργου στολίζει την έκθεση που στήθηκε στο Σχολείο μας για τον εορτασμό της Παγκόσμιας Ημέρας Παιδικού Βιβλίου.
Γ΄ Τάξη
Η Γ΄ τάξη στο πλαίσιο του εορτασμού της Παγκόσμιας Ημέρας Παιδικού Βιβλίου θα παρουσιάσει τις δράσεις φιλαναγνωσίας που πραγματοποίησε καθ’ όλη τη σχολική χρονιά. Προκειμένου να αγαπήσουν το βιβλίο και να αρχίσουν να διαμορφώνουν το προσωπικό προφίλ τους, ως αναγνώστες, τα παιδιά καλούνται να έρθουν σε επαφή με το βιβλίο σε καθημερινή βάση σαν μια δεδομένη διαδικασία που συντελείται εντός σχολικής τάξης και στη Δανειστική Βιβλιοθήκη των Αρσακείων Σχολείων Θεσσαλονίκης.
Τα παιδιά συστηματικά δανείζονταν αγαπημένα τους βιβλία που τα ίδια έφεραν, ώστε να οργανωθεί μια μικρή δανειστική βιβλιοθήκη εντός τάξης. Κατόπιν, συζητούσαν με τους συμμαθητές τους και τους παρουσίαζαν το βιβλίο που διάβασαν. Τη δράση τους αυτή θα εκθέσουν στο χώρο του Σχολείου με υλικό από τα αναγνώσματά τους.
Η λογοτεχνία στάθηκε πολύτιμος βοηθός των παιδιών και των εκπαιδευτικών της Γ’ τάξης κατά την υλοποίηση project που αφορούσαν διάφορα γνωστικά αντικείμενα (γλώσσα, ιστορία, θρησκευτικά, μελέτη, κ.ά.). Ειδικότερα, στο μάθημα της Ιστορίας λογοτεχνικά, εικονογραφημένα βιβλία και βιβλία εγκυκλοπαιδικών γνώσεων των παιδιών συνέβαλαν σημαντικά στη διαθεματική προσέγγιση της γνώσης.
Κορύφωση των δράσεων φιλαναγνωσίας, αποτέλεσε για τα παιδιά της Γ΄ τάξης η επίσκεψη αξιόλογων συγγραφέων Παιδικής Λογοτεχνίας στο χώρο του Σχολείου μας. Τα παιδιά διάβασαν και επεξεργάστηκαν βιβλία της κ.Νανίννας Σακκάς-Νικολακοπούλου, του κ.Χρήστου Μπουλώτη και της κ.Ελένης Δικαίου και στη συνέχεια γνώρισαν τους συγγραφείς συζήτησαν μαζί τους, παρουσίασαν τη δουλειά τους στους συγγραφείς και ήρθαν σε επαφή με τον κόσμο της συγγραφής της μυθοπλασίας. Το τελικό αποτέλεσμα που περιλαμβάνει εργασίες, κατασκευές και παιχνίδια θα το παρουσιάσουν στους συμμαθητές τους. Και οι δράσεις δεν σταματούν εδώ…
Δ΄ Τάξη
Στο πλαίσιο της Παγκόσμιας Ημέρας Παιδικού Βιβλίου οι μαθητές/τριες της Δ’ τάξης θα παρουσιάσουν εργασίες τους από το πολιτιστικό πρόγραμμα που υλοποιούν με θέμα: «Ταξίδι στον Χρυσό αιώνα». Για την εκπόνηση του συγκεκριμένου προγράμματος τα παιδιά σε πρώτη φάση διάβασαν το βιβλίο του Φίλιππου Μανδηλαρά « Ο Περικλής και ο Χρυσός Αιώνας» το οποίο αποτέλεσε αφόρμηση για την περαιτέρω αναζήτηση πληροφοριών, τη συγγραφή εργασιών και τη συμπλήρωση φύλλων εργασιών με στόχο τη γνωριμία με τον σπουδαίο Αθηναίο πολιτικό, τις πράξεις και τα μεγάλα έργα του.
Σ’ ένα δεύτερο στάδιο τα παιδιά θα επεξεργαστούν το βιβλίο «Πρώτη γνωριμία με την Αθήνα του Περικλή», της Λήδας Κροντηρά με στόχο να μελετήσουν την κοινωνία της Αθήνας τη λαμπρή αυτή περίοδο αλλά και τη διεξαγωγή συμπερασμάτων για τη σπουδαιότητα της περιόδου αυτής στη διαμόρφωση του σημερινού πολιτισμού.
