Στο πλαίσιο τού σχεδίου δράσης «Ιστορικές διαδρομές» και αναγνωρίζοντας τη σημασία που έχει η διδασκαλία τής τοπικής ιστορίας για την καλλιέργεια τού ενδιαφέροντος των μαθητών όσον αφορά στο διδακτικό αντικείμενο τής ιστορίας, την Πέμπτη 12 Δεκεμβρίου 2024, οι μαθητές και μαθήτριες τών τμημάτων Γ΄β και Γ΄δ τού Α΄ Αρσακείου Γυμνασίου Ψυχικού, με πρωτοβουλία τής φιλολόγου κ. Μαρίας Σκούρτη, επισκέφθηκαν τόν -εντός τού Σχολείου- ανακαινισμένο χώρο όπου φυλάσσεται το αρχείο τής Φ.Ε. και ενημερώθηκαν, από τούς υπεύθυνους για την ψηφιοποίησή του επιστημονικούς συνεργάτες, για το περιεχόμενο και τη σημασία που έχει η διαφύλαξή του.
Στόχο τής δραστηριότητας ήταν να δοθεί η ευκαιρία στα παιδιά να έρθουν σε επαφή με πρωτότυπο αρχειακό υλικό, να αντιληφθούν το πλήθος των τεκμηρίων που φυλάσσονται στον φυσικό χώρο τού Αρχείου και να εμπλακούν σε δραστηριότητες ενεργητικής συμμετοχής, ώστε να κατανοήσουν την αξία των ιστορικών πηγών, να συνδέσουν τη γνώση τής Ιστορίας με την ιστορική έρευνα και να καταλάβουν εν τέλει «πώς γράφεται η ιστορία».
Στη διάρκεια τής επίσκεψης τα παιδιά είδαν και άγγιξαν άγνωστα σε αυτά αντικείμενα (κονδυλοφόρους, πένες, μαγνητοταινίες), προσέγγισαν με ζωηρό ενδιαφέρον το πλούσιο υλικό που φυλάσσεται στον χώρο τού Αρχείου (μητρώα, προγράμματα, ημερολόγια, εσωτερικοί κανονισμοί των Σχολείων τής Φ.Ε., έλεγχοι, τίτλοι σπουδών, μαθητολόγια, φωτογραφίες, αφίσες, προγράμματα και προσκλήσεις από πάσης φύσεως σχολικές εκδηλώσεις) και εντυπωσιάστηκαν από πληροφορίες που ανακάλυψαν σε αυτό, όπως π.χ.:
ότι το 1947 «Εξεφράσθη επιθυμία υπό της Α.Μ. τής Βασιλίσσης όπως ιδρυθή μεν τάξις υπό τής Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας εν Ψυχικώ εξ οκτώ μαθητριών, εις την οποίαν να καταταχθή η Α.Β.Υ. Πριγκίπισσα Σοφία προς φοίτησιν, διατεθή δε μία των διδασκαλισσών τής Φ.Ε. διά την τάξιν ταύτην.»
και ότι η Φ.Ε. επιτελούσε, σε δύσκολες για την Ελλάδα εποχές, και κοινωνικό έργο αφού, όπως διαπίστωσαν τα παιδιά σε έγγραφο τού 1945: «Εγκρίνεται η απαλλαγή διδάκτρων διά το τρέχον σχολικόν έτος διά τας μαθητρίας τής Παιδαγωγικής Ακαδημίας 1) Κούτμου Ευθ. ως αδελφήν αναπήρου πολέμου, υφ’ ου συντηρείται, 2) Καραγιαννοπούλου Αγ., πυροπαθούς πρόσφυγος εκ Λαμίας, και 3) Γρουμπού Παν., ορφανής ανηκούσης εις πολύτεκνον οικογένειαν.»
Ιδιαιτέρως ευχαριστούμε τους κ. Θεόδωρο Μωυσιάδη, δρα Γλωσσολογίας, και Κωνσταντίνο Χρήστου, δρα Φιλοσοφίας, οι οποίοι με μεγάλη προθυμία υποδέχτηκαν και ξενάγησαν τα παιδιά στον χώρο τού Αρχείου, ενώ παράλληλα, με εύληπτο αλλά και επιστημονικό τρόπο, παρουσίασαν το ποικίλο αρχειακό υλικό, καθιστώντας σαφές πως η ιστορία των σχολείων τής Φιλεκπαιδευτικής Ιστορίας αποτελεί θεμελιώδους σημασίας κεφάλαιο τής εκπαιδευτικής ιστορίας τής Ελλάδας.