Αγαπημένα μας παιδιά,
Κάθε παιδί είναι μια υπόσχεση. Είστε μια ελπιδοφόρα υπόσχεση. Η εκπλήρωσή της εξαρτάται και από το σχολείο. Φοιτάτε σε ένα σχολείο με πολύ ξεχωριστά χαρακτηριστικά. Ένα σχολείο με παράδοση, ένα σχολείο ιστορικό και την ίδια στιγμή ένα σχολείο σύγχρονο, που διαρκώς εξελίσσεται και προσαρμόζεται στα νέα δεδομένα και ζητούμενα, ένα σχολείο που αφουγκράζεται τις ανάγκες του σημερινού μαθητή. Ένα σχολείο που παρέχει παιδεία ποιοτική και πολύπλευρη. Ένα σχολείο εξωστρεφές. Ένα σχολείο πολιτισμού. Ένα σχολείο που συμπορεύεται με την ψηφιακή εποχή και παράλληλα καλλιεργεί στους μαθητές του κοιτίδες ανθρωπιάς. Ένα σχολείο που σας παρέχει στέρεες γνώσεις και φροντίζει να καλλιεργήσει μέσα από στοχευμένες δράσεις τις καλλιτεχνικές σας ευαισθησίες, τις συναισθηματικές και κοινωνικές σας δεξιότητες, την ικανότητα να επιλύετε προβλήματα. Που μαζί με την οικογένειά σας, συνεισφέρει στην οικοδόμηση αρχών και ήθους, ώστε να εξελιχθείτε σε νέους πολύπλευρους, με όραμα, με στόχους και ανθεκτικότητα, με σεβασμό και αγάπη προς τον Συνάνθρωπο, με υψηλό ήθος, κοφτερό νου και τρυφερή καρδιά. Φοιτάτε σε ένα σχολείο πολυδιάστατο και δραστήριο, που σας δίνει την ευκαιρία να συμμετέχετε σε δραστηριότητες αθλητικές, καλλιτεχνικές, επιστημονικές, γνωστικές, πνευματικές, ψυχαγωγικές, με στόχο να γνωρίσετε καλύτερα τον εαυτό σας και τους άλλους, να αναμετρηθείτε με τον εαυτό σας και να συναγωνιστείτε με τον συμμαθητή σας, να αγαπήσετε ακόμα περισσότερο τη διαρκή μάθηση και εξέλιξη.
Αγαπημένα μας παιδιά,
Στις διαδρομές αυτής της χρονιάς, ό,τι πρόσημο κι αν αποκτήσουν, θα είμαστε οι συνοδοιπόροι σας, οι συνταξιδευτές, οι καθοδηγητές και οι εμψυχωτές σας.
Η Μνήμη αποτελεί την έννοια κλειδί, την πυρηνική έννοια του εορτασμού των Επετείων: σκοπός αυτών των εκδηλώσεων είναι να παραμένουν ενεργά στη συλλογική μνήμη σημαντικά γεγονότα που όρισαν τις εξελίξεις και την πορεία του έθνους μας. Κι αυτό γιατί η Μνήμη, η Ιστορική Μνήμη εν προκειμένω, αποτελεί ισχυρό καταλύτη του πώς ερμηνεύουμε το παρελθόν αλλά και του πώς προσλαμβάνουμε το παρόν και σχεδιάζουμε το μέλλον.
Ο Άνθρωπος είναι μία δέσμη από μνήμες. Η σπουδή της Ιστορίας, λειτουργώντας προστατευτικά απέναντι στη λήθη και αποκαλυπτικά απέναντι στην α-λήθεια, είναι στην ουσία σπουδή του Ανθρώπου. Γνώση της ελληνικής ιστορίας σημαίνει γνώση του ελληνικού λαού και της ελληνικής ψυχής.