Επιπλέον, στο πλαίσιο της καλλιέργειας της φιλαναγνωσίας οι μαθητές/τριες της Δ’ τάξης διάβασαν και επεξεργάστηκαν τα βιβλία: «Περιπέτεια στο νησί της κιμωλίας» της Ναννίνας Σακκά-Νικολακοπούλου, «Η παράξενη αγάπη του αλόγου και της λεύκας» του Χρήστου Μπουλώτη και τα «Τα φαντασματάκια της γυάλινης αυλής» της Ελένης Δικαίου. Κατά τη διάρκεια της χρονιάς δόθηκε η δυνατότητα στους/στις μαθητές/τριες να γνωρίσουν τους συγγραφείς και να συζητήσουν μαζί τους. Επιπρόσθετα δουλεύοντας ομαδικά και εμπνευσμένα από το θέμα του κάθε βιβλίου, τα παιδιά δημιούργησαν γραπτές εργασίες, παιχνιδόλεξα και ζωγραφιές.
Ε΄ Τάξη
Οι μαθητές και οι μαθήτριες της Ε’ τάξης εκπονούν φέτος πολιτιστικό πρόγραμμα με τίτλο «Βυζαντινές ψηφίδες». Μέσα από αυτό επιχειρείται οι μαθητές/τριες:
$1§ Να γνωρίσουν πτυχές της βυζαντινής ιστορίας και τέχνης μέσα από διαφορετικές πηγές
$1§ Να έρθουν σε επαφή με όψεις της καθημερινής ζωής των Βυζαντινών
$1§ Να εμβαθύνουν στην βυζαντινή ιστορία της πόλης τους
$1§ Να συγκρίνουν τη Θεσσαλονίκη με μία άλλη βυζαντινή πόλη
$1§ Να ανακαλύψουν κοινά πολιτιστικά στοιχεία και να νιώσουν την ιστορική συνέχεια μέσα από συγκρίσεις της βυζαντινής Θεσσαλονίκης με τη σύγχρονη καθώς και δύο βυζαντινών πόλεων μεταξύ τους
Στο πλαίσιο, λοιπόν, αυτό, κατά τη διάρκεια της χρονιάς διάβασαν κι επεξεργάστηκαν αρκετά βιβλία, κάποια πληροφοριακού χαρακτήρα (σχετικά με την καθημερινή ζωή στο Βυζάντιο), άλλα ιστορικά μυθιστορήματα, καθώς και βιβλία που «παντρεύουν» την ιστορική γνώση με τις εκπαιδευτικές δραστηριότητες.
Παράλληλα, στο πλαίσιο της επαφής με το λογοτεχνικό βιβλίο γενικότερα, οι μαθητές διάβασαν κι επεξεργάστηκαν το βιβλίο «Η κοιλάδα με τις πεταλούδες» της κ. Ελένης Δικαίου, το οποίο συνδυάζει την επιστημονική φαντασία με την καλλιέργεια της οικολογικής ευαισθησίας. Οι μαθητές /τριες είχαν, εξάλλου, την ευκαιρία να γνωρίσουν από κοντά και να συνομιλήσουν με την κ. Δικαίου την 1η Απριλίου, με αφορμή τον εορτασμό της Παγκόσμιας Ημέρας Παιδικού Βιβλίου.
Τα παιδιά εργάστηκαν σε ομάδες και επεξεργάστηκαν κάθε βιβλίο με ιδιαίτερο, δημιουργικό πάντα, τρόπο: συμπλήρωσαν φύλλα εργασίας, δημιούργησαν ηλεκτρονικές παρουσιάσεις, ζωγράφισαν σκηνές των βιβλίων, συνέγραψαν ένα διαφορετικό τέλος ή συμπλήρωσαν ένα επιπλέον κεφάλαιο.
Τέλος, στο πλαίσιο του προγράμματος Αγωγής Υγείας για τον ηλεκτρονικό εκφοβισμό που θα υλοποιηθεί τους μήνες Απρίλιο και Μάιο 2013, οι μαθητές /τριες της τάξης πρόκειται να διαβάσουν και να επεξεργαστούν το βιβλίο του κ.Βαγγέλη Ηλιόπουλου «Delete στον ηλεκτρονικό εκφοβισμό», το οποίο θα αποτελέσει και βασικό κορμό της εκπόνησης του εν λόγω προγράμματος.
