Αρσάκεια Ιωαννίνων

001

Έντεχνη Προφορική Αφήγηση
Είναι η Τέχνη των παραμυθάδων και των παραμυθούδων που μπορούσαν να μαγεύουν με τα γλυκά τους λόγια το ακροατήριό τους και να το κρατούν γοητευμένο για ώρες ή και… μέρες!
Όπως όλες οι εφαρμοσμένες Τέχνες, έχει τις τεχνικές και τα μυστικά της. Φαίνεται απατηλά εύκολη, αλλά είναι δυσκολότατη, γιατί στηρίζεται αποκλειστικά στην Τέχνη τού Λόγου.
Στην εποχή μας η προφορικότητα συρρικνώνεται… Εξαρτημένοι, όλοι μας πια, από την τεχνολογία, επικοινωνούμε προφορικά όλο και λιγότερο. Τα σημερινά παιδιά, όλο και πιο σπάνια, έχουν την ευκαιρία να ακούσουν ιστορήσεις και τραγούδια με φυσικές φωνές, χωρίς μικρόφωνα, και να μαγευτούν μόνον από τη δύναμη μιας ιστορίας.
Η Νεοαφήγηση αναπτύχθηκε, για να καλύψει αυτήν την ανάγκη και να προτείνει με νέο τρόπο τα δώρα των ιστορήσεων του παραμυθιού, την αγάπη για τον συνάνθρωπο και για τη φύση, την επικοινωνία, τη γλωσσική καλλιέργεια, την ενσυναίσθηση…
Τα παλιά παραμύθια είναι φτιαγμένα με αριστοτεχνική δομή που βοηθά στην ανάπτυξη της νόησης και στη δόμηση της σκέψης με μαθηματικές εγκεφαλικές δομές και τη μεταφορά γνωστικών πληροφοριών και πανανθρώπινων ηθικών αξιών.


ΜΙΚΡΑ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΑΦΗΓΗΣΗΣ & ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑΣ
Οι προτάσεις που υλοποιήθηκαν με ενθουσιασμό τη φετινή σχολική χρονιά διαμορφώθηκαν από την αφηγήτρια Σάσα Βούλγαρη, σε συνεννόηση με τη Διευθύντρια Έλσα Κατσούλη και τους Εκπαιδευτικούς, ανάλογα με το εξελικτικό στάδιο των παιδιών και τις διαφορετικές θεματικές που έχει κάθε Τάξη σχετικά με το project.
Πρόκειται για δημιουργικές διαδικασίες ανοιχτής δομής, οι οποίες αξιοποιούν τεχνικές των δύο βασικών λειτουργιών τής Έντεχνης Προφορικής Αφήγησης:
Τεχνικές Αφήγησης: εκφορά λόγου, παύσεις, ρυθμοί, επαναλήψεις, μιμήσεις φωνών, μελίσματα…
Τεχνικές Μυθοπλασίας: βοηθούν τον αφηγητή να επινοεί ιστορίες ή να εμπλουτίζει αυτοσχεδιαστικά, οποιαδήποτε στιγμή, τις παραδοσιακές, χωρίς να τις έχει αποστηθίσει.
Συγκεκριμένα, στο Α΄ Αρσάκειο Δημοτικό Σχολείο Ψυχικού πραγματοποιήθηκαν προγράμματα αφήγησης ιστοριών και γλωσσικής ευαισθητοποίησης, με σύμμεικτο υλικό από τη λαϊκή προφορική παράδοση, που συσχετίζονταν με συγκεκριμένες θεματικές, ανά σχολική τάξη.
Δείτε τη δράση μας φυλλομετρώντας το ψηφιακό βιβλίο κάθε τάξης, εδώ.