Από την Σπυριδούλα Γ. Δημητρακοπούλου, M.Ed. Φιλόλογο του Α΄ Αρσακείου Λυκείου Ψυχικού
Θυμάμαι σημαίνει αντιστέκομαι!
Ογδόντα τέσσερα ολόκληρα χρόνια πέρασαν από εκείνη την ένδοξη στιγμή της ιστορίας μας κι ακόμη μνημονεύουμε το έπος του ‘40. Φαίνεται παράδοξο ότι γιορτάζουμε όχι τη λήξη, αλλά την έναρξη ενός πολέμου.
Η άρνηση της Ελλάδας να αποδεχθεί τις αξιώσεις του ιταλικού φασιστικού καθεστώτος πέρασε στον Τύπο της εποχής με τη λέξη «ΟΧΙ» που παρουσιάσθηκε για πρώτη φορά ως τίτλος στο κύριο άρθρο της εφημερίδας Ελληνικό Μέλλον στις 30 Οκτωβρίου. Η άρνηση αυτή, ωστόσο, ταυτόχρονα αποτελούσε και μια μεγάλη κατάφαση…ΌΧΙ στην τυραννία, στη βαναυσότητα, στον ευτελισμό της ανθρώπινης αξιοπρέπειας, αλλά ΝΑΙ στην ελευθερία, στη δημοκρατία, ναι στον άνθρωπο!
Και γι’ αυτό, οι στιγμές αυτές χαράχτηκαν στη συλλογική ιστορική μνήμη όχι μόνο των Ελλήνων, αλλά της ανθρωπότητας. Η μάχη της Ελλάδας κατά των ιταλικών και γερμανικών δυνάμεων προκάλεσε παγκόσμια κατάπληξη. Σε έναν κόσμο που είχε καταληφθεί από τον φασισμό, καταπτοημένο από τον αήττητο μέχρι τότε Άξονα, έλαμψε και πάλι το φως της ελπίδας ενάντια στη βαρβαρότητα. Συγχαρητήρια μηνύματα έφθαναν από όλους τους ηγέτες του κόσμου. Οι New York Times έγραφαν ότι: «σ’ έναν μόλις μήνα το μικρό ελληνικό κράτος διέλυσε τον κακό εφιάλτη που σκότιζε το πνεύμα του δημοκρατικού κόσμου». Αλλά ακόμη και ο ίδιος ο Αδόλφος Χίτλερ το ‘41 θα παραδεχτεί δημόσια ότι από όσους αντιπάλους αντιμετώπισε: «μόνο οι Έλληνες…πολέμησαν με παράτολμο θάρρος και ύψιστη περιφρόνηση προς τον θάνατο».
Στο πλαίσιο της συνεργασίας του Α΄ Αρσακείου Γενικού Λυκείου Ψυχικού με τις Συμβουλευτικές Υπηρεσίες των Σχολείων της Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας, πραγματοποιήθηκαν ενημερωτικές συναντήσεις του κ. Παντελή Κατηνιώτη, Καθηγητή – Συμβούλου Επαγγελματικού Προσανατολισμού, με τους μαθητές των τριών Ομάδων Προσανατολισμού της Γ΄ τάξης. Μέσω των συναντήσεων αυτών επιδιώχθηκε η ενδελεχής και αξιόπιστη ενημέρωση των μαθητών μας σχετικά με τις Σχολές και τα Πανεπιστημιακά Τμήματα στα οποία οδηγεί η φοίτηση σε καθεμία από τις τρεις Ομάδες Προσανατολισμού, προκειμένου να ενδυναμωθούν τα κίνητρά τους για μελέτη και να ενισχυθεί η προσήλωσή τους στην επίτευξη των στόχων τους.
Πιο συγκεκριμένα, όσον αφορά στο περιεχόμενο των εν λόγω παρουσιάσεων, στην αρχή έλαβε χώρα μια σύντομη περιγραφή του συστήματος πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και των νέων συντελεστών βαρύτητας των πανελλαδικώς εξεταζομένων μαθημάτων ανά Πανεπιστημιακό Τμήμα στο κάθε επιστημονικό πεδίο. Εν συνεχεία, αναλύθηκαν λεπτομερώς στους μαθητές οι κατευθύνσεις/ τομείς, ενδεικτικά μαθήματα του προγράμματος σπουδών και οι τομείς απασχόλησης των Πανεπιστημιακών Τμημάτων, στα οποία οδηγεί η Ομάδα Προσανατολισμού που έχουν επιλέξει.
