«Πέφτω από τα σύννεφα»! Είναι η απάντηση των γονέων όταν το σχολείο τούς ενημερώνει για συμπεριφορές εκτός ορίων...
Η Ημερίδα «Πέφτω από τα σύννεφα 2024» είχε δύο κεντρικά ζητήματα: τη διαχείριση θυμού εφήβων και ενηλίκων και την κυβερνοασφάλεια.
Στο πλαίσιο των σχεδίων δράσης: «Διαχείριση θυμού και συμπεριφοράς» και «Ασφαλές Διαδίκτυο», με στόχο την ανάδειξη τού ευαίσθητου ψυχισμού των εφήβων και παράλληλα την ενδυνάμωση των σχέσεων και τής συνεργασίας σχολείου και γονέων, την Παρασκευή 12 Ιανουαρίου 2024 και ώρα 17:00 με 20:30, το Α΄ Αρσάκειο Γυμνάσιο Ψυχικού διοργάνωσε επιμορφωτική συνάντηση για γονείς και εκπαιδευτικούς με ομιλίες ειδικών οποία ολοκληρώθηκε με επιτυχία.
Ευχαριστούμε τον Καθηγητή τού Τμήματος Ψηφιακών Συστημάτων τού Πανεπιστημίου Πειραιώς κ. Χρήστο Ξενάκη, την Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Παιδιατρικής-Εφηβικής Ιατρικής, Ιατρική Σχολή Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών κ. Αρτέμιδα Τσίτσικα, τη Χειρουργό Οφθαλμίατρο MD, MSc κ. Δέσποινα Δ. Καφετζή, την Ψυχολόγο – Ερευνήτρια τού Πανεπιστημίου τής Uppsala κ. Ακριβή Κονιδάρη και την Προϊσταμένη Συμβουλευτικών Υπηρεσιών τής Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας, Ψυχολόγο MSc, PhD(c) κ. Ξένια Ι. Παρασκευοπούλου.
Δείτε εδώ την πρόσκληση και το πρόγραμμα.
Οι εισηγήσεις ήταν οι εξής:
1. «Κυβερνοασφάλεια: προβλήματα και προοπτικές», Χρήστος Ξενάκης, Καθηγητής τού Τμήματος Ψηφιακών Συστημάτων τού Πανεπιστημίου Πειραιώς.
2. «Παιδιά, έφηβοι και διαδίκτυο-ενίσχυση τής λειτουργικής γονεϊκότητας», Άρτεμις Τσίτσικα, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Παιδιατρικής-Εφηβικής Ιατρικής, Ιατρική Σχολή Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΕΚΠΑ), Επιστημονική Υπεύθυνος Μονάδας Εφηβικής Υγείας (Μ.Ε.Υ.), Β Παιδιατρική Κλινική ΕΚΠΑ, Νοσοκομείο Παίδων «Π. & Α. Κυριακού»,Υπεύθυνη Προγραμμάτων Κατάρτισης του Υπουργείου Υγείας, Διευθύντρια ΠΜΣ «Στρ. Αναπτυξιακής και Εφηβικής Υγείας», Πρόεδρος Ελληνικής Εταιρείας Εφηβικής Ιατρικής (ΕΕΕΙ).
3. «Πέφτω από τα σύννεφα, κίνδυνοι των ματιών των εφήβων στην καθημερινότητα», Δέσποινα Δ. Καφετζή, MD, MSc, Χειρουργός Οφθαλμίατρος, Συνεργάτης τής Οφθαλμολογικής Κλινικής και τού Οφθαλμολογικού Τμήματος τού Νοσοκομείου «Υγεία».
4. «Επικαλυπτόμενα συναισθήματα – Διαφορετικές μορφές έκφρασης θυμού στην εφηβική ηλικία», Ακριβή Κονιδάρη, Ψυχολόγος, Ερευνήτρια Πανεπιστημίου Uppsala-Sweden.
5. «Πέφτουμε που πέφτουμε από τα σύννεφα, ας πέφτουμε με αλεξίπτωτο!», Ξένια Ι. Παρασκευοπούλου, Προϊσταμένη Συμβουλευτικών Υπηρεσιών τής Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας, Ε. Ψυχολόγος - MSc Σχολικής Ψυχολογίας, PhD(c).
Την Ημερίδα τίμησαν με την παρουσία τους: Η Επόπτρια των Σχολείων τής Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας κ. Βασιλική Παπαπέτρου-Μουρσελά, ο Πρόεδρος του Τμήματος Ψηφιακών Συστημάτων τού Πανεπιστημίου Πειραιώς κ. Γεώργιος Ευθύμογλου, η Διευθύντρια τού Αρσακείου Νηπιαγωγείου Ψυχικού κ. Αναστασία Νικολοπούλου, η Γενική Γραμματέας κ. Μίκα Μπάρμπα και η Ταμίας κ. Κατερίνα Αθανασοπούλου τού Συνδέσμου Αποφοίτων τής Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας (ΣΑΦΕ), ο Πρόεδρος κ. Γεώργιος Βεντούρης και ο Γενικός Γραμματέας κ. Κωνσταντίνος Στεριάδης τού Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων τού Α΄ Αρσακείου Γυμνασίου, γονείς, κηδεμόνες και εκπαιδευτικοί των Σχολείων μας.
