Αρσάκεια Θεσσαλονίκης
Την Τετάρτη 18 Οκτωβρίου 2017 οι μαθητές των Ε΄ και Στ΄ τάξεων τού Αρσακείου Δημοτικού Θεσσαλονίκης υποδέχθηκαν τη γνωστή συγγραφέα κ. Μαρίζα Ντεκάστρο, στο πλαίσιο τού μαθήματος τής Φιλαναγνωσίας.


Η συγγραφέας και οι μικροί αναγνώστες αλληλοεπίδρασαν με αφορμή το βιβλίο της «Ένας κόσμος σε κίνηση». Η παγκόσμια ιστορία τού 18ου και τού 19ου αιώνα αποτέλεσε εφαλτήριο για παιχνίδι, γνώση αλλά και φιλοσοφική αναζήτηση. Τα παιδιά εμβάθυναν περαιτέρω στον ιστορικό πλούτο τής εποχής και ταξίδεψαν νοερά στην εποχή των επαναστάσεων, των εξερευνήσεων και των μεγάλων κοινωνικών αλλαγών.
Στη συνέχεια οι μαθητές παρευρέθηκαν στην παρουσίαση τού βιβλίου «Έρικα» τής συγγραφέως Ruth Vander Zee, τού οποίου τη μετάφραση έχει επιμεληθεί η κ. Ντεκάστρο και το οποίο φωτίζει πλευρές τού Ολοκαυτώματος. Η κ. Ντεκάστρο μίλησε στα παιδιά για την ηρωίδα τού βιβλίου και απάντησε σε ερωτήσεις που είχαν προετοιμάσει γι’ αυτήν οι μαθητές.
Με την παρουσίασή της και ένα διαδραστικό παιχνίδι που κλήθηκαν να παίξουν στο τέλος οι μαθητές, η συγγραφέας τους βοήθησε να κατανοήσουν τις ρίζες και τις συνέπειες τής προκατάληψης, τού ρατσισμού και τής δημιουργίας στερεοτύπων αλλά και να διερευνήσουν τους κινδύνους τής σιωπής, τής απάθειας και τής αδιαφορίας μπροστά στην καταπίεση των άλλων.

Παρακάτω μπορείτε να διαβάσετε τις εντυπώσεις τής συγγραφέως όπως η ίδια τις ανήρτησε στον προσωπικό της λογαριασμό στο Facebook

"Συνεχίζω με τη Θεσσαλονίκη.
Πήγα και σε δεύτερο σχολείο, στο Αρσάκειο, όπου συνάντησα μαθητές και μαθήτριες τής Στ΄ και τής Ε΄ δημοτικού.
Στο Αρσάκειο με υποδέχτηκε ένα παιχνίδι ρόλων με πρωταγωνίστρια την Ιστορία, αφού ιστορικό ήταν το πρώτο βιβλίο που συζητήσαμε. Όλα ήταν υποδειγματικά! Ό,τι ονειρεύεται ένας συγγραφέας όταν συναντά σχολικές τάξεις! Το ήθος και η ευγένεια παιδιών και εκπαιδευτικών πηγαία. Τα βιβλία που είχαμε να συζητήσουμε - το "Ενας κόσμος σε κίνηση" και την "'Ερικα" τής Ρουθ βαν ντερ Ζέε, βιβλίο για το Ολοκαύτωμα και εξαιρετικά δύσκολο θέμα- είχαν διαβαστεί και δουλευτεί εξονυχιστικά. Οι ερωτήσεις των μαθητών ουσιαστικές και απρόβλεπτα ώριμες. Που πάει να πει ότι κάθε θέμα το είχαν επισημάνει, ερευνήσει, σκεφτεί και συζητήσει στην τάξη τους με τους δασκάλους τους. Το αποτέλεσμα ήταν και εγώ να απαντώ επί τής ουσίας. Μπορεί να ήταν και 80 παιδιά στην αίθουσα, αλλά καθένα περίμενε τη σειρά του να μιλήσει και κυρίως άκουγε τι είχαν πει οι προηγούμενοι. Ας μιλήσω για τους εκπαιδευτικούς: εξέτασαν και τα δύο βιβλία διαθεματικά, όπως πρέπει να γίνεται, και ενεπλάκησαν στη διαδικασία τα γαλλικά και τα αγγλικά μαθήματα. Τα παιδιά τραγούδησαν ένα σύγχρονο γαλλικό τραγούδι που αναφερόταν στη Γαλλική επανάσταση και στα αγγλικά ένα για την Αμερικανική επάνασταση! Η μουσικός στο αρμόνιο και ένας μαθητής έπαιξε βιολί και συνόδεψαν μουσικά τα αντίστοιχα αποσπάσματα τού βιβλίου. Όλα αυτά ήταν για μένα πρωτόγνωρα! Έχω πάει σε πάμπολλα σχολεία κάθε είδους και σε πολλές περιοχές τής χώρας, σε πόλεις και χωριά. Τέτοια σοβαρότητα και διδακτική εργασία σε βάθος δεν έχω ξανασυναντήσει.
Στο μεσοδιάστημα πήρα μέρος στο συνέδριο τού ΑΠΘ για τη Λογοτεχνία και την Ανάγνωση και μετέφερα την εμπειρία αυτή υποστηρίζοντας ότι οι εκπαιδευτικοί είναι εκείνοι που δίνουν βάρος στη λογοτεχνική εκπαίδευση των μαθητών τους, όπως το έζησα στο Αρσάκειο.
Το θέμα τής παρουσίας των συγγραφέων στα σχολεία είναι πονεμένο. Αλλά, φίλοι μου, ας διδαχτούμε από τη σοβαρότητα μιας εκπαιδευτικής ομάδας που επένδυσε στο βιβλίο και δούλεψε με άποψη και συνέπεια!"

Μαρίζα Ντεκάστρο
20/10/2017
Δημοσίευση στον προσωπικό της λογαριασμό στο Facebook.
https://www.facebook.com/marisa.decastro.9?hc_ref=ARTgwdw8APxNSN4gxheMSvy8jTZG1rQmu7n6lkxkH-8xS01lPYA5WVYLooqFEMU1zvk&fref=nf&pnref=story