Πρώτη Έκθεση Εσωτερικής Αξιολόγησης του Εκπαιδευτικού Έργου της Σχολικής Μονάδας (έτος αναφοράς: 2020-2021), εδώ
Ετήσια έκθεση εσωτερικής αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου της σχολικής μονάδας 2021-2022, εδώ.
«Δοκιμή μοτίβων του γερμανικού ρομαντισμού στη θεματογραφία της ποίησης για την Ελληνική Επανάσταση του 1821».
Μία δραστηριότητα δημιουργικής γραφής και ζωγραφικής του τμήματος Ζώνης της Α΄ τάξης, του σχολ. έτους 2020-21. Στο έντυπο παρουσιάζεται το θεωρητικό πλαίσιο του μαθήματος, έργα των μαθητών και σχολιασμός τους από τον υπεύθυνο καθηγητή του τμήματος, κ. Κ. Θεοδώρου, θεατρολόγο (Κλικ στην πρώτη εικόνα αριστερά)
«Η διδασκαλία τής Επανάστασης του 1821 στο μάθημα της Ιστορίας στην Ελλάδα και την Τουρκία πρέπει να αντικατασταθεί με μια κοινή ιστορία και στα δύο κράτη». Βίντεο από το αγώνισμα διττών λόγων που προετοίμασαν οι μαθητές/-τριες του τμήματος Ζώνης της Α΄ τάξης του σχολ. έτους 2020-21, με τον καθηγητή τους κ. Η. Ανδροβιτσανέα. (Κλικ στη μεσαία εικόνα)
Στο πλαίσιο τής ευαισθητοποίησης των εφήβων σχετικά με την έμφυλη βία κατά των γυναικών και των κοριτσιών, ένα θέμα εξαιρετικά σημαντικό και επίκαιρο, και με στόχο την πρόληψη και την καταπολέμησή της, από τον μήνα Φεβρουάριο τού 2022, υλοποιείται στο Β΄Αρσάκειο-Τοσίτσειο Λύκειο Εκάλης για τους μαθητές τής Β΄τάξης εγκεκριμένο από το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων εκπαιδευτικό πρόγραμμα με τίτλο «Ο κόσμος από την αρχή»εδώ.Πρόκειται για το αποτέλεσμα τής συνεργασίας τού Κέντρου Ερευνών για Θέματα Ισότητας (ΚΕΘΙ) με τη UNICEF, με αφορμή τη Σύμβαση τής Κωνσταντινούπολης, το πρώτο νομικά δεσμευτικό εργαλείο που οδηγεί στην ποινικοποίηση σχετικών πρακτικών.
Αρχικά πραγματοποιήθηκε μια εισαγωγική δραστηριότητα, ώστε οι μαθητές να αποκτήσουν μια συνολική εικόνα για τις έννοιες που θα τους απασχολήσουν (το θεωρητικό πλαίσιο) και για να γίνει σαφής ο γενικότερος σκοπός τής παρέμβασης. Στη συνέχεια έγινε από μαθητές/-τριες νοηματική ανάγνωση των ιστοριών τού βιβλίου τής Μαρίας Κατσαμά, που παρουσιάζουν κάποιες από τις περιπτώσεις βίας κατά των νεαρών κοριτσιών.
Μετά από την ανάγνωση κάθε ιστορίας ακολούθησε συζήτηση και ποικίλες δραστηριότητες (δημιουργική γραφή, δραματοποίηση, δημιουργία συννεφόλεξου και διαδικτυακής αφίσας) σύμφωνα με τις αρχές τής βιωματικής μάθησης, τής επεξεργασίας εννοιών-πληροφοριών, τής ομαδοσυνεργατικής μεθόδου και τής επίλυσης προβλήματος.
Μερικά από τα έργα των μαθητών μπορείτε να δείτε εδώ.
Την υλοποίηση τού προγράμματος, που θα συνεχιστεί και τον Μάρτιο 2022, έχουν αναλάβει οι κ. Αν. Ανέστη, θεολόγος, Ε. Σταματέλλου, φιλόλογος, και Στ. Κουλάδη, φιλόλογος. Τους μαθητές καθοδήγησε στο Εργαστήριο Πληροφορικής η κ. Εμμ. Φραγκουλοπούλου, καθηγήτρια Πληροφορικής.
«Και σαν ακολουθήσει
η μεγάλη έκρηξη
Θα ξετυλιχθούν τα κουβάρια των ονείρων
Ώστε η αγάπη μου
να γίνει ύπαρξη
Έτσι για να πάρουν τα όνειρά μου εκδίκηση
Περιμένω να γίνω φως
ανέσπερο
στις γειτονιές του κόσμου».