Αναφορικά με την ιστορική μνήμη, πριν από αρκετά χρόνια, μια μαθήτρια Γυμνασίου, με αφορμή τη σημερινή επέτειο, είχε γράψει τα εξής
Όσο πιο μικρή είναι μια χώρα, όσο πιο μικρός είναι ένας λαός τόσο εντονότερες πρέπει να είναι οι ιστορικές μνήμες του, τόσο ισχυρότερες και συχνότερες οι αναδρομές του στα ιστορικά γεγονότα που σφράγισαν την ύπαρξη και την επιβίωσή του ως έθνους. Γιατί ένα μικρό έθνος χρειάζεται μεγάλες αντοχές! Και οι αντοχές αντλούνται από τη συνειδητοποίηση των μεγάλων στιγμών της ιστορίας ενός λαού, από τις στιγμές που ένας λαός υπερβαίνει τα ελαττώματα, τις ελλείψεις και τις αδυναμίες του, για να υψωθεί στη σφαίρα των πραγματικών αξιών, σ’ αυτές που διακρίνουν και καταξιώνουν τον Άνθρωπο και τον κάνουν να μεγαλουργεί.
Με αυτές τις σκέψεις, ας ανανεώσουμε, με αφορμή τη συγκεκριμένη εθνική επέτειο, την προσπάθειά μας να παραμείνουμε προσηλωμένοι και ενωμένοι στο όραμα της Ελευθερίας, της Προόδου και της Ειρήνης. Και ας ελπίσουμε ότι όσα γράφει ο Γ. Ρίτσος στο ποίημά του «Οκτώβρης 1940» κάποτε, μια μέρα, σύντομα θα επαληθευτούν:
[…] Νικούμε. Νικούμε
Πάντα νικάει το δίκιο!
Μια μέρα θα νικήσει ο άνθρωπος.
Μια μέρα η λευτεριά θα νικήσει στον πόλεμο. […]
Η εικόνα που συνοδεύει το κείμενο είναι Προμετωπίδα της ποιητικής σύνθεσης του Οδυσσέα Ελύτη «Άξιον Εστί».
Δεκαπέντε μαθητές και μαθήτριες τής Β΄ τάξης τού Αρσακείου Γενικού Λυκείου Ψυχικού συμμετείχαν στο 9ο Συνέδριο ATSMUN (Arsakeia Tositseia Schools Model United Nations Conference), που διεξήχθη στην Πάτρα, από τις 2 έως τις 5 Νοεμβρίου2023, με θέμα «Συνεργασία, Πρόληψη, Ψυχική Ανθεκτικότητα – Ο κόσμος σε μια κρίσιμη καμπή: θάρρος ή αλήθεια;»(C.P.R. Cooperation Prevention Resilience - The world at breaking point: truth or dare?).
Το ATSMUN είναι μια τριήμερη προσομοίωση των διασκέψεων και των εργασιών που πραγματοποιούνται στα Ηνωμένα Έθνη και απευθύνεται σε μαθητές Γυμνασίου, Λυκείου αλλά και σε φοιτητές Πανεπιστημίου. Σκοπός των διασκέψεων αυτών είναι η ευαισθητοποίηση και η αφύπνιση τής νέας γενιάς σε ό,τι αφορά σε διεθνή θέματα υψίστης σημασίας. Δίνεται, επίσης, η δυνατότητα στους συμμετέχοντες να εξοικειωθούν με τον κόσμο τής διπλωματίας, συμμετέχοντας σε επιχειρηματολογία, διαπραγμάτευση και συμβιβασμό. Δεδομένου ότι η επίσημη γλώσσα τού Συνεδρίου είναι τα Αγγλικά, δίνεται, παράλληλα, η ευκαιρία στους μαθητές να τελειοποιήσουν τις γλωσσικές αλλά και τις ρητορικές τους δεξιότητες, αφού πρέπει να εκφωνήσουν ομιλίες μπροστά σε κοινό.
Υπάρχουν μέσα στη ζωή των λαών μερικές ημερομηνίες κρίσιμες, που είναι ορόσημα και σταθμοί. Τα ορόσημα αυτά είναι συγχρόνως αφετηρίες για νέα ξεκινήματα. Αυτές οι ημερομηνίες υψώνονται σαν παρατηρητήρια και από την υψηλότατη κορυφή τους μπορεί ένα έθνος να αγναντέψει όλη την περιπέτεια της ιστορικής του διαδρομής.