Στ΄ Τάξη
Η συμπλήρωση 90 χρόνων από τη μικρασιατική καταστροφή έδωσε την αφορμή στους μαθητές και τις μαθήτριες της Στ΄ τάξης να εντάξουν σε αυτό το πλαίσιο τις δραστηριότητες της τάξης για τον εορτασμό της Παγκόσμιας Ημέρας Παιδικού Βιβλίου. Το ταξίδι στη Σμύρνη της χαράς, της ζωής και της καταστροφής συναρπαστικό σε όλη τη διάρκεια του σχολικού έτους και οδηγός τους το λογοτεχνικό βιβλίο.
Πρώτος σταθμός η επίσκεψη στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης όπου οι μαθητές/τριες αφού παρακολούθησαν την έκθεση και αποσπάσματα της ταινίας «Σμύρνη: Η καταστροφή μιας κοσμοπολίτικης πόλης 1900-1922» εκπόνησαν εκπαιδευτικό πρόγραμμα και ήρθαν έτσι σε μια πρώτη γνωριμία με την κοσμοπολίτικη Σμύρνη που ζωντάνεψε μπροστά τους. Ολοκλήρωσαν τον πρώτο σταθμό σε αυτό το ταξίδι διαβάζοντας μέσα στην τάξη το λογοτεχνικό βιβλίο «Η Υπόσχεση» της AnnaConomos. Πρόκειται για ένα παραμύθι για την ανταλλαγή των πληθυσμών της Ελλάδας και της Τουρκίας μετά τη Μικρασιατική καταστροφή.
Στη συνέχεια η επίσκεψη του συγγραφέα Χρήστου Μπουλώτη στο σχολείο αποτέλεσε το δεύτερο σταθμό στο ταξίδι του αφιερώματος στη Σμύρνη. Οι μαθητές/τριες διάβασαν και επεξεργάστηκαν το βιβλίο «Το άγαλμα που κρύωνε». Μέσα από την ιστορία του μικρού αγάλματος που ξεκίνησε από τη Μικρά Ασία και κατέληξε στο Αρχαιολογικό Μουσείο Αθηνών οι μαθητές έμαθαν για την ιστορία των προσφύγων του 1922 και για το πώς εμπνεύστηκε ο συγγραφέας αυτήν την ιστορία, όντας και ο ίδιος απόγονος προσφύγων όπως και πολλοί μαθητές και μαθήτριες. Ύστερα από αυτή τη συνάντηση τα παιδιά κατέγραψαν, εφόσον είχαν, τους δικούς τους Μικρασιάτες προγόνους και έτσι δημιουργήθηκε ένας χάρτης που απεικονίζει τις περιοχές που ζούσαν πριν και μετά την καταστροφή.
Το ταξίδι ολοκληρώθηκε με την επίσκεψη της συγγραφέα κ. Δικαίου Ελένης. Οι μαθητές/ τριες αφού επεξεργάστηκαν το βιβλίο «Τα κοριτσάκια με τα ναυτικά», δούλεψαν ομαδικά και έφτιαξαν σε μια πρώτη φάση το λογοτεχνικό προφίλ των ηρώων. Το πιο εντυπωσιακό στις εργασίες τους που θα εκτεθούν στο χώρο του σχολείου είναι ότι από τις απαντήσεις τους δίνουν μια εικόνα της Σμύρνης πριν και μετά την καταστροφή. Η ενασχόλησή τους όμως με το βιβλίο δε σταμάτησε εκεί αλλά συνεχίστηκε μιας και έκαναν προσπάθεια να γίνουν οι ίδιοι συγγραφείς και να δώσουν ένα διαφορετικό τέλος στην ιστορία αλλά και να ταυτιστούν με τον ήρωα που ήταν πιο κοντά στο χαρακτήρα τους.
Το ταξίδι στη Σμύρνη μέσα από τη λογοτεχνία έδειξε στα παιδιά πως η Σμύρνη εξακολουθεί να υπάρχει παντού σήμερα στην Ελλάδα στη γλώσσα, στη μουσική, στα φαγητά, στον τρόπο ζωής. Μέσα από την απόλαυση της ανάγνωσης αυτό διαπιστώθηκε με τον καλύτερο τρόπο.
