Αρσάκεια Θεσσαλονίκης
Το ευρωπαϊκό επιμορφωτικό πρόγραμμα «Μαθαίνοντας για την Ευρώπη στο σχολείο» παρακολούθησαν οι καθηγήτριες τού Αρσακείου Λυκείου Θεσσαλονίκης κ. Βασιλική Δεμίρη, φιλόλογος, Άννα Οικονόμου και Παναγιώτα Οικονόμου, Αγγλικής, και η Διευθύντρια δρ Αικατερίνη Ιωακειμίδου, φιλόλογος.
Το Πρόγραμμα διοργανώθηκε από το Ευρωπαϊκό Κέντρο Αριστείας Jean Monnet τού Πανεπιστημίου Αθηνών, στο πλαίσιο τής Δράσης ΚΑ 1, και πραγματοποιήθηκε στη Θεσσαλονίκη στις 22 Φεβρουαρίου 2014 στο Αμφιθέατρο 2 τού Πανεπιστημίου Μακεδονίας.
Ξεκινώντας, ο αναπληρωτής καθηγητής τής Φιλοσοφικής Σχολής τού Πανεπιστημίου Αθηνών κ. Γ. Πασιάς παρουσίασε την ευρωπαϊκή διάσταση στην εκπαίδευση, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στην έννοια τής ετερότητας και στη διαχείρισή της. Όρισε τον Ευρωπαίο πολίτη ως ένα νέο συλλογικό υποκείμενο που φέρει μια νέα ευρωπαϊκή ταυτότητα. Διέκρινε τρεις διαφορετικές προσεγγίσεις στην πορεία αυτή: μαθαίνοντας εντός τής Ευρώπης, μαθαίνοντας για την Ευρώπη και μαθαίνοντας διαμέσου τής Ευρώπης. Το νέο περιβάλλον περιλαμβάνει γνώσεις, δεξιότητες, ικανότητες, στάσεις και αξίες που αναφέρονται σε ανθρώπους με στόχους και όραμα, ανθρώπους που επικοινωνούν, συνεργάζονται, συμμετέχουν, σπουδάζουν, εργάζονται, ανήκουν, ζουν, μαθαίνουν κάθε μέρα περί τής Ευρώπης, εντός τής Ευρώπης, διαμέσου τής Ευρώπης και προπαντός για την Ευρώπη. Διερμήνευσε τη διαφορά που προκύπτει από την μετεξέλιξη τής Ευρώπης των πολιτών στην Ευρώπη των δικαιωμάτων τής αγοράς ως έλλειμμα συμβολικό, κοινωνικό, δημοκρατικό, αλλά και έλλειμμα ιδεολογικό και πολιτικό. Οι δύο ιθαγένειες -εθνική και ευρωπαϊκή- αλλά και η δυνατότητα προξενικής προστασίας αποτέλεσαν την αφορμή για την πλοήγηση σε πολύ ενδιαφέρουσες ιστοσελίδες με άκρως επικαιροποιημένο περιεχόμενο.
Στη συνέχεια η κ. Ασπασία Οικονόμου, νομικός και εκπαιδευτικός αποσπασμένη στο ΙΕΠ, εστίασε στη συμμετοχή των μαθητών στα μαθήματα με ευρωπαϊκό προσανατολισμό και στο όφελος που οι μαθητές αποκομίζουν από τη συμμετοχή αυτή. Περιέγραψε με ακρίβεια τον ρόλο τού εκπαιδευτικού, ο οποίος εμπνέει τους μαθητές του και καλλιεργεί σε αυτούς νέες δεξιότητες και διαφορετικές στάσεις στο ευρωπαϊκό περιβάλλον μάθησης. Η Νέα Προγραμματική περίοδος 2014-2020, με προϋπολογισμό 20,4 δισεκατομμύρια ευρώ, παρέχει πολλές ευκαιρίες δράσης στο πλαίσιο τού Ορίζοντα 2020, όπως είναι το ERASMUS +, το LIFE και η Δημιουργική Ευρώπη με έμφαση στα έργα πολιτισμού. Η κ. Οικονόμου παρουσίασε τις ευκαιρίες που συναντούμε μέσα στα σχολικά βιβλία να μιλήσουμε για την Ευρώπη, αλλά και τις Ημέρες που αφιερώνονται στον εορτασμό ευρωπαϊκών και συναφών θεμάτων, όπως είναι η 9η Μαΐου, η 26η Σεπτεμβρίου, η 11η Φεβρουαρίου κ.ά. Απέδωσε τα εύσημα στο eTwinning και στη θεματολογία τού 2014 ως Ευρωπαϊκού Έτους αφιερωμένου στη συμφιλίωση τής εργασίας με την οικογενειακή ζωή.
Τέλος, ο κ. Γ. Ρουσάκης, δάσκαλος αποσπασμένος στο ΙΕΠ, παρουσίασε τα γνωρίσματα τής βιωματικής μάθησης και ανέπτυξε τις τεχνικές τής ενεργητικής μάθησης στα Σχέδια Εργασίας, στην Έρευνα Πεδίου, στη Διαχείριση Συγκρούσεων και στην Προσομοίωση. Χειρίστηκε πολύ επιδέξια ένα «Παιχνίδι δηλώσεων» με τους επιμορφούμενους, οι οποίοι αντέδρασαν θετικά στις νέες τεχνικές. Κάλεσε το ακροατήριο να δώσει τον ορισμό τής μάθησης, στον πυρήνα τής οποίας βρίσκεται η έννοια τής αλλαγής. Διευκρίνισε ότι προϋπόθεση για τη μάθηση είναι ο αναστοχασμός και τού διδάσκοντος και του διδασκόμενου και σχεδίασε τον κύκλο τού Kolb, στον οποίο η «συγκροτημένη εμπειρία», η «αναστοχαστική παρατήρηση», η «αφαιρετική εννοιολόγηση» και ο «ενεργητικός πειραματισμός» διαδέχονται ως τεχνικές η μία την άλλη χωρίς προκαθορισμένη αρχή και τέλος σε μια πορεία διαρκούς μάθησης. Πρότεινε συγκεκριμένες δράσεις για την ενσωμάτωση τής ευρωπαϊκής ιδέας στο σχολείο, όπως είναι η εξέλιξη τού νομίσματος, η καινοτομία στην έρευνα, η επίσκεψη σε βιότοπο Natura και γενικότερα η διερεύνηση τής ευρωπαϊκής προοπτικής σε ζητήματα τής καθημερινότητας (οικογενειακής προσωπικής κ.ά.).
Την εκδήλωση ανέδειξε με την παρουσία του ο καθηγητής Ναπολέων Μαραβέγιας, Αντιπρόεδρος τού Ευρωπαϊκού Κέντρου Αριστείας Jean Monnet και επιστημονικός υπεύθυνος τού προγράμματος. Προσηνής και ευγενικός συνομίλησε με τους συμμετέχοντες και συνέβαλε στη βαθύτερη κατανόηση των στόχων και τής δράσης ενός προγράμματος για την Ευρωπαϊκή Ένωση στο σχολείο.