Αρσάκεια Ιωαννίνων

Στο πλαίσιο τού σχεδίου δράσης«Πού στέκονται οι νεράιδες; - Μείωση τής κοινωνικής απομόνωσης μαθητών - Ενίσχυση προσωπικότητας» που υλοποιείται στο Α΄ Αρσάκειο Γυμνάσιο Ψυχικού, την Τετάρτη 20 Νοεμβρίου 2024, στη Βιβλιοθήκη των Αρσακείων Σχολείων Ψυχικού, η κ. Μαρία Καμηλάκη, γλωσσολόγος PhD, Προϊσταμένη τού Τμήματος Κοινοβουλευτικής Βιβλιοθήκης τής Βουλής, παρουσίασε στο εκπαιδευτικό δυναμικό τού Α΄ Αρσακείου Γυμνασίου Ψυχικού και στους μαθητές των τμημάτων Β΄γ και Γ΄α το βιωματικό εργαστήριο με τίτλο: «Λέξεις που πληγώνουν, λέξεις που χαμογελούν».

Το εργαστήριο αναφέρεται στον λεκτικό εκφοβισμό που σχετίζεται με το σχολικό περιβάλλον. Με ερμηνευτικό σχήμα τον μύθο τού Προκρούστη, βρέθηκαν στο «γλωσσικό μικροσκόπιο» έξι θεματικές ενότητες διαφορετικότητας:  εξωτερική εμφάνιση, νοημοσύνη και σχολική επίδοση, κοινωνικό φύλο, εθνική και εθνοτική προέλευση, κοινωνικο-οικονομική κατάσταση και ασθένεια ή αναπηρία, με στόχο τη μεταγλωσσική ευαισθητοποίηση και την ενδυνάμωση των μαθητών σε θέματα που σχετίζονται με τη λεκτική βία και τις διακρίσεις στο σχολικό περιβάλλον.

Τα θέματα που αναλύθηκαν στο εργαστήριο είναι τα εξής:

• Πώς οι γλωσσικές μου επιλογές αποκαλύπτουν τη στάση μου απέναντι στον Άλλο;
• Ποιες όψεις τής ταυτότητας των παιδιών μπορεί να στοχοποιηθούν στο σχολείο;
• Πώς μπορούμε να αντικαταστήσουμε τις «λέξεις που πληγώνουν» με «λέξεις που χαμογελούν»;

Οι «λέξεις που πληγώνουν, λέξεις που χαμογελούν» τής κ. Μαρίας Καμηλάκη είναι ένας «οδηγός για εκπαιδευτικούς» και αποτελεί μία έκδοση τής Βιβλιοθήκης τής Βουλής των Ελλήνων, που εντάσσεται στη νέα σειρά: «Μέθοδοι και Εργαλεία». Είναι μία σειρά που δημιουργήθηκε για να προσφέρει την ευκαιρία σε όλες και όλους να συμβάλουν στην εκπαίδευση, ανάλογα με το επιστημονικό τους πεδίο, να καταθέσουν τις εμπειρίες τους, να παρουσιάσουν πρακτικές όψεις τού εργασιακού περιβάλλοντος και να μεταφέρουν εφαρμοσμένες καλές προσεγγίσεις και πρακτικές που ανταποκρίνονται σε πραγματικές ανάγκες των καιρών μας.

Περίληψη τού βιβλίου:

Οι λέξεις που επιλέγουµε για να προσδιορίσουµε τον Άλλο, τον διαφορετικό, αποκαλύπτουν τη στάση µας απέναντί του, την αποδοχή ή την απόρριψη τής ετερότητάς του. Με αυτό το σκεπτικό, στην παρούσα ανακοίνωση παρουσιάζεται συνοπτικά η διάρθρωση και το εκπαιδευτικό περιεχόµενο τού βιωµατικού εργαστηρίου «Λέξεις που χαµογελούν, λέξεις που πληγώνουν», µιας προληπτικής παρέµβασης µεταγλωσσικής ευαισθητοποίησης για τον γλωσσικό προσδιορισµό τής διαφορετικότητας που υλοποιείται στη Βιβλιοθήκη τής Βουλής.