Μέγιστο γεγονός στην ιστορία του Ελληνικού Έθνους είναι η επανάσταση του 1821, χωρίς την οποία δε θα μπορούσε να νοηθεί το παρόν της ζωής του. Με γράμματα που θ’ αντέχουν πάντοτε στον χρόνο οι νεότερες γενιές όλων των λαών θα μαθαίνουν το υψηλό φρόνημα της γενιάς των Ελλήνων του ’21, που πέτυχε την επιβίωση της Ελληνικής φυλής, η οποία στις μεγάλες στιγμές της, στις μεγάλες της εξάρσεις, έδωσε διδάγματα στους λαούς, τόσα και τέτοια, που ξεπερνούν το μέτρο της υλικής και ποσοτικής της δύναμης και αντοχής και κατατάσσονται δικαιωματικά στις περιοχές των θρύλων.
Ο Αγώνας του 1821 είναι άγρια και επιβλητική οργή λαού που συναισθάνεται την αρχαία ευγένειά του, λαού που σπάζει τα δεσμά της ξένης τυραννίας, αποφασίζει να διακινδυνεύσει όλα για όλα και ή να νικήσει ή να εκλείψει. «Χαίρε, ω Χαίρε, Ελευθεριά!». Φθόγγος χαρμόσυνος που εγκαινιάζει το 1821, το έτος Ανάστασης του Ελληνισμού. Αιώνων μαρτύρια ανήκουστα και πόνοι ανέκφραστοι μετουσιώνονται τώρα στον νικηφόρο αυτόν παιάνα που απαλύνει τα πονεμένα των Ελλήνων στήθη. […]
Με αυτή τη βάση είναι δυνατό να κατανοηθεί το νόημα της ελληνικής Ελευθερίας, όπως τη δημιούργησε το ’21 και την τραγούδησε ο Σολωμός. Σταθερό όραμα της ψυχής των αγωνιστών είναι η πίστη ότι ο Άνθρωπος παίρνει αξία μόνο όταν κινήσει ελεύθερα όλες τις δυνάμεις του και τις συνθέσει κατά τα μέτρα της αρετής και της νοημοσύνης του. Η ελληνική Ελευθέρια και σαν επίτευγμα των αγωνιστών και σαν σύλληψη στη σολωμική ποίηση είναι οντότητα μοναδική και αναντικατάστατη. Είναι θεότητα ελληνική που συγκεντρώνει όλο τον πόνο και την δόξα του λαού. Κύριο γνώρισμα της είναι η πανταχού παρουσία της στον ελληνικό χώρο, γιατί όλοι ενσαρκώνουν το πνεύμα της. Η Ελευθερία στην ποίηση του Σολωμού είναι ενέργεια ψυχής και όχι αφηρημένη ιδέα. Συμπυκνώνει την αδυναμία του ανθρώπου από τη φύση του να συμβιβαστεί με την οποιασδήποτε μορφής καταπίεση, έστω και αν προσφέρονται σ’ αυτόν παραχωρήσεις και ανταλλάγματα για τα οποία ουδέποτε γνωρίζει χάρη ή ευγνωμοσύνη.
Απόσπασμα από τον Πανηγυρικό Λόγο της Φιλολόγου του Αρσακείου Γενικού Λυκείου Ψυχικού κ. Μ. Γραμματικού
«Τα ανθρώπινα δικαιώματα ξεκινούν από μέρη μικρά, (…) που δεν φαίνονται σε κανέναν χάρτη του κόσμου. Ωστόσο, είναι ο κόσμος του κάθε ατόμου, η γειτονιά που μένει, το σχολείο ή η σχολή που πηγαίνει, το εργοστάσιο, η φάρμα ή το γραφείο στο οποίο εργάζεται. (…) Αν αυτά τα δικαιώματα έχουν μικρή σημασία εκεί, τότε έχουν μικρή σημασία και οπουδήποτε αλλού.» Eleanor Rooselvet
Το σχολείο μας συμμετέχει και φέτος στο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα «Βουλή των Εφήβων: Βήματα Δημοκρατίας – Κάνοντας πράξη τη συμμετοχή». Στόχος του προγράμματος αυτού είναι οι μαθητές και οι μαθήτριες της Α΄ και Β΄ τάξης μέσα από στοχευμένες δράσεις να συνειδητοποιήσουν την αξία της συμμετοχής, του διαλόγου και της συνεργασίας σε όλες τις πτυχές της ζωής (διαπροσωπική, σχολική, κοινωνική, πολιτική). Να ενημερωθούν για τα θεμελιώδη δικαιώματά τους και -μέσω του δημοκρατικού διαλόγου- να τα συνδέσουν οργανικά με την καθημερινή τους εμπειρία, εκφράζοντας ελεύθερα την άποψή τους για την ερμηνεία της έννοιας του δικαιώματος, καθώς και για παραβιάσεις που εντοπίζουν. Να εκπαιδευτούν ακόμα περισσότερο στο να συμμετέχουν, να συνδιαλέγονται και να συμπράττουν. Να προσδιορίσουν και να εξοικειωθούν με όλα τα + που διαμορφώνουν τον δημοκρατικό κόσμο!
