Την Τετάρτη 12 Οκτωβρίου, την 7η και 8η διδακτική ώρα, επισκέφθηκε διαδικτυακώς και τα δεκατρία τμήματα του Β’ Αρσακείου Λυκείου Ψυχικού η κ. Βάνα Παπαευαγγέλου, Καθηγήτρια Παιδικής Λοιμωξιολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών και μέλος της Επιτροπής του Υπουργείου Υγείας που εισηγείται τα μέτρα κατά COVID στα σχολεία και ενημερώνει το πανελλήνιο σχετικά με τα επιδημιολογικά δεδομένα και την πορεία του ιού στη χώρα.
Η γιατρός, ως παλιά Αρσακειάδα και απόφοιτος του Β’ Αρσακείου Λυκείου Ψυχικού, θυμήθηκε με νοσταλγία τα σχολικά της χρόνια στο Αρσάκειο και έδωσε χρησιμότατες συμβουλές στους μαθητές, κυρίως της Γ’ λυκείου, σχετικά με τις Πανελλήνιες εξετάσεις και την ικανοποίηση των ονείρων τους.
Εν συνεχεία, παρουσίασε με πλούσιο εποπτικό υλικό και με βιωματικό τρόπο τα πλέον έγκυρα και επίκαιρα δεδομένα σχετικά με την πανδημία και τον εμβολιασμό στην Ελλάδα και παγκοσμίως. Τέλος, η κ. Παπαευαγγέλου απάντησε σε πλήθος ερωτήσεων που έθεσαν μαθητές από όλες τις τάξεις, αλλά και εκπαιδευτικοί του σχολείου μας.
Το Β’ Αρσάκειο Λύκειο Ψυχικού, μέσα στις δύσκολες συνθήκες της πανδημίας, ξεκίνησε ήδη από το προηγούμενο σχολικό έτος σειρά εργασιών και εκδηλώσεων για τα 200χρόνια της Ελληνικής Επανάστασης (1821-2021). Με τις εργασίες και εκδηλώσεις αυτές το σχολείο μας αγγίζει διάφορες πτυχές του γαλλικού φιλελληνικού κινήματος, αλλά και τις ειδικότερες σχέσεις Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας και Γαλλίας. Ο γενικός τίτλος των εκδηλώσεων είναι «Ελλάς-Γαλλία: (μακρά και διαρκής) συμμαχία (1821-2021)». Οι εκδηλώσεις έχουν τεθεί υπό την αιγίδα του Γαλλικού Ινστιτούτου Ελλάδος, με το οποίο το Β’ Αρσάκειο Λύκειο Ψυχικού έχει συνάψει Σύμβαση Συνεργασίας (Convention de Partenariat). Προκειμένου να αναρτούμε τις εργασίες και εκδηλώσεις έχουμε διαμορφώσει από την προηγούμενη σχολική χρονιά ειδικό ιστολόγιο εδώ, προσβάσιμο και από την ιστοσελίδα μας.
Ήδη στην δίγλωσση ψηφιακή έκθεση του Γαλλικού Ινστιτούτου Ελλάδος υπό τον γενικό τίτλο “La Grèce par amour” («Από αγάπη για την Ελλάδα») (εδώ), οι επισκέπτες μπορούν να βλέπουν το ιστολόγιο του Β’ Αρσακείου Λυκείου Ψυχικού και να εισέρχονται στα δημιουργήματα των μαθητών του σχολείου μας.
Απώτερος σκοπός των εν λόγω δραστηριοτήτων είναι να αναδυθούν και ταυτόχρονα να γίνουν γνωστές διεθνώς οι βαθύτερες σχέσεις μεταξύ Γαλλίας και Ελλάδας, αλλά και Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας, σχέσεις που στηρίχθηκαν σε κοινές αρχές και αξίες: ισότητα, ελευθερία, αδελφοσύνη, παιδεία. Το ιστολόγιο του Β’ Αρσακείου Λυκείου Ψυχικού ανανεώνεται συνεχώς με εργασίες και δραστηριότητες των μαθητών και θα είναι προσβάσιμο και από την ιστοσελίδα του Γαλλικού Ινστιτούτου Ελλάδος. Η σχολική κοινότητα είναι ιδιαίτερα περήφανη για την πραγματοποίηση της συγκεκριμένης συνεργασίας του σχολείου μας.
Υπεύθυνες για την παρούσα συνεργασία είναι η Διευθύντρια του Β΄ Αρσακείου Λυκείου Ψυχικού, δρ Νέλλη Παππά, πρωτοβουλία της οποίας είναι και η Σύμβαση Συνεργασίας με το Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος και η καθηγήτρια Πολιτικών και Οικονομικών Επιστημών, δρ Δήμητρα Χατζηαγγελάκη.
