Τα παρακάτω είναι σκέψεις και προτάσεις τού Γ. Μπαμπινιώτη για την εκπαίδευση και την Παιδεία, οι οποίες κατατέθηκαν στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής (όπως δημοσιεύτηκαν στο κυριακάτικο Βήμα, 26/2/2017).
(Α) Γενικές θέσεις
Σκοπός τής Εκπαίδευσης:1. Εξασφάλιση για όλους ποιοτικής δημόσιας παιδείας
2. Μόρφωση πολιτών: υπεύθυνων, σκεπτομένων, ευαίσθητων, καλλιεργημένων
Σχολείο
1. Δάσκαλος: καταρτισμένος στα ΑΕΙ, υποστηριζόμενος με διδακτικό υλικό, επιμορφούμενος συχνά, συντονιζόμενος κατά μάθημα, αξιολογούμενος για βελτίωση, απόκτηση πιστοποιητικού ψυχοπαιδαγωγικής επάρκειας.
2. Διοίκηση Σχολείων (Διευθυντές/Υποδιευθυντές): αυστηρά και αντικειμενικά επιλεγμένοι, OXI από τους συλλόγους των σχολείων τους, με αυξημένες αρμοδιότητες (διοικητικές, αξιολόγησης, ανάληψης πρωτοβουλιών κ.ά.)
Σχολικός χρόνος (08.30 - 16.30): Ο μειωμένος σχολικός χρόνος σε όλες τις βαθμίδες - δήθεν για ελάφρυνση του φόρτου των μαθητών - ακυρώνει στην πράξη την ουσία και την ποιότητα της Εκπαίδευσης.
Ενισχυτική διδασκαλία: η γνήσια δημοκρατική αντίληψη να μορφωθούν όλοι οι μαθητές επιβάλλει ουσιαστική στήριξη των αδύνατων μαθητών. Ετσι αίρονται ή αμβλύνονται ποικίλες ανισότητες, βελτιώνεται η ποιότητα εκπαιδευτικού έργου μέσα στην τάξη, αντιμετωπίζεται έμπρακτα η μαθητική διαρροή.
ΑΛΛΑ: ενισχυτική δεν συνιστούν ελάχιστα ανοργάνωτα ευκαιριακά μαθήματα, αλλά προσεκτική εξατομικευμένη στήριξη από ειδικά καταρτισμένους εκπαιδευτικούς!
Τριετές Λύκειο γενικής μόρφωσης: έτσι θα αξιοποιηθεί παιδευτικά η πιο δημιουργική διανοητικά ηλικία 15-18 ετών ως γενικότερη μορφωτική συγκρότηση των μαθητών για τη μετασχολική ζωή τους, για την εισαγωγή στα ΑΕΙ να παρέχονται «επιλογές προσανατολισμού» σε Β' (6 ώρες) και Γ' (12 ώρες) Λυκείου. ΟΧΙ Λύκειο φροντιστηριακού χαρακτήρα ταχύρρυθμης προετοιμασίας για τα ΑΕΙ με λίγα πολύωρα μαθήματα σε Β' και Γ' Λυκείου!
Εμφαση σε αναβαθμισμένο Τεχνικό - Επαγγελματικό Λύκειο:
Η στροφή πολλών μαθητών σε ένα αναβαθμισμένο Τεχνικό - Επαγγελματικό Λύκειο (σήμερα 80/90% των μαθητών κατευθύνεται στα Γενικά Λύκεια) θα αποτελέσει βαθμηδόν και τη λύση της εισαγωγής στα ΑΕΙ με μόνη την επίδοσή τους στο Λύκειο.
Γενική μόρφωση Α' τάξης - ΟΧΙ κοινή Α' Λυκείου σύνθετου «γενικοεπαγγελματικού» χαρακτήρα που θα προκαλέσει σύγχυση παρά αξιόπιστη βάση επιλογής. Δημιουργία Πειραματικών ΤΕ Λυκείων.
Επαγγελματικός προσανατολισμός: αξιόπιστος, συστηματικός, αποτελεσματικός επαγγελματικός προσανατολισμός έγκαιρης σωστής ενημέρωσης και πειθούς μαθητών και γονέων για την επιλογή τύπου Λυκείου («Γενικού» ή αναβαθμισμένου «Τεχνικού-Επαγγελματικού»)
Εθνικός Οργανισμός Εξετάσεων (ΕΘ.Ο.Ε.): για ενδοσχολικές [οιονεί «Τράπεζα Θεμάτων»] και πανελλαδικές [εισαγωγικές] εξετάσεις.
