Στο πλαίσιο τού προγράμματος τής σχολικής διαμεσολάβησης διανεμήθηκε στα παιδιά τής Α΄ και Γ΄ τάξης τού Β΄ Αρσακείου Λυκείου Ψυχικού ερωτηματολόγιο με τίτλο: «Εσύ τι τύπος είσαι στη διαφωνία;Κάνε το τεστ και δες!» Καταρχάς, συζητήθηκαν, με αφορμή και τους μύθους τού Αισώπου, τα ζώα που χρησιμοποιήθηκαν για τα αποτελέσματα τού ερωτηματολογίου και η αλληγορική σημασία τους.
Επισημάνσεις:
Τα παιδιά τής Α΄ τάξης, με πολύ μεγάλο ενθουσιασμό, ήθελαν να συμπληρώσουν το ερωτηματολόγιο και στη συνέχεια να συμμετάσχουν, κυρίως, ως κριτές σε προσομοιώσεις συγκρούσεων. Μετά από τη συμπλήρωσή του διαπίστωσαν δυσκολίες που αντιμετώπιζαν στη διαχείριση διαφωνιών και ήθελαν να συζητήσουμε για τη αντιμετώπιση κάποιων από αυτές. Πολύ σημαντική ηταν η συνειδητοποίηση ότι είναι μεγάλη παράλειψη στις διαφωνίες τους να μην κάνουν ερωτήσεις για να καταλάβουν πώς προέκυψε ένα πρόβλημα, όπως και να μη βγάζουν αυθαίρετα συμπεράσματα πριν να έχουν την απαραίτητη πληροφόρηση για τα γεγονότα.
Τα παιδιά τής Γ΄ τάξης ήθελαν να μάθουν περισσότερες λεπτομέρειες για τη σχολική διαμεσολάβηση. Συμπλήρωσαν το ερωτηματολόγιο με περίσκεψη. Κατά τη συμπλήρωση προβληματίστηκαν και για τα "όχι" που δεν μπορούν να πουν και για το πόσες φορές έχουν βάλει τον εαυτό τους και τις ανάγκες τους πίσω για χάρη των άλλων. Επίσης, τα παιδιά που είχαν ως αντιστοιχούσαν στον τύπο τού "καρχαρία", ακούγοντας τους άλλους, προβληματίστηκαν για κάθε φορά που επεδίωξαν να ικανοποιήσουν μόνο τις δικές τους ανάγκες και δεν σκέφτονταν τους άλλους.
Στη συνέχεια, μέσα από τη συζήτηση, χωρίστηκε η τάξη σε 2 ομάδες: στους πιο διαλλακτικούς ή υποχωρητικούς και στους πιο διεκδικητικούς. Αποτέλεσμα ήταν να ακολουθήσει νέα συζήτηση, με συμβουλευτική μορφή αυτή τη φορά, για το πώς μπορεί κανείς να διεκδικεί τα δικαιώματά του με ενσυναίσθηση.
Ο εντυπωσιακός απολογισμός των λίγων ωρών, που μπόρεσαν να αφιερωθούν σε αυτή τη διαδικασία, ήταν ότι τα παιδιά παρουσιάζονται απολύτως ως υπεύθυνα,πρόθυμα και ικανά να αναλάβουν ρόλο διαμεσολαβητή τόσο για τον εαυτό τους όσο και για τους συμμαθητές τους. Έτσι, τόσο οι μαθητές όσο και οι εκπαιδευτικοί βγήκαμε λίγο πιο σοφοί από αυτή την αλληλεπίδραση και επιφυλασσόμαστε για ανάλογες μελλοντικές δράσεις...
Η δράση πραγματοποιήθηκε με την αμέριστη υποστήριξη τής Διευθύντριας κ. Νάκη Στυλιανής, τη συνεργασία τού Συμβούλου Σχολικής Ζωής και τον Συντονιστή τής δράσης, κ. Κάτσικα Ευθύμιου, και τον συντονισμό από τη βοηθό τού Συντονιστή και μέλος τής ομάδας δράσης, κ. Αθανασιά Ασπασίας.