Αρσάκεια Ιωαννίνων

Ο καθηγητής Μαθηματικών τού Β΄ Αρσακείου Λυκείου Ψυχικού κ. Χρήστος Βραχνός παρακολούθησε, το Σάββατο 11 Μαρτίου 2023, την τρίωρη επιμόρφωση με θέμα «Η αξιοποίηση τής ιστορίας των Μαθηματικών στη μαθηματική εκπαίδευση».

Η εκδήλωση διοργανώθηκε από το πρότυπο Γυμνάσιο – Λύκειο Βαρβακείου Σχολής με ευθύνη των καθηγητών της κ. Ζήνωνα Λυγάτσικα και Απόστολου Παπανικολάου.

Η επιμόρφωση αναπτύχθηκε σε τρία μέρη.

Στο πρώτο μέρος οι εισηγητές κ. Μιχάλης Σιάλαρος, επιστημονικός υπεύθυνος τού προγράμματος «Ψηφιακά στοιχεία» και επίκουρος καθηγητής τής Ιστορίας τής Επιστήμης στην Αρχαιότητα στο τμήμα Ιστορίας και Φιλοσοφίας τής Επιστήμης τού Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, και ο κ. Ηλίας Μπάρμπας, υπ. διδάκτωρ τού ΕΚΠΑ στο τμήμα Ιστορίας και Φιλοσοφίας τής Επιστήμης, παρουσίασαν τα «Ψηφιακά στοιχεία».

Τα «Ψηφιακά στοιχεία» αποτελούν μια εφαρμογή όπου οι μαθητές έχουν ψηφιοποιημένα τα «στοιχεία» τού Ευκλείδη και μπορούν να ανακατασκευάζουν ευκλείδειες αποδείξεις, να έχουν πρόσβαση σε έγκριτη ιστορική πληροφόρηση για τα αρχαία μαθηματικά και να αναπτύσουν δεξιότητες χρήσης πλατφόρμας λογισμικού ανάπτυξης επιστημονικών κατασκευών.

Ακόμη, μέσω τής εφαρμογής αυτής δίνεται η δυνατότητα συνδιδασκαλίας τού μαθήματος τής Ευκλείδειας Γεωμετρίας μέσω των πρωτότυπων αρχαίων κειμένων. Εν κατακλείδι, τίθενται βάσεις μέσω τής εφαρμογής για διάχυση τής γνώσης και τη μεταβίβαση τής ερευνητικής πρακτικής που σχετίζεται με τα αρχαία ελληνικά μαθηματικά κείμενα από την τριτοβάθμια στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

Στο δεύτερο μέρος ο κ. Γιάννης Χριστιανίδης, καθηγητής Ιστορίας των Μαθηματικών στο ΕΚΠΑ, μέλος τού Centre des recherches d’ histoire des sciences et des techniques “Alexandre Koyre” στο Παρίσι και αντεπιστέλλον μέλος τής International Academy of the History of Science, αναφέρθηκε στην προ-μοντέρνα άλγεβρα (νέα ορολογία) και συγκεκριμένα σε εννοιολογικές, ιστορικές, και ιστοριογραφικές παρατηρήσεις για το έργο τού Διόφαντου τού Αλεξανδρινού. Το ακροατήριο είχε την τύχη να διδαχθεί και να κατανοήσει μια πρόσφατη «ανακάλυψη» που αφορά την έννοια τού «και» και την έννοια τού «συν».

Στο τρίτο και τελευταίο μέρος ακολούθησε συζήτηση για τον ρόλο τής Γεωμετρίας και τής ιστορίας των αρχαίων Μαθηματικών στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.