Στο πλαίσιο τής δράσης «Εφαρμόζω το μοντέλο των Μεντόρων στη σχολική πράξη», στο Β΄ Αρσάκειο Λύκειο Ψυχικού προγραμματίστηκε και υλοποιήθηκε, από την συντονίστρια τής δράσης κ. Μαρία Στρατοπούλου, μάθημα για τους νέους εκπαιδευτικούς από τους μέντορές τους, και το αντίστροφο, στις παρακάτω ημερομηνίες:
• Στην ειδικότητα των Φιλολόγων στις 21/11/2023 και στις 2/4/2024
• Στην ειδικότητα των Φυσικών Επιστημών στις 21/11/2023
• Στην ειδικότητα των Μαθηματικών στις 15/11/2023 και στις 2/4/2024
• Στην ειδικότητα των Ξενόγλωσσων στις 20/11/2023
• Στην ειδικότητα τής Πληροφορικής στις 2 και 3/11/2023
• Επίσης, στις 10/11/2023 πραγματοποιήθηκε συνδιδασκαλία στο μάθημα τής Πληροφορικής
Στη συνέχεια, στις 24 Νοεμβρίου 2023 και στις 3 Απριλίου 2024, συναντήθηκαν μεταξύ τους οι μέντορες και διατύπωσαν τα συμπεράσματά τους από την, κατά κοινή ομολογία, πολύ εποικοδομητική διαδικασία. Μεταξύ άλλων, με τη μέθοδο τής ετεροπαρατήρησης μπόρεσαν να κατανοήσουν καλύτερα τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι νέοι καθηγητές στο εκπαιδευτικό και παιδαγωγικό έργο τους και κυρίως στο δύσκολο έργο τής διαχείρισης τής τάξης, αλλά, παράλληλα, επεσήμαναν και τις καλές πρακτικές και καινοτόμες ιδέες που είχαν οι νέοι συνάδελφοι τους, για τις οποίες και τους επιβράβευσαν.
Παράλληλα, στο διάστημα 1-5 Απριλίου 2024 συμπληρώθηκε από τους μέντορες και τους εποπτευομένούς τους ερωτηματολόγιο σχετικά με τις πρακτικές και τα αποτελέσματα τού θεσμού τού "μέντορα", τα οποία ήταν πολύ ενθαρρυντικά και κατέληγαν στην ανάγκη συνέχισης και ενίσχυσης τού θεσμού. Συγκεκριμένα, όπως προέκυψε από το ερωτηματολόγιο αυτό, για την επιτυχή εφαρμογή τού θεσμού απαραίτητη προϋπόθεση είναι να υπάρχει κλίμα εμπιστοσύνης, συνεργατικότητας και αλληλοσεβασμού ανάμεσα στους εμπλεκομένους.
Ειδικά για τους μέντορες, σύμφωνα με τους ερωτώμενους, απαραίτητα στοιχεία κρίθηκαν η ενσυναίσθηση, η διαθεσιμότητα, η ευγένεια και η κατανόηση, η δεξιότητα τής ενεργητικής ακρόασης, η αυτοπεποίθηση χωρίς αλαζονεία, η αποφυγή επικριτικής στάσης, η αισιοδοξία και η θετική στάση απέναντι στο επάγγελμα τού εκπαιδευτικού, η πολυετής εμπειρία, η επιστημονική επάρκεια και η γνώση στρατηγικών για την προσέλκυση τού ενδιαφέροντος των μαθητών, καθώς και για την αντιμετώπιση θεμάτων πειθαρχίας.
Όσο για τους εποπτευομένους διαπιστώθηκε ότι πρέπει να είναι δεκτικοί, πρόθυμοι και να διέπονται από διάθεση αυτοβελτίωσης, φιλομάθεια, υπευθυνότητα και προσαρμοστικότητα, αρετές και δεξιότητες που, κατά κοινή ομολογία, διαθέτουν στο έπακρο οι εποπτευόμενοί μας.
Επιπλέον, σύμφωνα με το ερωτηματολόγιο που συμπληρώθηκε, διαπιστώθηκε ότι η μεντορική σχέση λειτούργησε ευεργετικά όχι μόνο για τους εμπλεκόμενους εκπαιδευτικούς αλλά και για ολόκληρη τη σχολική μονάδα, καθώς βοήθησε:
• Στη διαμόρφωση κλίματος εποικοδομητικής συνεργασίας και συναδελφικής κουλτούρας στο σχολείο με κύριο μέσο την ενσυναίσθηση.