Η Ανάσταση (απόσπασμα), Γ. Ποταμιάνου
Χριστός Ανέστη!
Αγαπητοί γονείς, αγαπημένοι μας μαθητές και μαθήτριες,
το ελπιδοφόρο μήνυμα της Ανάστασης ας χαρίσει σε όλους μας τη δύναμη και τη σοφία να πορευτούμε με σταθερά βήματα στη δύσκολη πραγματικότητα που βιώνουμε. Ιδιαίτερες ευχές στα παιδιά μας της Γ’ Λυκείου, που σύντομα θα ολοκληρώσουν τη φοίτησή τους στη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση και θα κληθούν να «ξετυλίξουν τα κουβάρια των ονείρων τους». Μακάρι οι προσπάθειές τους να στεφθούν με επιτυχία και τα ίδια να γίνουν το «ανέσπερο φως» που θα ανατείλει σε έναν καλύτερο κόσμο.
«Σ' αυτό τον κόσμο, που ολοένα στενεύει, ο καθένας μας χρειάζεται όλους τους άλλους. Πρέπει ν' αναζητήσουμε τον άνθρωπο, όπου και να βρίσκεται. Όταν, στο δρόμο της Θήβας, ο Oιδίπους συνάντησε τη Σφίγγα κι αυτή του έθεσε το αίνιγμά της, η απόκρισή του ήταν: ο άνθρωπος. Τούτη η απλή λέξη χάλασε το τέρας. Έχουμε πολλά τέρατα να καταστρέψουμε. Ας συλλογιστούμε την απόκριση του Oιδίποδα.»
Γ. Σεφέρης, Απόσπασμα από την ομιλία του στη Στοκχόλμη κατά την τελετή απονομής του βραβείου Nόμπελ.
Η φετινή σχολική χρονιά ας «πλατύνει» τον κόσμο μας, ας μας οδηγήσει σε μια ουσιαστική εκπαιδευτική διαδικασία που θα «χαλάσει» τα σύγχρονα «τέρατα» εστιάζοντας στην απάντηση του Oιδίποδα, στον άνθρωπο.
Θερμές ευχές για μια δημιουργική σχολική χρονιά!
Ο Σύλλογος Διδασκόντων και η Διεύθυνση του Β' Αρσακείου-Τοσιτσείου ΓΕΛ Εκάλης
Την Τετάρτη 26 Οκτωβρίου 2022 οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές/-τριες τού Β΄ Αρσακείου-Τοσιτσείου Λυκείου Εκάλης συγκεντρωθήκαμε στο θέατρο για τον εορτασμό τής εθνικής επετείου.
Το Α΄μέρος ήταν αφιερωμένο στη Σημαία μας. Ως σημαιοφόροι ορίστηκαν οι μαθητές τής Γ΄τάξης Ιωάννης Λουμάκης (28η Οκτωβρίου) και Θεοδώρα Φουμάκη (25η Μαρτίου).
Ως πρώτος παραστάτης για την 28η Οκτωβρίου ορίστηκε η Θεοδώρα Φουμάκη και για την 25η Μαρτίου ο Ιωάννης Λουμάκης.
Δεύτερος παραστάτης, μεταξύ των ισοβαθμισάντων μαθητών τής Γ΄ τάξης Σπ. Βασιλόπουλο, Εμμ. Γρατσία, Αφρ. Δρίβα, Αν. Πάντζαλη και Ν. Χαντηλάρη, ορίστηκε ο Αναστάσιος Πάντζαλης.
Παραστάτες ορίστηκαν από τη Β΄ τάξη οι μαθητές/-τριες: Κωνσταντίνος-Σταύρος Μαρμαράς και Εμμελίν Σερέτ-Παυλή (25η Μαρτίου), Μαρίνα Τσακάλογλου-Θεοδώρου (28η Οκτωβρίου) και από την Α΄τάξη η μαθήτρια Ναταλία Φλίγγερ.
Στη συνέχεια μαθητές και μαθήτριες τού Α΄ Αρσακείου-Τοσιτσείου Λυκείου Εκάλης παρουσίασαν θεατρικό δρώμενο, πλαισιωμένο από τραγούδια.
Η σχέση παρελθόντος, παρόντος, μέλλοντος και η σύνδεσή τους με την έννοια τού χρέους ήταν ο κύριος θεματικός άξονας τής εμπνευσμένης αυτής γιορτής, τής οποίας τους συντελεστές ευχαριστούμε θερμά.
