Ημερολόγιο Εκδηλώσεων ΦΕ

Νοέμβριος 2024
Τον προηγούμενο μήνα   Τον επόμενο μήνα
Κ Δ Τ Τ Π Π Σ
week 44 1 2
week 45 3 4 5 6 7 8 9
week 46 10 11 12 13 14 15 16
week 47 17 18 19 20 21 22 23
week 48 24 25 26 27 28 29 30
To Πανεπιστήμιο Frederick αναγόρευσε τον Ομότιμο Καθηγητή Γλωσσολογίας τού Πανεπιστημίου Αθηνών και Πρόεδρο τής Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας Γεώργιο Μπαμπινιώτη σε Επίτιμο Διδάκτορα της Σχολής Επιστημών της Αγωγής και Κοινωνικών Επιστημών, την Τρίτη 17 Οκτωβρίου 2017 στην Αίθουσα «Τάσσος Παπαδόπουλος».

Σύμφωνα με επίσημη ανακοίνωση τού Πανεπιστημίου:

frederick 3"Η αναγόρευση του καταξιωμένου επιστήμονα Γεώργιου Μπαμπινιώτη αποτελεί την κορυφαία έκφραση τιμής που μπορεί να αποδοθεί με βάση τα ακαδημαϊκά θέσμια. Το Πανεπιστήμιο Frederick προχωρά για πρώτη φορά από την ίδρυσή του, στην απόδοση της ύψιστης αυτής ακαδημαϊκής τιμής στον Καθηγητή, Επιστήμονα, Πανεπιστημιακό Δάσκαλο, Πρύτανη, Υπουργό και Πνευματικό Άνθρωπο Γεώργιο Μπαμπινιώτη, υπογραμμίζοντας έμπρακτα την προσήλωσή του ως ακαδημαϊκού ιδρύματος στις αρχές της πολιτισμικής ανάπτυξης, στην αξία των ανθρωπιστικών και κοινωνικών επιστημών. Η Σχολή Επιστημών της Αγωγής και Κοινωνικών Επιστημών τιμά τον Καθηγητή Μπαμπινιώτη για το πρωτοποριακό ερευνητικό και συγγραφικό του έργο στη Γλωσσολογία και τη λεξικογραφία και την πολυδιάστατη και αδιάλειπτη προσφορά του στην εκπαίδευση και τον πολιτισμό.


Είναι ιδιαίτερη τιμή για το Πανεπιστήμιο, η παρουσία και ο χαιρετισμός στην εκδήλωση από τον Πρόεδρο της Κυπριακής Δημοκρατίας. Η αναγνώριση του έργου του τιμώμενου από την κυπριακή πολιτεία είναι σημαντική τόσο για τον ίδιο, όσο και για το Πανεπιστήμιο Frederick, το οποίο γιορτάζει φέτος τα 10 χρόνια από την ίδρυσή του." 

Η αναγόρευση του Γ. Μπαμπινιώτη έγινε από τον Πρύτανη του Πανεπιστημίου Γιώργο Δημοσθένους. Στο πλαίσιο της τελετής ο Καθηγητής Μπαμπινιώτης έδωσε διάλεξη με θέμα «Η γλωσσική κατάρτιση του επιστήμονα». Την εκδήλωση επένδυσαν μουσικά μέλη της Συμφωνικής Ορχήστρας Κύπρου.

anastasiadhsΑκολουθεί ο χαιρετισμός που απηύθυνε ο Πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας, Νίκος Αναστασιάδης, στην αναγόρευση του Γεώργιου Μπαμπινιώτη σε επίτιμο διδάκτορα του Πανεπιστημίου Frederick.

"Είναι πραγματικά με ιδιαίτερη χαρά που παρευρίσκομαι στην αποψινή εκδήλωση, που διοργανώνει το Πανεπιστήμιο σας αποδίδοντας στον Καθηγητή, Επιστήμονα, Πανεπιστημιακό Δάσκαλο, Πρύτανη, Υπουργό και πνευματικό άνθρωπο Γεώργιο Μπαμπινιώτη, την ύψιστη βάσει τα ακαδημαϊκά θέσμια τιμή.

Κινούμενο από την αναγνώριση της αξίας του έργου του στον ελληνικό πολιτισμό και την ελληνική γλώσσα, το Πανεπιστήμιο Frederick πιστό στις αρχές της πολιτισμικής ανάπτυξης και την αξία των ανθρωπιστικών και κοινωνικών επιστημών αποφάσισε την αναγόρευσή του σε επίτιμο διδάκτορα της Σχολής Επιστημών της Αγωγής και Κοινωνικών Επιστημών.