Επιλεγμένος μαθητής θα εκπροσωπήσει το Σχολείο στην ΚΗ΄ Σύνοδο, που θα πραγματοποιηθεί στη Βουλή των Ελλήνων τον Σεπτέμβριο 2024.
Το πρόγραμμα υλοποιούν με τις παρεμβάσεις τους η Διευθύντρια του Αρσακείου Γενικού Λυκείου Ψυχικού κ. Μ. Δουζίνα, η Φιλόλογος κ. Μ. Γραμματικού και ο Καθηγητής Πληροφορικής κ. Π. Χρήστου.
Δίνω το χέρι στη δικαιοσύνη
Διάφανη κρήνη κορυφαία πηγή
Ο ουρανός μου είναι βαθύς κι ανάλλαχτος
Ό, τι αγαπώ γεννιέται αδιάκοπα
Ό,τι αγαπώ βρίσκεται στην αρχή του πάντα.
Ένα και δυό τη μοίρα μας δεν θα την πει κανένας
Ένα και δυο. Τη μοίρα του ήλιου θα την πούμε εμείς.
Οδυσσέας Ελύτης, Ήλιος ο Πρώτος, εκδ. Ίκαρος, 2014
Αγαπημένα μας παιδιά,
Ο Οδυσσέας Ελύτης στην ποιητική του συλλογή «Ήλιος ο Πρώτος» αποτυπώνει την ελπιδοφόρα και ανίκητη δύναμη της νιότης, την οποία εσείς φέρετε. Τη δύναμη που σας ωθεί να αναγεννήσετε ό,τι αγαπάτε. Τη δύναμη που σας επιτρέπει να ορίσετε ό,τι πιο προκλητικά απαιτητικό: τη μοίρα του ήλιου.
Πιστέψτε στην απόφανση του ποιητή: «ό,τι αγαπώ γεννιέται αδιάκοπα».
Με εσωτερική δύναμη, επιμονή και αποφασιστικότητα, επαληθεύστε την διαπίστωση του ποιητή: «Τη μοίρα του ήλιου θα την πούμε εμείς».
Η επιτυχία σας ανήκει!
Η Διευθύντρια και ο Σύλλογος Καθηγητών του Αρσακείου Γενικού Λυκείου Ψυχικού
Στο Αρσάκειο Γενικό Λύκειο Ψυχικού, στο πλαίσιο τής εξομάλυνσης και τής ενίσχυσης των μεταξύ των μαθητών σχέσεων, προβάλλονται ως αναγκαίες οι δράσεις εκείνες που οδηγούν στη σύσφιξη και την ομαλοποίηση των σχέσεων των μαθητών, στην καλλιέργεια δεξιοτήτων κοινωνικοποίησης, στην εσωτερίκευση τής έννοιας τού σεβασμού και τού αυτοσεβασμού, τού συναγωνισμού, τής συνεργασίας, στην ανάπτυξη τής τεχνικής ομαλής επίλυσης των διαφωνιών ή των διαφορών μέσω τού διαλόγου και τής αλληλοβοήθειας, αλλά και στη διαχείριση και την εκτόνωση έντονων συναισθημάτων που σχετίζονται με τη φορτισμένη περίοδο τής εφηβείας ή με καταστάσεις εντός ή εκτός σχολείου που βιώνουν οι μαθητές.