Ας κρατήσουμε ως τροφή για σκέψη τους στίχους τού Κωστή Παλαμά, που αναγράφονται στην πρόσκληση-πρόγραμμα και οι οποίοι συμπυκνώνουν το κεντρικό μήνυμα τού αφιερώματος: «Χρωστάμε και σε όσους ήρθαν, πέρασαν, θα ‘ρθούνε, θα περάσουν. Κριτές, θα μας δικάσουν οι αγέννητοι, οι νεκροί».
Κορύφωση των εορταστικών εκδηλώσεων αποτέλεσε η μεγάλη μαθητική παρέλαση τής 28ης Οκτωβρίου, στην οποία συμμετείχαν με υποδειγματικό τρόπο οι μαθητές/-τριές μας (σημαιοφόρος και παραστάτες).
Στις 8 Νοεμβρίου, με αφορμή την εορτή των Ταξιαρχών, το Β’ Αρσάκειο-Τοσίτσειο Γ.Ε.Λ. Εκάλης τίμησε με εκδήλωση στο θέατρο των Τοσιτσείων Σχολείων τη μνήμη των ευεργετών, Μιχαήλ και Ελένης Τοσίτσα, Αποστόλου και Αναστασίας Αρσάκη. Αφού τελέστηκε θρησκευτικό μνημόσυνο και Αρτοκλασία από τον Αιδεσιμολογιώτατο πατέρα Ελισσαίο, ακολούθησε ομιλία και παρουσίαση για τη ζωή και το έργο των ευεργετών από τους μαθητές της Β’ τάξης, Χριστίνα Κολιτσοπούλου και Μανώλη Λιωνή. Η τιμητική αυτή εκδήλωση συνιστά σημείο αναφοράς για τα σχολεία μας, καθώς, εκτός από λαμπρή γιορτή της Ορθόδοξης Εκκλησίας αποτελεί και μια έκφραση εθνικού χρέους. Ας θυμόμαστε ότι οι μεγάλοι ευεργέτες, τους οποίους μνημονεύουμε, αποδείχθηκαν οι φύλακες άγγελοι του έθνους μας, αφού σε μια δύσκολη περίοδο της ελληνικής ιστορίας, διατήρησαν άσβεστη την ελπίδα για την αναγέννηση ενός ολόκληρου λαού.
Την ευθύνη για τη διοργάνωση της εκδήλωσης είχε το Β’ Αρσάκειο-Τοσίτσειο Γ.Ε.Λ. Εκάλης και την επιμέλειά της η κ. Αναστασία Ανέστη, θεολόγος του σχολείου μας. Παρακολούθησαν μαθητές/-τριες και εκπαιδευτικοί των Γυμνασίων και Λυκείων της Εκάλης.
«Υπερασπίσου το παιδί
γιατί αν γλιτώσει το παιδί
υπάρχει ελπίδα.» Π. Σιδηρόπουλος
Η Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού υιοθετήθηκε από τη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ το 1989, για να αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζονται τα παιδιά, μετατρέποντάς τα από παθητικούς αποδέκτες φιλανθρωπίας σε ανθρώπινα όντα με ένα ξεχωριστό σύνολο δικαιωμάτων. Η Σύμβαση αναγνωρίζει ότι η παιδική ηλικία είναι μια ευάλωτη στιγμή και ότι τα παιδιά χρειάζονται ειδική φροντίδα και προστασία.
Τα κράτη που είναι μέλη της Σύμβασης οφείλουν να διασφαλίζουν ότι όλα τα παιδιά αντιμετωπίζονται χωρίς καμία διάκριση, έχουν προστασία, πρόσβαση σε υπηρεσίες όπως εκπαίδευσης και υγείας, έχουν ευκαιρίες ανάπτυξης της προσωπικότητας, ικανοτήτων και ταλέντων τους, μεγαλώνουν σε ευτυχισμένο περιβάλλον με αγάπη και κατανόηση.
