Η σχέση τού σύγχρονου και τού μελλοντικού ανθρώπου με την ψηφιακή τεχνολογία, οι προκλήσεις που αναφύονται και οι προβληματισμοί που εγείρονται αποτέλεσαν το σημείο εκκίνησης για τη δημιουργία των ατομικών και συνεργατικών ιστοριών των μαθητών τής Β΄τάξης που συμμετείχαν στο Εργαστήριο Δημιουργικής Γραφής τού Α΄ Αρσακείου Γυμνασίου Ψυχικού.
Στόχος των μαθητών ήταν να δημιουργήσουν ιστορίες επιστημονικής φαντασίας με θέμα την επίδραση τής τεχνολογίας στο μέλλον τής ανθρωπότητας.
Οι ιστορίες τους οργανώθηκαν σε ψηφιακό περιβάλλον στο πρότυπο τής υπερλογοτεχνίας (hyper-literature).
Οι ιστορίες, δηλαδή, εκτυλίσσονται μέσω υπερσυνδέσμων, που επιτρέπουν στον αναγνώστη να διαμορφώσει τις δικές του αναγνωστικές διαδρομές.
Στην ψηφιακή μορφή των ιστοριών ο γραπτός λόγος συνυπάρχει με ηχητικά αποσπάσματα, εικόνες, ζωγραφιές και βίντεο, διαμορφώνοντας ένα ψηφιακό πολυτροπικό κείμενο.
Ο στόχος τής δραστηριότητας αυτής ήταν διττός: αφενός οι μαθητές να εκφράσουν λογοτεχνικά τις ανησυχίες τους για το τεχνολογικό μέλλον τής ανθρωπότητας και αφετέρου να αξιοποιήσουν δημιουργικά την ψηφιακή τεχνολογία.
Στις ιστορίες δόθηκε ο γενικός τίτλος «Δυστοπίες» (Dystopia), ο οποίος παραπέμπει στην έννοια τού «δύσκολου»: σε δύσκολους τόπους, σε δύσκολες σχέσεις, σε δύσκολες ισορροπίες...
Και πράγματι, στις ιστορίες τους οι μαθητές φαντάστηκαν ένα δύσκολο, "δυστοπικό" μέλλον, όπου ο άνθρωπος έρχεται αντιμέτωπος με τις επιπτώσεις τής άμετρης τεχνολογικής και ψηφιακής ανάπτυξης, και όπου αναδεικνύεται η σημασία και η ομορφιά τού συναισθήματος και τής ανθρωπιάς απέναντι στην ισοπεδωτική λογική των ψηφίων.
Οι δημιουργίες των μαθητών τού Εργαστηρίου Δημιουργικής Γραφής, καθώς και η ερευνητική και δημιουργική πορεία τους παρουσιάστηκαν στο 7ο Παναρσακειακό Μαθητικό Συνέδριο «Ο σύγχρονος άνθρωπος και η ψηφιακή τεχνολογία: προκλήσεις και προβληματισμοί» (Αρσάκεια-Τοσίτσεια Σχολεία Εκάλης,17-18 Απριλίου 2019), αποσπώντας εξαιρετικές κριτικές.
Στο Εργαστήριο Δημιουργικής Γραφής τού Α΄ Αρσακείου Γυμνασίου Ψυχικού συμμετείχαν οι μαθητές της Β΄ τάξης: Όλια Βασιλειάδη, Αριάνα Δήμα, Ιλεάνα Δούση, Ειρήνη Κανελλοπούλου και Γιώργος Παπαθανασίου.
Το εργαστήριο συντόνισε η φιλόλογος κ. Μ. Δουζίνα.
Την ψηφιακή μορφοποίηση των μαθητικών κειμένων έκανε η καθηγήτρια Τεχνολογίας κ. Λ. Γαλιάνδρα.
Οι ατομικές ιστορίες επιστημονικής φαντασίας και η συνεργατική ιστορία επιστημονικής φαντασίας παρουσιάστηκαν σε μορφή βίντεο/pdf.
Όποιος επιθυμεί να δει τις ιστορίες στην πλήρως λειτουργική τους μορφή μπορεί να επικοινωνήσει με την κ. Μ. Δουζίνα ή την κ. Λ. Γαλιάνδρα στο Α΄ Αρσάκειο Γυμνάσιο Ψυχικού.
Επίσης, μπορείτε να κατεβάσετε μέσω dropbox ολοκληρωμένη την ομαδική εργασία πατώντας εδώ.
https://arsakeio.gr/gr/psychico/psychico-junior-high-a/ta-nea-mas/events-activities/39830-episthmonikh-fantasia-kai-yperlogotexnia#sigProId6e08aa13de