Ο Γεώργιος Μπαμπινιώτης, τοποθετώντας συνειδητά την όλη δραστηριότητα του γύρω από τον χώρο της παιδείας και της γλώσσας, μέσα από το διδακτικό και συγγραφικό του έργο και πρωτίστως μέσα από την καθοριστική επιστημονική συμβολή του στην έρευνα της ελληνικής γλώσσας στη διαχρονία της, μπόρεσε να δείξει με έναν ουσιαστικό τρόπο τη συνέχεια, την οικουμενικότητα, την καλλιέργεια και τη μακραίωνη διπλή παράδοσή της.

Υπηρετώντας μακράν και ευδόκιμα την ελληνική γλώσσα και τον ελληνικό πολιτισμό, προσέφερε τα μέγιστα τόσο στην επιστήμη της γλωσσολογίας συμβάλλοντας στον εκσυγχρονισμό της όσο και στην ελληνική λεξικογραφία με τη συστηματική επιστημονική έρευνα, τη μελέτη, την ερμηνεία, την ετυμολογία και την ορθογραφία αναρίθμητων λέξεων της Νέας Ελληνικής γλώσσας.

Το έργο του ιδιαίτερα εκτεταμένο αριθμητικά και πολυδιάστατο θεματολογικά αποτελεί πολύτιμο εργαλείο για όσους ασχολούνται με την ελληνική γλώσσα σε επιστημονικό και επαγγελματικό επίπεδο, καθώς και πολύτιμο βοήθημα για τον κάθε συνειδητοποιημένο κι ευσυνείδητο ομιλητή της.

Ο Μπαμπινιώτης, αντιλαμβανόμενος τη γλώσσα μας ως το κυριότερο χαρακτηριστικό του λαού μας, επέδειξε υψηλή προσήλωση στο έργο του, συμβάλλοντας στη διατήρηση, τη διάσωση την εξέλιξη, καθώς και στη θωράκιση της ελληνικής γλώσσας από παγιοποιημένα γλωσσικά λάθη και δάνειες απειλές.

Αξιολογώντας θετικότατα την ερευνητική του δραστηριότητα και τα αποτελέσματα της, καθώς και τις έντονα διεπιστημονικές αναζητήσεις του αναφορικά με την ουσία, την ποιότητα, τις δυνατότητες και τη γενικότερη προβολή της ελληνικής γλώσσας στην Ελλάδα και το εξωτερικό, το έργο του πέραν του επιστημονικού του βάρους αποκτά και μία εθνική διάσταση, δικαιολογώντας έτσι απόλυτα τον χαρακτηρισμό που του αποδίδεται ως «εθνικού μας γλωσσολόγου».

Το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού υλοποιώντας σημαντικές πτυχές της εκπαιδευτικής του πολιτικής, έτσι όπως αυτή πηγάζει από το Πρόγραμμα Διακυβέρνησης, προχωρεί στην εφαρμογή συγκεκριμένων μέτρων, με απώτερο σκοπό την εμπέδωση της γλωσσικής μας ταυτότητας, την αποτελεσματική διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, καθώς επίσης και την καλλιέργεια της ορθής χρήσης της ελληνικής γλώσσας στην κοινωνία.

Πιο συγκεκριμένα έχει προχωρήσει:

Στην ενδυνάμωση και τον εκσυγχρονισμό της ελληνικής γλώσσας σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης.

Στην εισαγωγή στο νέο τύπο Λυκείου της κατεύθυνσης Κλασικών και Ανθρωπιστικών Σπουδών με γνωστικά αντικείμενα που θέτουν τη γλώσσα στο επίκεντρο.

Στην ταχεία εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας σε αλλόγλωσσους μαθητές.

Στην παροχή δωρεάν μαθημάτων της ελληνικής γλώσσας σε Τουρκοκύπριους, νόμιμους μετανάστες, καθώς και σε κάθε ενδιαφερόμενο πολίτη της Κυπριακής Δημοκρατίας, μέσω του θεσμού των Επιμορφωτικών Κέντρων.

Αξίζει ακόμα να τονίσω ότι με το νέο σύστημα διορισμών που εισάγεται στην εκπαίδευση, κριτήριο αξιολόγησης όλων των υποψηφίων, ανεξαρτήτως ειδικότητας, είναι και γνώσεις στην ελληνική γλώσσα.

Επιτρέψτε μου να αναφέρω ότι το Κοινωφελές, Επιστημονικό και Πολιτιστικό Ίδρυμα «Φώτος Φωτιάδης», σε συνεννόηση με το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού και το Υπουργείο Άμυνας, στα πλαίσια της άριστης και εποικοδομητικής συνεργασίας του προχώρησε πέρσι στη γενναιόδωρη προσφορά αντίγραφων σε όλα τα Πανεπιστήμια, τα Σχολεία Μέσης Εκπαίδευσης και στην Ακαδημία Άμυνας, Ασφάλειας και Διαχείρισης Κρίσεων του Νέου Λεξικού του Καθηγητή Μπαμπινιώτη «Λεξικό των παραγώγων των συνθέτων της Νέας Ελληνικής. Τα παιδιά και τα εγγόνια των λέξεων της γλώσσας μας».

