Πορίσματα ερωτηματολογίου για την Διεθνή Ημέρα Μητρικής Γλώσσας
Στο πλαίσιο του εορτασμού τής Διεθνούς Ημέρας Μητρικής Γλώσσας (21 Φεβρουαρίου), το Β΄ Αρσάκειο Λύκειο Ψυχικού είχε αναγγείλει την σύνταξη ψηφιακού ερωτηματολογίου για τον μαθητικό μας πληθυσμό, από ομάδα φιλολόγων τού Σχολείου με τον συντονισμό τής Διεύθυνσης.
 
Το σκεπτικό πίσω από αυτή την πρωτοβουλία ήταν να δοθεί η απαιτούμενη έμφαση στο πολιτισμικό αγαθό τής μητρικής γλώσσας, η οποία συνιστά για κάθε μαθητή μας, όπως και για κάθε άνθρωπο, την σκέψη του, τον κόσμο του και, επομένως, ουσιώδη συνιστώσα τού εαυτού του.
 
Ας μην ξεχνάμε ότι τα παιδιά ακούνε και διακρίνουν τα λόγια της μητέρας τους ήδη από τον 6ο μήνα τής κύησής τους και, συνεπώς, εκτός από το αμνιακό υγρό εμβαπτίζονται πολύ νωρίς στη μητρική γλώσσα, που είναι φορέας συναισθημάτων και βιωμάτων τής μητέρας προς το παιδί της.
 
Το ερωτηματολόγιο συμπλήρωσαν και υπέβαλαν, το διάστημα από 21 έως 28 Φεβρουαρίου 2022, είτε μέσω ηλεκτρονικού υπολογιστή των σχολικών εργαστηρίων είτε μέσω τού έξυπνου κινητού τους τηλεφώνου, 280 στους 296 μαθητές/μαθήτριες (ποσοστό 94,6% τού συνολικού μαθητικού πληθυσμού), κάτι που δείχνει εντυπωσιακό ενδιαφέρον από την πλευρά των παιδιών.
 