Επιπλέον, στο πλαίσιο της συμπλήρωσης των 100 χρόνων από την απελευθέρωση της Θεσσαλονίκης οι μαθητές της Στ’ τάξης είχαν την ευκαιρία να διαβάσουν και να επεξεργαστούν το βιβλίο της κ.Ναννίνας Σακκά – Νικολακοπούλου «Θάρρος στη Μαύρη Νύχτα». Μέσα από την ηρωίδα Λίλη Βλάχου έμαθαν για την ιστορία του Αρσακείου καθώς και για την περίοδο του Μακεδονικού Αγώνα. Με την επίσκεψη της συγγραφέα στο σχολείο μας τα παιδιά είχαν τη δυνατότητα να συνομιλήσουν μαζί της καθώς και να της παρουσιάσουν τις εργασίες δημιουργικής σκέψης που ετοίμασαν με θέμα για το πώς θα ήταν ο κόσμος μας αν όλα τα σχολεία εξαφανίζονταν. Η επεξεργασία αυτής της ιστορικής περιόδου θα ολοκληρωθεί με την επίσκεψη των μαθητών στο Μουσείο του Μακεδονικού Αγώνα τη Δευτέρα 8 Απριλίου 2013.
Όταν οι Φυσικές Επιστήμες συναντούν την Πληροφορική
Στα μαθήματα της Πληροφορικής και των Φυσικών επιστημών οι μαθητές της Στ’ τάξης εκπόνησαν εργασία με θέμα: «Μεγάλοι φυσικοί και σπουδαίες ανακαλύψεις». Η εργασία αυτή σχετίζεται με τη ζωή και το έργο μεγάλων επιστημόνων που συναντάμε στο μάθημα «Ερευνώ και ανακαλύπτω». Κάθε ομάδα μαθητών ανάλαβε να μελετήσει ένα μεγάλο επιστήμονα. Οι επιστήμονες που μελετήθηκαν και παρουσιάζονται στη Γιορτή Βιβλίου είναι: Δημόκριτος, Αρχιμήδης, Γαλιλαίος, Χουκ, Νεύτων, Φαρενάιτ, Κέλσιος, Φραγκλίνος, Κουλόμπ, Βόλτα, Αμπέρ, Έρστεντ, Φαραντέι, Χένρι, Έντισον, Ράδερφορντ, Αινστάιν, Μπορ.
Αγγλικά
Τα τμήματα αγγλικών στο του Σχολείου μας εκπονούν φέτος το δικό τους πολιτιστικό πρόγραμμα με τίτλο «ο CharlesDickens και η εποχή του». Η επιλογή του παραπάνω θέματος έγινε με αφορμή τον εορτασμό των 200 χρόνων από τη γέννηση του σπουδαίου άγγλου συγγραφέα. Έτσι λοιπόν, οι μαθητές μας είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν διάσημα βιβλία του CharlesDickensόπως OliverTwistκαι Α ChristmasCarol, σε εκδόσεις στην αγγλική γλώσσα που απευθύνονταν στο μαθησιακό τους επίπεδο.
Παράλληλα έγιναν αφιερώματα στη βικτωριανή εποχή με έμφαση στο περιβάλλον και τη ζωή των παιδιών τότε, στις γιορτές, τα έθιμα και τα παιχνίδια τους.
Γενικότερα, όμως, έγινε και φέτος μια μεγάλη προσπάθεια να καλλιεργηθεί η φιλαναγνωσία, στο πλαίσιο πάντα διδασκαλίας της αγγλικής γλώσσας. Με αφορμή, λοιπόν, τη φετινή έκθεση βιβλίου, δημιουργήθηκαν ποικίλες συλλογές μαθητικών εργασιών.
Συγκεκριμένα, στη Γ’ τάξη, οι μαθητές διάβασαν την αγαπημένη ιστορία της μάγισσας Winnie. Περιέγραψαν και ζωγράφισαν σκηνές από την ιστορία και στη συνέχεια αφηγήθηκαν και εικονογράφησαν το δικό τους βιβλίο με πρωταγωνιστές μάγους και μάγισσες δικής τους εμπνεύσεως έτοιμους να διαγωνιστούν, στο ετήσιο συνέδριο μαγισσών, για το καλύτερο μαγικό φίλτρο.