Αγαπητά μας παιδιά,
Περάσαμε όλοι μια επώδυνη περίοδο που ακόμα δεν έχει τελειώσει: η πανδημία μάς ανάγκασε να κλειστούμε επί μακρόν στο σπίτι μας, βιώσαμε περιορισμούς και απομόνωση, απαγορεύσεις και απώλειες, ζήσαμε πρωτόγνωρες φυσικές καταστροφές που έθεσαν σε κίνδυνο ζωές, κατέστρεψαν περιουσίες και υπονόμευσαν το φυσικό μας περιβάλλον. Κάποιες χαραμάδες φωτός φάνηκαν στο σκοτάδι: η τεχνολογία μάς βοήθησε να κρατήσουμε την επαφή και να συνεχίσουμε τον σχολικό μας βίο και η επιστήμη μάς πρόσφερε τα όπλα για να πολεμήσουμε τον ιό. Έτσι, αισιοδοξούμε ότι με συνεργασία και αλληλεγγύη θα ξαναβρούμε αυτό τον Σεπτέμβριο την ασφάλεια του σχολείου, τους φίλους και συμμαθητές μας, τους καθηγητές μας, τα όνειρά μας, τη ζωή μας. Και πράγματι το σχολείο συνιστά ασφαλές καταφύγιο για όλα τα παιδιά, όσο ζοφερές και να είναι οι γενικότερες συνθήκες. Ισχύει όμως το ίδιο για τα παιδιά ολόκληρου του πλανήτη;
Επιλέξαμε εφέτος για το καλωσόρισμα στην νέα σχολική χρονιά μια εμβληματική φωτογραφία που έγινε παγκοσμίως γνωστή το 1985 από το εξώφυλλο του National Geographic. Απεικονίζει το πρόσωπο ενός δωδεκάχρονου κοριτσιού με δύο πανέμορφα πράσινα μάτια, που κοιτούν γεμάτα απορία και αποφασιστικότητα. Προσφυγοπούλα τότε από το Αφγανιστάν, κατατρεγμένη λόγω της Σοβιετικής εισβολής στην πατρίδα της, η κοπέλα με το καθηλωτικό βλέμμα συμβόλιζε τα δεινά του πολέμου, αλλά και τη μοίρα των γυναικών της πατρίδας της: φτώχια, καταπίεση και κυρίως αμάθεια, λόγω της απαγόρευσης στα κορίτσια του Αφγανιστάν να φοιτούν στο σχολείο ή να προχωρούν πέρα από την εντελώς στοιχειώδη εκπαίδευση. Αυτό που για εμάς, στη γωνιά της οικουμένης όπου κατοικούμε, είναι αυτονόητο, για τα κορίτσια και συχνά και τα αγόρια άλλων χωρών είναι σχεδόν αδιανόητο.
Αγαπητοί γονείς και μαθητές,
Μετά από μία ιδιαίτερα δύσκολη σχολική χρονιά φτάσαμε στο τέλος. Ευχόμαστε από καρδιάς σε όλους σας καλό καλοκαίρι και καλή αντάμωση τον Σεπτέμβριο.
Ο Σύλλογος Καθηγητών του Β’ Αρσακείου Λυκείου Ψυχικού και η Διευθύντρια Νέλλη Παππά ευχόμαστε ολόψυχα στους μαθητές μας καλή επιτυχία στις Πανελλαδικές Εξετάσεις, που ξεκινούν την Δευτέρα 14 Ιουνίου, και στους γονείς τους καλή δύναμη, ώστε να στηρίξουν τα παιδιά στην προσπάθειά τους.
Θέλουμε να υπενθυμίσουμε στους μαθητές μας ότι έχουν διανύσει τεράστια προσωπική διαδρομή έως το νήμα των εξετάσεων, για την οποία πρέπει να είναι περήφανοι.
Επειδή οι ποιητές εκφράζουν με βιωματικότερο τρόπο τα μηνύματα, θέλουμε να θυμάστε, για να παίρνετε θάρρος, τους στίχους του Κ.Π. Καβάφη:
«Εδώ που έφθασες, λίγο δεν είναι·
τόσο που έκαμες, μεγάλη δόξα.»
Ελύτης, Κολλάζ (1967)
Την Τετάρτη 26 Μαΐου 2021, στις 6 μ.μ., πραγματοποιήθηκε διαδικτυακή συνάντηση των γονέων των μαθητών τής Β΄ τάξης με τη Διευθύντρια τού Β΄ Αρσακείου Λυκείου Ψυχικού κ. Νέλλη Παππά, την Υποδιευθύντρια κ. Σοφία Ραπτάκη, τη Σύμβουλο Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού κ. Κατερίνα Σουφλιά και τον σχολικό ψυχολόγο κ. Γιώργο Γεωργουλέα.
