Κατά τους μήνες Οκτώβριο και Νοέμβριο 2024 πραγματοποιήθηκαν συναντήσεις με τους μαθητές και τις μαθήτριες τής Α΄ τάξης τού Α΄ Αρσακείου Γυμνασίου Ψυχικού, στο πλαίσιο τού Προγράμματος Διαχείρισης Χρόνου και Οργάνωσης Μελέτης. Το πρόγραμμα αυτό, που πραγματοποιείται στο Σχολείο μας για 14η χρονιά, σχεδιάζεται και υλοποιείται σε συνεργασία με τη Συμβουλευτική-Ψυχολογική Υπηρεσία τής ΦΕ από τον κ. Παντελή Κατηνιώτη, καθηγητή-Σύμβουλο Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού, και τον κ. Γεώργιο Γεωργουλέα, σχολικό ψυχολόγο. Στόχος του είναι η ευαισθητοποίηση των παιδιών ως προς την αποδοτικότερη αξιοποίηση τού χρόνου τους, προκειμένου να ανταποκρίνονται πιο αποδοτικά στις σχολικές τους υποχρεώσεις, να περνούν καλύτερα στον ελεύθερό τους χρόνο και στις εξωσχολικές τους δραστηριότητες, καθώς και να εξοικονομούν χρόνο για ξεκούραση.
Το πρόγραμμα διεξήχθη σε δύο συναντήσεις με τα παιδιά και το παρακολούθησαν οι μαθητές κάθε τμήματος ξεχωριστά. Στην αρχή τής πρώτης συνάντησης, που πραγματοποιήθηκε τον Οκτώβριο 2024, οι μαθητές πήραν ενεργά τον λόγο, αναφέροντας τις πρώτες εντυπώσεις τους από το Γυμνάσιο και επιχειρώντας να συγκρίνουν τα πλεονεκτήματα και τις απαιτήσεις τής νέας τους σχολικής ζωής με εκείνα που χαρακτήριζαν τη φοίτησή τους στο Δημοτικό.
Επίσης, μίλησαν στην τάξη αλλά και άκουσαν τούς συμμαθητές τους να μιλούν για τις ποικίλες εξωσχολικές δραστηριότητες στις οποίες συμμετέχουν. Στο σημείο αυτό τονίστηκε στα παιδιά η σπουδαιότητα τής συμμετοχής σε αθλητικές, πνευματικές και καλλιτεχνικές ενασχολήσεις, καθώς και η διά ζώσης συνάντηση με φίλους για την προαγωγή τής ψυχικής τους υγείας.
Στη συνέχεια τα παιδιά κλήθηκαν να αναφερθούν στις μεθόδους μελέτης που εφαρμόζουν, καθώς και στις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν στην καθημερινή διαχείριση τού χρόνου τους. Στον τομέα αυτό τονίστηκε στους μαθητές πως χρειάζεται να είναι προσεκτικοί κατά την παράδοση τού μαθήματος, να κάνουν έναν στοιχειώδη προγραμματισμό των καθημερινών υποχρεώσεών τους, να χρησιμοποιούν στο σπίτι τις σημειώσεις που κράτησαν στην τάξη, να κάνουν μικρά διαλείμματα στο διάβασμά τους, καθώς και να ολοκληρώνουν τη μελέτη ενός μαθήματος πριν κάνουν κάτι άλλο. Επίσης, τους έγινε η πρόταση να ξεκινούν τη μελέτη τους στο σπίτι από τα πιο δύσκολα καθήκοντα ή τα λιγότερο ελκυστικά σε αυτούς μαθήματα, προκειμένου να κάνουν μια ορθολογικότερη κατανομή τού χρόνου τους και των δυνάμεών τους.
Κατά τη διάρκεια τής δεύτερης συνάντησης συνεχίστηκε η συζήτηση με τα παιδιά σχετικά με τους παράγοντες που δυσχεραίνουν τις προσπάθειές τους και εντοπίστηκαν δυσλειτουργικές αντιλήψεις σχετικά με τη διαχείριση των ποικίλων υποχρεώσεών τους. Στους παράγοντες αυτούς ανήκουν η χρήση κινητού τηλεφώνου κατά τη διάρκεια τής μελέτης, η ακαταστασία και η φασαρία που επικρατεί στον χώρο μελέτης, η αδυναμία να λένε «όχι», η αναβλητικότητα, το άγχος, η κούραση, η έλλειψη ευελιξίας και σχεδιασμού, καθώς και η αντίληψη πως μπορούν να γίνουν όλα την τελευταία στιγμή.
Εν συνεχεία δόθηκαν στα παιδιά σαφείς οδηγίες και διατυπώθηκαν εναλλακτικές προτάσεις για την κατάρτιση ενός εξατομικευμένου προγράμματος, στο οποίο θα αξιολογούν τις υποχρεώσεις τους ανάλογα με το πόσο σημαντικές και επείγουσες είναι. Στο δεύτερο μισό τού μαθήματος οι μαθητές σχεδίασαν δοκιμαστικά το δικό τους ολιγοήμερο πρόγραμμα, με βάση τους στόχους τους και τις ατομικές τους ανάγκες. Τέλος, πραγματοποιήθηκε μια σύνθεση των απόψεων, ώστε οι μαθητές να οργανώνουν πιο ρεαλιστικά τα μελλοντικά τους προγράμματα.
https://arsakeio.gr/gr/psychico/psychico-junior-high-a/ta-nea-mas/events-activities/53869-programma-diaxeirisis-xronou-kai-organosis-meletis-78#sigProId727b326566