Στη Δ’ τάξη, οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν τον OliverTwist, τον δημοφιλή ήρωα του CharlesDickens, μέσα από το ομώνυμο βιβλίο του συγγραφέα. Περιέγραψαν τις δραματικές αλλαγές στη ζωή του, από το ορφανοτροφείο μέχρι το καινούριο του πλούσιο σπίτι, έγραψαν τις σελίδες στο ημερολόγιό του και προσκάλεσαν τους φίλους του σ’ ένα χαρούμενο πάρτι γενεθλίων. Ακόμη, όταν απήγαγαν τον ήρωα του βιβλίου, οι μαθητές μας έφτιαξαν τις αφίσες που βοήθησαν στον εντοπισμό του. Επιπλέον, γνώρισαν τη δύσκολη ζωή των παιδιών της βικτωριανής εποχής που αγωνίζονταν να επιβιώσουν δουλεύοντας σε εργοστάσια και ορυχεία. Τέλος, είδαν και περιέγραψαν το βικτωριανό σπίτι δημιουργώντας τις δικές τους «σκοτεινές» περιπέτειες μέσα σ’ αυτό.
Στην Ε’ τάξη, οι μαθητές ασχολήθηκαν με τις περιπέτειες του Scrooge από την πασίγνωστη χριστουγεννιάτικη, και όχι μόνο, ιστορία του Α ChristmasCarol. Περιέγραψαν τον ήρωα του Dickens αλλά και εικόνες του βικτωριανού Λονδίνου, αφηγήθηκαν την ιστορία του και έγραψαν διαλόγους και σκηνές που θα μπορούσε να είχε συμπεριλάβει ο ίδιος ο συγγραφέας στο βιβλίο του. Επεκτείνοντας σταδιακά τη σκέψη τους πέρα από το βιβλίο, οι μαθητές μας δημιούργησαν, ακόμη, τις προσευχές του Scrooge στο Θεό αλλά και τις αναφορές του απεσταλμένου του πνεύματος προς Αυτόν. Επίσης, διασκέδασαν ιδιαίτερα κατασκευάζοντας το δικό τους επιτραπέζιο παιχνίδι γνώσεων, εμπνευσμένο από το αγαπημένο τους βιβλίο.
Τέλος, οι μαθητές της Στ’ τάξης διάβασαν κι αυτοί την ιστορία του OliverTwist δίνοντας μάλιστα και τη δική τους κριτική πάνω στο θέμα και το περιεχόμενο του βιβλίου. Επικεντρώθηκαν, όμως, περισσότερο στη δραματοποίηση της υπόθεσης του βιβλίου γράφοντας, έτσι, τις δικές τους σκηνές με περιγραφές αρχικά αλλά και με τους ήρωες του βιβλίου σε μονολόγους και διαλόγους μεταξύ τους. Δημιούργησαν, ακόμη, μια μεγάλη ποικιλία γραμμάτων και σελίδων ημερολογίου μέσα από τις οποίες ζωντανεύουν οι ήρωες του Dickens και η δραματική εποχή τους.
Τέλος, κατασκεύασαν αφίσες και αναφορές της αστυνομίας σχετικά με τις εγκληματικές φυσιογνωμίες του βιβλίου.
Επιπλέον, στη φετινή έκθεση βιβλίου θα υπάρχει και μία συλλογή εργασιών της Στ’ τάξης που γράφτηκαν στο πλαίσιο της συμμετοχής των μαθητών στο διαπανεπιστημιακό πρόγραμμα με τίτλο «UrbanEnvironmentsinTransition».
Γερμανικά
Στο πλαίσιο του εορτασμού της Παγκόσμιας Ημέρας Παιδικού Βιβλίου οι μαθητές και οι μαθήτριες των τμημάτων Γερμανικής Γλώσσας του Σχολείου μας ασχολήθηκαν με δραστηριότητες που προάγουν τόσο τη γλωσσική τους ικανότητα, όσο και την εμπέδωση των γνώσεων τους.
Oι μαθητές/τριες της Γ’ τάξης αφού ήρθαν για πρώτη φορά σε επαφή με λέξεις και έννοιες της γερμανικής γλώσσας, έκαναν εργασίες αποδίδοντας μέρος της γνώσης τους με πρωτότυπο και διασκεδαστικό τρόπο. Μέσω αυτής της διαδικασίας ταυτίστηκαν με τους δύο ήρωες του διδακτικού τους βιβλίου τον Tim και την Tina και έγραψαν προτάσεις δημιουργώντας ατομικές εργασίες. Η ενασχόλησή με γνώριμους πρωταγωνιστές του βιβλίου ήταν για τα παιδιά μια ευχάριστη και δημιουργική διαδικασία.