• Στην ενίσχυση μιας κουλτούρας μάθησης και διαμοιρασμού γνώσεων.
• Στην παροχή επιμόρφωσης χωρίς κόστος στους λιγότερο έμπειρους και νεοεισερχόμενους καθηγητές.
• Στη συνειδητοποίηση των δυσχερειών που αντιμετωπίζουν ο νέοι καθηγητές, ιδίως στη διαχείριση τής τάξης και στην αντιμετώπιση των πειθαρχικών θεμάτων.
• Στην υποστήριξη των νέων εκπαιδευτικών στο δύσκολο και πολυσχιδές έργο τους, στην άμβλυνση τού άγχους και τής ανασφάλειάς τους και κατ’ επέκταση στη βελτίωση τού εκπαιδευτικού και παιδαγωγικού έργου τους.
Αλλά και οι μέντορες, σύμφωνα με τις απαντήσεις των ερωτώμενων, είχαν σημαντικά οφέλη, καθώς έγιναν κοινωνοί τού ενθουσιασμού, τής δημιουργικότητας και των καινοτόμων ιδεών των νέων εκπαιδευτικών, ενημερώθηκαν από αυτούς για τις τελευταίες εξελίξεις σε θέματα τεχνολογίας, τεχνητής νοημοσύνης και μέσων κοινωνικής δικτύωσης («αντίστροφος μεντορισμός»), βελτίωσαν τις δεξιότητες ακρόασης και ηγεσίας και βίωσαν την ικανοποίηση από την προσφορά βοήθειας στους νέους συναδέλφους τους.
Μετά την αξιολόγηση των παραπάνω συμπερασμάτων προτάθηκε από την πλειοψηφία των εμπλεκομένων η συνέχιση τής δράσης και τις επόμενες χρονιές και μάλιστα, όπως προέκυψε και από το ερωτηματολόγιο, πέραν των πέντε πρώτων ετών διδασκαλίας των νέων εκπαιδευτικών, καθώς οι σχέσεις αλληλεπίδρασης και διαμοιρασμού γνώσεων, εμπειριών και καλών πρακτικών ανάμεσα στους εκπαιδευτικούς κάθε ηλικίας μπορούν να αποφέρουν σημαντικά οφέλη στο απαιτητικό και ταχέως εξελισσόμενο έργο τους.
Τέλος, στις 8 Απριλίου 2024 ενημερώθηκε ο Σύλλογος Διδασκόντων για την πορεία τής συγκεκριμένης δράσης.
• Στην ειδικότητα των Φυσικών Επιστημών στις 21/11/2023
• Στην ειδικότητα των Μαθηματικών στις 15/11/2023 και στις 2/4/2024
• Στην ειδικότητα των Ξενόγλωσσων στις 20/11/2023
• Στην ειδικότητα τής Πληροφορικής στις 2 και 3/11/2023
• Επίσης, στις 10/11/2023 πραγματοποιήθηκε συνδιδασκαλία στο μάθημα τής Πληροφορικής
Στη συνέχεια, στις 24 Νοεμβρίου 2023 και στις 3 Απριλίου 2024, συναντήθηκαν μεταξύ τους οι μέντορες και διατύπωσαν τα συμπεράσματά τους από την, κατά κοινή ομολογία, πολύ εποικοδομητική διαδικασία. Μεταξύ άλλων, με τη μέθοδο τής ετεροπαρατήρησης μπόρεσαν να κατανοήσουν καλύτερα τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι νέοι καθηγητές στο εκπαιδευτικό και παιδαγωγικό έργο τους και κυρίως στο δύσκολο έργο τής διαχείρισης τής τάξης, αλλά, παράλληλα, επεσήμαναν και τις καλές πρακτικές και καινοτόμες ιδέες που είχαν οι νέοι συνάδελφοι τους, για τις οποίες και τους επιβράβευσαν.
Παράλληλα, στο διάστημα 1-5 Απριλίου 2024 συμπληρώθηκε από τους μέντορες και τους εποπτευομένούς τους ερωτηματολόγιο σχετικά με τις πρακτικές και τα αποτελέσματα τού θεσμού τού "μέντορα", τα οποία ήταν πολύ ενθαρρυντικά και κατέληγαν στην ανάγκη συνέχισης και ενίσχυσης τού θεσμού. Συγκεκριμένα, όπως προέκυψε από το ερωτηματολόγιο αυτό, για την επιτυχή εφαρμογή τού θεσμού απαραίτητη προϋπόθεση είναι να υπάρχει κλίμα εμπιστοσύνης, συνεργατικότητας και αλληλοσεβασμού ανάμεσα στους εμπλεκομένους.