Θα ήθελα θερμότατα να τον συγχαρώ για την τεράστια προσφορά και τις υπηρεσίες του από τις διάφορες θέσεις τις οποίες υπηρέτησε την εκπαίδευση, τον πολιτισμό και την κοινωνία και οι οποίες του δίνουν εξέχουσα θέση ανάμεσα στους πνευματικούς ταγούς του Ελληνισμού καθιστώντας τον παράλληλα πρότυπο για τους συνεχιστές του.

Καταλήγοντας, θα ήθελα να εκφράσω τα συγχαρητήριά μου στο Πανεπιστήμιο Frederick για τα 10 χρόνια διακεκριμένης παρουσίας και σπουδαίας συμβολής του στον τομέα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, καθώς επίσης και για την προσήλωσή του ως Ακαδημαϊκού Ιδρύματος στον Πολιτισμό, τις Τέχνες και τα Γράμματα.

Απόδειξη ετούτου η πρωτοβουλία της αποψινής αναγόρευσης, η οποία αποτελεί πρωτίστως τιμή για το Πανεπιστήμιό σας, αφού καταδεικνύει ότι για εσάς η έννοια της εκπαιδευτικής προσφοράς περιλαμβάνει επίσης όλες εκείνες τις δράσεις και πρωτοβουλίες που γίνονται έμπνευση και παράδειγμα για τους φοιτητές."