Αναλυτικότερα, την Τετάρτη 16 Οκτωβρίου, οι μαθητές των Τμημάτων Γ4 και Γ5 του πολυτεχνικού τομέα της Ομάδας Προσανατολισμού των Θετικών Σπουδών & Σπουδών Υγείας παρακολούθησαν την ανάλυση των Τμημάτων του 2ου Επιστημονικού Πεδίου (Θετικές Επιστήμες και Πολυτεχνικές Σχολές). Ακολούθησε, την Τρίτη 22 Οκτωβρίου, η παρουσίαση των Τμημάτων του 1ου Επιστημονικού Πεδίου (Νομικές, Πολιτικές, Κοινωνικές και Ανθρωπιστικές Επιστήμες) στους μαθητές του Γ1 της Ομάδας Προσανατολισμού των Ανθρωπιστικών Σπουδών. Την Τρίτη 29 Οκτωβρίου, στους μαθητές του Γ6 της Ομάδας Προσανατολισμού Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής αναλύθηκαν τα Πανεπιστημιακά Τμήματα του 4ου Επιστημονικού Πεδίου (Επιστήμες Πληροφορικής, Σχολές Διοίκησης Επιχειρήσεων και Οικονομικά Τμήματα). Τέλος, την Τετάρτη 30 Οκτωβρίου, οι μαθητές των Τμημάτων Γ2 και Γ3 του ιατρικού τομέα της Ομάδας Προσανατολισμού των Θετικών Σπουδών & Σπουδών Υγείας παρακολούθησαν την ανάλυση των Τμημάτων του 3ου Επιστημονικού Πεδίου (Επιστήμες Υγείας και Ζωής, Παραϊατρικές Σπουδές και Γεωπονικές Σχολές).
Αδιαμφισβήτητα, οι ενημερωτικές αυτές συναντήσεις υπήρξαν ιδιαιτέρως ευεργετικές για τους μαθητές του Σχολείου μας, ενόψει των κρίσιμων αποφάσεων που θα κληθούν να λάβουν σύντομα σχετικά με την εκπαιδευτική και την επαγγελματική τους πορεία μετά την αποφοίτησή τους από το Λύκειο.
Στο πλαίσιο της συνεργασίας του Α΄ Αρσακείου Γενικού Λυκείου Ψυχικού με τις Συμβουλευτικές Υπηρεσίες των Σχολείων της Φ.Ε., πραγματοποιήθηκαν ενημερωτικές συναντήσεις του κ. Παντελή Κατηνιώτη, Καθηγητή – Συμβούλου Επαγγελματικού Προσανατολισμού και του κ. Γεώργιου Γεωργουλέα, Σχολικού Ψυχολόγου, με τους μαθητές και τις μαθήτριες των τεσσάρων τμημάτων της Α΄ τάξης του Σχολείου μας. Σκοπός των συναντήσεων αυτών, οι οποίες διεξήχθησαν από τις 8 έως τις 11 Οκτωβρίου 2024, ήταν η παροχή στήριξης στους μαθητές αναφορικά με την αποδοτικότερη οργάνωση της μελέτης τους και την αποτελεσματική διαχείριση του χρόνου τους, καθώς και η προαγωγή της ψυχικής τους υγείας.
Kατά τη διάρκεια των συναντήσεων αυτών δόθηκε στα παιδιά η ευκαιρία να μιλήσουν σχετικά με τις απαιτήσεις του Λυκείου σε σύγκριση με τις αντίστοιχες του Γυμνασίου, τις ποικίλες δραστηριότητες στις οποίες συμμετέχουν, καθώς και για τις μεθόδους μελέτης που χρησιμοποιούν. Επίσης, οι μαθητές αναφέρθηκαν σε θετικές καθημερινές τους συνήθειες και ενασχολήσεις που αποτελούν πηγές προσωπικής στήριξης και στις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν στην καθημερινή διαχείριση του χρόνου τους. Επιπλέον, επισημάνθηκαν σε αυτούς από τα Στελέχη των Συμβουλευτικών Υπηρεσιών ποικίλοι παράγοντες που δυσχεραίνουν τις προσπάθειές τους, καθώς και εντοπίστηκαν δυσλειτουργικές αντιλήψεις σχετικά με τη διαχείριση των ποικίλων υποχρεώσεών τους.
Εν συνεχεία, οι μαθητές μίλησαν για τους στόχους τους και ανέλυσαν τις σκέψεις τους αναφορικά με την επιλογή ομάδας προσανατολισμού που θα ακολουθήσουν στη Β΄ και στη Γ΄ Λυκείου. Τόσο ο κ. Κατηνιώτης, όσο και ο κ. Γεωργουλέας τους τόνισαν πως τα Στελέχη των Συμβουλευτικών Υπηρεσιών βρίσκονται διαρκώς στη διάθεσή τους, προκειμένου να τους υποστηρίξουν στη λήψη των αποφάσεών τους, καθώς και στην πορεία τους προς τις Πανελλαδικές Εξετάσεις.
Τέλος, πραγματοποιήθηκε συζήτηση με τους μαθητές, από την οποία αναδείχθηκε η ανάγκη κατάρτισης ενός εξατομικευμένου προγράμματος, το οποίο θα εξασφαλίζει τον απαιτούμενο χρόνο μελέτης, αλλά και θα προβλέπει επαρκή χρόνο ξεκούρασης και ενασχόλησης με δραστηριότητες αναψυχής (συναντήσεις με φίλους, συμμετοχή σε αθλητικές, καλλιτεχνικές και κοινωνικές δραστηριότητες, επικοινωνία με τους γονείς, κ.ά.).
Οι ενημερωτικές αυτές συναντήσεις αποτελούν μέρος των δράσεων που υλοποιούνται στο Σχολείο μας με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ψυχικής Υγείας (10 Οκτωβρίου 2024).