Στo πλαίσιo των εορταστικών εκδηλώσεων για την επέτειο τής 28ης Οκτωβρίου, οι μαθητές των Α΄ και Β΄ τάξεων τού Β΄ Αρσακείο-Τοσιτσείου Λυκείου Εκάλης συμμετείχαν σε διαθεματική δραστηριότητα με στόχο, μέσα από συνθέσεις δημιουργικής γραφής και ζωγραφικής, να προσεγγίσουν έναν βασικό προβληματισμό τής επετείου.
Ο προβληματισμός ξεκίνησε από την ίδια την ημερομηνία τής γιορτής: Γιατί επιλέγουμε να γιορτάζουμε ως ημέρα εθνικής επετείου την ημέρα που η Ελλάδα αποφασίζει να μπει στον πόλεμο; Με ποιο πνεύμα αποφάσισαν οι Έλληνες τής εποχής να στηρίξουν την ιδέα τής ελευθερίας;
Σε κάθε τμήμα πραγματοποιήθηκε ένα αρχικό μάθημα σχετικά με το πώς ένας καλλιτέχνης εντάσσει στο έργο του τον προβληματισμό του πάνω στο θέμα με το οποίο καταπιάνεται.
Οι μαθητές είδαν και συζήτησαν τρόπους παρουσίασης τέτοιων προβληματισμών μέσα από καλλιτεχνικά έργα και ποιήματα τής εποχής τού 1940 (ποιήματα Ρίτσου, Βρεττάκου, Αναγνωστάκη). Έπειτα, με βάση αυτά τα αισθητικά στοιχεία και τον προβληματισμό που δημιουργούν, κλήθηκαν να δημιουργήσουν τις δικές τους συγγραφικές και ζωγραφικές συνθέσεις.
Μάλιστα σε πολλές περιπτώσεις οι μαθητές συνέχισαν τον προβληματισμό των ποιητών. Ο κεντρικός άξονας τού προβληματισμού τους διαμορφώθηκε πάνω στη σύγκρουση ανάμεσα στο πνεύμα τού πολέμου και το πνεύμα τού δικαίου.
Εξάλλου, αυτή η θεματική είναι ο κεντρικός άξονας στις "Ευμενίδες" τού Αισχύλου. Οι δύο αντιμαχόμενες πλευρές στη δίκη τού Ορέστη -ο Απόλλωνας και οι Ερινύες- αντιπροσωπεύουν το Απολλώνειο δίκαιο η μία και τον νόμο τού αίματος τού Κάτω Κόσμου η άλλη.
Την ημέρα του εορτασμού, στις 27 Οκτωβρίου 2020, οι μαθητές περιηγήθηκαν στην έκθεση των έργων τους και παρακολούθησαν την ερμηνευτική ανάλυση των συμβόλων των Ευμενίδων και τη σύγκρισή τους με παρατηρήσεις και στοιχεία που έκρυβαν μέσα στα δικά τους έργα, ώστε να διαμορφωθεί ένας νέος προβληματισμός: πότε το άτομο τής εποχής εκείνης, γεμάτο από εικόνες πολέμου αλλά και ιδανικά, δύναται να απαλλαγεί από το εσωτερικό φορτίο που κουβάλησε και ίσως να αθωωθεί;
Η επεξεργασία αυτού τού ερωτήματος έγινε πάνω σε συμβολική και μυθοπλαστική βάση μέσα από τα έργα των μαθητών. Συνέκριναν τις έννοιες και τις παρατηρήσεις τους σχετικά με το άτομο τής εποχής, τα συναισθήματά του και τον κόσμο του, με τα ερωτήματα στα βασικά στάδια πλοκής των "Ευμενίδων". Μερικά από τα ερωτήματα που απασχόλησαν τους μαθητές ήταν τα εξής: Ποιοι παίρνουν μέρος σε αυτή τη δίκη και τι εκφράζουν οι βασικές τους θέσεις; Πότε μεταμορφώνονται οι Ερινύες σε Ευμενίδες και ποιες είναι οι θυσίες που τους ζητεί η Αθηνά;
Γι΄αυτό το τελευταίο στάδιο τής δραστηριότητας που περιλαμβάνει τον προβληματισμό των μαθητών, έτσι όπως αυτός αναδύεται μέσα από τα έργα τους, πατήστε εδώ.
Στόχος ήταν να καταλήξουν σε σαφή διατύπωση τού κεντρικού τους προβληματισμού σχετικά με το βίωμα των ανθρώπων εκείνης τής εποχής και τα ιδανικά για τα οποία αγωνίστηκαν. Μια σαφής διατύπωση μπορεί να αποτελέσει τον πυρήνα σύνθεσης ενός νέου έργου, με πολύ μεγαλύτερη ευαισθησία και παρατηρητικότητα πάνω στο κεντρικό θέμα. Τα έργα θα αναρτηθούν σε χώρους τού Σχολείου.
Για τον σχεδιασμό και την υλοποίηση τής δραστηριότητας συνεργάστηκαν οι καθηγητές κ. Κ. Θεοδώρου, θεατρολόγος, Ε. Σταματέλλου, φιλόλογος, Α. Χριστοδουλοπούλου, φιλόλογος. Την αρχική εισήγηση και την τελική ερμηνευτική ανάλυση επιμελήθηκε και παρουσίασε ο κ. Θεοδώρου.
https://arsakeio.gr/gr/ekali/ekali-high-school-b/ta-nea-mas/events-activities/42607-synthetontas-anaparastasi-apo-eikones-ton-poiiton-toy-40#sigProIdfe9805e25b