Η εκμάθηση τής διαχείρισης του θυμού και τής συμπεριφοράς στους εφήβους εντός ενός σύγχρονου σχολικού περιβάλλοντος κρίνεται πλέον αναγκαία. Καθώς τα συναισθήματα όπως ο θυμός αποτελούν φυσικό μέρος τής ανθρώπινης εμπειρίας, η κατανόηση και η αναγνώρισή τους είναι σημαντικές για τη διατήρηση της ψυχικής υγείας και ευημερίας των μαθητών. Οι μαθητές που δύνανται να διαχειριστούν τον θυμό και τα συναισθήματά τους επικοινωνούν αποτελεσματικά, αναπτύσσουν υγιείς κοινωνικές σχέσεις και τείνουν να αποφεύγουν τη σύγκρουση. Ως προς την εκμάθηση τής διαχείρισης τής συμπεριφοράς των μαθητών, αυτή συμβάλλει στη δημιουργία και τη διατήρηση υγιών σχέσεων μεταξύ των μελών τις σχολικής κοινότητας. Τέλος, η σωστή διαχείριση θυμού και συμπεριφοράς συμβάλει στην αποτροπή της βίας και της εκφοβιστικής συμπεριφοράς των μαθητών εντός του σχολικού περιβάλλοντος. Αντιθέτως, η αδυναμία διαχείρισης των συναισθημάτων, ιδίως του θυμού, μπορεί να επιφέρει δυσκολία στη συγκέντρωση, στην επίτευξη στόχων, αίσθημα δυσφορίας, σύγκρουση, με αποτέλεσμα να επηρεάζει αρνητικά τις επιδόσεις των μαθητών.
Με το Σχέδιο Δράσης «Διαχείριση θυμού και συμπεριφοράς» επιδιώκονται τα εξής :
1. Η κατανόηση των συναισθημάτων και των αναγκών των εφήβων, η ενθάρρυνση και ενίσχυση των μαθητών και των μαθητριών να ανακαλύψουν τα αίτια των συναισθημάτων τους (λεκτικοποίηση του συναισθήματος).
2. Η γνωστοποίηση στους μαθητές και τις μαθήτριες των ορίων συμπεριφορών ώστε να μην καταπατώνται τα ανθρώπινα δικαιώματα.
3. Η επιμόρφωση μαθητών, εκπαιδευτικών και γονέων ως προς τη διαχείριση θυμού και συμπεριφοράς από ειδικούς.
Με το Σχέδιο Δράσης «Ασφαλές Διαδίκτυο» επιδιώκονται τα εξής :
α) Ενημέρωση και επιμόρφωση γονέων για τους κινδύνους που διατρέχουν οι έφηβοι κατά την πλοήγησή τους στο Διαδίκτυο και
β) ενημέρωση των μαθητών και των μαθητριών για τη σωστή και ασφαλή χρήση του διαδικτύου.
Οι δυο δράσεις είναι συμπληρωματικές με την έννοια ότι μόνο η ενημέρωση των γονέων ή μόνο η ενημέρωση των μαθητών δεν μπορεί να συμβάλει ουσιαστικά στην προστασία των εφήβων. Είναι αναγκαία όσο ποτέ η αγαστή και στενή συνεργασία μεταξύ σχολείου και οικογένειας μιας και η εμπλοκή των εφήβων στο διαδίκτυο γίνεται υποχρεωτική από πολύ μικρή ηλικία δηλαδή στην αρχή τής σχολικής τους ζωής.
Η επίβλεψη των γονέων στην ενασχόληση των παιδιών τους με το διαδίκτυο, είναι στις πιο πολλές περιπτώσεις ανύπαρκτη λόγων περιορισμένων γνώσεων σε ότι αφορά τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές και το διαδίκτυο. Διακατέχονται από μια φοβία για χρήση της τεχνολογίας που πολλές φορές καταλήγει σε αδιαφορία. Η κινητοποίηση των γονέων για επιμόρφωση σε θέματα διαδικτύου είναι η μεγαλύτερη πρόκληση για το Σχολείο αφού η προσέλευση σε τέτοιες εκδηλώσεις είναι από ελάχιστη έως μηδαμινή.
Από την άλλη η μη συνειδητοποιημένη χρήση του διαδικτύου από τους εφήβους μπορεί να έχει δυσμενής επιπτώσεις όπως: υποκλοπή προσωπικών πληροφοριών, εκφοβισμός (cyber bullying) και εκμετάλλευση από αγνώστους, ανεπιθύμητη αλληλογραφία (spam), εθισμό, κ.λ.π.
Οι στόχοι είναι:
1) Προστασία από την έκθεση στις οθόνες (Κοπιωπία) και από την συνεχή έκθεση σε δυνατούς ήχους κυρίως από τα ακουστικά που συνδέονται στα κινητά.
2) Προστασία από κακόβουλα λογισμικά και αποφυγή πολύωρης απασχόλησης (εθισμός).
3) Παρότρυνση των γονέων να ασχολούνται περισσότερες ώρες με τα παιδιά και κυρίως να έχουν ρόλο επιβλέποντα κατά την πλοήγηση των παιδιών τους στο διαδίκτυο.
Για να δείτε αναλυτικά τις ομάδες, τους συντονιστές και τα σχέδια δράσης τού Α΄ Αρσακείου Γυμνασίου Ψυχικού ακολουθήστε τον σύνδεσμο, εδώ.