Oι μαθητές/τριες της Δ’ τάξης δούλεψαν έχοντας ως βασικό άξονα τη γραμματική της γερμανικής γλώσσας. Η γραμματική και συγκεκριμένα τα ρήματα, η κλίση τους και η δημιουργία προτάσεων έγιναν μια εναλλακτική ευχάριστη δραστηριότητα για τους μαθητές. Μια ομάδα μαθητών φωτογραφήθηκε και περιέγραψε τις δραστηριότητες της, ενώ μία δεύτερη ομάδα σχημάτισε προτάσεις παρουσιάζοντας ζωάκια, πεδίο που αγαπούν ιδιαίτερα οι μαθητές. Ο ενθουσιασμός τους που ήταν περίσσιος, η χαρά και η διάθεση τους συντέλεσαν καθοριστικά στη δημιουργία αυτών των εργασιών.
Oι μαθητές/τριες της Ε’ τάξης ασχολήθηκαν με παροιμίες γνωστές στην ελληνική γλώσσα, τις οποίες γνώρισαν και στη γερμανική. Ο κάθε μαθητής κλήθηκε να αποτυπώσει σε ατομική εργασία με το δικό του τρόπο την παροιμία που ανέλαβε. Οι παραπάνω εργασίες εκτίθενται σε μορφή λευκώματος στην έκθεση βιβλίου. Επιπλέον, έπαιξαν ομαδικό παιχνίδι μέσα στην τάξη, κάτι που βοήθησε σημαντικά τους μαθητές να ασχοληθούν διεξοδικά με αυτό το κομμάτι της γνώσης.
Τέλος, οι μαθητές/τριες της Στ’ τάξης παρουσίασαν ατομικές διαθεματικές εργασίες για χώρες της Ευρώπης. Έχοντας ήδη κάνει στο μάθημα της γεωγραφίας εργασίες ανάλογες, ανέλαβε ο καθένας μία χώρα, την οποία παρουσίασε με βάση τις γνώσεις και τις πληροφορίες που συνέλεξε.
Με αφορμή, για ακόμη μια χρονιά, τον εορτασμό των 200 χρόνων από την έκδοση των παραμυθιών των αδερφών Γκριμ όλοι οι μαθητές παρακολούθησαν ταινίες τους και δούλεψαν αντίστοιχα φύλλα εργασίας. Συγκεκριμένα η Γ΄ τάξη είδε το παραμύθι «ο γενναίος Ραφτάκος», η Δ’ τάξη το «Τραπεζάκι στρώσου», η Ε΄ τάξη τον «Παπουτσωμένο γάτο» και τέλος η Στ’ τάξη την «Ωραία κοιμωμένη». Ξεφεύγοντας λοιπόν από το κλασσικό μάθημα ασχολήθηκαν με δημοφιλή και αγαπημένα τους παραμύθια.
Γαλλικά
Στο πλαίσιο του εορτασμού της γιορτής του βιβλίου οι μαθητές των τμημάτων των Γαλλικών για άλλη μια χρονιά ασχολήθηκαν με διαφορετικά θέματα η κάθε τάξη και παρήγαγαν εξαιρετικά βιβλιαράκια. Τα φετινά θέματα ήταν βασισμένα στα βιβλία της κάθε τάξης, με σκοπό την καλύτερη και πιο ευχάριστη εμπέδωση των γραμματικών φαινομένων.
Οι μαθητές της Γ΄ τάξης έφτιαξαν το δικό τους βιβλιαράκι όπου έγραψαν τι τους αρέσει και τι δεν τους αρέσει.
Οι μαθητές της Δ΄ τάξης, σαν μικροί ρεπόρτερς, φωτογράφισαν το σχολείο μας και στη συνέχεια περιέγραψαν την κάθε αίθουσα.
Η Ε΄ τάξη έφτιαξαν αφίσες για να περιγράψουν την αγαπημένη τους ταινία και τους πρωταγωνιστές της.
Η Στ’ τάξη για άλλη μια χρονιά συμμετείχε στο διαγωνισμό Γαλλοφωνίας που διεξήγαγε το Γαλλικό Ινστιτούτο Αθηνών με θέμα παγκόσμιους μύθους. Τα παιδιά μας έγραψαν ένα δικό τους τραγούδι πάνω στην μουσική γνωστού γαλλικού τραγουδιού. Επίσης, έφτιαξαν έντυπα για να περιγράψουν το δωμάτιό τους ή τον χώρο που αγαπούν.