Καθιέρωση αυτοτελούς Σχολικού Απολυτηρίου
Αναβάθμιση Λυκείου με υπολογισμό τής επίδοσης των μαθητών στις τρεις τάξεις για την εισαγωγή στα ΑΕΙ: προϋπόθεση η δίκαιη, αντικειμενική και αξιόπιστη αξιολόγηση της επίδοσης με δικλίδες ασφαλείας (γραπτή εξέταση με θέματα από τον Εθν. Οργ. Εξετάσεων από όλη τη διδακτέα ύλη και διόρθωση από τους διδάσκοντες).
«Επιστροφή» των μαθητών στο Λύκειο από τα φροντιστήρια, με ενδυνάμωση του Λυκείου, του έργου των διδασκόντων και όλων των διδασκομένων μαθημάτων.
Διδασκαλία (λόγω γραπτής εξέτασης) όλης της διδακτέας ύλης.
Λειτουργία πραγματικά Πειραματικών Σχολείων
Πειραματικών άμεσα συνδεδεμένων με Πανεπιστήμια (Παιδαγωγικά Τμήματα) και με το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ).
Εισαγωγή σε αυτά μαθητών που θα αποτελούν αντιπροσωπευτικό δείγμα για πειραματική εφαρμογή (νέων αντικειμένων, νέων μεθόδων διδασκαλίας, νέων βιβλίων κ.λπ. με ευθύνη των Πανεπιστημίων και του ΙΕΠ).
1. Η επίδοση των μαθητών στο Λύκειο
Η επίδοση των τριών τάξεων τού Λυκείου θα περιλαμβάνει την επίδοση των μαθητών στα τετράμηνα και τη γραπτή αξιολόγηση με θέματα από τον Εθνικό Οργανισμό Εξετάσεων που θα διορθώνονται από τους διδάσκοντες καθηγητές.
Για την γραπτή εξέταση θα προετοιμάζονται οι μαθητές μέσα στο Σχολείο με «πρότυπα θεμάτων» από μια τράπεζα θεμάτων και όχι με εκμάθηση όλων των θεμάτων όπως στο παρελθόν.
2. Πανελλαδική εξέταση από τον Εθνικό Οργανισμό Εξετάσεων σε 4 μαθήματα
Κατάργηση των δαπανηρών εξετάσεων τού ΥΠΕΘ με τις γνωστές τους δυσλειτουργίες:
-κοινωνικός σάλος στα ΜΜΕ για κάποια «δύσκολα θέματα»
-παπαγαλία, δεν προκρίνονται οι καλύτεροι υποψήφιοι
-σε περίπτωση αποτυχίας σε ένα μάθημα επαναλαμβάνεται όλη η εξέταση μετά από έναν χρόνο με κίνδυνο αποτυχίας σε άλλο μάθημα…
Οι εισαγωγικές εξετάσεις θα διενεργούνται από τον Εθνικό Οργανισμό Εξετάσεων, με κατοχύρωση βαθμολογίας και δυνατότητα επανάληψης εντός τού έτους προς βελτίωση.
Στόχος είναι να διατηρηθεί το αδιάβλητο των Πανελλαδικών Εξετάσεων, αλλά να υπάρξει και ένα νέο, πιο δίκαιο, πιο αξιόπιστο και πιο ανθρώπινο εξεταστικό σύστημα.
Η εισαγωγή των φοιτητών θα πρέπει να γίνεται σε τμήματα και όχι σε σχολές
Η Φιλοσοφική τού ΕΚΠΑ π.χ. έχει 18 διαφορετικά τμήματα!
Δεν μπορεί πρακτικά να γίνει διδασκαλία «αντιπροσωπευτικών μαθημάτων» σε ένα κοινό Α΄ έτος.
Έτσι υπάρχει ο κίνδυνος να απαιτούνται νέες εξετάσεις για την ένταξη των φοιτητών σε τμήματα με μεγάλο αριθμό ενδιαφερομένων (π.χ. το Φιλολογικό τής Φιλοσοφικής).
Οπωσδήποτε, τα ίδια τα πανεπιστήμια μπορούν κατά σχολές και τμήματα να καθιερώσουν τρόπους μετακίνησης των φοιτητών βάσει κριτηρίων σε τμήματα, άλλα από το τμήμα εισαγωγής τους.
Τέλος, τα πανεπιστήμια θα πρέπει να έχουν λόγο ως προς την επιλογή των φοιτητών, καθορίζοντας λόγου χάριν συντελεστές βαρύτητας ορισμένων από τα εξεταζόμενα μαθήματα, πράγμα που θα διαφοροποιεί και τα ΑΕΙ μεταξύ τους.
Λειτουργία πραγματικά Πειραματικών Σχολείων
Πειραματικών άμεσα συνδεδεμένων με Πανεπιστήμια (Παιδαγωγικά Τμήματα) και με το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ).