Ειδικότερα, το ερωτηματολόγιο υπέβαλαν ηλεκτρονικά 104 στους 109 μαθητές/μαθήτριες τής Α΄τάξης (ποσοστό 95,4%), 95 στους 100 μαθητές/μαθήτριες τής Β΄  τάξης (ποσοστό 95%) και 81 στους 87 μαθητές/μαθήτριες τής Γ΄τάξης (ποσοστό 93,1%).
Στο σύνολο των μαθητών/μαθητριών που υπέβαλαν το ερωτηματολόγιο, το 46% ήταν αγόρια και το 54% κορίτσια.
Το 11% των μαθητών/μαθητριών είναι νέοι μαθητές στο Σχολείο μας, ενώ μόλις το 6% των μαθητών/μαθητριών δήλωσαν ότι η μητρική τους γλώσσα δεν είναι η Ελληνική.
Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας
Κάθε χρόνο, με απόφαση της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ (1977), γιορτάζουμε και τιμούμε στις 8 Μαρτίου την Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας. Σκοπός της Ημέρας είναι να αναδειχθούν τα προβλήματα και να προωθηθούν τα γυναικεία δικαιώματα, τα οποία δυστυχώς συνεχίζουν να καταπατώνται βάναυσα σε πολλές γωνιές του πλανήτη, ακόμα και σε χώρες του δυτικού κόσμου, όπως φανερώνουν τα σχετικά στοιχεία από την περίοδο της πανδημίας και του εγκλεισμού.
Η περσινή Ημέρα της Γυναίκας αφιερώθηκε από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο στον παγκόσμιο αγώνα των γυναικών κατά της κρίσης του COVID-19. Οι γυναίκες βρέθηκαν και βρίσκονται στην πρώτη γραμμή του αγώνα, καθώς αποτελούν την πλειονότητα των εργαζομένων που απασχολούνται στις υπηρεσίες υγειονομικής περίθαλψης.
Πολλές έχουν επίσης πληγεί λόγω της απώλειας θέσεων εργασίας. Επιπλέον, οι εγκλεισμοί οδήγησαν διαπιστωμένα σε αύξηση της ενδοοικογενειακής βίας.
Εφέτος, η τηλεργασία, η ισότητα των φύλων, η ψυχική υγεία και η μη αμειβόμενη εργασία φροντίδας βρίσκονται στο επίκεντρο των εκδηλώσεων γύρω από την Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας, όπως μαθαίνουμε από την ιστοσελίδα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.
Διεθνής Ημέρα Μητρικής Γλώσσας στο Β’ Αρσάκειο Λύκειο Ψυχικού
Κάθε χρόνο εορτάζεται στις 21 Φεβρουαρίου με πρωτοβουλία της UNESCO η Διεθνής Ημέρα Μητρικής Γλώσσας (International Mother Language Day, IMLD).
Στο πλαίσιο του εορταστικού αφιερώματος για την σημαντική αυτή Διεθνή Ημέρα, ομάδα φιλολόγων του Β’ Αρσακείου Λυκείου Ψυχικού (Σπ. Δημητρακοπούλου, Δήμ. Αγιασοφίτη και Γ. Αντωνιάδης), υπό την καθοδήγηση της Διευθύντριας Νέλλης Παππά, σχεδίασαν και υλοποιούν με τη βοήθεια και των καθηγητών Πληροφορικής του σχολείου μας έρευνα με ηλεκτρονικό ερωτηματολόγιο στους μαθητές με στόχο αφενός την ανάδειξη της μητρικής γλώσσας ως μέσου επίγνωσης της ταυτότητας των μαθητών και αφετέρου την προώθηση της πολυγλωσσίας ως παράγοντα γόνιμης πολιτισμικής αλληλεπίδρασης.
Αξιοσημείωτα όσα υπογραμμίζει ο Γ. Μπαμπινιώτης αναφερόμενος στο νόημα της Ημέρας: «Αυτό που πρέπει να τονιστεί και που κατεξοχήν διακρίνει τη μητρική από μια ξένη γλώσσα είναι ότι για κάθε φυσικό ομιλητή η γνώση τής μητρικής γλώσσας δεν είναι ένα απλό εργαλείο συνεννόησης («εργαλειακή αντίληψη»), αλλά είναι κύριο συστατικό τής ταυτότητάς του, είναι ο πολιτισμός του μέσα από το ιστορικό εννοιολογικό φορτίο των λέξεων που χρησιμοποιεί, είναι η ψυχοσύνθεσή του και η νοοτροπία τού λαού του, είναι ο τρόπος που βλέπει και εκφράζει τον κόσμο του, είναι η σκέψη του, είναι η πατρίδα του. Είναι δηλ. όλα τα στοιχεία που συνιστούν την «αξιακή αντίληψη» τής γλώσσας, μια έννοια που υπερβαίνει κάθε απλή χρηστική αντίληψη.»
ΟΧΙ ΒΙΑ

Με πρωτοβουλία του δεκαπενταμελούς μαθητικού συμβουλίου και σε συνεργασία με τη Διεύθυνση του σχολείου, οι μαθητές της Γ’ λυκείου του Β’ Αρσακείου Λυκείου Ψυχικού προέβησαν σε μια πρωτότυπη μορφή συμπαράστασης προς την οικογένεια του αδικοχαμένου Άλκη Καμπανού. Σχημάτισαν με τη βοήθεια και μελών του εργατοτεχνικού προσωπικού της Φ.Ε. το σύνθημα ΟΧΙ ΒΙΑ με τεράστια γράμματα, καθισμένοι καταρχάς οκλαδόν όλοι μαζί και εν συνεχεία με τα σχολικά σακίδιά τους, έτσι ώστε το σύνθημα να φαίνεται ευκρινώς από όλο το κεντρικό κτήριο των Αρσακείων Σχολείων Ψυχικού.
Οι μαθητές θέλησαν με τον τρόπο αυτό να εκφράσουν τη σθεναρή αντίδρασή τους σε κάθε μορφή βίας και ακόμα περισσότερο στην οπαδική βία, που είχε ως τραγικό αποτέλεσμα να χαθεί η ζωή του δεκαεννιάχρονου φοιτητή στη Θεσσαλονίκη. Το Β’ Αρσάκειο Λύκειο Ψυχικού έχει άλλωστε θέσει για τη σχολική χρονιά 2021-22 ως βασικό σχέδιο δράσης της εσωτερικής του αξιολόγησης την ενημέρωση μαθητών και εκπαιδευτικών πάνω στις διάφορες μορφές βίας και την με κάθε τρόπο καταπολέμησή της.

