Αρσάκεια Ιωαννίνων

Στο πλαίσιο τής εκπαιδευτικής μας δέσμευσης για την καλλιέργεια τής κριτικής σκέψης και τής δημιουργικότητας, την Τρίτη 8 Οκτωβρίου 2024, πραγματοποιήθηκε στο Α΄ Αρσάκειο Γυμνάσιο Ψυχικού, στο μάθημα Τεχνολογίας Γ΄ τάξης, δειγματική διδασκαλία τής καθηγήτριας κ. Ελένης Γαλιάνδρα, αφιερωμένη στη διάκριση μεταξύ βασικής και εφαρμοσμένης έρευνας, έχοντας ως κεντρικό άξονα τις αρχές τού STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics). Είχαμε,μάλιστα, την ιδιαίτερη τιμή να παρακολουθήσει το μάθημα ο κ. Γεώργιος Κόσυβας, μαθηματικός PhD, Σύμβουλος Παιδαγωγικής Ευθύνης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Β΄ Αθήνας, πρώην Περιφερειακός Διευθυντής Εκπαίδευσης Αττικής, και η Διευθύντρια τού Σχολείου μας κ. Ευδοκία Πατσιλινάκου.

Η προσέγγιση αυτή υλοποιήθηκε μέσα από ένα καινοτόμο διδακτικό σενάριο, το οποίο συνδύασε θεωρία, πολυμέσα και πρακτική εφαρμογή, αναδεικνύοντας τη σημασία τής επιστημονικής σκέψης στην καθημερινότητα. Η διδασκαλία ξεκίνησε με την παρουσίαση τής θεωρίας που αφορά στη βασική και εφαρμοσμένη έρευνα, εξηγώντας ότι η πρώτη εστιάζει στη θεμελιώδη κατανόηση φυσικών φαινομένων, ενώ η δεύτερη αφορά στην πρακτική εφαρμογή τής γνώσης για την επίλυση συγκεκριμένων προβλημάτων.

Οι μαθητές, έχοντας κατανοήσει τις διαφορές, παρακολούθησαν στη συνέχεια ένα TEDx βίντεο σχετικά με την ανακάλυψη των ακτίνων Χ και τη μετέπειτα εφαρμογή τους στην ιατρική τεχνολογία, όπως η αξονική τομογραφία. Μέσα από αυτό το οπτικοακουστικό υλικό, οι μαθητές απέκτησαν μια βιωματική κατανόηση τής διασύνδεσης μεταξύ βασικής έρευνας και καινοτομιών που αλλάζουν τη ζωή μας. Η ανακάλυψη των ακτίνων Χ, που προέκυψε από την ανάγκη κατανόησης των ιδιοτήτων τής ακτινοβολίας, αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα βασικής έρευνας, ενώ η αξιοποίησή τους στην ιατρική απεικόνιση μέσω τής αξονικής τομογραφίας συνιστά εφαρμοσμένη έρευνα.

Στη συνέχεια τα παιδιά κλήθηκαν να κατατάξουν ερευνητικά ερωτήματα και τίτλους σε κατηγορίες βασικής ή εφαρμοσμένης έρευνας, ενισχύοντας, έτσι, την ικανότητά τους να αναγνωρίζουν πώς η θεωρητική επιστήμη μετασχηματίζεται σε πρακτικές λύσεις μέσω τού STEM.

Αυτό το διδακτικό σενάριο ενσωματώνει τις αρχές τής καινοτόμου εκπαίδευσης, δίνοντας στους μαθητές τη δυνατότητα να συνδυάσουν τη θεωρία με τη δημιουργική επίλυση προβλημάτων, αλλά και να κατανοήσουν τη σημασία τής επιστήμης και τής τεχνολογίας στη σύγχρονη κοινωνία. Μέσα από παρόμοιες πρωτοβουλίες, το Σχολείο μας συνεχίζει να πρωτοπορεί στην εφαρμογή διδακτικών πρακτικών που προάγουν τις δεξιότητες τού 21ου αιώνα και ενισχύουν την ερευνητική σκέψη των μαθητών μας.