Ημερολόγιο

Νοέμβριος 2024
Τον προηγούμενο μήνα   Τον επόμενο μήνα
Κ Δ Τ Τ Π Π Σ
week 44 1 2
week 45 3 4 5 6 7 8 9
week 46 10 11 12 13 14 15 16
week 47 17 18 19 20 21 22 23
week 48 24 25 26 27 28 29 30

Στο πλαίσιο τού πρώτου κύκλου των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων και στη θεματική «Φροντίζω το Περιβάλλον-Οικολογία», οι μαθήτριες και οι μαθητές τής Δ’ τάξης τού Αρσακείου Δημοτικού Ιωαννίνων, ασχολήθηκαν με τη θεματική «Το Δάσος».
Το γεγονός ότι τα δάση είναι ένα από τα κύρια στοιχεία τής φυσικής μας κληρονομιάς καθώς και τού φυσικού περιβάλλοντος τού τόπου μας, τής Ηπείρου, ήταν το βασικό κριτήριο για την επιλογή τής υλοποίησης τού συγκεκριμένου περιβαλλοντικού προγράμματος.
Η μείωση των δασικών εκτάσεων που τα τελευταία χρόνια έχει οδηγήσει σε αυξανόμενη ευαισθητοποίηση και κατανόηση των σοβαρών απειλών που αντιμετωπίζουν τα δάση όπως η ατμοσφαιρική ρύπανση, η υποβάθμιση τού εδάφους, ο αυξανόμενος αριθμός δασικών πυρκαγιών καθώς και η κακή διαχείριση τής δασικής κληρονομιάς ήταν θέματα και προβληματισμοί που απασχόλησαν τη Δ΄ τάξη.
Δύο ήταν οι βασικοί στόχοι τού συγκεκριμένου προγράμματος το οποίο υλοποιήθηκε όχι μόνο εντός τής αίθουσας διδασκαλίας αλλά και βιωματικά με επιτόπια μελέτη στο πεδίο.
Ο πρώτος ήταν η ανάπτυξη τής οικολογικής συνείδησης και η ευαισθητοποίηση των μαθητών/-τριών, μέσα από την ενημέρωση σχετικά με τα δάση και την προστασία τους, καθώς και η καλλιέργεια κουλτούρας πρόληψης και προστασίας των δασικών εκτάσεων.
Ο δεύτερος, ο συνδυασμός τής βιωματικής μάθησης με την ψηφιακή και παραγωγική μάθηση μέσω τής τέχνης, τής δημιουργικότητας και τής κριτικής σκέψης, δηλαδή των «Δεξιοτήτων Μάθησης τού 21ου αιώνα», καθώς και άλλων δυναμικών δεξιοτήτων και ικανοτήτων.
Ομαδικά στην τάξη και με την αξιοποίηση οπτικοακουστικού ψηφιακού υλικού διασαφηνίστηκαν οι έννοιες «δάσος» και «δασικό οικοσύστημα». Με τη χρήση διαδραστικού χάρτη και σχετικού ερωτηματολογίου τα παιδιά πληροφορηθήκαν για τα Δάση που υπάρχουν στην Ελλάδα, τα Εθνικά Πάρκα και τους Εθνικούς Δρυμούς. Ακολούθησε καταιγισμός ιδεών, έχοντας την ευκαιρία οι μαθητές/-τριες να φανταστούν τους λόγους για τους οποίους μπορεί να απειλούνται αυτές οι περιοχές και γιατί οφείλουμε να τις διαφυλάττουμε. Ακολούθησε σειρά σχετικών διαθεματικών διαδραστικών δραστηριοτήτων.
Η μελέτη στο πεδίο έγινε με την επίσκεψή τής τάξης στο Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Πραμάντων και τη συμμετοχή στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Άραχθος, ο αγγελιοφόρος των βουνών».
Κατά τη διάρκεια του προγράμματος και της περιήγησής τους οι μαθητές/-τριες συμμετείχαν ενεργά σε μια σειρά βιωματικών δραστηριοτήτων, όπως:
-Το παιχνίδι «Λιθοβολώντας τον ποταμό»
-Μέτρηση τού pH τού ποταμού Αράχθου
-Δημιουργία έργω τέχνης με υλικά που μάζεψαν στο δάσος (Τέχνη της Γης/Land Art)
-Πεζοπορία στο δάσος - παρατήρηση και μελέτη στο πεδίο
-Το Γεφύρι τής Πλάκας – η αρχιτεκτονική τής Ηπείρου
-Φωτογράφισή εικόνων φυσικού τοπίου, κ.ά.

Η χαρά τής μοναδικής αυτής εμπειρίας, οι γνώσεις που απέκτησαν μελετώντας στη φύση καθώς και η ευαισθητοποίησή τους όσον αφορά στον φυσικό πλούτο δεν περιορίστηκε στη συμμετοχή των παιδιών στις δραστηριότητες, τα οδήγησε στην ανάγκη να αναλάβουν τα ίδια και την παρουσίασή της.
Με ιδιαίτερο ενθουσιασμό ανέλαβαν να δημιουργήσουν τη δική τους ψηφιακή παρουσίαση μέσω ενός κοινόχρηστου αρχείου, που περιλαμβάνει τις δραστηριότητες, τις προσωπικές τους εμπειρίες - εντυπώσεις και σχετικό φωτογραφικό υλικό που τραβήχτηκε από τους/τις μαθητές/-τριες με φωτογραφικές μηχανές με τις οποίες ήταν εξοπλισμένοι/-ες κατά τη διάρκεια της εξόρμησης. Όλο το υλικό και των δύο τμημάτων αναρτήθηκε στην ψηφιακή τους τάξη, στην πλατφόρμα τού Σχολείου e-arsakeio.
Με την αξιοποίηση ψηφιακών εφαρμογών και τη χρήση κοινόχρηστων αρχείων μπόρεσαν να αναλάβουν πρωτοβουλίες, να εργαστούν ατομικά, σε ομάδες και ως ολομέλεια προσεγγίζοντας την ψηφιακή μάθηση και αποκτώντας δεξιότητες ανάλυσης και παραγωγής περιεχομένου σε ηλεκτρονικά μέσα.
Η προσωπική τους φωτογραφική ματιά αποτέλεσε το υλικό τής δημιουργίας ψηφιακής έκθεσης φωτογραφίας στην οποία έδωσαν τον τίτλο: «Το δάσος μέσα από τα δικά μας μάτια». Δείτε την εδώ.

Η οικολογική ευαισθητοποίηση των παιδιών – περνώντας σε ένα άλλο επίπεδο- θα επεκταθεί το επόμενο χρονικό διάστημα, με την συμμετοχή των μαθητριών και των μαθητών στο πρόγραμμα «Από την ελληνική Μυθολογία στις διαστημικές αποστολές τής NASA», που υλοποιείται από τα Αρσάκεια-Τοσίτσεια Σχολεία, και αφορμή τού οποίου είναι η Αποστολή Artemis τής NASA που μεταξύ άλλων αναδεικνύει και την περιβαλλοντική πλευρά τού ιστορικού αυτού νέου τεχνολογικού βήματος τής ανθρωπότητας. Περισσότερα για το πρόγραμμα πατήστε εδώ.
Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα οργάνωσε και υλοποίησε και με τα δύο τμήματα τής Δ΄ τάξης η δασκάλα τού Σχολείου, κ. Κατερίνα Κονάκη, η οποία καθοδήγησε βήμα βήμα τα παιδιά στο συναρπαστικό μονοπάτι τής γνώσης.