Μνημόνιο Συνεργασίας του Β’ Αρσακείου Λυκείου Ψυχικού με το Χαμόγελο του Παιδιού

Την Τετάρτη 9 Φεβρουαρίου η Διευθύντρια του Β’ Αρσακείου Λυκείου Ψυχικού Νέλλη Παππά επισκέφθηκε, συνοδευόμενη από την Θεολόγο κ. Χρύσα Βαβέτση, τα γραφεία του οργανισμού «Το Χαμόγελο του Παιδιού» στην Αγία Παρασκευή. Βασικός σκοπός τη επίσκεψης ήταν να γνωρίσουν από κοντά η κ. Παππά και η κ. Βαβέτση τα στελέχη του σημαντικού αυτού μη κερδοσκοπικού οργανισμού και τον Πρόεδρό του, κ. Γιαννόπουλο, να ενημερωθούν αναλυτικά για τις πλούσιες δραστηριότητες και τα εκπαιδευτικά προγράμματα του Χαμόγελου και να υπογράψουν εκ μέρους του Β’ Αρσακείου Λυκείου Ψυχικού Μνημόνιο Συνεργασίας με το Χαμόγελο, που προβλέπει την εφαρμογή και διάδοση επωφελών πρακτικών για την προάσπιση των δικαιωμάτων των παιδιών.
Με την υπογραφή του εν λόγω Μνημονίου το Β’ Αρσάκειο Λύκειο Ψυχικού εισέρχεται σε δίκτυο δημόσιων και ιδιωτικών σχολείων που συνεργάζονται στενά με το Χαμόγελο υπέρ των δικαιωμάτων των παιδιών και εργάζονται εντατικά για την προστασία τους. Η κ. Παππά και η κ. Βαβέτση ξεναγήθηκαν στους καλαίσθητους χώρους του κτηρίου της Αγίας Παρασκευής και εντυπωσιάστηκαν από τη δουλειά που γίνεται εκεί: επιμορφώσεις, εκπαιδευτικά προγράμματα, συντονισμός ενεργειών πανελληνίως, συνεργασίες με Κύπρο και άλλες ευρωπαϊκές χώρες, τηλεφωνικές γραμμές υποστήριξης παιδιών και οικογενειών, ιατρική περίθαλψη, κ.ά.. Η συνεργασία που επισφραγίστηκε με το Μνημόνιο το οποίο συνυπογράφηκε από το σχολείο μας και το Χαμόγελο θα αφορά σε ποικίλες δραστηριότητες ευαισθητοποίησης και ενημέρωσης των μαθητών και εμπλοκής τους σε κοινωνικές ενέργειες επωφελείς για τους ίδιους, αλλά και για τα παιδιά που το έχουν ανάγκη.

Οι μαθητές του σχολείου μας συζητούν για τις ελληνοτουρκικές σχέσεις

Ο κ. Άγγελος Συρίγος, αναπληρωτής καθηγητής του Διεθνούς Δικαίου και της Εξωτερικής Πολιτικής στο Πάντειο Πανεπιστήμιο και υφυπουργός Παιδείας επισκέφθηκε την Παρασκευή 4 Φεβρουαρίου το Β’ Αρσάκειο Λύκειο Ψυχικού, κατόπιν προσκλήσεως της Διευθύντριας Νέλλης Παππά. Ο κ. Συρίγος επί δύο διδακτικές ώρες μίλησε στους τελειοφοίτους του σχολείου μας, καθώς και στους μαθητές του Ανθρωπιστικού Τμήματος της Β’ λυκείου (τμήμα Π1) στον χώρο του Θεάτρου για ποικίλα θέματα της ειδικότητάς του.

Την ατζέντα διαμόρφωσαν, κατόπιν επιθυμίας του κ. Συρίγου, οι ίδιοι οι μαθητές, που με τις πολλές και ενδιαφέρουσες ερωτήσεις τους ζήτησαν από τον ομιλητή να μάθουν, μεταξύ άλλων πολλών, για τη μακροχρόνια διένεξη Ελλάδας και Τουρκίας, την νοοτροπία του τουρκικού λαού, το πολιτικό καθεστώς στην Τουρκία, παλαιότερα θερμά επεισόδια μεταξύ των δύο χωρών, τον ρόλο των ΗΠΑ και άλλων Δυνάμεων στη ΝΑ Μεσόγειο, κ.ά.. Ο κ. Συρίγος με το μικρόφωνο στο χέρι κινούνταν μεταξύ των μαθητών και απάντησε σε όλες τους τις απορίες, προσφέροντας απλόχερα γνώσεις, ιστορικές πληροφορίες για γνωστά και άγνωστα γεγονότα, προσωπικά βιώματα από τη μακρόχρονη σταδιοδρομία του στη μελέτη των διεθνών σχέσεων. Υπήρξε μία πλούσια και εποικοδομητική συζήτηση για τους μαθητές και μία αξέχαστη εμπειρία για εκείνους και για τους εκπαιδευτικούς που παρακολούθησαν.