Στην ομιλία του ο Γεώργιος Μπαμπινιώτης υπέδειξε ότι η γλώσσα υπάρχει για να υπηρετεί τη σκέψη και η σκέψη υπάρχει για να μας δίνει την επαφή με τον κόσμο, τον κόσμο της πραγματικότητας. «Ο κόσμος της πραγματικότητας είναι τα όντα, ο νους μας τα όντα τα κάνει έννοιες και έρχεται η γλώσσα και τις έννοιες τις κάνει σημασίες ντυμένες με μορφή, τις κάνει λέξεις. Άρα οι λέξεις δεν υπάρχουν χωρίς τις έννοιες και η γλώσσα δεν υπάρχει χωρίς τη νόηση, το νου μας, τη σκέψη η οποία υπηρετεί την επαφή μας, την αντίληψη μας, τη σχέση μας με τον κόσμο».
«Το κύριο στη γλώσσα» εξήγησε «δεν είναι απλώς να δίνουμε ονόματα στα πράγματα, στα πρόσωπα, στα αντικείμενα, αυτό είναι αναγκαίο αλλά δεν τελειώνει εκεί, το βασικό στη γλώσσα δεν είναι το ονομάζειν αλλά το λέγειν. Γιατί το λέγειν οδηγεί σε αυτό που περαίνει τι, που είναι ο λόγος. Το λέγειν είναι να συγκροτήσω λόγο, όχι απλώς να λέω λέξεις».
Εξήγησε ακόμη ότι το λεξιλόγιο, η γραμματική και η σύνταξη είναι το λογισμικό της γλώσσας, το οποίο ισοδυναμεί με το λογισμικό του νου, το εννοιολόγιο, που είναι οι λεκτικές κατηγορίες και οι νοηματικές ενότητες. «Αν δεν προσπαθείς αυτό να το εμπλουτίζεις θα μείνεις με προβλήματα στην έκφραση σου και κατ’ επέκταση στη σκέψη σου» υπέδειξε.
Σύμφωνα με τα όσα είπε, κάθε απώλεια στη γλώσσα είναι απώλεια στη σκέψη όπως και κάθε ποιότητα στη γλώσσα είναι ποιότητα στη σκέψη, άρα πρέπει να προσπαθούμε πάντοτε για ένα εμπλουτισμό, ο οποίος περνά μέσα απ’ τα λεξικά, τις γραμματικές, τα αντικείμενα.
«Μη παραιτηθείς και βολευτείς, γιατί αν το κάνεις αυτό όλο και θα χάνεις. Και θα το πληρώσεις άσχημα μια μέρα, όταν θα ψάχνεις κάτι να βρεις να το πεις και δεν θα μπορείς να το πεις» υπογράμμισε, εξηγώντας ότι δεν απειλεί αλλά προκαλεί.
«Εγώ ακόμα είμαι ένας μαθητής της γλώσσας, ακόμα μαθαίνω σημασίες λέξεων, ακόμα βρίσκω δομές, ακόμα, ακόμα, ακόμα…»
«Η γλώσσα είναι έργο ζωής, από τη στιγμή που γεννιέσαι μέχρι την ώρα που φεύγεις από αυτό τον κόσμο, γλωσσικά πάντοτε προσλαμβάνεις, μαθαίνεις, εμβαθύνεις, αν έχεις ευαισθησία. Αν δεν έχεις ευαισθησία και έχεις ‘αν-αισθησία’, αν είσαι ‘αν-αίσθητος’ τότε μειώνεις μαζί με τη γλώσσα και την ίδια τη ζωή».
Ο Καθηγητής Μπαμπινιώτης τόνισε ακόμη ότι το λεξιλόγιο της ελληνικής γλώσσας έχει 100.000 λέξεις, όμως σημασία δεν έχουν οι λέξεις αλλά οι σημασίες και κάθε λέξη κατά μέσον όρο έχει 3 σημασίες. «Η ελληνική γλώσσα έχει 300.000 σημασίες μπορεί και περισσότερες» ανέφερε.
Επεσήμανε ακόμη ότι η γλώσσα είναι αγώνας αλλά και ότι η ενασχόληση με τη γλώσσα είναι η γυμναστική του μυαλού.
Απευθυνόμενος προς τους νέους ανθρώπους τους παρότρυνε να κάνουν το δικό τους λεξικό. «Δεν υπάρχει καλύτερη άσκηση από το να κάνεις το δικό σου λεξικό όταν είσαι νέος επιστήμονας. Διάλεξε τις λέξεις που σ’ αρέσουν ή που είναι δύσκολες, κάνε τις φράσεις σου και θ’ ανεβάσεις το επίπεδο σου όσο δεν μπορείς να φανταστείς» εξήγησε.
«Η μητρική γλώσσα κατακτάται. Η ξένη γλώσσα μαθαίνεται. Άλλο το μαθαίνω και άλλο το κατακτώ. Η γλώσσα είναι αξία και το λέω αυτό γιατί πάει να επικρατήσεις μια εργαλειακή αντίληψη ότι η γλώσσα είναι εργαλείο. Τι εργαλείο; Η γλώσσα είναι ο πολιτισμός σου. Η γλώσσα είναι η προέλευση σου, η ιστορία σου, η αντίληψη σου. Είναι ο ψυχισμός σου, είναι η ταυτότητα σου. Όλα αυτά είναι ηγλώσσα, άρα η γλώσσα είναι αξία, δεν είναι απλώς εργαλείο, είναι και αυτό».
Ο κ. Μπαμπινιώτης απευθύνθηκε και προς τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας λέγοντας του ότι η παρουσία του στην τελετή και τα λόγια του έχουν ένα έντονα συμβολικό χαρακτήρα.
«Τιμάτε στο πρόσωπο μου τη γλώσσα την ελληνική, τον πολιτισμό τον ελληνικό, την παράδοση την ελληνική, την παιδεία την ελληνική. Δίνω ένα συμβολισμό στην παρουσία σας που ξεπερνάει το πρόσωπο μου και δίνετε ένα μήνυμα ότι ένας πανεπιστημιακός δάσκαλος όταν τιμάται από ένα δυναμικό πανεπιστήμιο όπως το Πανεπιστήμιο Φρέντερικ, στο πρόσωπο του τιμάται η παιδεία, τιμάται η γλώσσα και ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας έρχεται να το επιβεβαιώσει»
είπε, ευχαριστώντας τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας τόσο για τα λόγια του όσο και για τον ιδιαίτερα σημαντικό, σε τέτοιες διαδικασίες απόδοσης τιμής, συμβολισμό αυτό.
Απευθυνόμενος προς τον Πρύτανη του Πανεπιστημίου είπε χαριτολογώντας ότι η αναγόρευση του σε επίτιμο διδάκτορα, σημαίνει ότι του δόθηκε το δικαίωμα να έρχεται να κάνει μάθημα στο Πανεπιστήμιο και διαβεβαίωσε ότι θα αξιοποιήσει αυτή την ευκαιρία.
Καταληκτικά ο Γεώργιος Μπαμπινιώτης επεσήμανε ότι «η γλώσσα πάνω απ’ όλα είναι αξία και είναι η παιδεία ενός λαού, είναι ο πολιτισμός, είναι η ιστορία του».

[Πηγές:  SigmaLive.com  http://bit.ly/2gpfNuq και εφημερίδα "Φιλελεύθερος" http://bit.ly/2kXmFAL ]

Δείτε το βίντεο τής αναγόρευσης εδώ: https://www.youtube.com/user/FrederickUniversity

Δείτε επίσης: http://www.frederick.ac.cy/internationalstudents/el/