Τα Αρσάκεια Σχολεία, με τη μακρά παράδοση στην εκπαιδευτική αριστεία, έδωσαν δυναμικό παρών στο 4ο Μαθητικό Συνέδριο Έρευνας και Επιστήμης, που πραγματοποιήθηκε στις 22, 23 και 24 Νοεμβρίου 2024, στο Συνεδριακό Κέντρο του Ε.Κ.Ε.Φ.Ε. "Δημόκριτος".
Το συνέδριο διοργανώθηκε από τη Διοικούσα Επιτροπή Προτύπων και Πειραματικών Σχολείων και το Ε.Κ.Ε.Φ.Ε. "Δημόκριτος" σε συνδιοργάνωση με: το Εργαστήριο Θετικών Επιστημών του Τμήματος Τ.Ε.Ε.Κ.Ε. του Πανεπιστημίου Πατρών, το Εργαστήριο της Διδακτικής της Φυσικής και Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας του Α.Π.Θ. και την Ε.Λ.Μ.Ε. Προτύπων και Πειραματικών Σχολείων.
Προσκεκλημένοι ομιλητές ήταν ο νέος πρόεδρος του CERN κ. Φουντάς, Καθηγητής του Τμήματος Φυσικής στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, ο κ. Αρετάκης, Αναπληρωτής Καθηγητής στο Πανεπιστήμιο του Τορόντο, και ο Δρ Γεώργιος Τζερεμές, Principal Engineer – Earth CARE, European Space Agency (ESA). Οι παρουσιάσεις τους ήταν καθηλωτικές και προσαρμοσμένες στο γνωστικό επίπεδο των παιδιών.
Ιδιαίτερα συγκινητική υπήρξε η συνεδρία με τη συμμετοχή των σχολείων της ομογένειας.
Η συμμετοχή των μαθητών των Αρσακείων σε αυτό το υψηλού επιπέδου συνέδριο, αναδεικνύει την ενεργό τους συμμετοχή σε επιστημονικές και ερευνητικές δραστηριότητες, τόσο μέσα από διαδικτυακές και διά ζώσης παρουσιάσεις, όσο και μέσω συνεδριών αφίσας (posters), επιβεβαιώνοντας τη διαρκή μέριμνα των Αρσακείων για την προαγωγή της γνώσης και της καινοτομίας.
Στο συνέδριο, παρουσιάστηκαν εργασίες από Γυμνάσια και Λύκεια των σχολείων μας, καλύπτοντας ένα ευρύ φάσμα επιστημονικών θεμάτων. Αναλυτικά:
- «Εκπαιδεύοντας… τη μηχανή» από το Αρσάκειο Λύκειο Ιωαννίνων, όπου οι μαθητές ερεύνησαν τις βάσεις της μηχανικής μάθησης, παρουσιάζοντας εφαρμογές που αναδεικνύουν την εξέλιξη της τεχνητής νοημοσύνης. Επιβλέποντες εκπαιδευτικοί: Νικόλαος Λαδιάς (καθηγητής Πληροφορικής) και Αικατερίνη Τάτση (Φυσικός, Διευθύντρια του Αρσακείου Λυκείου Ιωαννίνων).
- «Η Τεχνητή Νοημοσύνη στην υπηρεσία της σεισμολογίας», εργασία του Αρσακείου Λυκείου Πατρών, που αξιοποιεί τα δεδομένα του σεισμογράφου του Σχολείου, ο οποίος είναι ενταγμένος στο παγκόσμιο δίκτυο σεισμογράφων, για να διαχωρίσει τα πραγματικά σεισμικά σήματα από εκείνα που προκαλούνται από θόρυβο. Η εργασία πραγματοποιήθηκε υπό την καθοδήγηση της εκπαιδευτικού Όλγας Σταυρουλοπούλου, καθηγήτριας Πληροφορικής.
- «Η Τεχνητή Νοημοσύνη στην Αρχαιότητα και στη σύγχρονη εποχή» από το Β' Αρσάκειο Γυμνάσιο Ψυχικού και Α΄Αρσάκειο-Τοσίτσειο Γυμνάσιο Εκάλης, που παρουσίασε την ιστορική εξέλιξη της ιδέας της τεχνητής νοημοσύνης από τα αρχαία χρόνια μέχρι σήμερα. Επιβλέπουσες καθηγήτριες: Πάολα Μπούζη (Χημικός) και Λυδία-Ευσταθία Ουσταμπασίδη (Φιλόλογος).