Παιδεία και Ιστορική Μνήμη

Διανύουμε μια πολύ πυκνή σε αξιομνημόνευτες ημέρες περίοδο.

Στις 24 Ιανουαρίου εορτάζουμε την Παγκόσμια Ημέρα Εκπαίδευσης, στις 27 Ιανουαρίου τιμούμε την Διεθνή Ημέρα Μνήμης για τα Θύματα του Ολοκαυτώματος και στις 30 Ιανουαρίου εορτάζουμε τους Τρεις Ιεράρχες (Ιωάννη Χρυσόστομο, Βασίλειο τον Μέγα και Γρηγόριο Ναζιανζηνό), προστάτες των γραμμάτων και των μαθητών.

Το Β’ Αρσάκειο Λύκειο Ψυχικού τιμά τις σημαντικές αυτές μέρες με πλούσιο εκπαιδευτικό υλικό που έχουν ετοιμάσει εκπαιδευτικοί διαφόρων ειδικοτήτων και που, λόγω των έκτακτων καιρικών φαινομένων, θα επεξεργαστούν μαθητές και εκπαιδευτικοί με την επιστροφή στη δια ζώσης διδασκαλία. Παιδεία-εκπαίδευση και ιστορική μνήμη άλλωστε είναι έννοιες αλληλένδετες. Η φροντισμένη εκπαίδευση συντηρεί την ιστορική μνήμη, διδάσκει και ερμηνεύει τα λάθη του παρελθόντος και καλλιεργεί όλες εκείνες τις αξίες που αποτρέπουν από νέα ιστορικά εγκλήματα.

Ελληνογαλλικές σχέσεις και «Το ήξερες ότι…;»

Στη διάρκεια του προηγούμενου σχολικού έτους (2020-21) ξεκινήσαμε σειρά δραστηριοτήτων για τα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση υπό το πρίσμα του Γαλλικού Φιλελληνισμού. Λόγω των συνθηκών της πανδημίας, προτάξαμε δραστηριότητες που μπορούν να πραγματοποιηθούν-προβληθούν ψηφιακά.
Το τμήμα Α2 της Α’ λυκείου (φετινό Β2) εργάστηκε υπό την καθοδήγηση της καθηγήτριας Πληροφορικής Δήμητρας Ραμπαούνη για να οργανώσει ψηφιακό περιβάλλον στο οποίο θα παρουσιάζονταν εποπτικά ενδιαφέρουσες και εν πολλοίς άγνωστες λεπτομέρειες του Γαλλικού Φιλελληνισμού και των ελληνογαλλικών σχέσεων. Ψηφιακές και έντυπες πηγές μάς προσέφερε η Βιβλιοθηκονόμος της Βιβλιοθήκης των Αρσακείων Ψυχικού Γ. Καβάγια. Με την επιμέλεια της Διευθύντριας του σχολείου και φιλολόγου Νέλλης Παππά, οι μαθητές αφού έστησαν το ψηφιακό περιβάλλον, επέλεξαν 21 πτυχές του θέματος και τις επεξεργάστηκαν.
Είμαστε στην ευχάριστη θέση να παρουσιάζουμε στο ειδικό ιστολόγιο του Β΄ Αρσακείου Λυκείου Ψυχικού το αποτέλεσμα της πολύμηνης συλλογικής δουλειάς των μαθητών, των εκπαιδευτικών και της βιβλιοθηκονόμου υπό τον χαρακτηριστικό τίτλο «Το ήξερες ότι…;».
Δείτε εδώ

Εικόνα: Η Αφροδίτη της Μήλου, ένα από τα πιο διάσημα αγάλματα της αρχαιοελληνικής τέχνης και ίσως το σημαντικότερο έκθεμα του Μουσείου του Λούβρου στο Παρίσι, έτσι όπως αποδόθηκε από τις δύο τελειόφοιτες μαθήτριες του Β' Αρσακείου Λυκείου Ψυχικού Ήβη και Αναστασία Παύλου

Το σχολείο μας χώρος πολιτισμού με αφορμή τα 200χρονα της Επανάστασης

Με χαρά ανακοινώνουμε ότι στο Β΄ Αρσάκειο Λύκειο Ψυχικού πραγματοποιείται έκθεση ζωγραφικής με πρωτότυπα έργα των μαθητριών της Γ’ λυκείου Ήβης και Αναστασίας Παύλου από τις 6 έως και τις 13 Δεκεμβρίου 2021.