Κατά το σχολικό έτος 2023-2024 πραγματοποιήθηκαν δράσεις για την ευαισθητοποίηση των μαθητών σε ποικίλους τομείς, με στόχο την καλλιέργεια τής προσωπικότητας των μαθητών, την ανάπτυξη κοινωνικών σχέσεων μεταξύ τους στη βάση τής αλληλεγγύης και τού σεβασμού τής προσωπικότητας τού άλλου, την ευαισθητοποίηση των μαθητών σε θέματα που χαρακτηρίζουν έναν «ενεργό πολίτη» (ενσυναίσθηση, ενεργός δράση, υποχρεώσεις και δικαιώματα), τη δημιουργία συναισθήματος ασφάλειας, εμπιστοσύνης, συνεργασίας και αποδοχής στον χώρο τού σχολείου κ.ά. Πιο συγκεκριμένα, υλοποιήθηκαν δράσεις που σχετίζονται με:
• την προσφορά βοήθειας στις ευάλωτες ομάδες. Υλοποιήθηκαν δράσεις προσφοράς ειδών πρώτης ανάγκης στο Άσυλο Ανιάτων και στον Σύλλογο «Η Αγκαλιά». Σε συνεργασία με το Αρσάκειο Νηπιαγωγείο Ψυχικού υλοποιήθηκε δράση συλλογής καπακιών για την αγορά αμαξιδίου.
• τη φροντίδα για την υγεία και την ασφάλεια. Υλοποιήθηκαν ενημερωτικές συναντήσεις για την οδική ασφάλεια και την ασφάλεια στο διαδίκτυο. Οι μαθητές συμμετείχαν επίσης σε σεμινάριο Πρώτων Βοηθειών από τον Ερυθρό Σταυρό.
• την άμβλυνση εκφάνσεων τής βίας και ενίσχυσης της συνεργασίας και της δημοκρατικότητας στο σχολείου με τη συμμετοχή των μαθητών στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα τής Βουλής των Εφήβων «Βήματα Δημοκρατίας – Κάνοντας Πράξη τη Συμμετοχή» ΚΗ΄ Σύνοδος 2023 – 2024» μέσα από βιωματικές δράσεις και παιχνίδια ρόλων, την κριτική πρόσληψη κειμένων, την ελεύθερη έκφραση, το θεατρικό παιχνίδι και τη δημιουργική γραφή. Παράλληλα, ξεκίνησε πρόγραμμα επιμορφώσεων των καθηγητών στον θεσμό της Διαμεσολάβησης.
• την κατανόηση τής σχέσης τής δημοκρατίας και των ανθρωπίνων δικαιωμάτων με δράσεις όπως τη συμμετοχή στο 22ο Συμπόσιο ΟΥΝΕΣΚΟ, στη 47η Συνδιάσκεψη Επιλογής Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου Νέων, στο Διεθνές Συνέδριο MilanMUN 2024 και στη Βουλή των Εφήβων.
• την ενθάρρυνση τής συνεργασίας και την εκμάθηση των προϋποθέσεων τής ομαδικής δουλειάς μέσα από δράσεις αμιγώς συνεργατικές, όπως είναι η συμμετοχή στο 3ο Μαθητικό Συνέδριο «Νέοι, Ελλάδα, Ευρώπη», σε ομαδικά αθλήματα, και σε ομαδικές δραστηριότητες (όπως Συμμετοχή της Α΄ τάξης στη «Σκυταλοδρομία του ΕΥ» με λέξη-κλειδί την «ΕΥτυχία» - Σεπτέμβριος 2023 κ.ά.).
• Την ευαισθητοποίηση για το θέμα της Νησιωτικότητας και των εναλλακτικών πηγών ενέργειας με συμμετοχή ομάδας μαθητών στο 3ο Μαθητικό Συνέδριο «Νέοι, Ελλάδα, Ευρώπη» με εισήγηση με θέμα: «Οραματιζόμενοι μια έξυπνη οικολογική οικονομία για την Ελληνική νησιωτικότητα».
