Αρσάκεια Θεσσαλονίκης
Την Τρίτη 27 Μαρτίου 2018 ο επίκουρος καθηγητής τού Τμήματος Κινηματογράφου τής Σχολής Καλών Τεχνών τού Α.Π.Θ. με αντικείμενο τον ήχο στον κινηματογράφο κ. Χρήστος Γούσιος επισκέφθηκε το Αρσάκειο Λύκειο Θεσσαλονίκης στο πλαίσιο τού μαθήματος τής Ερευνητικής Εργασίας που υλοποιείται στην Α΄ τάξη, με θέμα «Το ηχοτοπίο τού σύμπαντος», και με υπεύθυνη καθηγήτρια την κ. Αναστασία Γκίνη.
Ο κ. Γούσιος παρακολούθησε τις εργασίες των μαθητών τής ερευνητικής ομάδας και συντόνισε μια γόνιμη και εποικοδομητική συζήτηση σχετικά με τους ήχους τής φύσης και τού σύμπαντος, τη δυνατότητα επεξεργασίας τους, καθώς και τις επιδράσεις τους στην ψυχική υγεία των ανθρώπων.
Ιδιαίτερα τόνισε την αναγκαιότητα τής καλλιέργειας τής προσεκτικής και τής ενεργητικής ακρόασης, προσκαλώντας τους μαθητές να εκφράσουν τις σκέψεις τους αναλύοντας διάφορους ήχους.
Η αλληλεπίδραση τού ανθρώπου με ό,τι τον περιβάλλει καθορίζεται σε μεγάλο βαθμό από την προσοχή που δίνει στους ήχους που εκπέμπονται γύρω του, καθώς και από τον τρόπο με τον οποίο έχει μάθει να τους προσλαμβάνει, να τους κατανοεί, να τους αναλύει και να τους επεξεργάζεται.
Μέσα από τη δράση αυτή οι μαθητές έμαθαν ότι πρέπει να προσπαθούν να αφουγκράζονται το περιβάλλον τους με περισσότερη ευαισθησία.
Η ενεργητική ακρόαση είναι μια σημαντική δεξιότητα που χρειάζεται χρόνο και κόπο για να κατακτηθεί, όμως είναι καθοριστική για την απόκτηση αυτοκριτικής, αυτογνωσίας, αλλά και για κάθε μορφή επικοινωνίας.
Ο κάθε άνθρωπος, ως δέκτης, προσλαμβάνει (ηχητικά) μηνύματα και καλείται να τα αποκωδικοποιήσει.
Η αποκωδικοποίηση των μηνυμάτων φιλτράρεται μέσα από τον προσωπικό εσωτερικό κόσμο τού δέκτη, τις γνώσεις, τις προσωπικές του στάσεις και προκαταλήψεις, τα βιώματα και τις πολιτιστικές αξίες του.
Ο τρόπος με τον οποίο επομένως ο κάθε άνθρωπος προσλαμβάνει τα κάθε είδους ηχητικά μηνύματα και απαντά σε αυτά, αφενός αντανακλάται στην τέχνη και στον πολιτισμό και αφετέρου συμβάλλει στην κοινωνικότητά του και καθορίζει το είδος και την ποιότητα τής επικοινωνίας με τους συνανθρώπους του και με το περιβάλλον του (τυπική ή άτυπη, άμεση ή έμμεση, λεκτική ή μη λεκτική, επιφανειακή ή ουσιαστική, εσωτερική και εξωτερική).

Περισσότερες πληροφορίες και εικόνες στο ιστολόγιο τού Λυκείου εδώ. http://arsakeiolykeiothess.blogspot.gr/2018/04/blog-post_88.html