Οι γονείς φιλοξενήθηκαν στο ψηφιακό δωμάτιο τής Διευθύντριας τού Σχολείου και ενημερώθηκαν καταρχάς από την κ. Ραπτάκη για το μάθημα τής Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας, που έχει αλλάξει μορφή και περιεχόμενο τα τελευταία χρόνια και είναι κοινό στους μαθητές όλων των ομάδων προσανατολισμού τής Γ΄ τάξης.
Ο κ. Γεωργουλέας στην παρέμβασή του μίλησε για το ψυχολογικό αποτύπωμα τής πανδημίας στους μαθητές τής Β΄ τάξης και έδωσε κάποιες χρήσιμες συμβουλές για τη διαχείριση των παιδιών στην Γ΄ τάξη.
Εν συνεχεία η Διευθύντρια κ. Νέλλη Παππά σε συνεργασία με την κ. Σουφλιά παρουσίασαν στους γονείς όσα έγιναν κατά τη χρονιά που πέρασε, και αφορούν στους μαθητές τής Β΄ τάξης, στον γνωστικό, ψυχολογικό, και παιδαγωγικό τομέα.
«Η δριμύτης της ανοίξεως είναι φιλί πού ’χω στο στόμα.»
Απόσπασμα από την ενότητα «Ο πλόκαμος της Αλταμίρας», που περιλαμβάνεται στη συλλογή «Ενδοχώρα» (1945) του Ανδρέα Εμπειρίκου.
Λεπτομέρεια από τον πίνακα του Γιάννη Τσαρούχη «Τέσσερις εποχές» (1968-1969): Άνοιξη και Θέρος
Η 19η Απριλίου, ημέρα θανάτου του ρομαντικού ποιητή και επιφανούς φιλέλληνα Λόρδου Βύρωνα, έχει καθιερωθεί με Προεδρικό Διάταγμα του 2008 ως Ημέρα Φιλελληνισμού και Διεθνούς Αλληλεγγύης. Ο Λόρδος Βύρων υπήρξε υπέρμαχος των ανθρώπινων δικαιωμάτων, αγωνιστής της Επανάστασης του 1821 και από τους πρώτους που ύψωσαν τη φωνή τους κατά της κλοπής των Γλυπτών του Παρθενώνα από τον συμπατριώτη του Έλγιν. Θυσιάστηκε στο Μεσολόγγι υπέρ του Αγώνα των Ελλήνων, ενώ συνδύαζε τον φιλελληνισμό με την υπεράσπιση πανανθρώπινων αξιών και με τον τίτλο του «πολίτη του κόσμου». Στο πρόσωπό του τιμούμε όλους όσοι ενσάρκωσαν το Φιλελληνικό Κίνημα, που αποτελεί ξεχωριστό και ιδιαίτερο κεφάλαιο στην ιστορία του Αγώνα. Καθόλου τυχαία, ένας από τους κεντρικότερους δρόμους της πρωτεύουσας ονομάζεται σε ανάμνηση του Φιλελληνικού Κινήματος Οδός Φιλελλήνων, προσδίδοντας την οφειλόμενη τιμή σε εκείνους που αγωνίστηκαν για την ελευθερία των Ελλήνων, μολονότι δεν γεννήθηκαν Έλληνες.
Ο Φιλελληνισμός, η συναισθηματική αλλά κυρίως έμπρακτη αλληλεγγύη που εκδηλώθηκε σε πολλές χώρες της Ευρώπης και στις ΗΠΑ υπέρ των αγωνιζόμενων Ελλήνων, προσέλαβε διάφορες μορφές. Βρήκε όμως στη Γαλλία την πληρέστερη, την ιδανική έκφραση κι αυτό για πολλούς λόγους: οι ιδέες της Ελληνικής Επανάστασης είχαν εκκολαφθεί, τραφεί και δυναμώσει από τις ίδιες πηγές του Διαφωτισμού που έδωσαν και τη Γαλλική Επανάσταση του 1789. Ενδεικτικά, με βάση τα στατιστικά της κυκλοφορίας του γαλλικού Τύπου το 1824, η κυκλοφορία φιλελληνικών εφημερίδων ποικίλου πολιτικού προσανατολισμού ξεπερνούσε το 80% του συνόλου του γαλλικού Τύπου. Τα φιλελληνικά θέματα βρήκαν πρωτοφανή απήχηση στους Γάλλους καλλιτέχνες. Έτσι, μεταξύ 1815 και 1848 εκτέθηκαν 150 πίνακες φιλελληνικής εμπνεύσεως στο Παρισινό Salon. Μεταξύ 1821 και 1830 κυκλοφόρησαν στη Γαλλία περί τις 80 παρτιτούρες με ελληνικά θέματα. Στα κρίσιμα χρόνια μεταξύ 1821 και 1827 η ελληνική υπόθεση είχε συνεπάρει τη γαλλική κοινή γνώμη.