• Διοργάνωση εργαστηρίων ψυχικής ενδυνάμωσης και δράσεων ευαισθητοποίησης και ευνσυναίσθησης όπως:
Εργαστήριο Συναισθημάτων για μαθητές: παρεμβάσεις από Σχολικούς Ψυχολόγους Σχολείου στην Α΄ και Β΄ τάξη για ψυχική ενδυνάμωση και ευαισθητοποίηση/ενεργοποίηση ενσυναίσθησης (από Σεπτέμβριο – ανά 15μερο ή ανά μήνα σε όλες τις τάξεις).
Εργαστήριο Συναισθημάτων για γονείς: δίωρη παρέμβαση από τον κ. Γεωργουλέα. Σχολικού Ψυχολόγου των Αρσακείων Σχολείων, (12/3/2024) με στόχο την αναγνώριση των έντονων συναισθημάτων του παιδιού και του γονέα προς το παιδί, τη σχολική επίδοση, τη σχολική συμπεριφορά και τη διαχείρισή τους.
Πρόγραμμα διαχείρισης μελέτης, χρόνου και άγχους – Συμβουλευτικές Υπηρεσίες – Σχολικοί Ψυχολόγοι και Σύμβουλος Επαγγελματικού Προσανατολισμού (Α΄, Β΄ και Γ΄ Τάξη) (από τον Σεπτέμβριο 2023 έως τον Μάρτιο 2024).
Παρακολούθηση του βραβευμένου δημιουργικού ντοκιμαντέρ ισλανδικής παραγωγής «Raise the Bar» και συζήτηση πάνω στα θέματα που θίγονται (αυτοσεβασμός και σεβασμός, ισχυροποίηση απέναντι στη λεκτική και ψυχολογική βία, διεκδίκηση δίκαιης αντιμετώπισης, πάλη προσωπικής εξέλιξης) (7/3/2024).
Παρουσίαση και συζήτηση αναφορικά με την ενδοσχολική βία (τι είναι, πώς ορίζεται, είδη της, «προφίλ» αυτού που ασκεί τη βία και αυτού που δέχεται τη βία, ενδεδειγμένη αντίδραση) από τη Διευθύντρια του Αρσακείου Γενικού Λυκείου Ψυχικού (7/3/2024).
Παρέμβαση εκπαιδευτικού Θεολόγου του σχολείου, κατόπιν έγκρισης του Συλλόγου Καθηγητών και σε συνεργασία με την Ψυχολογική Υπηρεσία, για τον σχολικό εκφοβισμό σε τμήμα της Β΄ τάξης (διαμόρφωση «γωνιάς» επικοινωνίας των μαθητών στον πίνακα ανακοινώσεών τους και ανάρτηση σε αυτόν θεμάτων που τους απασχολούν, προκειμένου να συζητηθούν) (από τον Ιανουάριο 2024).
Παρεμβάσεις στη Β΄ τάξη για την Ημέρα αναπηρίας (4/12/2023).
Παρεμβάσεις στις τάξεις στο πλαίσιο της «Παγκόσμιας Ημέρας Ψυχικής Υγείας» (10/10/2023).
Το Αρσάκειο Γενικό Λύκειο Ψυχικού επικεντρώθηκε για άλλη μία σχολική χρονιά στην παροχή βοήθειας και καθοδήγησης προς τους μαθητές σχετικά με την επαγγελματική τους προοπτική μέσα από την επικοινωνία με καταξιωμένους επιστήμονες, επαγγελματίες και φορείς, αλλά και με στοχευμένες παρεμβάσεις των Συμβουλευτικών Υπηρεσιών των Αρσακείων.
Η αναγκαιότητα τής δράσης αυτής κρίθηκε απαραίτητη, καθώς ο μαθητής στον χώρο τού σχολείου θα ανακαλύψει τις κλίσεις και τα ταλέντα του, θα διαμορφώσει το όραμά του και θα ιεραρχήσει τους στόχους του. Η συνεργασία τού Σχολείου με την κοινότητα έδωσε τη δυνατότητα στους μαθητές να έρθουν σε επαφή με φορείς και με πρόσωπα που παρείχαν ενημέρωση, καθοδήγηση και έμπνευση στις μελλοντικές επαγγελματικές επιλογές τους. Σε αυτό το πλαίσιο και με αυτή τη στόχευση προγραμματίστηκαν και υλοποιήθηκαν οι ακόλουθες δράσεις:
• Οκτώβριος 2023 – Μάιος 2024: συναντήσεις με τις Συμβουλευτικές Υπηρεσίες των Σχολείων για θέματα επαγγελματικού προσανατολισμού.