Εισαγωγή σε αυτά μαθητών που θα αποτελούν αντιπροσωπευτικό δείγμα για πειραματική εφαρμογή (νέων αντικειμένων, νέων μεθόδων διδασκαλίας, νέων βιβλίων κ.λπ. με ευθύνη των Πανεπιστημίων και του ΙΕΠ).
(Β) Βαθμίδες Εκπαίδευσης
Προσχολική διετής (4 - 5 ετών), Πρωτοβάθμια εξαετής (6 - 12 ετών), Γυμνασιακή τριετής (13 - 15 ετών), Λυκειακή τριετής (16 - 18 ετών).(Γ) Μαθήματα.
Εξορθολογισμένη μειωμένη υποχρεωτική διδακτέα ύλη, ενοποίηση ομοειδών μαθημάτων (διδασκομένων από ειδικότητες), Γλώσσα + Λογοτεχνία - Ιστορία - Φιλοσοφία, Μαθηματικά, Φυσική - Χημεία - Βιολογία, Πληροφορική, Θρησκευτικά, Κοινωνιολογία - Οικονομικά - Πολιτικές επιστήμες, Φυσική αγωγή, Ξένες γλώσσες, Ζώνη Πολιτισμού, Ειδικότητες μαθημάτων σε ΤΕ Λύκεια.(Δ) Εισαγωγή στα ΑΕΙ
Συγκεκριμένα, ο καθηγητής Γ. Μπαμπινιώτης για την εισαγωγή των μαθητών στα ΑΕΙ υποστήριξε ότι σε αυτή θα πρέπει να λαμβάνονται υπ’ όψιν:1. Η επίδοση των μαθητών στο Λύκειο
Η επίδοση των τριών τάξεων τού Λυκείου θα περιλαμβάνει την επίδοση των μαθητών στα τετράμηνα και τη γραπτή αξιολόγηση με θέματα από τον Εθνικό Οργανισμό Εξετάσεων που θα διορθώνονται από τους διδάσκοντες καθηγητές.
Για την γραπτή εξέταση θα προετοιμάζονται οι μαθητές μέσα στο Σχολείο με «πρότυπα θεμάτων» από μια τράπεζα θεμάτων και όχι με εκμάθηση όλων των θεμάτων όπως στο παρελθόν.
2. Πανελλαδική εξέταση από τον Εθνικό Οργανισμό Εξετάσεων σε 4 μαθήματα
Κατάργηση των δαπανηρών εξετάσεων τού ΥΠΕΘ με τις γνωστές τους δυσλειτουργίες:
-κοινωνικός σάλος στα ΜΜΕ για κάποια «δύσκολα θέματα»
-παπαγαλία, δεν προκρίνονται οι καλύτεροι υποψήφιοι
-σε περίπτωση αποτυχίας σε ένα μάθημα επαναλαμβάνεται όλη η εξέταση μετά από έναν χρόνο με κίνδυνο αποτυχίας σε άλλο μάθημα…
Οι εισαγωγικές εξετάσεις θα διενεργούνται από τον Εθνικό Οργανισμό Εξετάσεων, με κατοχύρωση βαθμολογίας και δυνατότητα επανάληψης εντός τού έτους προς βελτίωση.
Στόχος είναι να διατηρηθεί το αδιάβλητο των Πανελλαδικών Εξετάσεων, αλλά να υπάρξει και ένα νέο, πιο δίκαιο, πιο αξιόπιστο και πιο ανθρώπινο εξεταστικό σύστημα.
Η εισαγωγή των φοιτητών θα πρέπει να γίνεται σε τμήματα και όχι σε σχολές
Η Φιλοσοφική τού ΕΚΠΑ π.χ. έχει 18 διαφορετικά τμήματα!
Δεν μπορεί πρακτικά να γίνει διδασκαλία «αντιπροσωπευτικών μαθημάτων» σε ένα κοινό Α΄ έτος.
Έτσι υπάρχει ο κίνδυνος να απαιτούνται νέες εξετάσεις για την ένταξη των φοιτητών σε τμήματα με μεγάλο αριθμό ενδιαφερομένων (π.χ. το Φιλολογικό τής Φιλοσοφικής).
Οπωσδήποτε, τα ίδια τα πανεπιστήμια μπορούν κατά σχολές και τμήματα να καθιερώσουν τρόπους μετακίνησης των φοιτητών βάσει κριτηρίων σε τμήματα, άλλα από το τμήμα εισαγωγής τους.
Τέλος, τα πανεπιστήμια θα πρέπει να έχουν λόγο ως προς την επιλογή των φοιτητών, καθορίζοντας λόγου χάριν συντελεστές βαρύτητας ορισμένων από τα εξεταζόμενα μαθήματα, πράγμα που θα διαφοροποιεί και τα ΑΕΙ μεταξύ τους.