- «Απομόνωση αιθέριων ελαίων από αρωματικά φυτά» από το Αρσάκειο Λύκειο Πάτρας. Οι μαθητές, υπό την καθοδήγηση του εκπαιδευτικού Νικολάου Γιαννακόπουλου (Χημικού), χρησιμοποίησαν φύλλα δενδρολίβανου και, μέσω φυσικοχημικών διεργασιών, κατάφεραν να απομονώσουν αιθέρια έλαια.
- «Βιομιμητισμός: Όταν ο άνθρωπος μιμείται τη φύση», εργασία του Αρσακείου Γυμνασίου Θεσσαλονίκης, η οποία ανέδειξε την έμπνευση που αντλεί η επιστήμη από τη φύση για την επίλυση σύγχρονων προβλημάτων. Επιβλέπουσες καθηγήτριες: Άννα Διαμαντίδου (Τεχνολόγος) και Ευανθία Τσιριγώτη (Βιολόγος).
Άλλες εξαιρετικές συμμετοχές περιλάμβαναν:
- «Γραμμή παραγωγής φυσικών καλλυντικών προϊόντων» από το Α΄ Γυμνάσιο Αρσάκειο-Τοσίτσειο Εκάλης, όπου οι μαθητές ανέπτυξαν μια ολοκληρωμένη γραμμή παραγωγής. Υπεύθυνοι καθηγητές: Πάολα Μπούζη (Χημικός), Αδαμαντία Ξηρίδου (Πληροφορικός) και Ανδρέας Χατζηορφανός (Πληροφορικός).
- «Συμβατότητα των ομάδων αίματος» από το Β' Αρσάκειο-Τοσίτσειο Γυμνάσιο Εκάλης, που ανέλυσε τη σημασία της ομάδας αίματος σε βιολογικά και ιατρικά πεδία. Επιβλέπουσα καθηγήτρια: Αλεξάνδρα Μπάκα (Βιολόγος)
- «Επίδραση της μικροβαρύτητας στη φύτρωση σπερμάτων», εργασία των Αρσακείων Σχολείων Θεσσαλονίκης, η οποία διερεύνησε την επίδραση διαστημικών συνθηκών σε φυτά. Επιβλέπουσα καθηγήτρια: Ευανθία Τσιριγώτη (Βιολόγος).
- «Αερόβια και αναερόβια άσκηση: Συνεργάτες ή Αντίπαλοι;» από τα Αρσάκεια Σχολεία Θεσσαλονίκης, που συνδύασε τη φυσιολογία με τη βιολογία του ανθρώπου. Επιβλέπων καθηγητής: Βασίλειος Μαθάς (Γυμναστής).
- «Η τρισδιάστατη εκτύπωση της διπλής έλικας του DNA» από το Β' Αρσάκειο-Τοσίτσειο Γυμνάσιο Εκάλης, μια καινοτόμα εφαρμογή της τεχνολογίας 3D printing στη βιολογία. Επιβλέποντες καθηγητές: Αλεξάνδρα Μπάκα (Βιολόγος), Ανδρέας Χατζηορφανός (Πληροφορικός).
- «Η Γεωμετρία στη φύση» από το Αρσάκειο Γυμνάσιο Θεσσαλονίκης, που ανέδειξε πώς τα γεωμετρικά πρότυπα εμφανίζονται στον φυσικό κόσμο. Επιβλέποντες καθηγητές: Αθανάσιος Τσολάκης (Μαθηματικός) και Ευανθία Τσιριγώτη (Βιολόγος).
Συγχαρητήρια στους μαθητές μας για τις εξαιρετικές παρουσιάσεις τους και στους εκπαιδευτικούς των σχολείων μας για την άριστη προετοιμασία τους. Ένα μεγάλο «ευχαριστώ» στους γονείς των μαθητών για τη συνεχή υποστήριξη και την ενίσχυση τόσο των μαθητών όσο και των εκπαιδευτικών.
Η συμμετοχή αυτή αντικατοπτρίζει τη δέσμευσή μας να ενθαρρύνουμε τους μαθητές μας να εμπλέκονται σε δραστηριότητες που τους εμπνέουν να ανακαλύπτουν τις δυνατότητές τους, να συνεργάζονται, να ερευνούν και να καινοτομούν. Με τις άριστα προετοιμασμένες παρουσιάσεις τους, οι μαθητές μας ανέδειξαν το υψηλό επίπεδο γνώσεων και δεξιοτήτων που καλλιεργείται στα Αρσάκεια Σχολεία, γεμίζοντάς μας ελπίδα για το μέλλον.