• Νοέμβριος 2023: ενημέρωση των μαθητών τής Γ΄ τάξης για τις πανεπιστημιακές σχολές τού 1ου επιστημονικού πεδίου.
• Οκτώβριος 2023: παρέμβαση από τις Ψυχολογικές Υπηρεσίες των Σχολείων και δράση για τη διαχείριση τού άγχους και άλλων έντονων συναισθημάτων, που ενδέχεται να δυσκολεύουν το όραμα των μαθητών για τη φοιτητική-επαγγελματική τους διαδρομή.
• Φεβρουάριος 2023: παρακολούθηση ομιλιών στο πλαίσιο εκδήλωσης με θέμα τις επαγγελματικές προοπτικές των μαθητών Β΄ τάξης – συνεργασία με ΕΚΠΑ, Νομική Σχολή, Πανεπιστήμιο Πειραιώς, Φιλοσοφική Σχολή κ.ά. Συγκεκριμένα οι μαθητές παρακολούθησαν ομιλία από καθηγητές τής Νομικής Σχολής τού Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, τού Τμήματος Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών τού Πανεπιστημίου Πειραιώς, τού Τμήματος Ψυχολογίας τού Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, τού Τομέα Κοινωνικής και Πολιτικής Ανάλυσης τής Επικοινωνίας τού Τμήματος Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης.
• Απρίλιος 2024: επίσκεψη και ξενάγηση μαθητών τής Β΄ τάξης στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο στο Στρασβούργο, συζήτηση με εκπροσώπους τού θεσμού στο πλαίσιο συμμετοχής τού Σχολείου σε ευρωπαϊκό πρόγραμμα: στόχος, μεταξύ άλλων, η επαφή των μαθητών με ανθρώπους που δραστηριοποιούνται στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.
• Μάρτιος 2024: ενημέρωση των μαθητών τής Β΄ και Γ΄ τάξης για τη Διπλωματική Ακαδημία και το Διπλωματικό Σώμα.
• Απρίλιος 2024: διαδικτυακή επίσκεψη, ξενάγηση και συζήτηση για τους μαθητές και μαθήτριες της Β΄ τάξης στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο με έδρα το Λουξεμβούργο.
Συνάντηση μαθητών της Β΄ τάξης σε εκδήλωση με την Πρόεδρο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου Ρ. Μετσόλα [#AskThePresident - Q&A με την Πρόεδρο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου Roberta Metsola] (Φεβρουάριος 2024)
• Επιλεγμένες διδακτικές επισκέψεις και εκδρομές μαθητών Α΄ Λυκείου (συζήτηση με εκπροσώπους συγκεκριμένων ειδικοτήτων όπως ψυχολόγοι, αρχαιολόγοι, μουσειολόγοι, φιλόλογοι κ.ά.).
Αν και το καλοκαίρι είναι ακόμη εδώ, ήρθε σήμερα η πρώτη του Σεπτέμβρη, για να μας θυμίσει το τέλος της πιο ανέμελης εποχής του χρόνου, αυτής που χρωματίστηκε με το μπλε της θάλασσας και του έναστρου ουρανού, που λούστηκε με το φως του καυτού ήλιου, που ένωσε τα ακούραστα κελαηδίσματα πουλιών και ανθρώπων. Το φθινόπωρο που έρχεται, όμως, κρύβει και αυτό τη μαγεία του, είναι η νέα σελίδα, οι νέοι κύκλοι που βιάζονται ν’ ανοίξουν , με νέα χρώματα και αρώματα. Ας το υποδεχτούμε, λοιπόν, με νέες ευχές και ας φιλοτεχνήσουμε όλοι μαζί μία φωτεινή και ελπιδοφόρα σχολική χρονιά.