Ειδικά για τους μέντορες, σύμφωνα με τους ερωτώμενους, απαραίτητα στοιχεία κρίθηκαν η ενσυναίσθηση, η διαθεσιμότητα, η ευγένεια και η κατανόηση, η δεξιότητα τής ενεργητικής ακρόασης, η αυτοπεποίθηση χωρίς αλαζονεία, η αποφυγή επικριτικής στάσης, η αισιοδοξία και η θετική στάση απέναντι στο επάγγελμα τού εκπαιδευτικού, η πολυετής εμπειρία, η επιστημονική επάρκεια και η γνώση στρατηγικών για την προσέλκυση τού ενδιαφέροντος των μαθητών, καθώς και για την αντιμετώπιση θεμάτων πειθαρχίας.
Όσο για τους εποπτευομένους διαπιστώθηκε ότι πρέπει να είναι δεκτικοί, πρόθυμοι και να διέπονται από διάθεση αυτοβελτίωσης, φιλομάθεια, υπευθυνότητα και προσαρμοστικότητα, αρετές και δεξιότητες που, κατά κοινή ομολογία, διαθέτουν στο έπακρο οι εποπτευόμενοί μας.
Επιπλέον, σύμφωνα με το ερωτηματολόγιο που συμπληρώθηκε, διαπιστώθηκε ότι η μεντορική σχέση λειτούργησε ευεργετικά όχι μόνο για τους εμπλεκόμενους εκπαιδευτικούς αλλά και για ολόκληρη τη σχολική μονάδα, καθώς βοήθησε:
• Στη διαμόρφωση κλίματος εποικοδομητικής συνεργασίας και συναδελφικής κουλτούρας στο σχολείο με κύριο μέσο την ενσυναίσθηση.
• Στην ενίσχυση μιας κουλτούρας μάθησης και διαμοιρασμού γνώσεων.
• Στην παροχή επιμόρφωσης χωρίς κόστος στους λιγότερο έμπειρους και νεοεισερχόμενους καθηγητές.
• Στη συνειδητοποίηση των δυσχερειών που αντιμετωπίζουν ο νέοι καθηγητές, ιδίως στη διαχείριση τής τάξης και στην αντιμετώπιση των πειθαρχικών θεμάτων.
• Στην υποστήριξη των νέων εκπαιδευτικών στο δύσκολο και πολυσχιδές έργο τους, στην άμβλυνση τού άγχους και τής ανασφάλειάς τους και κατ’ επέκταση στη βελτίωση τού εκπαιδευτικού και παιδαγωγικού έργου τους.
Αλλά και οι μέντορες, σύμφωνα με τις απαντήσεις των ερωτώμενων, είχαν σημαντικά οφέλη, καθώς έγιναν κοινωνοί τού ενθουσιασμού, τής δημιουργικότητας και των καινοτόμων ιδεών των νέων εκπαιδευτικών, ενημερώθηκαν από αυτούς για τις τελευταίες εξελίξεις σε θέματα τεχνολογίας, τεχνητής νοημοσύνης και μέσων κοινωνικής δικτύωσης («αντίστροφος μεντορισμός»), βελτίωσαν τις δεξιότητες ακρόασης και ηγεσίας και βίωσαν την ικανοποίηση από την προσφορά βοήθειας στους νέους συναδέλφους τους.
Μετά την αξιολόγηση των παραπάνω συμπερασμάτων προτάθηκε από την πλειοψηφία των εμπλεκομένων η συνέχιση τής δράσης και τις επόμενες χρονιές και μάλιστα, όπως προέκυψε και από το ερωτηματολόγιο, πέραν των πέντε πρώτων ετών διδασκαλίας των νέων εκπαιδευτικών, καθώς οι σχέσεις αλληλεπίδρασης και διαμοιρασμού γνώσεων, εμπειριών και καλών πρακτικών ανάμεσα στους εκπαιδευτικούς κάθε ηλικίας μπορούν να αποφέρουν σημαντικά οφέλη στο απαιτητικό και ταχέως εξελισσόμενο έργο τους.
Τέλος, στις 8 Απριλίου 2024 ενημερώθηκε ο Σύλλογος Διδασκόντων για την πορεία τής συγκεκριμένης δράσης.