Η επιλογή τού θέματος αυτού προέκυψε από τις συνεχείς ερωτήσεις των μικρών μαθητών και τις απορίες τους σχετικά με το διάστημα, τους πλανήτες, τη Γη μας και κυρίως με το φεγγάρι.
Πώς εμφανίζεται στον ουρανό άλλοτε ολόκληρο και άλλοτε μισοφέγγαρο;
Γιατί δεν το βλέπουμε το πρωί;
Πώς αλλάζει μέγεθος;
Τι υπάρχει πάνω στο φεγγάρι;
Ο σκοπός τού προγράμματος ήταν διπλός. Να ασπαστούν οι μικροί μαθητές τις σημαντικές και δομικές για τη ζωή τους έννοιες τής αλληλεγγύης, τής αλληλοβοήθειας, τής ομαδικότητας και τής συνεργασίας, καθώς και τη δύναμη τής θέλησης, τής υπομονής και τής επιμονής.
Συγχρόνως δε να πάρουν απάντηση σε όλα αυτά τα ερωτήματα σχετικά με το φεγγάρι.
Οδηγός στην οργάνωση τού προγράμματος μας ήταν το λογοτεχνικό βιβλίο “Ο φεγγαροσκεπαστής” τού Eric Puybaret.
Στο βιβλίο αυτό ο Τιμολέων, ο νέος φεγγαροσκεπαστής, καταφέρνει, μετά από πολλές δοκιμασίες, να σκεπάσει το φεγγάρι και να χαρίσει στον κόσμο τα μισοφέγγαρα με τη βοήθεια μιας ομάδας ανθρώπων, οι οποίοι δημιουργούν με τη συνεργασία τους και την επιμονή τους μια ανθρώπινη αλυσίδα, που ανεβάζει τον Τιμολέοντα στο φεγγάρι.
Σε κάθε δράση τού προγράμματος αφενός έλαβαν οι μαθητές μας τις επιστημονικές απαντήσεις πού αναζητούσαν και αφετέρου ενισχύθηκε η ομαδοσυνεργατική εργασία με σκοπό πάντα να αντιληφθούν οι μαθητές τη δύναμική τής ομαδικής εργασίας και τής συνεργασίας.
Στο πλαίσιο τής υλοποίησης τού προγράμματος πραγματοποίησαν ποικίλες δράσεις:
- Επισκέφθηκαν το Πλανητάριο, όπου παρακολούθησαν την εκπαιδευτική ταινία με τίτλο “Μια βόλτα στο φεγγάρι”.
- Επισκέφθηκαν το εργαστήριο Φυσικής των Αρσακείων Σχολείων, όπου με την καθοδήγηση τής κ. Μ. Γιαννοπούλου, δασκάλας, οι μαθητές συμμετείχαν σε σχετικά πειράματα.
- Επισκέφθηκαν το Μουσείο Φυσικής Ιστορίας, όπου η κ. Φ. Τριπολιτσιώτου παρουσίασε εκπαιδευτικό πρόγραμμα σχετικό με τις φάσεις τής σελήνης.
- Επισκέφθηκαν την παιδική βιβλιοθήκη των Αρσακείων Σχολείων, όπου οι μαθητές αναζήτησαν βιβλία σχετικά με το φεγγάρι και έπειτα τα δανείστηκαν για να τα διαβάσουν.
- Κατασκεύασαν στο μάθημα τής Μαθηματικής-Δημιουργικής Σκέψης μια φεγγαρόφωτη πολιτεία, χρησιμοποιώντας γεωμετρικά σχήματα.
- Ζωγράφισαν στο μάθημα τής Μελέτης Περιβάλλοντος τις φάσεις τής σελήνης.
- Κατασκεύασαν στο μάθημα των Εικαστικών το φεγγάρι με πηλό και δημιούργησαν με την καθοδήγηση τής κ. Σ. Παπαχρήστου ομαδική εργασία.
- Δημιούργησαν παζλ.
- Έφτιαξαν στο μάθημα των Αγγλικών, με την καθοδήγηση των καθηγητριών τους κ. Ζ. Κουτσογιάννη, Α. Δάνδουρα και Ι. Ιωακείμ, τα dioramas, που είναι θεματικά κουτάκια.
Επίσης, έμαθαν σχετικό λεξιλόγιο, τραγούδησαν το τραγούδι “Twinkle, twinkle, little star” και έπαιξαν ομαδικά το παιχνίδι "Moon Rock Throw". - Διάβασαν και επεξεργάστηκαν σχετικά λογοτεχνικά βιβλία. Από την επεξεργασία των βιβλίων προέκυψαν και τα λόγια τού δρώμενου που παρουσίασαν οι μαθητές.
- Διδάχτηκαν και ερμήνευσαν, με την καθοδήγηση τής κ. Β. Παπαγιαννοπούλου, τα τραγούδια τής παρουσίασης.
- Φιλοτέχνησαν ατομικές και ομαδικές εικαστικές εργασίες.
Στο τέλος τής εκδήλωσης οι γονείς περιηγήθηκαν στην έκθεση με τις ατομικές και τις ομαδικές εικαστικές δημιουργίες των μαθητών.
Για την υλοποίηση και την παρουσίαση τού διαθεματικού–πολιτιστικού προγράμματος εργάστηκαν οι δασκάλες τής Α´τάξης κ. Ν.Φιλιππίδη και Ν. Καρανάτσιου, σε συνεργασία με τις καθηγήτριες των ειδικοτήτων.
Τη γενική επιμέλεια και τον συντονισμό τού προγράμματος είχε η Διευθύντρια τού Γ´Αρσακείου Δημοτικού Σχολείου κ. Στυλιανή Μέλλιου–Κοτρωνιά.
View the embedded image gallery online at:
https://arsakeio.gr/gr/psychico/psychico-elementary-c/diathematikes-ergasies/32610-mia-volta-sto-feggari-0#sigProId2efacce960
https://arsakeio.gr/gr/psychico/psychico-elementary-c/diathematikes-ergasies/32610-mia-volta-sto-feggari-0#sigProId2efacce960