Καλωσορίζουμε, πρωτίστως, τους μαθητές της Α’ τάξης και ευχόμαστε σε όλους τους μαθητές του Λυκείου μας και στις οικογένειές τους υγεία, αισιοδοξία και πίστη αγαθή.
Ας μεταβούμε στην επόμενη εποχή του χρόνου με βοηθό την ποίηση και ας έρθουμε πιο κοντά στη νέα σελίδα της σχολικής μας ζωής.
Παραίνεση, Νίκος Καρούζος
Να μην λυπάσαι που πέφτουν
τα φύλλα φθινόπωρο
Η δική σου τρυφερότητα θαν τα φέρει
και πάλι στα δέντρα
Δάκρυα μην χαλνάς. Όλοι ανήκουμε
στην ανάσταση.
Καλώς ήρθατε στο Σχολείο μας και Καλή Σχολική Χρονιά!
Ο Σύλλογος Διδασκόντων
και η
Διευθύντρια
του
Αρσακείου Γενικού Λυκείου Ψυχικού (ΚΛΑΣΙΚΟ)
Πίνακας: Φθινόπωρο στο Murnau Wassily Kandinsky 1908
Πανηγυρικός λόγος από την κ. Ευγενία Κυριαζοπούλου, Φιλόλογο Καθηγήτρια του Αρσακείου Γενικού Λυκείου Ψυχικού
“Και εσείς, λοιπόν, να θεωρήσετε θεμέλιο της ευτυχίας την ελευθερία και θεμέλιο της ελευθερίας τη δυνατή ψυχή` κι έτσι μη δειλιάζετε μπροστά στους κινδύνους της μάχης.”
“……. μη περιοράσθε τους πολεμικούς κινδύνους”
αναφέρει με την Ολύμπια ρητορική του δεινότητα ο Περικλής, προτρέποντας τους Αθηναίους του 431 π.Χ. να υπερασπισθούν το μεγαλείο της Αθηναϊκής πολιτείας, αποκρούοντας τις αλλεπάλληλες επιθέσεις των αντιπάλων τους. Και μέσα από τα λόγια αυτά, που φθάνουν σε μας ως μια βαρειά εθνική παρακαταθήκη, φυλαγμένη καλά, τόσους αιώνες τώρα στο κείμενο του μεγαλύτερου ιστορικού της αρχαιότητας, του Θουκυδίδη, αναδύεται διαυγής/αποκαλυπτική η προσωπικότητα του ήρωα στην ολότητά της.
Ο ήρωας, δηλαδή, όπως ο στοχαστικός λόγος του Επιταφίου περιγράφει, ο πολεμιστής που διακρίνεται στο πεδίο της μάχης, δεν είναι ένα ετεροκατευθυνόμενο ον, ένα απλό εκτελεστικό όργανο, που αναγκάζεται να υπακούσει στις εντολές των ανωτέρων του. Αντίθετα είναι ο άνθρωπος, που καθοδηγούμενος από τη δύναμη της ψυχής του, την “ευψυχία”, λυτρωμένος από τη στείρα ατομικότητα, τις σκοπιμότητες και τα συμφέροντα της στιγμής, μετουσιώνει τον εξωτερικό καταναγκασμό σε εσωτερική πειθαρχία. Μετατρέπει με το αδούλωτο φρόνημά του τις υποδείξεις της πολιτείας σε επιταγές της ίδιας της ψυχής του. Δε λειτουργεί φοβούμενος την αυστηρότητα των νόμων ή την αυταρχικότητα των αρχόντων, αλλά με γνώμονα την ηθική του συνείδηση και με βαθειά επίγνωση του χρέους του προς την πόλη στην οποία ζει.
Γι’ αυτό και η θυσία του στο πεδίο της μάχης είναι η πιθανή απόληξη μιας ενσυνείδητης, υπεύθυνης επιλογής αυτού του ακέραιου ανθρώπου, αυτού του ενεργού πολίτη, ο οποίος υπερασπιζόμενος τα ιδεώδη της πατρίδας του καταθέτει την ίδια του την ύπαρξη (“τον κάλλιστον έρανον”) στο βωμό των αρχών, που διέπουν τη ζωή του, ως μέλους μια συντεταγμένης πολιτείας.
Σελίδα 3 από 3