Το 2020 συνολικά 81.000 γυναίκες και κορίτσια δολοφονήθηκαν παγκοσμίως είτε από μέλος της οικογένειάς τους είτε από ερωτικό σύντροφο. Ο αριθμός αντιστοιχεί σε μία δολοφονία κάθε 10 δευτερόλεπτα. Μακάρι να μην υπήρχαν αυτά τα στοιχεία, όμως υπάρχουν. Δεν κλείνουμε τα μάτια μας. Στη βία απαντάμε με πολιτισμό. Εκπαιδεύουμε τους νέους, μιλώντας για την έμφυλη βία με τρόπο κατάλληλο για την ηλικία τους και με τη βοήθεια ειδικά σχεδιασμένων εκπαιδευτικών προγραμμάτων. Στο Β’ Αρσάκειο-Τοσίτσειο ΓΕΛ Εκάλης, για δεύτερη χρονιά, υλοποιούμε με τους μαθητές και τις μαθήτριες της Β’ τάξης το πρόγραμμα του Κ.Ε.Θ.Ι. (Κέντρο ερευνών για θέματα ισότητας) για την πρόληψη και αντιμετώπιση της έμφυλης βίας, με τίτλο «Ο κόσμος από την αρχή» (κείμενο Ελένης Κατσαμά). Μέσα από τρεις ιστορίες προσεγγίζουμε διαφορετικές περιπτώσεις βίας κατά νεαρών κοριτσιών, καταλαβαίνουμε ότι δεν πρέπει να υπάρχει καμία ανοχή στη βία, σε καμία μορφή και σε κανένα είδος της. Μοιραζόμαστε αυτά που μας προβληματίζουν και όταν πρόκειται για σοβαρά ζητήματα απευθυνόμαστε σε ενήλικα άτομα που εμπιστευόμαστε. Και όλοι μαζί προσπαθούμε να «φτιάξουμε τον κόσμο από την αρχή.»
Όταν μιλάμε για εθελοντισμό σκεφτόμαστε ότι θέλουμε… Θέλουμε να δώσουμε από το περίσσευμα της καρδιάς μας, ίσως και από το υστέρημα των υλικών μας αγαθών. Ενδεχομένως όμως αυτό που προτάσσουμε τελικά είναι η θέλησή μας να βγούμε από τον εαυτό μας και να συναντήσουμε τους αναγκεμένους άλλους.
Όπως αναφέρει και ο θεολόγος Θανάσης Παπαθανασίου σε μια συνέντευξή του: «Η αγάπη είναι το μεδούλι της ανθρώπινης ύπαρξης και το κορυφαίο κριτήριο της χριστιανικής ύπαρξης. Αλλά έχει γίνει μια φθαρμένη λέξη. Λησμονείται ότι η αγάπη είναι κάτι που θέλει δύναμη πολλή και άσκηση γερή και άνοιγμα στον άλλον. Αγάπη είναι το άνοιγμά μου σε κάποιον που είναι όχι-εγώ. Και μιλώ για άνοιγμα θυσιαστικό. Ο άλλος να γίνεται όρος της ύπαρξής μου, και να ψευτίζω, αν υπάρχω από μόνος μου. Κατά τις μέρες των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς, λοιπόν, γίνονται διάφορες συγκρούσεις μέσα στον άνθρωπο. Από τη μια νιώθει ότι η αγάπη είναι το μόνο ουσιαστικό πράγμα, η μόνη αυθεντικότητα, ανώτερη ακόμη κι από την υγεία. Κάθε άνθρωπος, αν αποκρούσει κάπως τους περισπασμούς και την πολυπραγμοσύνη της αγχωτικής καθημερινότητας και αφουγκραστεί την ψυχούλα του, θα ακούσει μια πανανθρώπινη παράκληση: Θέλουμε να αγαπηθούμε και να αγαπάμε. Δίχως αυτά μένουμε λειψοί, εφιαλτικά λειψοί. Από την άλλη, όμως, χρειάζεται κόπος για να δεις ποιο αξίζει να είναι τελικά το «αντικείμενο» της αγάπης σου. Αν στρέψω την αγάπη μου σε κάτι που τελικά θα γίνει στάχτη, η ζωή μου θα βυθιστεί στο κενό. Αν όμως η αγάπη (το επαναλαμβάνω: η θυσιαστική αγάπη) είναι ο τρόπος ύπαρξης του άπειρου και αιώνιου Θεού, τότε είναι κάτι που δεν γίνεται στάχτη, κάτι που δεν θα υποταχτεί στη φτήνια και στον θάνατο».
Με τον εθελοντισμό λοιπόν προσπαθούμε να αφήσουμε στην άκρη τη μίζερη καθημερινότητα και ό,τι μας κρατάει δέσμιούς της, να ξεβολευτούμε, για να βρούμε και να βοηθήσουμε τον Άλλο έχοντας στο μυαλό μας ότι η εθελοντική προσφορά αποτελεί μια πολυμορφική διαδικασία και στάση ζωής και όχι μια τυχαία και αποσπασματική πράξη φιλανθρωπίας.
Αναστασία Ανέστη, θεολόγος του Β’ Αρσακείου-Τοσιτσείου ΓΕΛ Εκάλης