Τα έργα είναι εμπνευσμένα από εργασίες μαθητών και εκπαιδευτικών αναρτημένες στο ιστολόγιο του σχολείου μας με θέμα «Ελλάς-Γαλλία: (μακρά και διαρκής) συμμαχία (1821-2021)». Οι δύο μαθήτριες, αφού εργάστηκαν άοκνα επί ένα εξάμηνο, ολοκλήρωσαν δεκατρείς συνθέσεις με ποικίλα θέματα από το ιστολόγιο του σχολείου και με βασικό πάντα άξονα τον Γαλλικό Φιλελληνισμό και τη μακρά και διαρκή συμμαχία Ελλάδας-Γαλλίας. Το αποτέλεσμα της προσπάθειάς τους φιλοξενείται στον κεντρικό διάδρομο του σχολείου μας, στα ειδικά ταμπλό για ανακοινώσεις.

Μια ομάδα προσώπων του σχολείου συνεργάστηκαν στενά με τα κορίτσια ώστε να στηθεί η έκθεση: η Διευθύντρια Νέλλη Παππά, ο εικαστικός Δημήτρης Παπουτσάκης, η καθηγήτρια γαλλικής γλώσσας Κατερίνα Τσιχλή, ο καθηγητής φυσικής αγωγής Μάκης Κάτσικας, καθώς και μέλη του εργατοτεχνικού προσωπικού των Αρσακείων Σχολείων Ψυχικού. Έπρεπε να γίνουν -μεταξύ πολλών άλλων- τα εξής: επιλογή του χώρου της έκθεσης, ασφαλής μεταφορά των έργων, τιτλοδοσία των συνθέσεων, καθορισμός της σειράς έκθεσης των έργων, λεζάντες με σημαντικά στοιχεία για τα έργα, πρόσκληση ψηφιακή και έντυπη, φωτογράφηση των έργων, μετάφραση των κειμένων για τις λεζάντες και την πρόσκληση στα Γαλλικά.

25 Νοεμβρίου: Διεθνής Ημέρα για την εξάλειψη της βίας κατά των γυναικών

Απόσπασμα από το περσινό μήνυμα του Αντόνιο Γκουτέρες, Γενικού Γραμματέα των Ηνωμένων Εθνών, για την Διεθνή Ημέρα για την Εξάλειψη της Βίας κατά των Γυναικών:

«Η βία κατά των γυναικών και των κοριτσιών είναι μια παγκόσμια πανδημία. Είναι μια ηθική προσβολή για όλες τις γυναίκες και τα κορίτσια, ένα σημάδι ντροπής για όλες μας τις κοινωνίες και ένα σημαντικό εμπόδιο για μια συνεκτική, ισότιμη και αειφόρο ανάπτυξη. Στον πυρήνα της, η βία κατά των γυναικών και των κοριτσιών είναι η εκδήλωση μιας βαθιάς έλλειψης σεβασμού – μιας αποτυχίας των ανδρών να αναγνωρίσουν την εγγενή ισότητα και αξιοπρέπεια των γυναικών. Πρόκειται για ένα ζήτημα θεμελιωδών ανθρωπίνων δικαιωμάτων.


Η βία μπορεί να λάβει πολλές μορφές – από εγχώριες επιθέσεις έως την εμπορία ανθρώπων, από την σεξουαλική βία σε εμπόλεμες ζώνες μέχρι τον γάμο παιδιών, ακρωτηριασμό γεννητικών οργάνων και γυναικοκτονία. Βλάπτει το άτομο και έχει σοβαρές συνέπειες για τις οικογένειες και την κοινωνία. Πρόκειται επίσης για ένα πολιτικό ζήτημα. Η βία κατά των γυναικών συνδέεται με ευρύτερα θέματα εξουσίας και ελέγχου στις κοινωνίες μας. Ζούμε σε μια κοινωνία που κυριαρχείται από άνδρες. Οι γυναίκες γίνονται ευάλωτες στη βία μέσω των πολλαπλών τρόπων με τους οποίους τις κρατάμε άνισες.»